Jälkikiristys renkaidenvaihdon jälkeen Varoittava esimerkki...

Toki rekkafirmoilla on vanhoja isoja pyssyjä, mutta ne ei juurikaan tehokkaampia ole kuin nykyiset pienet.
Juu eipä. Kuorma-auton normaali kiristysmomentti on etupyörillä siinä 700 Nm luokkaa ja takaoyörillä vielä enemmän. Ja jos siinä johonkin isoa pyssyä tarvitaan, niin etenkin irrotukseen. Pikkupyssy ei avaa niitä, ei sitten millään. Joskus tekee sellaisella 1500 Nm lyövälläkin tiukkaa ja haetaan elmaxia, eli sellaista pyörillä kulkevaa missä sähkömoottori pyörittää vauhtipyörää mikä lyö hitausmomentin avulla pultit auki / kiinni.

Juu, on niissä eroja tavalliseen pikkupyssyyn. Ja isoja eroja onkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
.... kierteille tarkoitettu tervaspray oli ihan helvetin hyvää tavaraa tuohon hommaan. Tuoksuikin hiton hyvälle :D (diggaan tervan tuoksusta)

Suosittelen tuota tervasprayta. Useamman vuoden tuota käyttänyt kaikissa pulteissa mitä on tullut avattua autoissa, prätkissä, ruohonleikkureissa jne. Todella hyvää tavaraa estämään kiinni ruostumisen tai jumiutumisen. Ei valu tai tee mutterista liukasta kuten vaseliini. Kestää kauemmin. Alkuun juoksevaa, mutta hetken kuluttua menee aika tahmeaksi ja estää myös jonkin verran pulttien auki tärisemistä vahingossa. Ja haju on mielestäni hyvä. Sottaa kyllä jos huolimattomasti roiskii, mutta tärpätilla irtoaa. Kuivahtamisen jälkeen ei enään tartu kiinni tai juuri sottaa. Olen tuolla ruiskinut myös vanteen keskireijän ympäristön estämään sen kiinni jämähtämistä (sitten ettei mene jarrupintaan). Joskus oli eräässä vaihdossa tulleessa autossa yksi vanne jumiutunut keskireijästä todella kovaa ja irtosi vasta 3 metriä pitkällä lankulla vääntämällä. Tuota taitaa löytyä monen merkkistä ja taitaa motonetilla ja biltemalla olla omat talon merkin alle tehdyt tuotteet. Toimivat varmaan ihan yhtä hyvin.
 
Ootte työ melekosia ku kuorma-autolle oma pulttipyssy.
Hyvä, normikokoinen pulttipyssy kiristää reiluin 500nm, jolla jo kiristää kuorma-auton pultitki kivasti. Toki rekkafirmoilla on vanhoja isoja pyssyjä, mutta ne ei juurikaan tehokkaampia ole kuin nykyiset pienet.

Eipä.

Ingersoll Rand 631L 1" mutterinväännin, pitkä kara, 4300Nm!!

Kiristäähän ne pultit vaikka bilteman parin kympin työkalusalkun hylsyavaimellakin. Mukana tulee kiva vasarakin, millä voi vaikka koputella työpöytää.
 
Kyllä toki noita on, mutta mitä itse olen käynyt noita renkaanvaihto hommia tekemässä niin iso osa käyttää perus 1/2" tai 3/4" 3-5kg pulttipyssyä.

Eri asia on raskaskaluston huoltoliikkeet ja isojen firmojen omat huoltamot.
 
Nooh, minä jatkan pulttien rasvaamista jatkossakin. Hyvin aukeaa ihan vaan ristikkoavaimella ja samalla avaimella kiskaistaan käsimomenttiin niin että ovat kiinni, eli vähän joutuu irvistämään. Varmaan ne jollain jatkovarrella saa vaikka poikkikin.

Sama, en jaksa enempiä hifistellä niin ruiskin hyväksi havaittua WD-40:stä niin jengoihin kuin vanteen ja navan väliin ja rannemomentilla kiinni. Aina on pysyneet ja lähteneet myös auki.

Kerran ei ollut muutakaan rasvaa hollilla niin laitoin moottoripyörän ketjurasvatököttiä. Vähän muuten otti lujaan kiinni se, mutta lähti ristikkoavaimella kuitenkin auki, toisin kuin "ammattilaisten" vaihtamat pyörät.
 
Eipä tosin yllätä että renkaidenvaihdostakin, tai siis pulttien kiristämisestä, saadaan jotain rakettitiedettä. Kai vielä käyttä kalibroimassa tyyliin VTT:llä ne momenttiavaimet?

Peltivanteita laittelen ristikolla huoletta, mutta isommissa aluissa on pakko turvautua momenttiavaimeen. Ei vaan meikäläisen ranteella erota onko nyt 150Nm vai 250Nm ja prätkähommista on jäänyt paha pulttiennapsauttelufobia päälle.
 
Viikon vinkki: akkuporallakin saa helpotettua renkaiden vaihtoa. Varrellisella avaimella ensin löysyttää pultit koko autosta kerralla ja sitten vain akkukoneella avaa/kiinnittää löysytetyt pultit aina kun rengas on ilmassa. Ja sitten se varsinainen kiristys taas avaimella. About yhtä nopeaa mitä pulttipyssyn kanssa. Minulla on kummatkin, ja jälkimmäiseen liittyy aina jatkoroikan veto, kompuran kanto pihalle, letkun selvittely, pyssyn etsintä, hylsyn etsintä, letkun kanssa tappelu kun ottaa kiinni auton renkaisiin, letkun kerääminen, kompuran kanto sisälle, pulttipyssyn säilöminen...Ja yleensä paineliitin on laitettu pyssystä johonkin toiseen laitteeseen, joten sekin pitää aina etsiä. Minulla on toinenkin letkuliitin, mutta se on paska ja vuotaa. En heitä sitä roskiin kuitenkaan. Ruuvaan sen aina ensin pyssyyn ja sitten vasta totean, että tämä olikin se paska. Että pitäisipä heittää se joskus menemään.

Paineilmakäyttöinen tunkki voisi olla kuva. Tai mielummin siirrettävä saksinostin. Harmi ettei biltemasta saa semmoisia alta satasella.
 
Viikon vinkki: akkuporallakin saa helpotettua renkaiden vaihtoa. Varrellisella avaimella ensin löysyttää pultit koko autosta kerralla ja sitten vain akkukoneella avaa/kiinnittää löysytetyt pultit aina kun rengas on ilmassa. Ja sitten se varsinainen kiristys taas avaimella. About yhtä nopeaa mitä pulttipyssyn kanssa. Minulla on kummatkin, ja jälkimmäiseen liittyy aina jatkoroikan veto, kompuran kanto pihalle, letkun selvittely, pyssyn etsintä, hylsyn etsintä, letkun kanssa tappelu kun ottaa kiinni auton renkaisiin, letkun kerääminen, kompuran kanto sisälle, pulttipyssyn säilöminen...Ja yleensä paineliitin on laitettu pyssystä johonkin toiseen laitteeseen, joten sekin pitää aina etsiä.

Akkukäyttöinen pulttipyssy? Vähän liioiteltu satsaus toki jos vaan 2x vuodessa on tarvetta.
 
^ei kun ihan vaan normaali akkupora ja siihen hylsy adapterilla. Maksaa euron pari. Pitää vaan käsin löysätä ja kiristää, mutta 95% muusta ruuvailusta menee parissa sekunnissa. Eikä ole johtoja ym. sotkemassa.

Tänään kaivan kyllä kompuran esille. Ei siksi, että se olisi hyvä. Vaan siksi, ettei naapurilla ole sellaista. Pitää vaan ensin odottaa, että se tulee kotiin.
 
^ei kun ihan vaan normaali akkupora ja siihen hylsy adapterilla. Maksaa euron pari. Pitää vaan käsin löysätä ja kiristää, mutta 95% muusta ruuvailusta menee parissa sekunnissa. Eikä ole johtoja ym. sotkemassa.

Juujuu, älysin kyllä. Toi mun kommentti oli vaan kofeiinivajareissa muotoiltu ehkä vähän sumeasti.

Sitä meinasin että hanki akkukäyttöinen pulttipyssy niin saat sen letkupyssyn ja akkuporan ominaisuudet yhdessä laitteessa.
 
Sitä meinasin että hanki akkukäyttöinen pulttipyssy niin saat sen letkupyssyn ja akkuporan ominaisuudet yhdessä laitteessa.

Kai sillä saa pultit iskettyä niin lujaan ettei lähde enää auki?
 
No nyt on renkaat vaihdettu nastoihin. 5mm pintaa edessä ja 8mm takana. Rengasliike kutsuu? Ja prkl hienot replika-aluvanteet kukkivat?! Ruoste kuplii maalin alla. Harmittaisi jos itse olisin ostanut.

Liekö halvinta vaihtaa kerralla koko auto.
 
Akkukäyttöinen pulttipyssy? Vähän liioiteltu satsaus toki jos vaan 2x vuodessa on tarvetta.

Tässäkin toimii normaali ristikkoavain. Toisesta päästä kiinni ja pyöräytys. Pyörii omalla vauhdilla löysät pois. Toki menee akkukoneellakin varmasti, mutta eipä tarvi sitäkään.

Se on ihan sama vaikka löysät kiertelee käsin jos on yhden tai kahden auton renkaat vaihdettavana. Ei siihen saa puolta tuntia pidempään menemään per auto vaikka yrittäisi.

Ennemmin satsaa kunnon tunkkiin kuin erikoisiin avaimiin ja vääntimiin.

Käsi pystyy monella on pulttipyssyä ja momenttiavainta ja autoa nostetaan auton omalla "tunkilla" joka on aikuisten oikeasti tarkoitettu siihen jos joutuu kesken ajon vaihtaan varapyörän alle...
 
Käsi pystyy monella on pulttipyssyä ja momenttiavainta ja autoa nostetaan auton omalla "tunkilla" joka on aikuisten oikeasti tarkoitettu siihen jos joutuu kesken ajon vaihtaan varapyörän alle...

Pulttipyssy, check (tosin hankittu moottori/prätkäremppoihin, tuskin olisin hommannut vain renkaanvaihtoon)
Momenttiavain, check - löytyy kolme (tosin taas sama syy kuin edellä)
Tunkki, check - löytyy hallitunkki ja jotain pienempiä. Auton mukana ei tullut omaa tunkkia!

Toi tunkkien ja vararenkaiden puuttuminen on muuten uudemmissa autoissa jo hiukka huolestuttava kehitys. Ei tule mukana edes sitä halvinta peltitunkinräpsyä, eikä alkeellisinta alikokoista varapyörää. Naurattaa varmasti aikalailla jossain joulukuun pakkasissa, jos menee rengas. Autossa huutaa täysi lasti lapsia ja muijia ja yrität kiinalaisella minikompuralla + paikkapullolla tuhrata mörönperseen maalaistien varressa renkaaseen ilmaa.
 
Kuinkahan moni nykyään edes tietää ettei autossa ole välttämättä mitään millä jatkaa matkaa jos rengas leviää. Autuaan tietämättöminä ajelevat lappiin talvilomalle...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom