Jälkikiristys renkaidenvaihdon jälkeen Varoittava esimerkki...

Ammattilaiset asialla (tm).


EDIT: Ja minä vedän omat "käsimomenttiin" ja pyrin jälkikiristelemäänkin. En siis ole viittinyt momenttiavainta hankkia. Aikasta monta kertaa noita on vaihdellut omiin autoihin, eikä niitä tulee vedettä näämä punasena kiinni.

Ja jos viittii niitä pultteja vähän kastaa vaseliinissa niin ne saa aukikin ilman kirskumisia ja repmisiä. Etenkin talven jälkeen.

Ja nätisti ne oli kiinni ja ihan nätisti aukesi kun just eilen vaihdoin talvipyörät alle. Eikä ole momentissa kuin käsipelillä. Taas tuli uitettua vaseliinissa noita pultteja niin jospa taas aukeaisivat nätisti ensikeväänä. Saas muuten nähdä miten lujaan ne rengasfirmassa veti toisen auton pultit. Nooh, saavat sitten rytkyttää ne auki ihan ilmaiseksi jos vetivät niin ettei ilman otsasuonen repeämistä niitä keväällä auki saa...

...niin ja ei oo aluja kummankaan auton talvipuyörissä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jälkikiristykseen liittyen ne lukkopultit on kiristettävä kanssa. Kerran oli kaikki muut pultit hyvin jälkikiristyksessä kiinni mutta juuri ne lukkopultit oli löystyny.
 
Tikkurilan Star-Renkaassa laittoivat Mersuun renkaat "vähän" kireelle. Ei liikkunut ykskään pultti mihinkään 60cm momenttiavaimella, kun piti ruveta vaihtaan renkaita kuukauden päästä tuosta. Noh, heitinpä momenttiavaimen sivuun, otin Anttilan räikkäsarjan esiin ja kaivoin autotallista 1,5 metrin sinkityn teräsputken (jotain dn32). Tungin sen räikän varren ton putken sisään ja väänsin -> hylsy hajos. Menin Biltemaan ostaan uuden 17mm hylsyn. Homma jatkui taas mutta perkele kun hajos toinenkin hylsy heti -> takuuna uus Bilteman aspatiskiltä. No se kesti, vaan antautuipa sitten seuraavaksi räikkä. Lainasin faijalta toisen räikän, jos se olis kestävämpi. No nyt kestää hylsy ja räikkä -> ei aukee, ei ykskään pultti, tuntuu vaan että putki joustaa. Kutsun apuvoimia varren päähän roikkumaan. Kun kaksi aikuista miestä roikkuu 1,5 m varressa ja kiskoo alas samalla, niin pultit alkaa aukeilla hirveen kirskunan saattelemana, ihan kuin alumiinia työstettäis jyrsimellä... Ps. putkikin vääntyi hieman, ihme kun hylsyt ja räikät kesti lopulta. Enpähän antanu periks.

^^ melkosta perseilyä kyllä rengasliikkeessä apinoilla, siinä on varmaan pulttipyssyllä hakattu täysillä niin kauan kun liikkuu ja kuumentunu pultit alumiiniin kiinni... Ihme kyllä, niissä vanteissa ei ollu mitään vaurioita, eikä muuallakaan. Itse kävelin pihalla sen aikaa kun renkaat laitettiin alle. Sen jälkeen oon laittanut ite aina, momenttiavaimella 120Nm eikä oo kertaakaan löystynyt kun oon jälkitarkastuksenkin aina tehny.

Olisit käynyt sanomassa siellä liikkeessä että herrat on hyvät ja aukaisee kun ovat kiinni laittaneet.
Kokeilithan avata pultteja silleen "nytkyttelemällä" eikä vaan raa'alla voimalla suoraan vääntämällä? Ei siis sillä että sinä olisit tässä väärässä ollut (vaan se liike kun noin tiukkaan laittoi), vaan yleensä lähtee "nytkyttämällä" paremmin irti kuin suoaan vänkäämällä.
 
Noi pultit vissiin lähtee vähän heikommin yleensä auki kun mutterit.
Viime keväänä kun rupesin mersusta vaihtelemaan kesäkumeja alle (patarautavanteet), niin sain kaks rengasta irti ilman ongelmia.
Sain pari rengasrautaa väännettyä, ei lähteny ristikkoavaimella ja jatkovarrella ja pulttikonekin suti vaan kannat pyöreiks. Ainoa mikä auttoi, niin hitsattiin vanhan kannan päälle isompi mutteri.
Jatkossa käytän jotain hemmetin kuparitahnaa noissa pulteissa. Niin, ja oli ihan käsipelillä kiristetty ja ilman mitään kahen metrin jatkovarsia.
 
Jatkossa käytän jotain hemmetin kuparitahnaa noissa pulteissa. Niin, ja oli ihan käsipelillä kiristetty ja ilman mitään kahen metrin jatkovarsia.
Ei se yleensä sieltä kierteestä kiinni nappaa vaan puree vanteeseen. Vitutti muuten aina aika vähän rengashommissa kun joku vitun paviaani oli uittanut pulttinsa jossain tahnassa tai vaseliinissa. Kokemukseni mukaan ihan turhaa hommaa, kerää vaan paskaa kierteisiin kun vaihtaa renkaita ja kaikki hanskat ja työkalut on siinä mönjässä. Uskomattoman ärsyttävää.

Mutta jos ne pultit on kiinni niin ei ihan välttämättä ole tehty mitään väärää. Joskus ne puree vanteisiin kiinni niin perkeleesti. Ja mulle itselle kävi juuri näin. Vedin momentilla 120 Newtoniin ja kun tuli taas renkaidenvaihdon aika niin sai vähän jumpata. Ja tosiaan nytkyttämällä voi lähteä helpommin ja se on huomattu hyväksi tavaksi (ja kertoo ettei aina ole liiasta kireydestä kyse) kun vääntää tai ampuu pyssyllä kiinnipäin nopeasti niin aukeaakin sen jälkeen helpommin.

Ja kun oli muuten puhetta siitä, että joutuivat hakkaamaan jonkun autosta lekalla pyöriä irti, niin se on ihan tuttu juttu eikä siitä voi asentajaa syyttää, vaan paskaa ja suolaa ja hapettumista. Siinä tosin voi joku grafiittirasva auttaa kun laittaa asennusvaiheessa.
 
Vitutti muuten aina aika vähän rengashommissa kun joku vitun paviaani oli uittanut pulttinsa jossain tahnassa tai vaseliinissa.

Joo se kuparitahna oli kyllä isointa ripulia kaikesta. Siitä kun laskit ne pultit lattialle, kippoon , mihin laskitkin niin eikös ne keränneetkin tyylikkäästi kaiken paskan siihen töhnään ja kukaan niitä kuparipaskoja kun ei pois rupea hinkkaamaan niin sinnehän ne meni paskat mukana sitten. Hitto kun en muista minkämerkkistä tai mitä se oli tarkalleen, joku kierteille tarkoitettu tervaspray oli ihan helvetin hyvää tavaraa tuohon hommaan. Tuoksuikin hiton hyvälle :D (diggaan tervan tuoksusta)

Porukalla on muutenkin aika utopistinen käsitys siitä millä ne pultit muka siellä liikkeessä kiinni muka laitetaan. Joku tuossa sanoi vääntäneensä jollain helvetillisillä jatkovarsilla kahden miehen voimin ja silti ei meinannut aueta. On ollut voimaa varmaan sen verran että jos samalla voimalla olis kiinnipäin joku sen laittanut niin poikki olisi mennyt. Ei se pultti kiristy jotain ultimaattistä määrää loputtomasti riippuen siitä millä se kiinni punotaan.
 
Ei se yleensä sieltä kierteestä kiinni nappaa vaan puree vanteeseen. Vitutti muuten aina aika vähän rengashommissa kun joku vitun paviaani oli uittanut pulttinsa jossain tahnassa tai vaseliinissa. Kokemukseni mukaan ihan turhaa hommaa

Alkaa noista pulttien voiteluista olla todellista haittaa isommissa katumaastureissa ja tila-autoissa. Fordeissakin on alujen vakiomomentti 170Nm. On niin lähellä pultin murtolujuutta, että tuohon kun lyöt öljyä kierteisiin niin alkaa kiristäessä ennemmin pultit venyä kuin momenttiavain naksua.
 
Jälkikiristykseen liittyen ne lukkopultit on kiristettävä kanssa. Kerran oli kaikki muut pultit hyvin jälkikiristyksessä kiinni mutta juuri ne lukkopultit oli löystyny.

Mutta ei aina välttämättä samaan momenttiin kuin tavan pultit. Noissa edellisen viestini esimerkin pakuissa sun muissa saattaa olla tavan mutterit 170Nm, mutta lukkomutterit vaikka max 120Nm.

Noita lukkomuttereita kun rallattaa 170Nm kireyteen niin on jengat solmussa ja parhaassa tapauksessa lukkomutterimysteerin hampaat ei pure enää uloskaan päin. Eli luvassa hauskaa jumppaa irrotuksen kanssa.
 
Hyväksi havaittu momentti saavutetaan, kun ns. isolla räikällä kiristetään niin tiukalle, ettei irvistämättä tiukemmalle saada :D

Newtonmetreistä ei ole hajua, mutta avaaminen onnistuu myös samalla työkalulla ilman kummempia temppuja.
 
Nooh, minä jatkan pulttien rasvaamista jatkossakin. Hyvin aukeaa ihan vaan ristikkoavaimella ja samalla avaimella kiskaistaan käsimomenttiin niin että ovat kiinni, eli vähän joutuu irvistämään. Varmaan ne jollain jatkovarrella saa vaikka poikkikin.

Eipä tosin yllätä että renkaidenvaihdostakin, tai siis pulttien kiristämisestä, saadaan jotain rakettitiedettä. Kai vielä käyttä kalibroimassa tyyliin VTT:llä ne momenttiavaimet?
 
Itse tulee nykyään vaihdettua.. homma on helppoa kun on työkalut, toisekseen 2 kertaa ollu palvelu sitä luokkaa että on meinannut tulla turpaan lyönti kisa rengas urpon kanssa ;)

Tapaus 1.> vitun aasi heitti 4kpl erittäin kuraisia ja likaisia renkaita erittäin puhtaaseen takakonttiin.. No eihän tossakaan mitään mutku olin maksanut pesun.
Tapaus 2. Pultit ei auenneet talven jälkeen vaan napsuivat poikki, rengasliikkeen kommenti me ei olla noita laitettu luulen että vetivät kuorma-auton momenttiin tai jotain.
 
Itse vaihdan niin tulee ainakin kunnolla laitettua ja lisäksi jos ne renkaat siinä pihassa rauhakseltaan vaihtaa puoleen tuntiin niin sama aika menee jo keskimäärin ajella sinne rengasliikeeseen ja takasin + sitten vielä se vaihto ja odottelu sielä paikan päällä. Eli ei mitään syytä moista pikku hommaa teettä "ammattilaisilla" = 15v kausityöntekijöillä...
 
Tapaus 2. Pultit ei auenneet talven jälkeen vaan napsuivat poikki, rengasliikkeen kommenti me ei olla noita laitettu luulen että vetivät kuorma-auton momenttiin tai jotain.

Joo se on ihan normikäytäntö laittaa kuorma-auton pulttipyssyllä kiinni nuo henkilöauton renkaat myös.
 
Joo se on ihan normikäytäntö laittaa kuorma-auton pulttipyssyllä kiinni nuo henkilöauton renkaat myös.

Siis mullahan ei ole hajuakaan onko tuo edes mahdollista? Oli tosiaan jokainen pultti niin tiukassa ettei suostunut aukeaan kovallakaan voimankäytöllä, muistaakseni 20 pultista napsahti poikki 4.
 
Hyväksi havaittu momentti saavutetaan, kun ns. isolla räikällä kiristetään niin tiukalle, ettei irvistämättä tiukemmalle saada :D

Newtonmetreistä ei ole hajua, mutta avaaminen onnistuu myös samalla työkalulla ilman kummempia temppuja.

Vaihdoin äsken renkaat ja käytin jälleen hyväksi havaittua bilteman räikkää. En myöskään ollut paviaani ja laittanut pultteihin vaseliinia :D
 
Kai vielä käyttä kalibroimassa tyyliin VTT:llä ne momenttiavaimet?
Kuuluu muuten monen, etenkin ketjujen standardeihin, että momenttiavaimet ja ilmanpainemittarit ja muut härvelit kalibroidaan X kertaa vuodessa. Ja ihan hyvä niin.

Joo se on ihan normikäytäntö laittaa kuorma-auton pulttipyssyllä kiinni nuo henkilöauton renkaat myös.
Juu näin on. Kuorma-autopyssyllä kun täräyttää niin yksi napsu riittää. Ja se on äkkiä se viimeinen napsu kun on pultti poikki ja / tai silmät piukassa hylsyn palasia. :D
 
Kuuluu muuten monen, etenkin ketjujen standardeihin, että momenttiavaimet ja ilmanpainemittarit ja muut härvelit kalibroidaan X kertaa vuodessa. Ja ihan hyvä niin.

No se ei paljon paina jos vedetään pulttipyssyllä kiinni.

Ja totta hitossa ammatikseen renkaita vaihtavan työkalut pitää olla kalibroitu, ihan samoin kuin nyt vaikka kyttien alkometrit. Mutta siis joo, saahan tälläkin asialla hifistellä ihan miten paljon haluaa, siis kotona itselleen renkaita vaihtava. Itse en ole kokenut välttämättömäksi käyttää momenttiavainta. Joskus sellaista käytin muutaman kerran, ei jaksa hakea lainaan ja vielä vähemmän jaksaa ostaa omaa.
 
Juuri vaihdoin kahteen autoon renkaat duunipaikalla ja momenttiavaimella (kalibroitu tottakai ;)) loppukiristys.

Sama millä kirii kunhan kirii käsin loppuun. Meillä käytetään noita pulttipyssyjä työhommissa paljon ja laatukin on melko korkea mutta siitä huolimatta hieman vanhempi pyssy kiristää mihin momenttiin sattuu tai ei kiristä kunnolla ollenkaan.
 
Käsin saa muuten yllättävän lähelle ne pultit kiinni, joskus ihan kokeiltiinkin. Ei ne momenttiavaimella enää liikkuneet kun väänsi käsin "järkevästi" eli ei silmämunat viisi senttiä kallosta irti tyylillä. Taas jos jätti tietentahtoen löysäksi niin kiristyi lisää momentilla ja jos siitä kokeili käsin kiristää lisää, joutui vääntämään taas "liian kovaa".

Eli siis ne saa käsin järkevällä tavalla kiinni kun ei remmo väkisi ja on senverran vääntöä käpälissä ettei nyt aukikaan jää.

Varmasti tärkeämpää on yrittää muistaa se jälkikiristys kun hifistellä sillä onko momentti just se oikea. Eikai nuo rengaspajat turhaan anna ilmaiseksi käydä jälkikiristelemässä? Siis jos ovat renkaat alunperinkin laittanee paikoilleen.
 
Ootte työ melekosia ku kuorma-autolle oma pulttipyssy.

Hyvä, normikokoinen pulttipyssy kiristää reiluin 500nm, jolla jo kiristää kuorma-auton pultitki kivasti. Toki rekkafirmoilla on vanhoja isoja pyssyjä, mutta ne ei juurikaan tehokkaampia ole kuin nykyiset pienet.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom