Jännitysniska, eli Tension Neck

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja legion
  • Aloitettu Aloitettu
Istumatyötä, täysperävaunu rekkaa ajelen. Ei siis ihan sieltä kevyimmästä päästä olevaa hommaa mut nooh :)
Tarttis kehittää jotain apua tosin kyseiseen vaivaan ettei aika-ajoin ala vittuilemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä voi puhtaasti olla myös neurologinen oire aloittajalla, sillä niskakipua ei juuri ilmennyt. Minulla on täysin samankaltaisia oireita kuten sinulla, mutta eniten minua haittaavat erilaiset näköhäiriöt (visual snow, floaters, halos). Kävin fysioterapiassa koska epäilin myös jännitysniskaa syylliseksi oireisiini. Luulen että sinulla on neurologinen tauti nimeltä visual snow. Neurologit eivät tunnusta kyseistä tautia vielä ainakaan täälä suomessa, mutta oireet ovat hyvin samankaltaisia aloittajan oireiden kanssa. Tautia tutkitaan tällä hetkellä ainakin jossain märin Yhdysvalloissa. Googletappa "visual snow", http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_snow

Ainakin nämä samankaltaiset oireet esiintyvät myös "visual snown" oireissa:
-keinuttava huimaus, epävarma olo, etenkin liikkuessa, mutta kyllä ihan istuessakin välillä.
-näköhäiriöitä.(valon arkuus, ``lumisade``)
-"tyhmyys" ei muista sanoja, törppö olo. (siis normaalia enemmän tyhmä olo.)
-"paniikki" joka yltyy kun oireita tulee, nyt viimeisenä tämä paniikkikohtauksen oireita ja aurallinen migreeni silmässä.
-nukkuu huonosti.
-Ahdistus.

Tuo jännitysniska ei sinänsä aiheuta ahdistusta vaa päinvastoin. Kun lukee näit postauksia niin näen porukalla ahdistuneisuushäiriön joka ilmenee just tuollaisina fyysisinä oireina (väistyy hetkeksi Diapamilla)

Meikäläinen sai firbomyalgia diagnoosin reumalääkäriltä jatkuvien niska/hartia, olkapää, käsi, sormi, nilkka, jalka, lonkka ja päänsäryn takia. Voin omasta puolestani sanoa että ensin tulee kivut ja sitten masennus ja ahdistus eikä toisinpäin, näin myös lääkäreidenkin mielestä.

Meikäläinen sai firbomyalgia diagnoosin reumalääkäriltä jatkuvien niska/hartia, olkapää, käsi, sormi, nilkka, jalka, lonkka ja päänsäryn takia. Voin omasta puolestani sanoa että ensin tulee kivut ja sitten masennus ja ahdistus eikä toisinpäin, näin myös lääkäreidenkin mielestä.

Et vaan ole tiedostanut painetta sisälläsi aikaisemmin.
Oletteko huomanneet visual snown liittyvän runsaaseen pc:llä vietettyyn aikaan?

Se on hyvä että sä tiedät paremmin mun tapauksen kuin minä itse saatika minua hoitaneet lääkärit ja psykologit.
Eli sinä väität että fibromyalgia sairautena on huuhaata ja oikeasti ihmisiä vain ahdistaa?
Mun kipuiluihin ei ole merkitystä istunko koneella vai mitä teen.
Kiitos nyt että selvensit diagnoosiani jotta voin sitten alkaa hoitamaan ahdistustani :)

- - - Updated - - -

Ja varmaan paine sisälläni aiheuttaa mun yliliikkuvat nivelet ja kulumat kaula- ja rintarangassa?
Kuulostat hyvin paljon lääkäriltä joka äidilleni sanoi että mene psykiatrille, vuosi siitä myöhemmin todettiin seronegatiivinen
Nivelreuma ja fibromyalgia(oireet hyvin samanlaiset kuin minulla).

Itse olen käynyt ja saanut apua OMT-fysioterapiasta ja nimenomaan tältä fysioterapeutilta. Tiedän muutaman lisäkseni joita lääkärit eivät pystyneet auttamaan mutta saivat Kiviseltä apua eri vaivoihinsa. Hän on erittäin pätevä.
Itse kärsin vaikeahkoista purentaongelmista sekä alituisesta niska-hartiaseudun jumeista joihin liittyy myös näköhäiriöt ym. Tiedän että et välttämättä asu Lahdessa, kuten en itsekään, mutta hänelle kannattaa jo kauempaakin mennä käymään. Itse kävin muutamalla OMT-fysiolla mm. Hämeenlinnassa ja heidän käynneistään ei taas itselleni ollut mitään hyötyä. Toivottavasti vaivasi syyt selviävät ja saat pikimmiten apua kipuihin ja oireisiin.

Työharjoitteluni alkoi huhtikuun alussa rakennustyömaalla. Vedin kaapelia ja pidin paljon käsiä ylhäällä, sekä katsetta katossa. Ehdin olla kolme viikkoa töissä, kunnes loukkasin jalkapallo ottelussa polveni ja pidin pari viikkoa sairaslomaa. Palasin lomalta töihin ja ehdin olla pari viikkoa töissä, kunnes toukokuun puolessa välissä huimaus oireeni alkoi. Aluksi huimaus oli lievää, mutta työn jatkuessa se koveni ja mukaan tuli päänsärky ja pahoinvointi. Kesäkuun puolessa välissä varasin ajan lääkärille ja sain lähetteen neurologille heinäkuun alkuun. Työharjoitteluni loppui heinäkuun 1. päivä ja odottelin josko oireeni katoaisi, kun niskaan ei enään kohdistunut rasitusta. Oireeni jatkui ja neurologi lähetti minut magneettikuvauksiin, joista ei löytynyt mitään ja samalla neuro totesi, että oireeni on niskaperäisiä. Heinäkuun puolessa välissä ostin urheiluhierojalle 5 kerran sarjakortin, josta oli hieman apua. Hieroja sanoi myös kallonpohjalihakseni olevan jumissa.

Nyt pari viikkoa sitten kävin kaksi kertaa osteopaatilla, joka totesi että erityisesti vasen scalenius posterior lihas on jumissa + muut scaleniukset. Lisäksi hän sanoi supraspinatukset ja sternocleidomastoideukset olevan jumissa. Olen noin kuukauden verran huomannut purevani hampaita yhteen öisin, tämä ei ole kovaa, mutta en tiedä voisiko se olla syy huimaukseen ja niskajumeihin.
Kysymykseni kuuluu: miten voisin venytellä näitä jumissa olevia lihaksia? Osteopaatti neuvoi tekemään pään sivulle kääntöjä sekä koittaa saada korvaa olkapäähän kiinni. Lisäksi olisiko minun järkevää varata aika hammaslääkäriin, joka voisi tsekata purentani? Oireet ovat kyllä menneet parempaan päin työharjoittelun loppumisen jälkeen, mutta siitä on jo 2kk aikaa ja olisi kiva päästä eroon kokonaan tästä ikävästä vaivasta.
Ps. Huimaus on aina ollut lähinnä sellaista oloa, että olisi juonut sixpäkin kaljaa. Huimaus ei ole mihinkään suuntaa kaatavaa.

Itsellä oli n.5 vuotta sitte puolentoista vuojen ajan samat oireet: huimaus, kykenemätön nukkumaan, epätodellinen olo, "tyhmä olo", motoriikka kujilla ja paniikkihäiriöt. Lääkärissäkin piti käydä useamman kerran kun paniikkihäiriöt ottivat vallan ja luulin heittäväni veivit.
Sydänfilmit oli ok ja lääkärit ei löytäny mitään syytä ololle. Netistä luettuani diagnosoin itelleni Ms-taudin, aivokasvaimet ja mielenterveysongelmat. Loppujenlopuksi kävin tutulla osteopaatilla ja se löysi selityksen asiaan.
Kuuri hierontaa ja runnomista sekä kevyttä liikuntaa niskalle. Parin kuukauden jälkeen olo alkoi normaalisoitua ja paniikkihäiriöt katosi. Nyt taas alkaa samat oireet tulla takaisin mutta nykyään osaa ennakoida ettei päästä niin pahaksi kuin silloin oli.

Nostanpa tämän. Kertokaa vinkkejä, millä vitulla tätä hoitaa... Siis itsehoito. Onko jotain keinoja? Muuta kun fyssari/hieroja/naprapatia jne.
Tällä hetkellä tuntuu niin pahalta että huhhuh. Huimaa, tuntuu että taju menee. Se on kaikista vittumaisin oire. Sen lisäksi lievää kipua lapojen/olkapäiden seudulla, sekä yläselkä/hartia/niskaseutu tuntuu erittäin jumiselta. Merisuolaa syön ehkä 10g päivässä, vettä menee 3-5l välillä ja magnesiumit sitraattina yms. Joten ne on ihan kondiksessa.... Mutta milläs tämän staattisen jännityksen saisi pois, koska tuo huimaus on maailman vittumaisin tunne.

Oireet tällä hetkellä :
Huimaus, myös kovaa.
Paniikkihäiriö tuntemuksia, johtuen edellisestä.
Epätodellinen / Outo olo, välillä.
Niska/hartia/yläselkä tuntuu erittäin jäykältä.
Yläselän lievä kipuilu.
Pää kenottaa eteenpäin/hartiat eteenpäin = Ryhti lyssähtänyt... Ei suostu pysymään suorana vaikka yrittäisi. Jes. Kuormittaa aika kivasti niska/hartiaseutua. Luin jostain että luo 15Kg lisäkuormituksen.

Jotaa itsehoito kikkoja jos on niin tänne vaan kiitos :)

Mulla on auttanut jännitysniskaan tai sen kaltaisiin oireisiin fasciamanipulaatio. Tampereelta pystyisin suosittelemaan erittäin pätevää asian osaavaa fyssaria, hän myös kouluttaa ihmisiä kyseisen hoitomuodon tiimoilta.

Nostanpa tämän. Kertokaa vinkkejä, millä vitulla tätä hoitaa... Siis itsehoito. Onko jotain keinoja? Muuta kun fyssari/hieroja/naprapatia jne.
Tällä hetkellä tuntuu niin pahalta että huhhuh. Huimaa, tuntuu että taju menee. Se on kaikista vittumaisin oire. Sen lisäksi lievää kipua lapojen/olkapäiden seudulla, sekä yläselkä/hartia/niskaseutu tuntuu erittäin jumiselta. Merisuolaa syön ehkä 10g päivässä, vettä menee 3-5l välillä ja magnesiumit sitraattina yms. Joten ne on ihan kondiksessa.... Mutta milläs tämän staattisen jännityksen saisi pois, koska tuo huimaus on maailman vittumaisin tunne

Oireet tällä hetkellä :
Huimaus, myös kovaa.
Paniikkihäiriö tuntemuksia, johtuen edellisestä.
Epätodellinen / Outo olo, välillä.
Niska/hartia/yläselkä tuntuu erittäin jäykältä.
Yläselän lievä kipuilu.
Pää kenottaa eteenpäin/hartiat eteenpäin = Ryhti lyssähtänyt... Ei suostu pysymään suorana vaikka yrittäisi. Jes. Kuormittaa aika kivasti niska/hartiaseutua. Luin jostain että luo 15Kg lisäkuormituksen.

Jotaa itsehoito kikkoja jos on niin tänne vaan kiitos :)

Oletko kokeillu keppijumppaa? Kävelyä tai sauvakävelyä? Mulla sauvakävely auttoi jännityspäänsärkyyn ja jossei ole sauvoja niin heiluttele vaan käpäliä kävellessä rentoina. Pureksä hampaita öisin?

Oletko kokeillu keppijumppaa? Kävelyä tai sauvakävelyä? Mulla sauvakävely auttoi jännityspäänsärkyyn ja jossei ole sauvoja niin heiluttele vaan käpäliä kävellessä rentoina. Pureksä hampaita öisin?

On täs yritetty kaikenlaisii venytyksii, rintarangan/niskan liikkuvuusreenei, venyttelyä, lämpötyynyy, piikkimattoo jne.... Ku keksis jonku hyvän jolla sais laukeemaa, ajan myötä edes. Ja en osaa sanoa yhtää tuohon hampaiden puremiseen mitään... Miettiny samaa mutta en tiedä mitä nukkuessa harrastan :D

Sairaslomaa viettelen kun polvi paskana... En oo töissä tällä hetkellä kun tohtori sano että entinen työ ei sovellu enää. Mutta oon ajatellu asian siten, että rinta/etuolkapäät ois vahvemmat ja myöskin kireämmät kun selkä. Eli lavat pääsee auki ja on kokoaikasessa venytyksessä, ja rinta/olkapäät vetää eteen, kun selkä ei jaksa vetää vastaan, niin ryhti lyssähtää... Ja sitä kautta jännittyy. Kuulostais loogiselta ja tähän pyrkiny muutoksia tekemään eli takaosan vahvistusta jatkoa ajatellen. Varmaks en voi kuitenkaa asiaa sanoa että onko just näin.

Kalevalaisessa Jäsenkorjauksessa kävin taannoin niin selitti jotain, että lapaluut ei ole paikallaan ja ryhti kenottaa siksi. Heitti ne paikallensa jotenkin niin ryhti pysyi ehkä kuukauden suorana. Eli olkapäät takana/alhaalla rentona... Anatomisesti siis oikein asento, ja ai että oli hyvä olo... Ja yks kaks taas lysähti.

mulla yöllinen hampaiden narskuttelu stressaantuneena aiheuttaa aina niskajumin. tai aiheutti kunnes hommasin yöksi kiskot suuhun :) jos niska tosi pahana niin tulehduskipulääkkeet ja relaxantit voi auttaa hieman. ootko nyt liikkunu vähenmän ku oot saikulla, voiko se olla syy että nyt taas oireilee?

Itse pääsin n. 8v. sitten eroon röökistä purkan avulla ja sitä tuli väylättyä viime joulukuuhun saakka jatkuvasti kun huomasin että se oli syypää vuoden kestäneeseen niska/pääongelmiin, todella salakavalaa kun ei mitään kipua ollut leuoissa eikä muuallakaan, oireina lähinnä ihme kivistelyä ja huimauksen tunnetta (kai välillä pitkään kestäneet elohiiretkin tästä johtui).

Sitten vielä kun yläselän jumi alkoi samoihin aikoihin (sekä vielä laktoosi juttuja) niin kyllä aikast masentavia hetkiä oli kun mietti että mitäs ny, pari kertaa lekurissa (verikokeet ekalla kerralla) ja kerran fysiaterapiassa ja hieronnassa, ei hyötyä näistä.

Yläselän jumi poistui kädet varpaisiin venyttelyllä mutta leuat/nivelet yhä aiheuttaa pieniä jumeja kun kinkkua tuli vedettyä.

Pistän pari linkkiä jos jollekin olis apua, perseestä on kyllä tommoset.

- Testaa narskutteletko? - Mikä vikana? - Hyvä Terveys
- Auts! Purentalihasten hieronta saa leuat liikkeelle ja kireydet pois | Yle Uutiset | yle.fi

Mulla on auttanut jännitysniskaan tai sen kaltaisiin oireisiin fasciamanipulaatio. Tampereelta pystyisin suosittelemaan erittäin pätevää asian osaavaa fyssaria, hän myös kouluttaa ihmisiä kyseisen hoitomuodon tiimoilta.
Ketä fyssaria suosittelet treeltä?

ootko nyt liikkunu vähenmän ku oot saikulla, voiko se olla syy että nyt taas oireilee?

Voi olla osasyy ainakin, vähempi liikuttu. Ennen ajoin täysperävaunu rekkaa eli hommaan kuului raskaiden lavojen työntö/veto... Silloinkin oli paikat aina jumissa ajamisen takia kun kädet koholla, mutta tuo lavojen rempominen hieman kompensoi hommaa. Nytte tosiaa ei oo tehty juuri mitää toviin, mut salille pitäis palata pikkuhiljaa ja alkaa vahvistamaa kroppaa, lääkärinkin määräyksestä reisilihat kondikseen vaikka kuulemma on jo "Todella vahvat" mutta ei sitte kuitenkaan niin vahvat että riittäis tukemaa tota risaa polvea. Mutta tosiaan. Voi olla, ja varmasti onkin syy. Lisäks täs on ollu erinäistä ressiä joka on tehokas luomaa paikat tukkoon, kuten wanha kansa sanoo "Vastuu kasaantuu hartioihin" ;) Ja sen myötä VOI tulla tota hampaiden narskuttelua.... Siitä ei oo kyl mitää tietoa onko sitä.

On ainaki nuo leukanivelet jokseenkin jumissa myös... Mut siihenkin kun ei voi suoralta kädeltä sanoa onko narskutettu / purtu hampaita yhteen, koska niskat on myös tehokkaat tässäkin asiassa jumittamaan nuo... Mutta sitä kauttahan voi taas alkaa puremaan/narisemaan. Mene ja tiedä.

Ainoa mitä tiedän varmaks niin sen, että huimaus on erittäin epämiellyttävää ja varsinkin jos kovaksi yltyy että tuntuu, että taju menee (Varmaan paniikkihärötys teki oman osansa tuossa kohtaa)... Niin ei lainkaan hyvä. Täähän johtuu käsittääkseni siitä, että tasapainoelimien hermot on jumissa ja sitä kautta kuuppa ei oikein tiedä missä asennossa se on, ja siitä huimaus. Sekä tietysti verenkierto huono/hapensaanti.

Back
Ylös Bottom