Jännitysniska, eli Tension Neck

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja legion
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä mun anti ketjuun. Toinen korva soinut putkeen ainakin vuoden. Yritin treenata, olla treenamatta, jumpata kuminauhalla, käydä hierojalla, syödä sirdaludia. Pitkän aikaa meni niin, että ääni häiritsi vain yöllä, niin nukuin siten napit korvissa kuunnellen suplasta jotain minimivolyymillä.

Kävin viime kesänä aiheesta työpaikkalääkärillä, joka passitti korvalääkärille. Tutki korvat, testasi kuulon metalliraudalla ja aika lailla totesi, että voi voi kun tinnittää, ei voi mitään ellet kuulolaitetta halua, joka peittää kyseistä ääntä. Menierin tautiinkin totesi että tuskin, vaikka mummolla se on ja joskus aiemmin mullakin oli huimausta. Toisaalta lääkärin mielestä syy ei voi olla jumissa olevista hartioistakaan??

Kärvistelin sitten äänen kanssa ja eipä sitä päivällä edes huomannut. Sitten kävin jäsenkorjaajalla/hierojalla, kun yläkroppa alkoi olla entistä pahemmin vinksallaan. Toisesta olkapäästä jänne pois paikaltaan, joka sinne palautettiin. Toisen olkapään kohunnut epäkäskin saatiin hetkeksi balanssiin. Kokoeroa niissä kuitenkin on hieman ja vasen epäkäs on vähän koholla jatkuvasti. Venyttelen sitä kyllä ja tämä ei ole se puoli, missä korva soi.

Siitä hyppäys nykyhetkeen. Viimeiset pari päivää korva on soinut 24/7 ihan huomattavalla taajuudella. Taisi sitten tulla yhden käden pystypunnerruksesta, mikä ei sattunut mihinkään eikä kroppa siitä tuntunut mitenkään jumiselta. Tein vielä pienillä painoilla ja varovasti. Muuten tässä on dieettailtu loppusyksystä asti. Salillakin ryhdyin vääntämään prosenttiohjelmia maveen ja kyykkyyn. Penkkiä en tee tällä hetkellä ollenkaan, enkä muitakaan rintaliikkeitä ole tehnyt pariin viikkoon, kun tuntuu että kroppa on heti ihan mutkalla. Venyttelen joka treenin jälkeen ja näyttöpäätetyötä tulee tehtyä. Treenit on nyt tauolla muutenkin, kiitos flunssan. 2mg sirdaludia on jäljellä vanhasta reseptistä vajaa liuska, jotka ajattelin nyt syödä pois.

Mutta miten tästä eteenpäin?
Dieetistä tauko ja kalorit hetkeksi ylös? Olisiko tuosta apua kropan jumien aukeamiseen?
Milloin salille ja suurimpana kysymyksenä, mitä siellä tehdä tässä tilanteessa?

Kuvan olevista pisteistä tuo lavan kohdalla oleva oli se, joka ainakin hieroessa sattui aivan helvetisti, eikä sitten auennut millään. Pahoittelen sekavaa tekstiä, vituttaa kuin pientä oravaa ja keskittymiskyky ei ole ihan tapissa jatkuvan äänen takia.

7dda6dc6da327aad73ef0147299e78d6.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko täällä ketään, jolla on kokemusta (tai vielä parempi jos löytyy asiantuntemusta) niska-/hartia-alueen vaivoista? Minulla on nyt ollut varmaan jo pari vuotta erilaisia ongelmia tuolla alueella. Alkuun kyse oli normaalista niskan jäykkyydestä ja pienestä kipuilusta. Sitten mukaan tuli niskan rutina, joka alkoi kuulua käännettäessä päätä tai taivutettaessa niskaan. Nykyisellään suurimpana vaivana on se, että koko niskan ja hartioiden seutu ritisee ja paukkaa melkein kaikesta mahdollisesta. Vetäessä sisään henkeä kuuluu yleensä napsahdus jostain oikean lavan seudulta tai vaihtoehtoisesti niskan vasemmalta puolelta. Välillä esim. hetken istumisen jälkeen kääntäessä päätä kuuluu jostain paukahdus ihan kuin jotain "lonksahtaisi" paikalleen. Nykyisellään ei kuulu niinkään rutinaa, vaan tunne ja ääni on kuin koko tuo niska- hartiaseutu olisi jotenkin "kuivunut". Vähän niinkuin taivuttaisit kuivunutta oksaa tai jotain lastua, joka ritisee ja ratisee.

Kaikkea on kokeiltu:
- parannettu työergonomiaa duunissa, mm. sähköpöytä ja pystyhiiri
- käyty työfysioterapeutilla
- juostu kymmeniä kertoja hieronnassa
- kokeiltu fascia hoitoa
- käyty jäsenkorjaajalla
- käytä salilla, jotta lihastasapaino paranisi
- venytelty
- putkirullailtu jne...

Tuosta venyttelystä tulee mieleen, että olenkohan tehnyt sitä jopa liikaa eli olenka saanut jotenkin rintarangan "liian auki", mistä johtuen joka paikka paukkaa ja naksaa (lieneekö edes mahdollista)? Olenkohan kenties saanut aikaan tuonne seudulle jotain kudosvaurioita tai vastaavaa? Niska on myös magneettikuvattu ja siellä on havaittu jonkin verran kulumaa, mikä on lääkärin mukaan normaalia. Nyt kovasti mietin, että voiko tämä todella olla vain ns. jumissa olemista vai onko minulla jokin sairaus. Lekurit sanovat, että "käy hieronnassa ja liiku". Ei puhettakaan, että tutkittaisiin jotenkin enemmän.

Eniten kiinnostaa, että onko kellään ollut vastaavanlaisia tuntemuksia niskassa ja hartioissa? Jokin aika sitten olin sitä mieltä, että tämä on ns. tension neck, mutta toisaalta ei nämä oireet ihan sen kanssa yksiin mene.

Ei tuo nyt tension neckiltä kyllä kuullosta. Onko nyt siis muuta vaivaa kun tuo rutina ja paukkuminen? Se nyt sinällään ei vielä kovinkaan vaarallista ole jos siihen ei liity kipua, todennäköisesti fasettinivelistä johtuvaa. Missä kunnossa on niskan ja hartiaseudun lihaksisto, onko niille tehty kohdennettua harjoittelua? Melko passiiviselta tuo sinun hoitolinjasi kuulostaa, pois lukien tuo saliharjoittelu, jolla nyt ei ilman oikeita harjoitteita vielä ihmeitä saa aikaan.

Ei tuo nyt tension neckiltä kyllä kuullosta. Onko nyt siis muuta vaivaa kun tuo rutina ja paukkuminen? Se nyt sinällään ei vielä kovinkaan vaarallista ole jos siihen ei liity kipua, todennäköisesti fasettinivelistä johtuvaa. Missä kunnossa on niskan ja hartiaseudun lihaksisto, onko niille tehty kohdennettua harjoittelua? Melko passiiviselta tuo sinun hoitolinjasi kuulostaa, pois lukien tuo saliharjoittelu, jolla nyt ei ilman oikeita harjoitteita vielä ihmeitä saa aikaan.

Rutina ja paukkuminen ovat suurimmat ongelmat. Toki päivän mittaan yleensä alkaa jostain kohtaa niskaa kiristellä, mistä johtuen sitä sitten tulee tietenkin venyteltyä ja väänneltyä ja käänneltyä, mutta esimerkiksi suoranaista kipua ei esiinny. Myöskin pääkipu on siinä määrin harvinaista, että en tiedä, voiko sitä edes yhdistää näihin oireisiin. Rutinasta ja paukkeesta vielä sen verran, että välillä se on todella runsasta ja tuntuu tulevan ihan sieltä täältä (rinnan puolelta, lapojen välistä, hartioista, niskasta ja milloin mistäkin). Tiedän, että pääsääntö on, että "niin kauan kun ei koske, ei ole hätää", mutta toisaalta nämä ovat sellaisia vaivoja, jotka kalvavat mieltä vähän koko ajan ilman kipua. Kun kroppa muistuttelee lähes joka hetki jollain tavoin, niin se aiheuttaa sen, että melkein koko ajan venyttelee ja naksauttelee niskoja ym. Eli eräänlainen kierre on siis jatkuvasti päällä.

Niskan ja hartiaseudun lihaksisto on kyllä oman käsitykseni mukaan ihan hyvässä kunnossa. Salilla tulee muunmuassa soudettua, tehtyä ala- ja ylätaljaa, maveä, olan kohautuksia ym. tuolle alueelle kohdistuvia liikkeitä käsipainoilla, toisinaan ennen venyttelyä painijansiltaa ym. Niin ja tosiaan myös pilatesta olen kokeillut, mutta tuntuu, että mitä enemmän liikkuu, niin sitä enemmän kroppa rutisee ja paukkuu.

Mitäs jos kokeilisit työpäivän aikana korvata sitten nuo venytykset vaikka jollain hartioiden pyörityksillä, keppiliikkeillä tms aktivoivilla/dynaamisilla liikkeillä passiivisten venytysten sijaan?

Mitäs jos kokeilisit työpäivän aikana korvata sitten nuo venytykset vaikka jollain hartioiden pyörityksillä, keppiliikkeillä tms aktivoivilla/dynaamisilla liikkeillä passiivisten venytysten sijaan?

Niitäkin on tullut kokeiltua, mutta se on ehkä helpommin sanottu kuin tehty, koska tuo venyttely ja naksauttelu ovat jo niin juurtuneita tapoja, että niitä tekee käytännössä huomaamattaan. Lisäksi vaivat eivät rajoitu vain työpäiviin, vaan ovat aina läsnä. Esim. kuukauden loma ei juurikaan helpota (ovat kroonistuneet).

Googlettelu on kyllä jännää hommaa. Tähänkin ketjuun törmäsin ihan sattumalta.

Luin ketjusta mielettömän paljon tarinoita joihin samaistua, mutta mulla on tässä muutenkin ollu aika opettelua vasta et mikähän mahtaa vaivata.

Kaikki noista huimauksista, siitä paniikkikohtaukseen, selkä- ja varsinkin hartioiden/niskajäykkyys, hartioiden jne. rutina ja pauke ja ties mitä tuntu osuvan bingoon.

Eka huimaus iski tän vuoden kesän lopulla ulkomailla ollessa ja siellä iski eka paniikkikohtauskin, tosin en tiennyt edes mikä se on ja ensiaputeltta oli silloin lähellä ja siel pääs rauhottumaan. Sitten lento takaisin Suomeen ja täällä on sitten loppukesän jälkeen nyt tässä kohtaukset vain lisääntyny.

Stressiä on ollu, istumatyössä ollut n. 4 vuotta ainakin ja salilla oon viimeks käyny n. viikko ennenku ekat kohtaukset alko.
Sen jälkeen en oo nyt uskaltanut kun oon ajatellut et mulla on vaan psyyke jotenki lopussa ja jonottelen aikaa psykoterapiaan tmv. kun verikokeet ym. on ollu kuulema ihan priimaa.

Hieronnassa oon käyny muutaman kerran sen jälkeen ku mietin lihasjumeja, mut senkin on suorittanut kaveri (on kyl käyny hierontakoulut jne.) ja oon kyl miettiny et mitä jos se ei vaan sit osaa täysin sitä. Maininnut joka kerta, että hiton jumissa mulla on lavat, niska ja alaselkä eikä tähän mennessä oo varsinaisesti saanu niitä auki vaikka joka kerran jälkeen on helpottanu paljon.

En oo oikein ees osannu ajatella silti et se vois tuottaa näitä oireita ku sitä on vaan ajatellu lääkärikäynnin jälkee että josko mulla nyt sitten on vaan kuuppa jumissa parin vuoden eron takaa tms.

Tätä lukiessa kuitenkin mietin et oon alkanu huomata myös sen että mulla on joko leuat, hartiat tai kroppa -tai kaikki - muuten tosi jäykkänä ennen ku paniikkikohtaus alkaa ja hengitys muutti pinnalliseks.
Korvat mulla on tinnittäny nyt kans siitä loppukesästä saakka. Oon miettiny et voisko se liittyä tähän?

Tiedän myös että mun ryhti on ollu tosi huono yleensä mut ajattelin armeijaan aikanaan mennessä et jos lääkäri kelpuutti sinne niin ei kai siinä mitään vikaa ole. Jep, tyhmä ajatus, mut näin juntti mä oon ollu muutenkin oman terveyden huoltamisessa ja seuraamisessa kun oon viimekesään saakka ollu aina tosi terve ja ilman sen suurempia vaivoja.

Oon miettiny nyt tässä terapia-aikoja odotellessa, että kävisin eliminoimassa muita vaihtoehtoja läpi mut oon senki kaa aika arpomassa ku ei tiedä varmaksi mikä vaivaa ja tää on tosi hakemista itselle kun ei oo ennen tarvinnu/halunnu miettiä.

Mielessä on ollut tämmösiä:
- Käydä yksityisel mittaa veriarvot uusiks mis näkyisi myös kortisoli, tarkempia vitamiinitasoja jne. (Julkinen ei ole näitä tässä muutaman kuukauden sisällä ollut innokas tekemään)
- Jäsenkorjaaja/Osteopatia/joku jounijamsa.xxx homma jonka kuulin kaverilta/tai joku muu experttipoppashenkilöllä käynti

Ton alemman kanssa en vaan tiiä YHTÄÄN et mihin mennä - asun siis Helsingin ytimessä - jotta pääsis tavallaan mahdollisimman vähällä katsomaan et onko jokin pielessä, ettei tarvitsisi joka lääkäriä/joka alan henkilön käyntiä käydä ja kuluttaa rahaa ylettömiä määriä heti alkuun jotta selviäisi missä vika on.

Istumatöissä olin tosiaan n. 4v, nyt kolmisen kuukautta sitten vaihdoin takaisin automekaanikko hommiin, että stressi vähenee kun homma on mielekkäämpää ja kroppa pääsee liikkumaan muutenkin kuin vessa- ja lounastauoille.
Aloitin muutama viikko sitten kotiliikuntaa hieman (perus vatsa/kyykky/punnerrus/selkä jne.) jotta saisi hieman aktivoitua kroppaa ja väsytettyä mieltä, sekin on tuntunut edes vähän auttavan paniikkien vähentymisessä nyt.
N. Pari kk sitten otin Calm-sovelluksen käyttöön jolla koitan nyt opetella meditointia/mindfulnesia ja käytän sitä 10-20min per päivä yleensä. Se on auttanut ainakin tiedostamaan alkavan paniikin oireita nopeammin jotta osaa ottaa joko rauhoittavan ajoissa tai olemaan valmis tilanteen käsittelyyn, vaikkakin tuntuu ettei sitä vastaan oikein osaa taistella vaan se on aina menoa, hyväksyi sen olemassaolon tai ei.

Sieltä kesän lopulta asti on ollut jatkuva huimaus/väsymys/epätodellinen olo/erityisen kovilta jumeilta tuntuvaa fiilistä jne. läsnä ja tosiaan tähän hetkeen saakka oon nyt joutunu ottamaan jotain rauhottavaa n. joka 2. tai 3. päivä että saa arjen rullaamaan edes niin että töissä saa käytyä. Viikonloput nyt ollu kotosalla ja aika monet arki-illatkin ja käyttänyt aikaa googletteluun, rutiinien hieromiseen ja muuhun mikä auttaa tuon paniikin kanssa.

Tuon paniikin syytä ei vaan varmuudella tunnu löytyvän ja löydän itseni vain enemmän stressaantuneena siitä kun syytä ei löydy eikä rentoutuminen onnistu juuri millään. Hieronta pöydällä jos saisi loppuelämän maata jonkun hierottavana niin ei ois hätää 😂

Ei vaan, oon huomannu kyllä että aina kun pääsen todella lämpimään (eli lihaksetkin pääsee rentoutumaan?) niin oireet helpottaa kyllä huomattavasti.

Tässä on todella paljon sekavaa tekstiä hujanhajan ja paljon jäi varmasti kertomatta mitä en älynnyt, mutta tämmöstä tää nyt on ku tuntuu et aivot on kokoajan ylikierroksilla, lihakset - varsinkin hartia/niska-alue - jäykkänä, vaikka niitä koittaa kokoajan rentouttaa ihan istuessa tai seisoessa muuten vaan ja tuntuu et ei vaan tiiä mitä seuraavaks testais?

Oon tottunu olemaan aina ratkasukeskeinen, mut nyt logiikka ei tunnu kestävän linjassa et mitä tutkia missä järjestyksessä ja mistä lähteä liikkeelle. Salille lähtö houkuttelisi nyt taas et näkis miten se vaikuttaa, mutta samalla miettii nyt heti että pitäis löytää joku semmonen joka tietää mitä mun kantsis siellä tehä ettei oireet pahene tai joku joka osaisi vaan neuvoa mitä kantsis kokeilla siellä tehä et näkee helpottuuko jotkin oireet.

Takareidet mul on ainakin todella kireät, en saa esim. sormia varpaisiin mitenkään. Muistan et joku lääkäri vuosia sitten lääkärintarkastuksessa mutisi hiljaa itsekseen, että selkä ois hieman vino(?) tai jotain muuta vastaavaa mut en sit miettiny asiaa sen enempää vaikka sanat jäikin mieleen.

Omatoimisen otsahieronnan, niskahieronnan (joita tuskin teen oikein edes) jne. oon huomannu helpottavan aina hetkellisesti, mut tämmöstä tää tosiaan tuntuu nyt olevan. Ihan päätöntä härväystä kun tuntuu et keskityskyky on ihan pyöreä nolla ajatustasolla näiden asioiden suhteen. Autojen rassaaminen töissä onnistuu kyl ihan suht normaalin malliin. Mut sit ku pitäs näitä asioita koittaa pohtia nii oon ihan ulapalla.

Apu(j)a? 😂

Itse kärsinyt vastaavasta oireilusta noin 2v. Vasemman puolen niska/yläselkä luultavasti revähti jollain tapaa maastavedossa. Hyvä hieroja pitää pahimmat oireet pois, mutta tuntuu tämän puolen lihakset ärtyvän helposti. Kyykystä olen joutunut luopumaan. Vuosi sitten kävin uudella hierojalla, jonka jälkeen kärsin viikon kestävästä huimauksesta. Tästä lähtien lievää huimausta on esiintynyt tasaisesti. Syksyllä oli kuukauden kovempi huimaus/epätodellinen olo jakso. Samalla on esiintynyt paniikkioireilua. Juostessa saattaa tulla sekunnin kestävää voimakasta pääkipua, joka menee sitten ohi.

Parilla eri lääkärillä olen ravannut useamman kerran. Perusverikokeet otettu, verenpaine, ekg ja kaulan röntgen. Tämän jälkeen ovat alkaneet lähinnä tarjoilemaan pällilääkkeitä. SSRI lääkkeiden syönti ei kuitenkaan ole innostanut. Ainoa löydös oli vuosi sitten vapaa testosteroni n. 170 pmol/l eli matala, mutta lääkärin mukaan viitteissä. Käyn nyt ottamassa omaan piikkiin lisää verikokeita, jos jotain löytyisi ja katsomassa testosteronin uudestaan.

Eli ongelma on sinällään ratkaisematta. Parhaiten oireisiin on auttanut voice-massage tyyppinen hieronta.

Tension neck oireet hartiakipuinen ovat vaivanneet minua yli 10 vuotta ja ihan lähiaikoina olen keskittynyt jalkojen, alaselän ja lonkankoukistajien treenaukseen ja venyttelyyn mikä on hieman laukaissut yläselän jännityksiä.

Luulen, että minulla saattaa olla selkäytimen ahtauma alaselässä sillä tunto meinaa lähteä jaloista kun tekee liikkeitä jotka luovat painetta alaselkään.

Niskan-harteiden ja yläselän treeni tuntuu vain pahentavan kipuja sekä jumeja ja tällä hetkellä oma tuntuma on se, että heikoista jaloista ja jumittuneet lonkankoukistajat ovat se ydinongelma hartia-ja niskakipujen taustalla

Kiinnostaisi kuulla miten ketjun aloittaja sekä muut ovat saaneet ongelmansa hoidettua. Vieläkö painitte samojen ongelmien kanssa?

Oma tilanteeni ei ole oikeastaan muuttunut juuri mihinkään suuntaan. Tilanne ei ole parantunut mutta ei ole myöskään mennyt ainakaan selvästi pahemmaksikaan. Edelleen on kroppa jumissa navasta ylöspäin ja niska hartiaseutu rutisee ja paukkaa.

Tässä mun anti ketjuun. Toinen korva soinut putkeen ainakin vuoden. Yritin treenata, olla treenamatta, jumpata kuminauhalla, käydä hierojalla, syödä sirdaludia. Pitkän aikaa meni niin, että ääni häiritsi vain yöllä, niin nukuin siten napit korvissa kuunnellen suplasta jotain minimivolyymillä.

Kävin viime kesänä aiheesta työpaikkalääkärillä, joka passitti korvalääkärille. Tutki korvat, testasi kuulon metalliraudalla ja aika lailla totesi, että voi voi kun tinnittää, ei voi mitään ellet kuulolaitetta halua, joka peittää kyseistä ääntä. Menierin tautiinkin totesi että tuskin, vaikka mummolla se on ja joskus aiemmin mullakin oli huimausta. Toisaalta lääkärin mielestä syy ei voi olla jumissa olevista hartioistakaan??

Kärvistelin sitten äänen kanssa ja eipä sitä päivällä edes huomannut. Sitten kävin jäsenkorjaajalla/hierojalla, kun yläkroppa alkoi olla entistä pahemmin vinksallaan. Toisesta olkapäästä jänne pois paikaltaan, joka sinne palautettiin. Toisen olkapään kohunnut epäkäskin saatiin hetkeksi balanssiin. Kokoeroa niissä kuitenkin on hieman ja vasen epäkäs on vähän koholla jatkuvasti. Venyttelen sitä kyllä ja tämä ei ole se puoli, missä korva soi.

Siitä hyppäys nykyhetkeen. Viimeiset pari päivää korva on soinut 24/7 ihan huomattavalla taajuudella. Taisi sitten tulla yhden käden pystypunnerruksesta, mikä ei sattunut mihinkään eikä kroppa siitä tuntunut mitenkään jumiselta. Tein vielä pienillä painoilla ja varovasti. Muuten tässä on dieettailtu loppusyksystä asti. Salillakin ryhdyin vääntämään prosenttiohjelmia maveen ja kyykkyyn. Penkkiä en tee tällä hetkellä ollenkaan, enkä muitakaan rintaliikkeitä ole tehnyt pariin viikkoon, kun tuntuu että kroppa on heti ihan mutkalla. Venyttelen joka treenin jälkeen ja näyttöpäätetyötä tulee tehtyä. Treenit on nyt tauolla muutenkin, kiitos flunssan. 2mg sirdaludia on jäljellä vanhasta reseptistä vajaa liuska, jotka ajattelin nyt syödä pois.

Mutta miten tästä eteenpäin?
Dieetistä tauko ja kalorit hetkeksi ylös? Olisiko tuosta apua kropan jumien aukeamiseen?
Milloin salille ja suurimpana kysymyksenä, mitä siellä tehdä tässä tilanteessa?

Kuvan olevista pisteistä tuo lavan kohdalla oleva oli se, joka ainakin hieroessa sattui aivan helvetisti, eikä sitten auennut millään. Pahoittelen sekavaa tekstiä, vituttaa kuin pientä oravaa ja keskittymiskyky ei ole ihan tapissa jatkuvan äänen takia.

7dda6dc6da327aad73ef0147299e78d6.jpg

En tiedä miten korvat kundilla nykyään voi, mutta omat jännityniska ja sitä kautta TMJ oireet veti kans korvat koville.
Purentalihakset tosiaan voivat aiheuttaa korvissa kaikkea jännää kipua ja tinnitystä.

Yksi kikka minkä voi koikeilla toimiiko:

Nosta korvalehti ylös,
Tunnes siinä sellaisen kuopan.
Tökkää peukku sinne ja anna runtua joka suuntaan..

Poksahtiko korva auki?

Siirrä sormi hiukan leukaan päin, tunnetko siinä kovan riman?
Se on Digastric lihas, jota yleensä hoitajat ei hoida. Googlesta löytyy venytykset ja triggerit.

Muuten perus masseter ja temporal jumi voi aiheuttaa kaikenlaista vaivaa.

Osaavat hierojat ja fyssarit osaavat nämä temput myös hoitaa esim suun sisäkautta rääpimällä.

Omista oloista sen verran, että missään välissä minulla ei ole ollut kipuja, mutta jumi tunentta ja puutumista sitäkin enemmän.
Esim kun trapsit on jumissa niin silmäkulma puutuu. Purentalihakset puuduttaa leuan sivut. Levator jumi puudutti säiteilyllä vaikka mitä.
Myös kädet puutuivat kun scalenit olivat tiukalla ja näin painoivat hermoa.

Nyt magneettiin menossa, jos se olis vaikka syy,

En tiedä miten korvat kundilla nykyään voi, mutta omat jännityniska ja sitä kautta TMJ oireet veti kans korvat koville.
Purentalihakset tosiaan voivat aiheuttaa korvissa kaikkea jännää kipua ja tinnitystä.

Yksi kikka minkä voi koikeilla toimiiko:

Nosta korvalehti ylös,
Tunnes siinä sellaisen kuopan.
Tökkää peukku sinne ja anna runtua joka suuntaan..

Poksahtiko korva auki?

Siirrä sormi hiukan leukaan päin, tunnetko siinä kovan riman?
Se on Digastric lihas, jota yleensä hoitajat ei hoida. Googlesta löytyy venytykset ja triggerit.

Muuten perus masseter ja temporal jumi voi aiheuttaa kaikenlaista vaivaa.

Osaavat hierojat ja fyssarit osaavat nämä temput myös hoitaa esim suun sisäkautta rääpimällä.
Kiitos vinkeistä, korva soi iloisesti edelleen. T-tankosoutu auttaa, mutta todella helposti napsahtaa koko yläselkä jumiin jos yhtään vetovastuu siirtyy yläepäkkäille.

Hei, löytyykö tuohon korvalehden käsittelee jotain kuvallisia ohjeita? En löytänyt mitä painaa ja mistä nostaa, kun korvaa koetin räpeltää.

Kiitos vinkeistä, korva soi iloisesti edelleen. T-tankosoutu auttaa, mutta todella helposti napsahtaa koko yläselkä jumiin jos yhtään vetovastuu siirtyy yläepäkkäille.

Hei, löytyykö tuohon korvalehden käsittelee jotain kuvallisia ohjeita? En löytänyt mitä painaa ja mistä nostaa, kun korvaa koetin räpeltää.

Jahas, meikäläisen kuvista löytyi sit spondyloomaa eli rappeumaa , livää fasettiatroosiaa ja melko kapeaa likvoritilaa (ei varsinaista stenoosia).
Yhdessä välissä vielä protruusiota.

Ilmeisesti hautaan valmis

Täntyyppisiä vaivoja ollut 35vuotta. Tällä hetkellä; aloin käydä salilla ja seuraavana yönä palasi hirvittävät kivut, ensin räjähtävä päänsärky, sitten koko n iskan ja pään alueen kipua, särkyä. Tätä kestänyt nyt 2kk tauotta. Ikää on kohta 60. Olin jo kivuton vaihteeksi, hyvä lääkitys ja vain kotijumppaa ja ulkoilua. Läkkeetkin oli tauolla. Niinpä siirryin salille, virhe.

Saattaa olla myös migreeniä, ehkä kokeilen botoxia. Magneettikuvia ei ole otettu, rönthen pari vuotta sitten mutta silloin siinä ei (muka) näkynyt mitään kipua selittävää. Kulumaa, alkavaa ahtaumaa.

Olen kysellyt sieltä täältä ja kukaan ei osaa sanoa mitään mitä voi salilla tehdä. Pitäsköhän vaan lopettaa yläkropan treeni kun kotijumpalla en ikinä saanut sitä tallaiseksi. Fyssareilla oon ravannut ja aina menee huonommaksi. Jotkut perus hilavitkutukset kuminauhalla tai pystypunnerrus, niin liikkuvuus huononee ja kivut lisääntyy.

Ajattelin pistää tälläisen ketjun pystyyn, onko kohtalontovereita kenelle olisi samanlaista vaivaa?
Jos, niin miten olette hoitaneet, ihan uskomattomia oireita muuten aiheuttaa kyseinen vaiva..

Vois listata hiukan omia tässä, ja tosiaan pitäisi ihan 95% todennäköisyydellä olla kyseessä jännitysniska..On nimittäin hypätty lääkärissä tämän takia, ihan neurologilla ja korva,nenä,silmä lääkärillä asti. Viimeksi otettiin verikokeita reilu 20, ja makasin sairaalassa sydänfilmissä. :hyvä:

Eli oireisiin:

-keinuttava huimaus, epävarma olo, etenkin liikkuessa, mutta kyllä ihan istuessakin välillä.
-korvat rutisee.
-näköhäiriöitä.(valon arkuus, ``lumisade``)
-puutumista kasvoissa.
- rutina ja ratina niskassa
- jalat "heikot" .
-"tyhmyys" ei muista sanoja, törppö olo. (siis normaalia enemmän tyhmä olo.)
-"paniikki" joka yltyy kun oireita tulee, nyt viimeisenä tämä paniikkikohtauksen oireita ja aurallinen migreeni silmässä.
-nukkuu huonosti.
-Ahdistus.

Jos jotain plussaa haetaan, niin pää ei ole ikinä kipeä,eikä niskatkaan ja pystyy treenailemaan suht hyvin.

Ja on muuten syöty mielialalääkkeitäkin tähän vaivaan, mut ne pillerit lensi seinään neljän päivän jälkeen, hyi vittu mitä myrkkyä, tuli ihan hirveet olot.
Ja hieronnassa käydään, terveystyyny käytössä ja itte koitetaan kanssa ottaa niska huomioon, mut rupee kyllä keinot olemaan vähissä, milläköhän saisi noita syvät lihakset rennoksi niskasta?

Tuli luettua myös magnesiumin puutoksesta ja oireet viittaa jonkin verran myös sinnepäin, en ole ikinä magnesiumia ennen syönyt, mutta nyt aloitin senkin.

Ja selvennykseksi olen 30 veee, ja treenaillutkin jo n.12 vuotta. Kyykyn olen vallan jättänyt pois, kyseisen vaivan takia, koska pahentaa oireita. Ja oireita ollut jo kyllä muutaman vuoden, ei ihan tuore tapaus, pystyy jotenkin elämään vaivan kanssa kun tietää mikä vaivaa, mutta uutena oireena tuli tosiaan tuo aurallinen migreeni ja sitä pelästyin että mitäs nyt tapahtuu, sen takia sairaalassa, ja ikinä ei migreeniä ole ollut ja ei muuten ollut juuri nimeksikään taaskaan pää kipeä tuon ``migreenin`` takia.
Olen itse kärsinyt yli vuoden aivan samankaltaisista oireista. Itselläni se tuntuu "aivosumuna", eli katse pitää koko ajan tarkentaa, eli näköaistit heikentyneet.
-pää tukossa.
-ajoittainen huimaus, tuntuu laivankansimaiselta, kaatavalta.
-törppö olo, suorastaan vituttaa, kun ei jaksa tehdä mitään ylimääräistä, kun pääkoppa tuntuu puuroiselta.
-paineentunne korvissa, erityisesti vasemmassa.

Olen käynyt lääkärillä, erikoiskorva/nenälääkärillä, pään magneettikuvissa ja mitään ei löytynyt, kaikki kunnossa. Olen kokeillut hierontaa 2 eri hierojalla, koska itse uskon, että niskaperäistä, kun aivot eivät saa happea kunnolla.

HUOM! Pari päivää sitten rupesin lihashuoltovasaralla hieromaan epäkkäitä täydellä teholla, niin että tärinä tuntui päässä asti. Tämän jälkeen, kun lopetin hieronnnan, vasen korvani alkoi rutisemaan, kun kallistin päätäni. Olo helpottui ja lähdin lenkille. Lenkillä huomasin, että oloni oli normaali ja olo oli mitä mainioin ja kasvoilla leveä hymy, itku meinasi tulla, kun olo helpottui ainakin hetkeksi.

En tiedä oliko epäkkäät niin jumissa, mutta itse epäilen, että korvissa oleviin tasapainoelimiin saattaa kerääntyä sakkaa, mikä häiritsee kehon tasapainon säätelyä, niin tämä sakka lähti lihashuoltovasaran tärinän voimasta liikkeelle. Haluaisin kuulla toimiiko kikka muilla. Ei kannata päätä ruveta moukaroimaan vaan epäkkäitä ja vähän niska/kaula reuna-alueen lihaksia.

Back
Ylös Bottom