Jälkikiristys renkaidenvaihdon jälkeen Varoittava esimerkki...

Mietin vaan sitä että jos renkaassa on 4-5 pulttia niin miten ne kaikki irtoavat sitten yhdessä kun kaikista on jäännyt se jälkikiristys pois? Ennemmin ajattelen että olisko unohtunut koko pulttinen vetäminen kunnolla kiinni. Asentaja vaan pyörittänyt ne sormilla alkuun ja sitten unohtanut ne laittaa koneella loppun asti. En ole koskaan kuullut että sen jälkikiristyksen takia olisi auenneet kaikki pultit mutta tiedän kyllä useammankin tapauksen että on unohtunut laittaa lopullisesti kiinni.

Niin... kaikki työt yms. meni rengasliikkeen piikkiin kaverilla. Hinaus vakuutukseen. Kyllä he pahoillaan olivat ja lähtivät maksumiehiksi, vaikka toki painottivat jälkikiristystä.

EDIT. Kun saan oman autoni pajalta, niin vaihdan kyllä itse renkaat. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin... kaikki työt yms. meni rengasliikkeen piikkiin kaverilla. Hinaus vakuutukseen. Kyllä he pahoillaan olivat ja lähtivät maksumiehiksi, vaikka toki painottivat jälkikiristystä.

EDIT. Kun saan oman autoni pajalta, niin vaihdan kyllä itse renkaat. :)

Tuokin kertoisi siitä että epäilevät sitä että kyseessä unohdus. Mielestäni esim jos kuitissa tai liikkeen seinällä lukee että muista jälkikiristys jne jne niin muuttaa jo sitä vastuuta että ei ole enää liikkeen ongelma.
 
Monesti itse vaihtamalla pääsee nopeamminkin. 30min pihalla kompuran ja hallitunkin kanssa. Tai sitten viikon jonotusta rengasfirmaan, menet paikalle ja siellä on 4h jono. Paikallisella Euromasterilla piti itse ajaa auto halliin tai ei etene jonossa. Eli eikun penkille istumaan ja odottamaan.

Naapurinmiestä vähän kyrsi, kun hänellä oli ALDin auto, ALDin soppari Euromasterin kanssa ja varattu kelloaika tarkalleen vaihtoa varten. Ja lopulta rengasmies sanoi, ettei me tänään ehditäkään mitään vaihtamaan. No kaveria vitutti ja soitti ALDille, että tämmöistä paskaa täällä taas tänään. Illalla puhelin soi ja Euromasterin jamppa kysyi, ollaanko kotona. 30min myöhemmin asentajaukko tuli autollaan pihaan ja vaihtoi hiekkapihalla käsin renkaat tunkilla ja ristikkoavaimella :D Varmaan ALDi kysyi, että vaihtuuko rengas vai vaihtuuko firma. Kymmeniä tai satoja autoja koskeva soppari.
 
Se, että ammattilaisen mielestä rengashommat ovat monimutkaisia, kertoo ehkä enemmän sen ammattilaisen tasosta :D

Ei vaan sillä yritetään perustella asiakkaalle se rengastyön tuntihinta 300e tunti :D 10min hommasta veloitetaan vaikka 50e.

Siksi on vähän vaikea hahmottaa, miten renkaat voi laittaa "väärin" tai liian kireälle jollain ristikkoavaimella. Ainoat väärinlaitot mitä itse olen nähnyt, ovat tehty ihan ammattimiesten toimesta. Merkkiliikkeessä jätkillä on 600barin kompurat ja niillä ammutaa pultit niin kireälle että koko auto pyörii pyssyn ympäri. Rasvaa ei laiteta pultteihin koskaan. Ja sitten saa ihmiset hyppiä avaimen päällä parkkipaikoilla, kun rengas ei irtoa. Pultit menee poikki ja kukaan ei korvaa.

Ne pyssyt saa olla tehokkaat että ne pultit aukeaa kunnolla. Jotkut tunarit vaan ei älyä sitä ettei sillä pyssyllä tarvii olla asetukset täysillä kun pultteja kiinni laittaa. Ja kyllä, ihmiset laittaa ne pultit monesti liian tiukalle just sillä ristikkoavaimella. Vammaisimmat kehittää siihen vielä jonkun putken että menee taatusti tarpeeks tiukalle. Siihen vielä päälle pieni ruostuminen peltivanteissa tai hapettuminen aluvanteissa niin avot. Monesti ei auennu 1000nm pulttipyssyllä mihinkään kun sankarit "oli vähän ite kiristäny".
Mutta miksi joissain autoissa on mutterit ja toisissa pultit? Perseestä on laittaa kiinni näitä pultillisia malleja. Koko ajan pitää pitää varpaalla paikallaan rengasta tai se tipahtaa. Ja aina tipahtaa silti just kun on saamassa pulttia paikalleen...

Kai se on vähän miten valmistaja tykkää. Sama kun kysyis miks kaikissa ei oo sama pulttijako-ET ja keskireikä? :D
Helvetti miten kätevää jos olisi. Pultit on sikäli pitkässä juoksussa osoittautuneet kätevämmiksi. Monesti ne kierteet menee huonoksi niistä ajan kanssa, ja on luonnollisesti helpompi/halvempi vaihtaa se pultti kuin se "vastapultti" johon mutterit kiinni tulee. Miten se rengas siitä asentaessa tipahtaa? Siinähän on napa ja jos vanteen keskireikä on oikein (niinkuin kuuluisi ollakin) niin sehän lepää siinä just eikä melkein?
Joskus autojen mukana tulee kahdet pultit. Silti vetelen kesät talvet samoilla pulteilla. Joku tuning mies ehkä ahdistuu, mutta hyvin pelittää.

Pezku selittikin jo syyn. Peltivanteiden pultit on lyhyet ja aluvanteiden pitkät. Jos aluvanteiden pultit laittaa peltivanteisiin, saatta se ottaa kiinni johonkin ja estää renkaita pyörimästä. Ja taas peltivanteiden pultit ei yleensä yletä aluvanteista läpi tarpeeksi paljon. + tietysti kartiot on ihan oma lukunsa.
 
Viimeks kyllä vitutti, ku ostin auton, ja oli oikein kaksilla aluvanteilla. Liikkeestä ostin, ne oli vaihtanu talvipallot alle. Sitten ku kesällä vaihdoin renkaat, ni oli peltivanteiden muttereilla, oli pureutuneet vanteisiin. Ei sillä, että vanteet mitkään erikoiset ois ollu. Niitä ei ollu varmaan vaan kiinnostanut.
Ei oo kyllä ikinä löystyny mutterit, aluvanteet oon laittanu 110 nyyttonmetriin, peltivanteet käsituntumalla. Ja vaikka sitä luulis, että osaa jo perushommat, ni viimeks meinas, perkele, tunkki kaatua auton alle. Onneks olin jo saanu renkaat alle, ja suunnilleen kiinni.
 
Vaihdan AINA itse, koska en luota oikeastaan juuri kehenkään vanteiden vaihdossa, koska niin monesti ne on naarmuttanu kalliita vanteita. Ja momentti on käsissä. Pyrin kyllä tarkastamaan kireydet noin 100km ajon jälkeen, mutta eipä ne oo ikinä vielä ollu löysällä.
 
Kokkolan euromasterilla ainakin osasivat käsitellä kalliita vanteita niinkun kuuluukin. Ei toki ole tietoa jos alle laittaisivat, mutta kun renkaat käytin sielä poksautettavina niin muut vanteet olivat kasassa ja mun rivissä seinää vasten.
 
Miten se rengas siitä asentaessa tipahtaa? Siinähän on napa ja jos vanteen keskireikä on oikein (niinkuin kuuluisi ollakin) niin sehän lepää siinä just eikä melkein?

Tuosta keskireiän sopivuudesta hilpeä esimerkki parin päivän takaa: olin viime kesänä käyttänyt klassikkovanteet pulverimaalissa. En ollut ihan kartalla kuinka reilusti pulveri lisää pinnan paksuutta / pienentää reikää. Ja syksyllä vedin pulteilla vanteet paikalleen.

Oli aika helvetinmoinen homma saada keskiöistään jumittuneet vanteet irti autosta. Tuli kokeiltua kiilaaminen vanteen ja keskiön välistä, kumi- ja hiekkanuijat, paskaringin ajaminen pultit löysällä, vääntäminen sekalaisilla metalliseipäillä. Lopulta irtosivat kun viritin reilun pölkyn auton alta vanteen sisäreunaa vasten ja vetelin lekalla pölkyn toiseen päähän auton toiselta puolelta.

Ensi kerralla muistuu jo ehkä mieleen hieraista pulverimaalit pois keskiön tienoilta.
 
Itse vedän suosiolla pultit momenttiavaimella (110 Nm), koska "hihamomentilla" ne tulevat väkisinkin vitusti liian tiukkaan. Yleensä jälkikiristänkin, kesärenkaat itse asiassa ihan pari päivää sitten, vaikka joskus on varmaan jäänyt tekemättäkin. Lisäksi vilkaisen säännöllisesti, että joka renkaassa on kaikki pultit paikallaan eikä mikään törrötä näkyvästi ulospäin. Kerran, kauan sitten, on käynyt jännitys lähellä kun huomasin mutkissa ihmeellistä kolinaa takaa ja perä tuntui epävakaalta. Ajoin parkkikselle, totesin heti oikean takapyörän pulttien olevan sormikireydellä ja kiristin (luonnollisesti joka nurkan). Paskaa tuuria kyllä on, jos pultit löystyvät niin äkkiä että mitään "varoitusääniä" ei tule ajoissa. Yleensä varmaan tulee, mutta niistä ei välitetä.

Ns. ammattilaisten jäljltä tarvitsee usein vähintään pulttipyssyn tai sitten metrin jatkovarren, vittu vaikka koneella kiristäisivät niin löytyy pyssystäkin säätö että ei olisi pakko vetää viisinkertaista momenttia ohjeeseen nähden.
 
Tänään oli aamulla Länsiväylä tukossa, jollain tila-autolta oli rengas lähtenyt irti kirkkonummen suunnalta tultaessa ennen isoa omenaa.
 
Senkin mulkvistit saitte minut vainoharhaiseksi, en oo ikinä aikasemmin jälkikiristäny vanteita, nyt oon tehny sen tänä keväänä tämän ketjun innoittamana jo kahdesti :D
 
Koskaan ennen en ole jälkikiristystä tehnyt muttä nyt kesärenkaisiin siirryttyä melko tarkkaan 100 km ajon jälkeen alkoi yksi rengas täristää.
Oli pultit löystyneet itsestään. Sitten ei muuta kuin jäkikiristys ja matka jatkui.
 
Muista seurata tosi tarkaan niitä pultteja, niitten ei pitäs löystyä jos ne on yhtään kiristetty. Ja nyt kun ne on uudestaan vedetty kiinni, muista uusi jälkikiristys!
 
Ja muistakaa runkata se alue mihin vanne tulee kiinni vaikka teräsharjalla.

Ja voi tosiaan olla lujaa kiinni talvialut........

Kevyeeseen jalkamomenttiin meni.
 
Ainoat rengasongelmat mullakin on olleet silloin kun on pitänyt yrittää rengasliikkeen laittamia pyöriä irrottaa. Pakko oli viedä takaisin liikkeeseen kun käsipelillä ei vain lähtenyt ja sielläkin katkesi pultteja ja jampat sai lekalla lyödä vanteita irti pyörännavoista. Toki näyttivät tottuneilta moiseen, eli varmaan ihan normihomma niille.

Ammattilaiset asialla (tm).


EDIT: Ja minä vedän omat "käsimomenttiin" ja pyrin jälkikiristelemäänkin. En siis ole viittinyt momenttiavainta hankkia. Aikasta monta kertaa noita on vaihdellut omiin autoihin, eikä niitä tulee vedettä näämä punasena kiinni.

Ja jos viittii niitä pultteja vähän kastaa vaseliinissa niin ne saa aukikin ilman kirskumisia ja repmisiä. Etenkin talven jälkeen.
 
Tikkurilan Star-Renkaassa laittoivat Mersuun renkaat "vähän" kireelle. Ei liikkunut ykskään pultti mihinkään 60cm momenttiavaimella, kun piti ruveta vaihtaan renkaita kuukauden päästä tuosta. Noh, heitinpä momenttiavaimen sivuun, otin Anttilan räikkäsarjan esiin ja kaivoin autotallista 1,5 metrin sinkityn teräsputken (jotain dn32). Tungin sen räikän varren ton putken sisään ja väänsin -> hylsy hajos. Menin Biltemaan ostaan uuden 17mm hylsyn. Homma jatkui taas mutta perkele kun hajos toinenkin hylsy heti -> takuuna uus Bilteman aspatiskiltä. No se kesti, vaan antautuipa sitten seuraavaksi räikkä. Lainasin faijalta toisen räikän, jos se olis kestävämpi. No nyt kestää hylsy ja räikkä -> ei aukee, ei ykskään pultti, tuntuu vaan että putki joustaa. Kutsun apuvoimia varren päähän roikkumaan. Kun kaksi aikuista miestä roikkuu 1,5 m varressa ja kiskoo alas samalla, niin pultit alkaa aukeilla hirveen kirskunan saattelemana, ihan kuin alumiinia työstettäis jyrsimellä... Ps. putkikin vääntyi hieman, ihme kun hylsyt ja räikät kesti lopulta. Enpähän antanu periks.

^^ melkosta perseilyä kyllä rengasliikkeessä apinoilla, siinä on varmaan pulttipyssyllä hakattu täysillä niin kauan kun liikkuu ja kuumentunu pultit alumiiniin kiinni... Ihme kyllä, niissä vanteissa ei ollu mitään vaurioita, eikä muuallakaan. Itse kävelin pihalla sen aikaa kun renkaat laitettiin alle. Sen jälkeen oon laittanut ite aina, momenttiavaimella 120Nm eikä oo kertaakaan löystynyt kun oon jälkitarkastuksenkin aina tehny.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom