Jälkikiristys renkaidenvaihdon jälkeen Varoittava esimerkki...

Toi tunkkien ja vararenkaiden puuttuminen on muuten uudemmissa autoissa jo hiukka huolestuttava kehitys. Ei tule mukana edes sitä halvinta peltitunkinräpsyä, eikä alkeellisinta alikokoista varapyörää. Naurattaa varmasti aikalailla jossain joulukuun pakkasissa, jos menee rengas. Autossa huutaa täysi lasti lapsia ja muijia ja yrität kiinalaisella minikompuralla + paikkapullolla tuhrata mörönperseen maalaistien varressa renkaaseen ilmaa.

Tämä!

Itsehän olen niin (vaino?)harhainen että pidän kahta vararengasta autossa mukana sekä kunnon tunkkia. Tunkki on sellaisessa salkussa niin se ei edes näytä pahalta eikä se nyt niin paljoa tilaa vie. Kaksi vararengasta sen takia koska kerran puhkesi yhdellä reissulla kaksi rengasta ja siinäpä sitä sitten oltiin jumissa.

Testasin muuten joskus miten kauan menee täyttää sellaisella paskalla kiinalaisella korttipakan kokoisella kompuralla 225/55R16 rengas täyteen (tai ei edes tarpeeksi täyteen, 2.2 kohdalla loppui kärsivällisyys): 1h 17min.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli Tokmannilla vastaan hallitunkki jossa led-valo. Aivan uskomattoman hieno idea! Harmi ettei ole tarvetta uudelle tunkille, joten joutuu tästedeskin tihrustamaan ja käsikopelolla hakemaan oikeaa nostokohtaa.
 
Ajattelin ostaa momenttiavaimen orkkiksen tilalle. Mikä näistä kannattaa ostaa ja pitääkö näiden halvempien momenttiavaimien momentit paikkansa?

Momenttiavaimet | Motonet Oy

Toi 19,90€ avain ollu mulla puoltoist vuotta, käytetty muutamaan hassuun renkaan vaihtoon ja nyt tuntuu siltä että ne momentit ois ihan mitä sattuu, joutuu pää punasena vääntämään pultit että saa 120Nm :jahas: en ainakaan korjaushommiin uskaltais tota käyttää enää, paska mikä paska.
 
Minulla on myös tuollainen halpa Motonetin momenttiavain. Ihan ok on pelittänyt nämä muutaman vuodet, kun olen sen omistanut. Tärkeintähän on muistaa ruuvata se momentti takaisin nollaan, ettei jousi kuoleennu. Ei tuo mikään mittatarkka kirurgin instrumentti ole, mutta aika hyvin se osunee momenttiin.

Aivan eri asia onkin sitten, tarviiko koko laitetta. Minä käytän sitä koska olen ostanut sen. Mutta en varmaan toista kertaa ostaisi. Kerran kun kokeilee miltä 120Nm tuntuu, niin kyllä sen saa samaan kireyteen ihan normiavaimellakin. Ihan hyvin toimisi, jos ostaisi teleskooppiavaimen. Avaat varsi pitkänä ja kiristät varsi lyhyenä. Kunhan menee jonnekin 100-160Nm väliin. 90% ihmisistä kiristää periaatteessa liian kireälle, vaikka toisaalta kymmeniä vuosia niin on tehty eikä mitään kamalaa ole tapahtunut. Merkkiliikkseessähän sitten ammutaan täydellä momentilla jonnekin 1000Nm tuntumaan tupakki huulessa. Jos pultti menee paskaksi myöhemmin, niin pääseepähän laskuttamaan lisää. (terveisiä perseestä paikalliselle Volkkarihuollolle).
 
Taidan jättää nuo halvimmat vääntimet hyllyyn ja ostaa vaikka jonkun tavallisen teleskooppiavaimen jossa saa enemmän vipuvartta kuin tuossa orkkiksessa.
Joku Bilteman väännin n.60e oli pärjännyt hyvin TM-testissä. Itselläkin tulisi käyttöä vain pari kertaa vuodessa renkaiden vaihtoon niin joku valvempi saa riittää.

Itselläkin runtattu useasti liikkeessä/korjaamolla niin hemmetin tiukkaan kiinni, että sai hyppiä avaimen päällä enenkuin irtosi.
 
Momenttiavain sopii hifistelijöille. Aina oon käsin vaihtanut, jostain 10 v-alkaen ja ainoastaan kerran on pitänyt jälkikiristää/vaihtaa pultit. Kaverin autoon vaihdoin, enkä sillon vielä tiennyt, että eri vanteille eri pultit.

Jos arveluttaa, niin toki se asiansa ajaa. Noihin halpiksiksiin löisin 5-10 nm lisää varmuuden vuoksi.
 
Minulla on myös tuollainen halpa Motonetin momenttiavain. Ihan ok on pelittänyt nämä muutaman vuodet, kun olen sen omistanut. Tärkeintähän on muistaa ruuvata se momentti takaisin nollaan, ettei jousi kuoleennu. Ei tuo mikään mittatarkka kirurgin instrumentti ole, mutta aika hyvin se osunee momenttiin.

Aivan eri asia onkin sitten, tarviiko koko laitetta. Minä käytän sitä koska olen ostanut sen. Mutta en varmaan toista kertaa ostaisi. Kerran kun kokeilee miltä 120Nm tuntuu, niin kyllä sen saa samaan kireyteen ihan normiavaimellakin. Ihan hyvin toimisi, jos ostaisi teleskooppiavaimen. Avaat varsi pitkänä ja kiristät varsi lyhyenä. Kunhan menee jonnekin 100-160Nm väliin. 90% ihmisistä kiristää periaatteessa liian kireälle, vaikka toisaalta kymmeniä vuosia niin on tehty eikä mitään kamalaa ole tapahtunut. Merkkiliikkseessähän sitten ammutaan täydellä momentilla jonnekin 1000Nm tuntumaan tupakki huulessa. Jos pultti menee paskaksi myöhemmin, niin pääseepähän laskuttamaan lisää. (terveisiä perseestä paikalliselle Volkkarihuollolle).

Rengashommissa ei ehkä mikään maailman tärkein mutta huolettomampi kiristää jos tietää että menee kaikki oikeeseen momenttiin. Korjaushommissa ois hiukka kivempi kun momentteja on vaikka alustan osissakin ihan laidasta laitaan.
 
Eilen ajelin Kehä I:lä jonkun Volvon perässä ja seurasin takavanteen villiä elämää. Vähän vaikea yrittää takaa valoilla morsettaa, ni vetäsin valoissa vierelle ja huusin että sulta lähtee kohta rengas irti.

Vispas sen verran rajusti ettei varmaan hirveen kaukana ollu etteikö Vulvasta olis tullu kolmijalkanen. On muuten suht vaarallinen tollanen rengas kun se lähtee 80-100km/h vauhdeista(ja kyllä pienemmistäkin) irti.

Edit:

Toi 19,90€ avain ollu mulla puoltoist vuotta, käytetty muutamaan hassuun renkaan vaihtoon ja nyt tuntuu siltä että ne momentit ois ihan mitä sattuu, joutuu pää punasena vääntämään pultit että saa 120Nm :jahas: en ainakaan korjaushommiin uskaltais tota käyttää enää, paska mikä paska.

Minulla on myös tuollainen halpa Motonetin momenttiavain. Ihan ok on pelittänyt nämä muutaman vuodet, kun olen sen omistanut. Tärkeintähän on muistaa ruuvata se momentti takaisin nollaan, ettei jousi kuoleennu. Ei tuo mikään mittatarkka kirurgin instrumentti ole, mutta aika hyvin se osunee momenttiin.

Aivan eri asia onkin sitten, tarviiko koko laitetta. Minä käytän sitä koska olen ostanut sen. Mutta en varmaan toista kertaa ostaisi. Kerran kun kokeilee miltä 120Nm tuntuu, niin kyllä sen saa samaan kireyteen ihan normiavaimellakin. Ihan hyvin toimisi, jos ostaisi teleskooppiavaimen. Avaat varsi pitkänä ja kiristät varsi lyhyenä. Kunhan menee jonnekin 100-160Nm väliin. 90% ihmisistä kiristää periaatteessa liian kireälle, vaikka toisaalta kymmeniä vuosia niin on tehty eikä mitään kamalaa ole tapahtunut. Merkkiliikkseessähän sitten ammutaan täydellä momentilla jonnekin 1000Nm tuntumaan tupakki huulessa. Jos pultti menee paskaksi myöhemmin, niin pääseepähän laskuttamaan lisää. (terveisiä perseestä paikalliselle Volkkarihuollolle).

Olikohan TM:n testissä kun testasivat noita momenttiavaimia, niin BILTEMA:n avain oli muistaakseni todella hyvä.

Näköjään maksaa tuon testin tuloksien ym. luku: http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/vertailut/tm-vertailu-momenttiavaimet

Mutta GoGGelilla löyty näin:

Sattuppa tänään käteen tuo TM missä nämä oli testissä kun odottelin autoa huollosta. Nopeesti vilasin loppuarviat ja voittajana siis tuo Bilteman 59ee avain ja heti kakkosena Motonetin 19,90e JIN-GAR tms.

Motonetin avaimessa miinuksena muistaakseni ettei momenttia voi lukita ja tarkkuus heikkeni hieman testin lopussa.
 
Kerran lähti rengas irti 80 km/h vauhdissa. Auto muuttuu melkoisen hankalasti hallittavaksi, onneksi ei käynyt kummempia. Kyllähän se oireili ennen irtoamistaan vatkaamalla mutta ajattelin että renkaan tasapainotus on vitullaan.
e. Rengas meni vastaantulevan keulaan, onneksi sattui olemaan rekka.
 
biltema.jpg

Loput oli paskaa. Paitsi Stahlwille paras.

Biltema
IKH
Ironside
Jin Gar
King Hawk
Matador
Pro-Precis
(Stahlwille, hinta yli 300 euroa.)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom