Jälkikiristys renkaidenvaihdon jälkeen Varoittava esimerkki...

Liittynyt
28.2.2009
Viestejä
2 046
Etelässä moni on jo vaihtanut kesärenkaat alle. Pohjoisessa varmaankin vaihtosesonki on kuumimmillaan. Itselläni turbonvaihdon takia Mersu pajalla, mutta kun remppa on tehty aion vaihtaa renkaat. Sijaisauto tuli alle viime pe ja siinä oli pelattu varman päälle; nastat ropisee alla.

Oli sitten rengaspaja tai itse tehty vaihto, niin jälkikiristyksestä puhutaan aina. Monet kerrat olen kuullut ihmisten unohtavan ko. operaation. Eräs autokorjaaja jopa totesi, että jos ei tajua renkaista mitään, ei kannata välttämättä alkaa sähläämään. Koneellisesti kiristetyt pultit pitää ja amatööri sählää ne vaan löysälle tai niin kireälle, että tulee ongelmia (?)

Jälkikiristyksen tekijöissäkin on kahta tyyppiä. Toinen nostaa ihan auton tunkilla ja huolellisesti kiristelee pultit siinä missä moni vaan vähän käy kokeilemassa jossain parkkipaikalla.

Lopuksi varoittava esimerkkini, joka tapahtui eilen. Kaveri jätti kiristykset tekemättä rengaspajan jälkeen autoonsa. Viime yönä työmatkan ollessa loppusuoralla pahin sitten kävi; rengas irtosi 100 km/h vauhdissa lähes irti asti. Henkilövahingoilta onneksi vältyttiin. Hyvät Waput oli kaverilla...

Miten porukka toimii jälkikiristysten suhteen?
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole jälkikiristellyt varmaan ikinä, mutta tulee ekalla kerralla laitettua sen verta kireälle, että seuraavassa vaihdossa saa oikein kunnolla kiskoa auki. Ei varmaan järkevin tapa, mutta on ne aina alla pysyneet. Kop Kop.
 
Koskee enempi aluvanteita ja varsinkin uusia, kuin teräsvanteita.
Momenttihan on tossa 100-120nm, momenttihylsyllä tai avaimella saa sen tarkkuudesta riippuen varmaan parhaiten kohdalleen. Tosin momenttihylsyn momentti voi mennä vitulleen jos koneella kiristää, ja jos on kierteessä paskaa/ruostetta niin saattaa mennä vähän kireämmälle kun ensin hannaa vastaan ja sitten yhtäkkiä kiihdyttää. Ainakin jos koneella kiristää ilman momenttihylsyä.

Ite vedän koneella kiinni ihan näppituntumalla, lasken alas ja kiristän käsin taas ihan näppituntumalla. Sitä on vaikea selittää kuinka kireälle. Niin kireälle ettei järkevällä voimalla enää mene. Muttei niin kireälle että kirskahtaa. 100-500km jälkeen tarkistan kokeilemalla, oli vanne mikä hyvänsä, kiristää jokaisen pultin tai omassa autossa mutterin.
Ei siinä iso vaiva ole, autoa ei tosiaankaan tarvitsee nostaa ylös sen takia.

Tietämätön voi vetää liian piukalle, ja tai kiristää väärässä järjestyksessä ja liikaa jonkun pultin eka. Tai sitten ei tajuta että muut pultit aina löystyy kun jotain kiristää.
Tämän oppii kyllä katkeralla tavalla kun 24 reikäisiä laippoja paukuttaa pulttipyssyllä.
 
Peltivanteet autossa niin ei tartte miettiä jälkikiristyksiä. Käsivoimin lyhyellä rengasavaimella kun olen kiristänyt niin hyvin pysyvät, paitsi sillä yhdellä kerralla kun unohdin yhdestä renkaasta pulttien kiristyksen kokonaan. Sen kyllä huomas ajaessa nopeasti :D Ei sentään kerennyt pyörä irrota.
 
Käsin olen kiristänyt ja joskus muistaa jälkeenpäin jälkikiristyksen. Useimmiten en muista... Kerran oli jäänyt yksi rengas kiristämättä kokonaan, huomasi kyllä aika nopeasti ajossa. Aluvanteilla molemmat renkaat.
 
Kyllä toi kannattaa muistaa aluvanteiden kanssa. Harvinaista se on että niitä irtoilee, mutta ihan syystä se jälkikiristys pyydetään tekemään. Isäukko on yksi niistä jolle on käynyt vanhanaikaiset kun jätti jälkikiristämättä. Ei irti asti lähtenyt, mutta kolisi ja lonksui. Ja siinä on äkkiä vannekin selvä, kun pultinreiät on ovaalin muotoiset. Liian kireällekään ei parane vetää kyllä. Kuulemani mukaan joskus on käynyt niinkin, että aluvanne on antanut periksi, kun on vedetty liian kovaa kiinni ja pultit onkin lähteneet aukeamaan myöhemmin.
 
Kävin ite hakemassa motonetistä super halpis momenttiavaimen 45cm varrella 210Nm asti 19,90€. 120Nm 45cm varrella on tosi vähäntuntuisesti voimaa. Pitää kyllä tarkastaa että onko pysyneet kireällä.
 
Isolla räikällä kiristän näppituntumalla enkä ole koskaan jälkikiristystä tehnyt. Lähtee myös järkevällä voimankäytöllä auki, mikä on hyödyksi jos joskus joutuu renkaan tienpäällä vaihtamaan.
 
Kehä I:sellä oli viime viikolla BMW X5 tiensivussa, yksi kulma lepäs asfaltilla jarrulevyn varassa ja rengas oli tiensivussa toisella puolella kaksikaistaista tietä noin 200-500m päässä. Ja oli aluvanteet luonnollisesti.
 
Porukka ostaa nettivaraosasta tai mistä ostaakaan vanteita ja miettii että ne käy aina keskenään ne pultit kaikkien eri vanteiden kanssa. Väärin. Monesti irtoaa (veikkaan että useiten juuri sen takia) kun pultti ei ole tarpeeksi pitkä ja jää 1 tai 2 kierteen verran vaan kiinni. Jos pultti on tarpeeksi pitkä ja ne kaikki on niin löysällä, että kohta irtoaa niin luulisi jokaisen kyllä huomaavan siitä tärinästä ja metelistä jonka päin vittua pyörivä rengas aiheuttaa jonkin olevan pielessä.
 
Itse kun ostin auton niin merkkiliikkeen automyyjä oli vaihtanut siihen juuri kesärenkaat alle. Toi sen sitten minulle keskisuomesta tänne stadiin. Siinä sit vähän ajan päästä ihmettelin että mikäs pitää kolinaa tms. ääntä. No, aloin sitten tutkimaan ja irroittamaan rengasta
takarenkaassa oli paikoillaan 3 pulttia viidestä ja niistäkin kaksi sormikireydessä. En ole ikinä jälkikiristellyt mut nyt aloitin. Suosittelen myös muillekin.
 
Eipä saanut tänään vielä autoaan takaisin kaveri... jotain ilmeisesti vialla... pitää kysyä huomenna lisää. Kyllähän siinä on isot riskit, että autoon tulee vaurioita, jos vauhdista irtoaa yhden pultin varaan rengas.

EDIT. Siellä paha missä mainitaan. Muuten kaikki meni ok, mutta rengasliikeellä meni aikaa pultinpalasien poistamiseen. Jotain sieltä oli pultinpalasten takia availtu enemmänkin ja myöhään illalla oli auton saanut vasta takaisin.
 
Aina momenttiavaimella 120nm kesä ja talvi-aluvanteisiin. Eilen juuri muutaman sadan km:n jälkeen kiristin ja pari pulttia vain oli hiukan antanut löysää. Näkee kyllä momentilla, että ihan liian kovalle noita pultteja on aiemmin tullut väänneltyä ilman avainta.
 
