Isot ja pienet liikkeet

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
43
Paljon puhutaan isojen liikkeiden tärkeydestä. Isoilla liikkeillä tarkoitettaneen lähinnä kyykkyä, penkkiä, mavea, kulmasoutua, pystypunnerrusta. Itse teen kaksijakoista ohjelmaa ja välillä tuntuu, että aikaa näille isoille liikkeille ei tahdo löytyä tarpeeksi. Ajattelinkin, että kuinka paljon nämä isot liikkeet kehittävät loppupeleissä esim. ojentajia ja haukkareita? Voisiko periaatteessa heittäytyä tekemään lähinnä vain näitä liikkeitä ja mahdollisesti välillä "jumppailla" muuta?

Kuinka paljon olette valmiita tinkimään pienistä liikkeistä isojen liikkeiden kustannuksella? Ja kannattaako se jos täytyy valita? Onko järkeä treenata joskus esim. muutama viikko tehden pelkästään "isoja liikkeitä".

Tämän voi siirtää aloittelijoiden osioon mikäli ko. asiat ovat porukalle itsestään selvyyksiä :david: :)

:offtopic: Ps. Onko reiden koukistuksista mitään hyötyä? -ärsyttävin liike ohjelmassa-:curs:

Itse en tinkisi isoista liikkeistä pienten kustannuksilla. Isot painot isoissa liikkeissä=isot lihakset, näin uskon.
varmana kannattaa isoihin keskittyminen+vähän jumppailua.

Todellakin on järkeä treenata pelkästään isoilla liikkeillä. Esimerkiksi leuat (erityisesti kapea ote) kehittävät aivan varmasti hauiksia todella hyvin. Erilaiset punnerrukset (penkki, dippi, pystyp) ovat taas omiaan ojentajille. Keskity isoihin liikkeisiin ja kitkuttele treenin päätteeksi muutama pumppisarja hauiksia jos energiaa/aikaa riittää.

Takareisia, ts. reiden koukistuksia on todellakin syytä treenata. Tosin maastaveto ja sen variaatiot ottavat tehokkaasti takareisiin, mutta yleensä paino treenissä on liikaa etureisillä eikä ylimääräisestä treenistä takareisille ole haittaa. Omasta mielestäni ns. takareisikoneet ovat yleensä todella huonoja tehdä, ja siksipä teenkin takareisille juurikin mavea & variaatiot (myös yhdenjalan) & GHR.

Leroy Colbert sanoi:
I will never forget the time I saw Melvin Wells’ 19-inch arms tensed. I was awe struck by the sweep of this triceps, they looked like inverted biceps. The most unusual thing about his development was that he used primarily only two exercises for his arms, the strict, slow barbell curl and the standing press in front and behind the neck.

http://www.leroycolbert.com/flex_developedarms.asp

Genetiikasta kiinni.

"Isot liikkeet" sallivat suuremman kuorman käytön ja aktivoivat paljon enemmän hermoratoja. Voiman ja lihaksen kehityksen kannalta tämä on paljon parempi kuin eristävissä liikkeissä. Ei niiden perusliikkeiden nimeen turhaan vannota.

Ei kai maastavedolla voi treenata reiden koukistajia, työhän tehdään mavessa lantiota ja jalkoja ojentamalla.

Jos Lapon viestin lukee ajatuksen kanssa, niin siinä ei sanota että maastavedolla reenattais reiden koukistajia, vaan että se ottaa takareisiin myös hyvin.

Itsellä ei meinaa taas riittää aika näihin "pieniin" liikkeisiin. Suuret pääliikkeet kovassa käytössä.

Itse en tinkisi isoista liikkeistä pienten kustannuksilla. Isot painot isoissa liikkeissä=isot lihakset, näin uskon.
varmana kannattaa isoihin keskittyminen+vähän jumppailua.

Jep mutta isot liikkeet = myös iso loukkaantumisriski. Kokeneen neuvo on, että muista aina lämmitellä todella hyvin ennen isoja romuja. Eihän se vielä +-20 vuotiaana missään tunnu, senkus runttaa vaan. Mutta myöhemmin siitä sitten maksaa jos treeni painottuu isoihin liikkeisiin ja lämmittelyt jää vähälle.

Itselläni vuosi vuodelta treeni on painottunut enemmin ja enemmin nihin "pieniin" liikkeisiin ja kyllä niillä kehittyy ihan yhtä hyvin. Niitä joutuu tekemään vain enemmin. Ei se lihas tiedä mitä siellä tangossa on tai millä liikkellä sitä rasitetaan - pääasia että rasitetaan kokonaisvaltaisesti ja kunnolla.

Omakohtaisena esimerkkinä olkapäät. Kun jouduin kulumavian takia lopettamaan pystypunnerrukset ja siirtymään vipareihin, sain kehityspyrähdyksen aikaiseksi. Nyt olen treenannut olkapäivä jo vuosia pelkillä vipareilla ja olkapäät ovat yläkehoni helpoiten kehittyvä ja parhaiten kehittynyt lihasryhmä.

Eli ei voi yleistää isot painot = isot lihakset.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse teen kaksijakoista ohjelmaa ja välillä tuntuu, että aikaa näille isoille liikkeille ei tahdo löytyä tarpeeksi.

Mulla taas on päinvastainen ongelma eli 2-jakoisissa ei tahdo löytyä aikaa pienille liikkeille (esim. takaolkapääsoudut jne) ;)

Mun mielestä kannattaa suosiolla jättää osa isoista liikkeistä pois ohjelmasta ja keskittyä muutamiin. Esimerkiksi julle, mave ja SJMV ovat kaikki hyviä liikkeitä, mutta en yrittäis ängetä niitä kaikkia 2-jakoiseen (vaikka oiskin 4 eri treeniä).

Jep mutta isot liikkeet = myös iso loukkaantumisriski. Kokeneen neuvo on, että muista aina lämmitellä todella hyvin ennen isoja romuja. Eihän se vielä +-20 vuotiaana blaa blaa...
totta kai lämmittelen hyvin (kantapään kautta opittu jo) :)
ja isoilla painoilla en tarkoita että tekisin mitään maksimivoimatreenejä, ennemmin isoissa liikkeissä entistä isommat sarjapainot--->entistä isommat lihakset tarkoitin, ja varmasti on ainakin tässä vaiheessa tehokkain ja helpoin tapa massan kasvatukseen. En usko että minulla ihan hirveästi vipareihin ym pikkuliikkeisiin keskittyminen kasvattaisi, kun ei ole monen vuoden perustreeniä taustalla, onko näin eikö olekin??

Suositut

Back
Ylös Bottom