Jännitysniska, eli Tension Neck

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja legion
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko sulla lumbago yliliikkuvat nivelet? Tuttu tunne tuo huimaus ja niskajumeista johtuva paniikkihäiriö. Fibromyalgia diagnoosinkin sain. Mulla johtuu vaivat nivelten yliliikkuvuudesta ja suosittelen tutustumaan ja kokeilemaan fasciamanipulaatio hoitoa.

Joo mie lukasin tuost fascial systeemist ni ihan mielenkiintoselta vaikutti. Ja tuota asentohuimaustakin oon miettiny mut enempi tää natsais tension neckii koska on ihan samat oireet, sekä todella jäykän tuntunen yläselkä/niska/hartiaseutu. Mut en oo poissulkenu asentohuimaustakaa. Ja en nyt sanois että yliliikkuvat, pikemminki mun ranka on ku rautakanki ja vetää rintarankaa jatkuvasti lukkoon. Jonkusortin avaavia liikkeitä kaipailisin siihenkin.

Joskus lekuri yritti mulle tuota asentohuimausta diagnosoida mutta eihän siinä miltään tuntunut kun se kippaili puolelta toiselle sun muuta.
Tosiaa tuo paniikkihärötys on ihan perseestä. Huimaamaan kun alkaa niin siitä pelästyy lisää ja saattaa olla sitten kahta kovempi heitto sen päälle.

Lisäksi oon funtsinu että joku helvetin epäbalanssi mulla on. Tosin naprapaatti epäili että teen aina jotain, samalla tavalla, joka päivä... Voi olla, en itse asiaa huomaa, tosin hän sanoi samaa että voi olla hankala tajuta mikä se juttu on. Kun minut esim oikastaan naprapatiassa, tai jäsenkorjaajalla yms. Lantio suoraksi, ranka suoraksi, lukot auki jne. Niin ei mene järin kauaa kun olen taas vinossa.

Yksi mikä tuli vielä mieleen mikä on auttanut niska/hartia oireisiin niin takareisien ja pakaroiden vahvistaminen, mulla notkoselkä mikä on vuosien mittaan pikkuhiljaa korjaantunut ihan opettelemalla ja vahvistamalla takaketjua. Tuo notkoselkä saa taas aikaan huonon ryhdin yläselässä päin vastaiseen suuntaan eli olkapäät kääntyy eteen ja kaula ja pää työntyy eteen.

Yksi mikä tuli vielä mieleen mikä on auttanut niska/hartia oireisiin niin takareisien ja pakaroiden vahvistaminen, mulla notkoselkä mikä on vuosien mittaan pikkuhiljaa korjaantunut ihan opettelemalla ja vahvistamalla takaketjua. Tuo notkoselkä saa taas aikaan huonon ryhdin yläselässä päin vastaiseen suuntaan eli olkapäät kääntyy eteen ja kaula ja pää työntyy eteen.

Meinaat alaselän lordoosia? Eli aika syvä notko... itsellä on moista, ei kovin pahana mut kuitenkin. Vaikuttaa varmasti kans asiaa, pitäis saada jotenki venyteltyy/vahvisteltua kanssa että sais lantion ns. keskiasentoon ja sitä kautta notko enempi normaaliksi. Rasittuu kyl tehokkaasti niskat kun pää työntyy eteen, mut jokanen voi funtsia miten painava kallo on... Ja kun se roikkuu niskojen varassa eikä ole pystysuorana rangan jatkeena niin, varmasti junttaa paikat.

Uusitalon Arihan sanoi jollain videolla myös, että jos ei seiso suorassa ryhdissä ja lantio ei ole keskellä ja paino kantapäillä, niin kannattelee koko kehon painoa hartioilla/niskoilla... Ei mikään ihme jos "hieman" huimaa.

Kävin tohtorilla kun rupes niin vituttamaa ku maailma pyörii ni oli vähän sitä mieltä et Tension neck + Asentohuimaus ni tuntuu vielä pahemmalta. Neuvo että asentohuimauksee sitä liikehoitoo ja niskat ois saatava vetreeks. "Oot vähä sen näkönen et rautaa nousee ni älä nyt ainakaa puntille mene, et jotain kevyttä jumppaa ennemmin" :D

Uskoisin, että tästä voisi olla apua niskan oireiden kanssa: http://www.pakkotoisto.com/vammat-j...istuvat-ylaselan-jumi-ja-polte-2/#post4763864

Ja tosiaan jos se on perujaan tuolta lantiosta ja alaselästä, niin itsellä on vuosien alaselkä- ja niskavaivat johtuneet osittain (mm. työasennon ohella) eteenpäin kääntyneestä lantiosta, joka notkistaa selkää ja rangan yläosa käyristyy eteenpäin. Pää roikkuu, olkapäät kääntyy eteenpäin jne. Tämä on aiheuttanut niskavaivojen lisäksi oireita yläselässä sekä olkapäissä, näitä sain harjoitettua kuntoon mutta koko paketti lähti helpottamaan vasta nyt kun olen saanut hieman lantiota oikaistua.

Uskoisin, että tästä voisi olla apua niskan oireiden kanssa: http://www.pakkotoisto.com/vammat-j...istuvat-ylaselan-jumi-ja-polte-2/#post4763864

Ja tosiaan jos se on perujaan tuolta lantiosta ja alaselästä, niin itsellä on vuosien alaselkä- ja niskavaivat johtuneet osittain (mm. työasennon ohella) eteenpäin kääntyneestä lantiosta, joka notkistaa selkää ja rangan yläosa käyristyy eteenpäin. Pää roikkuu, olkapäät kääntyy eteenpäin jne. Tämä on aiheuttanut niskavaivojen lisäksi oireita yläselässä sekä olkapäissä, näitä sain harjoitettua kuntoon mutta koko paketti lähti helpottamaan vasta nyt kun olen saanut hieman lantiota oikaistua.

Kyllä ainakin omalla kohdalla, lantio on isona osana siihen että väännyn solmuun. Monesti oikastu, mutta yhtä monasti kipannut takaisin ja ihmetellyt että miksi. Kun tuota alaselän notkoa kyseltiin niin tein testin, elikkä Selkä seinää vasten, perse, lavat ja takaraivo kiinni seinään, kantapäät n. 5cm irti seinästä. Seinän ja alaselän väliin pitäisi mahtua suurinpiirtein kämmen, niin minulla meni koko helvetin käsivarsi sinne... Että joo, "pieni" notko. Lisäksi olen sivusuunnan vinoutta ihmetellyt, että mikä aiheuttaa. Noh eilenä pläräsin nettiä ja tajusin loogisen yhtälön :

hyvan_vuoteen_ominaisuus_cmyk_500_px.jpg

Eli liian pehmeä sänky. Nukun vasemmalla kyljellä, olen identtisessä asennossa (myös seisoessa) kun tuo, tuossa keskellä oleva kuva. Joten loogisesti ajateltuna nukut rentona, tuossa solmussa, ja kun heräät, niin lihakset jännittyy sekä sitä kautta ne niveletkin jää tuohon solmuun. Eli vaikka oikastaan, vetää uusiksi muutaman yön aikana. Olettaisin näin, koska kuulostaa loogiselta ja olen pitkään funtsinut että mikä saatana kiertää aina uudestaan ja uudestaan.

Aiheuttaa siis sivusuunnassa rangan solmut, tuo sänky. Olettaisin. Sitten notkoselän tekee että lantio kippaa eteen, mutta mistä se johtuu? Kireät reidet + lonkankoukistajat, heikot vatsat sekä liian voimattomat takareidet/perse ?

Eli jos on neuvoja mm. Tuon notkoselän fiksaukseen niin ois jees, ja rintarangan liikkuvuudelle jumppailua ja duodanoinaan, noh patjaan ette voi vaikuttaa... Harmi sinänsä :D Eniveis, vois sitä kautta lähteä yrittämään. Joustinpatjan vaihto sänkyyn ja notkoselän fiksausta + liikkuvuutta rangalle (Rintaranka lukottaa usein)

kovin tutuilta kuulostaa lähes kaikki. Itsellä helpotti aika paljon aiemmat selkävaivat, kun vaihdoin aikoinaan löysän patjan jämäkkään futoniin ja tyynyn muotoiltuun ja niskaa tukevaan vaahtomuoviseen (Ei siis mikään tempur, en muista merkkiä, joku ruotsalainen jota kiropraktikkoni kauppasi). Samoin työasennon (työpöydän ja koneen ääressä) parantelu auttoi jonkin verran.

Tämä auttoi siis moneen muuhun, mutta tuo kierous kyllä itsellä säilyi ja sen olen nyt vasta tajunnut. Jälkikäteen ajatellen siinä on vuosia ollut virheasento, ja houmasin jopa jostain vanhoista valokuvista, että olen seisonut takalisto ulkona ja selkä käyränä. loppujen lopuksi omalla kohdalla uskon sen johtuvan juuri heikosta persuspuolesta ja kireistä reisistä, lonkankoukistajien olemassa olosta en edes tiennyt ennen kuin rupesin venyttelemään niitä kunnolla ja meinasi taju lähteä kun oli niin jumissa. Korjailen tätä edelleen ja pikkuhiljaa on edistystä tapahtunut seuraavilla liikkeillä jotka teen kotona (lisäsin myös takareidet saliohjelmaan, joita en ole varmaan ikinä tehnyt...):

- lonkankoukistajien ja etureisien venyttely ja rullailu
- lantion nosto lattialla (tähän malliin: https://www.youtube.com/watch?v=CoOayJXqvi0)
- lantion keinuttelu eteen ja taakse eli ihan perinteinen jyystöliike, ensin työnnetään persus ja vatsa ulos, sitten toiseen suuntaan eli munat ulos ja vatsa piukaksi. jälkimmäisessä asennossa voi myös tehdä pidempiä pitoja, ja tätä voi tehdä suorassa ja kumartuneena. niin hölmöltä kuin tämä tuntuu ja näyttää, niin tällä saa lantiota mobilisoitua ja tottumaan oikeaan asentoon (vaimo ei vieläkään usko, että fyssari käski tehdä tätä)

Rintarankaa rullailen päivittäin, se on vetänyt vuosia samasta syystä lukkoon.

Mitä tulee tuohon sivuttaiseen kierouteen, siitä ei ole itsellä kokemusta mutta kaverini puolestaan kärsii tästä, ja hänellä sen aiheuttaa lukkiutuva SI nivel. Muitakin aiheuttajia varmaan on. rintarangan lukotkin voi varmaan kiertää selkää ja lantiota sivusuunnassa?

joo SI nivelhän sieltä karkaa, ja sitä kautta syntyy ns. skolioosia sekä lukottaa tehokkaasti. En keksi muuta kun toi patja joka vetää sen asennon aina takas, koska se aina palautuu vaikka oikastaisiin... Niin jotenki vaa kuulostais loogiselta asia, että juuri se kiertää sen, koska asento identtinen. Mut vähä paha arpoa. Itsekin löysin eilen ton lantion jyystöliikkeen jonkun fyssarin tms sivuilta, pitäis varmaan alkaa tekemää sitä(kin)

tossa yksi pätkä lantion asennosta ja keinuttelusta, ehkä vähän pitkän kaavan mukaan selitettynä.

Tuo keinuttelu liike auttaa todella paljon hallitsemaan sitä lantion asentoa, itsellä oli aluksi todella heikko kontrolli ja varsinkin istuessa (kuten videossa näytetään) selkä oli ihan käyrällä kun luulin istuvani ryhdikkäästi. Näin vedin työpöydän ääressä koko päivän joten ei ihme, jos seisoessa asento on huono.. Nyt yritän istuessakin keskittyä siihen, että lantio ei ole ihan solmussa ja selkä mutkalla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
oon nyt pari päivää tehny tota jynkkyliikettä lantiolla ja havainnoinu paljon itsestäni. Eli persettä/takaketjua nimenomaan pitää saada vahvistettua, sekä lonkankoukistajat varsinkin on aivan saatanan kireät eli lantio kippaa siksi eteen. Noh ei muuta ku paljo duunia niille varsinkin.

P.S Ei huimaa enää niin pahasti, on hyvinkin siedettävä olo jo, kun saanu oikenee pikkuhiljaa. Woohoo ;) Eli kiitos neuvoista ihan jokaiselle.

Nostanpa tämän. Kertokaa vinkkejä, millä vitulla tätä hoitaa... Siis itsehoito. Onko jotain keinoja? Muuta kun fyssari/hieroja/naprapatia jne.
Tällä hetkellä tuntuu niin pahalta että huhhuh. Huimaa, tuntuu että taju menee. Se on kaikista vittumaisin oire. Sen lisäksi lievää kipua lapojen/olkapäiden seudulla, sekä yläselkä/hartia/niskaseutu tuntuu erittäin jumiselta. Merisuolaa syön ehkä 10g päivässä, vettä menee 3-5l välillä ja magnesiumit sitraattina yms. Joten ne on ihan kondiksessa.... Mutta milläs tämän staattisen jännityksen saisi pois, koska tuo huimaus on maailman vittumaisin tunne.

Oireet tällä hetkellä :
Huimaus, myös kovaa.
Paniikkihäiriö tuntemuksia, johtuen edellisestä.
Epätodellinen / Outo olo, välillä.
Niska/hartia/yläselkä tuntuu erittäin jäykältä.
Yläselän lievä kipuilu.
Pää kenottaa eteenpäin/hartiat eteenpäin = Ryhti lyssähtänyt... Ei suostu pysymään suorana vaikka yrittäisi. Jes. Kuormittaa aika kivasti niska/hartiaseutua. Luin jostain että luo 15Kg lisäkuormituksen.

Jotaa itsehoito kikkoja jos on niin tänne vaan kiitos :)

Tuttu vaiva.
Itsellä iskee usein maven tai pystärien jälkeen kun kaularangan lihakset menee jumiin.
Hieronta ja kevyt venyttely auttanut itselläni, mutta joskus menee pahaksi ja on sitten viikon yhtä helvettiä.

Itsellä iskee usein maven tai pystärien jälkeen kun kaularangan lihakset menee jumiin.

En tiedä onko sama syy, mutta itsellä on kerran levator venähtänyt mavessa ja kerran myös ylätaljassa, tämä meni minulla jäykän niskan piikkiin. sen jälkeen olen venytellyt koko hartiaseudun (niska, kaula, yläselkä, olkapäät) ennen jokaikistä treeniä ja myös lämmitellyt siten että kädet aktivoituu, eikä ole toistunut.

oman kokemuksen voisin jakaa tähän väliin. Mun oireilut alkoivat aloittaessani kassatyön. Niska on koko ajan pikkasen taivutettuna alas ja kädet tekevät sen 8h päivässä staattista ja yhtäjaksoista liikettä. En suosittele tätä työtä kenellekään...Oireilut alkoivat vähän siitä että niskaa ja yläselkää jomotti, lopulta rupes verenkiertokin häiriintymään päässä pahasti, mutta yleisesti listattuna oireet mulla tällä hetkellä arjessa mukana on:
-Päänsärky
-huimaus
-epätodellinen ja tunnoton olo ("ihan kuin en olisi omassa kehossa täysillä mukana")
-raajojen puutuminen
-vapina
-oksettava olo
-ahistunut ja levoton olo
-paniikkikohtaukset
-tajunnan hämärtyminen
-käsien voimattomuus
-näön hämärtyminen
-väsy ja voimattomuus
-oksentelu

listaa toki vois jatkaa vielä, mutta tossa jokapäiväiset oireet (jos tuota oksentelua ei lasketa) Kaivataan vinkkejä, miten sais lievennettyä näitä oireita? Tekee tosi hallaa kropalle ja etenkin sille pääkopalle kantaa näitä oireita joka päivä mukana. Venyttelen selkää ja niskaa päivittäin yhteensä 30min, putkirullailen selkää, teen avaavia "jumppia" hartioille useita kertoja päivän aikana. Kaikenlisäks nukun aidolla Tempur patjalla ja -tyynyllä, jotka tukee selkärankaa ja niskaa oikeaoppiseen nukkuma-asentoon. Rupee olemaan pikkasen neuvoton olo kun kaikkeni omasta mielestä olen yrittänyt ja, kun uutta työtäkään ei tässä aivan heti tarjolla ole ..

Back
Ylös Bottom