Ilman mitään momenttiavaimia kiinni niin vaan, että tuntuu olevan kiinni ja ristiinkiristyksellä tottakai. Sitten tulee jälkikiristeltyä siinä kun on semmoset 100km ajettu.. Jos siis en ole kerennyt ottaa jo ennen sitä uudestaan auki. :D
 
Kehä I:sellä oli viime viikolla BMW X5 tiensivussa, yksi kulma lepäs asfaltilla jarrulevyn varassa ja rengas oli tiensivussa toisella puolella kaksikaistaista tietä noin 200-500m päässä. Ja oli aluvanteet luonnollisesti.
Ja se vanne oli hävinny seuraavana päivänä siitä :D
 
Se, että ammattilaisen mielestä rengashommat ovat monimutkaisia, kertoo ehkä enemmän sen ammattilaisen tasosta :D

Itse ostin momenttiavaimen ja 12kg momenttiin laittelen. Vaikka samalla tavalla ne renkaat ovat autossa kiinni pysyneet kaikki nämä vuodet. Siksi on vähän vaikea hahmottaa, miten renkaat voi laittaa "väärin" tai liian kireälle jollain ristikkoavaimella. Ainoat väärinlaitot mitä itse olen nähnyt, ovat tehty ihan ammattimiesten toimesta. Merkkiliikkeessä jätkillä on 600barin kompurat ja niillä ammutaa pultit niin kireälle että koko auto pyörii pyssyn ympäri. Rasvaa ei laiteta pultteihin koskaan. Ja sitten saa ihmiset hyppiä avaimen päällä parkkipaikoilla, kun rengas ei irtoa. Pultit menee poikki ja kukaan ei korvaa.

Mutta miksi joissain autoissa on mutterit ja toisissa pultit? Perseestä on laittaa kiinni näitä pultillisia malleja. Koko ajan pitää pitää varpaalla paikallaan rengasta tai se tipahtaa. Ja aina tipahtaa silti just kun on saamassa pulttia paikalleen...

Joskus autojen mukana tulee kahdet pultit. Silti vetelen kesät talvet samoilla pulteilla. Joku tuning mies ehkä ahdistuu, mutta hyvin pelittää.
 
Joskus autojen mukana tulee kahdet pultit. Silti vetelen kesät talvet samoilla pulteilla. Joku tuning mies ehkä ahdistuu, mutta hyvin pelittää.
Sillähän sinänsä ei ole mitään väliä, vaihdatko pultteja talvi- ja kesärenkaiden yhteydessä, vaan oleellista on se, että käytät aina oikeanlaisia pultteja vanteissa. Kuten edellä jo mainittiin, niin liian lyhyillä tai väärällä kartiokulmalla olevilla pulteilla voi olla pian isoissa ongelmissa, jos pultit löystyy ajossa. Monesti pelti- ja aluvanteissa käytetään erimittaisia ja mahdollisesti eri kartiokulmalla olevia pultteja ja lisäksi tarvikevanteissa saatetaan käyttää erilaisia pultteja kuin auton alkuperäisvanteissa.

Jos ajat kesät ja talvet autosi alkuperäisillä aluvanteilla tai peltivanteilla, niin mitään ongelmaa ei ole.
 
Ainoat väärinlaitot mitä itse olen nähnyt, ovat tehty ihan ammattimiesten toimesta. Merkkiliikkeessä jätkillä on 600barin kompurat ja niillä ammutaa pultit niin kireälle että koko auto pyörii pyssyn ympäri. Rasvaa ei laiteta pultteihin koskaan. Ja sitten saa ihmiset hyppiä avaimen päällä parkkipaikoilla, kun rengas ei irtoa. Pultit menee poikki ja kukaan ei korvaa.

Ainoat rengasongelmat mullakin on olleet silloin kun on pitänyt yrittää rengasliikkeen laittamia pyöriä irrottaa. Pakko oli viedä takaisin liikkeeseen kun käsipelillä ei vain lähtenyt ja sielläkin katkesi pultteja ja jampat sai lekalla lyödä vanteita irti pyörännavoista. Toki näyttivät tottuneilta moiseen, eli varmaan ihan normihomma niille.
 
Mietin vaan sitä että jos renkaassa on 4-5 pulttia niin miten ne kaikki irtoavat sitten yhdessä kun kaikista on jäännyt se jälkikiristys pois? Ennemmin ajattelen että olisko unohtunut koko pulttinen vetäminen kunnolla kiinni. Asentaja vaan pyörittänyt ne sormilla alkuun ja sitten unohtanut ne laittaa koneella loppun asti. En ole koskaan kuullut että sen jälkikiristyksen takia olisi auenneet kaikki pultit mutta tiedän kyllä useammankin tapauksen että on unohtunut laittaa lopullisesti kiinni.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom