Irtisanomiset, ennätystulokset, johdon bonukset, yms kiinnostavat väittelyn aiheet

Joitakin katsonut aika läheltä, niin kyllä nuo burn-outit ja itsemurhat ovat sen verran yleisiä, että suosittelen perustamaan oman firman ja kokeilemaan kivaa kasvuyrityksen johtajan hommaa.

Rokkitähden ja johtajan duunissa on se yhteistä että yleisö näkee duunista sen 5%. Loput 95% on rankkaa duunia josta glamour on kaukana ja paineetkin välillä melkoiset. Kadehtijoita riittää yhtä paljon kuin selityksiä miksei kadehtijat itse ole tehneet samoin, vapaassa maassa kun se on mahdollista, mikäli kyvyt riittää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletko koskaan tehnyt töitä 365 päivää vuodessa, istunut jopa jouluaatot sopimuspapereita muokkaamassa, viikonloputkin lentokoneessa, juuri kun illalla rauhoitut, niin vielä tulee jostakin puhelinsoitto, ja joudun selvittelemään asioita?

Joitakin katsonut aika läheltä, niin kyllä nuo burn-outit ja itsemurhat ovat sen verran yleisiä, että suosittelen perustamaan oman firman ja kokeilemaan kivaa kasvuyrityksen johtajan hommaa.
Vertasin rokkikukkoihin, kun ne tänne jostain syystä vedettiin;)
 
Täysin samaa mieltä Jamin kanssa. On kummaa, että yritysjohtajien isot palkat ovat niin iso perkele, mutta paljon suurempia urheilijoiden ja muusikoiden tuloja ihaillaan. Jos halutaan etsiä ylipalkattuja henkilöitä, todennäköisesti ihan suomalaisista NHL-pelaajista löytyy parempia esimerkkejä kuin perus yritysjohtajista.

Urheilijoiden jättitulojen taustalla voi olla esimerkiksi se, että rikas öljysheikki tai yritysjohtaja saa jättituloja, joista osa sijoitetaan urheiluseuraan, jossa maksetaan suuria palkkoja. Kun yrityksen tuloksesta maksetaan johtajalle jättitulot, on asia väärin. Mutta jos samoista tulonlähteistä ohjataan jättituloja urheilijoille yritysjohtajan kautta, asia onkin oikein. En ymmärrä tätä.

Soininvaara on kirjoittanut hyvin:" Sitäkään ei paheksuta, että Kimi Räikkönen vie 20 miljoonan euron vuositulonsa verottajaa pakoon Monacoon. Miksi Räikkönen on ansainnut miljoonansa paremmin kuin Jorma Ollila, joka sentään maksaa niistä verot Suomeen? Onhan Nokia pelastanut koko Suomen talouden."

Tulonjako on karannut yläpäästäaivan liian suureksi. Mutta en ymmärrä, miksi asiantuntijat tai johtajat eivät saisi tienata isoja summia, jos urheilijat ja viihdetaitelijat saisivat.
 
Täysin samaa mieltä Jamin kanssa. On kummaa, että yritysjohtajien isot palkat ovat niin iso perkele, mutta paljon suurempia urheilijoiden ja muusikoiden tuloja ihaillaan. Jos halutaan etsiä ylipalkattuja henkilöitä, todennäköisesti ihan suomalaisista NHL-pelaajista löytyy parempia esimerkkejä kuin perus yritysjohtajista.

Urheilijoiden jättitulojen taustalla voi olla esimerkiksi se, että rikas öljysheikki tai yritysjohtaja saa jättituloja, joista osa sijoitetaan urheiluseuraan, jossa maksetaan suuria palkkoja. Kun yrityksen tuloksesta maksetaan johtajalle jättitulot, on asia väärin. Mutta jos samoista tulonlähteistä ohjataan jättituloja urheilijoille yritysjohtajan kautta, asia onkin oikein. En ymmärrä tätä.

Soininvaara on kirjoittanut hyvin:" Sitäkään ei paheksuta, että Kimi Räikkönen vie 20 miljoonan euron vuositulonsa verottajaa pakoon Monacoon. Miksi Räikkönen on ansainnut miljoonansa paremmin kuin Jorma Ollila, joka sentään maksaa niistä verot Suomeen? Onhan Nokia pelastanut koko Suomen talouden."

Tulonjako on karannut yläpäästäaivan liian suureksi. Mutta en ymmärrä, miksi asiantuntijat tai johtajat eivät saisi tienata isoja summia, jos urheilijat ja viihdetaitelijat saisivat.

Saat olla samaa mieltä jamin kanssa;)
Tämän kaltaisista tapauksista lähinnä tässä on puhuttu.
http://www.uusisuomi.fi/raha/97844-torkea-paljastus-usan-pankeista

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/U...ta++palauttamaan+jättibonukset+/1135244392155
En nyt lähtisi vertaamaan kumminkaan rokkikukkoihin noita "roistoja";)
Mitä parempaa joku johtaja voi tehdä, jos saakin 10miljoonan sijaan 100miljoonaa?
Onko se silloin 10kertaa parempi heppu.
Onko kukaa palkollinen johtaja yli 10miljoonan arvoinen?
 
Onko kukaa palkollinen johtaja yli 10miljoonan arvoinen?
Yli 10 miljoonaa tienaavista teollisuusyritysten johtajista varmaan suurin osa. Ei yksityisten yritysten omistajat pelkän hyväntekeväisyyden takia suo johtajille suuria palkkoja, vaan sen takia että johtajasta on yritykselle/omistajille positiivinen rahallinen nettohyöty.

Muutenkin ihmetyttää yksityisten yritysten johtajien palkkojen paheksuminen. Palkka on kuitenkin pois yrityksen omistajilta, jotka monen pörssiyhtiön osalta ovat yli 90% ulkomailla, ja siitä palkasta kuitenkin tulee suuri osa verojen muodossa yhteiskunnan käyttöön. Eikö olisi fiksua toivoa Suomeen veroja maksaville johtajille mahdollisimman suuria palkkoja, että suomalainen yhteiskunta hyötyisi mahdollisimman paljon.
 
Maksakoot pankit johtajille vaikka miljardin jos haluavat. Mutta palataan edes markkinatalouteen eikä aleta julkisvaroin tekohengittämään itsensä hukuttaneita. Ja "keinotella" saa niin paljon kuin haluaa, veivatkoon niin paljon kuin ehtivät. Mutta turha tulla sitten itkemään kököt pöksyissä kovaa kohtaloaan ja tukipakettien tarpeellisuutta. Myykää ja ostakaa CDS:siä niin maan perkeleesti, mutta älkää tulko käsi ojossa itkemään rahaa valtioilta.
 
Maksakoot pankit johtajille vaikka miljardin jos haluavat. Mutta palataan edes markkinatalouteen eikä aleta julkisvaroin tekohengittämään itsensä hukuttaneita. Ja "keinotella" saa niin paljon kuin haluaa, veivatkoon niin paljon kuin ehtivät. Mutta turha tulla sitten itkemään kököt pöksyissä kovaa kohtaloaan ja tukipakettien tarpeellisuutta. Myykää ja ostakaa CDS:siä niin maan perkeleesti, mutta älkää tulko käsi ojossa itkemään rahaa valtioilta.

Juurikin näin. Ja jos ei sitten oma perstasku riitä korvaamaan vahinkoja, niin sitten yhdyskunpalvelukseen. Katuja siivotessa siitä itse aiheutetetusta verestä pistää ehkä miettimään, että kannattiko sittenkään kikkailla toisten rahoilla. Omansa voi kukin mun puolesta vaikka polttaa takassa.
 
Ja yritystuet pitäisi lopettaa, ne ovat suureksi osaksi turhan byrokratian pyöritystä ja vääristävät kilpailua.

Kuten suurin osa verovähennyksistä sun muusta säätämisestä. Turhat pois ja itse veroa pienemmäksi. Säästäisi kaikki, paitti paperinpyörittäjät menettäisi työpaikkansa.
 
Yksi juttu vielä tuohon "no ei niille varmaan maksettaisi, jos eivät olisi sen arvoisia". Itse en ole ollut suuren pörssiyhtiön hallituksessa päättämässä toimarin miljoonapalkoista (tämä ei liene yllätys...), mutta sijoitusmaailmassa olen nähnyt, minkälaisia ääliöitä sitä päästetään tekemään satojen miljoonien sijoituspäätöksiä esimerkiksi eläkerahastoissa, jotka eivät voi imagosyistä esim. jenkeissä maksaa lähellekään kilpailukykyisiä palkkoja. Näistä sijoituksista sitten kilisevät hallinnointipalkkiot, ja jos oikein onnistuvat sijoittajat vedättämään, myös monet muut täysin menestyksestä riippumattomat palkkiot vuosien ajan. Ja samaa argumenttia tarjotaan, eli "nämä ovat markkinatilanteen mukaiset ehdot" tms. Eli siis ei pidä olettaa, että palkoista sun muista päättävät aina ymmärtäisivät, mistä on kyse.

P.S. Mun mielestä tän ketjun otsikon voisi muuttaa muotoon "En ole sosialisti, mutta...".
 
Onneksi olen ite hoitanut asian niin, että en ole minkään asiakas, jonka kanssa Nallella on jotain tekemistä. Vituttaa maksaa laskukin Nordean tilille, kun kusipää varmaan saa siitäkin rahaa.
 
Eli siis olet sosialisti jos et hyväksy kaikkea?

No varmaan tajusit itsekin, että vähän kieli poskessa heitin ton. Mutta siis varmaan kaikista näistä kommenteista, mitä täälläkin on kirjoiteltu, voisi joku markkinauskovainen alkaa kitistä, kuinka kateellista ja sosialistista panettelua se on. Tyyliin "Jos kerran pankkiirit ja toimarit tienaa liikaa, niin sen kun meet itse tekemään halvemmalla, jos oot tarpeeks hyvä. Sit kato markkinoille tulee painetta alentaa palkkoja tarjonnan lisääntyessä."

Tai sitten en vaan itse tajunnut jotain piilohuumoria sun viestissä.

Tosin oon sitä mieltä, että tämänhetkinen tilanne (pankeille bailoutit ja jättiliksat juoksee) on nimenomaan seurausta markkinoiden oleellisen mekanismin eli konkurssin tukahduttamisesta.
 
No varmaan tajusit itsekin, että vähän kieli poskessa heitin ton. Mutta siis varmaan kaikista näistä kommenteista, mitä täälläkin on kirjoiteltu, voisi joku markkinauskovainen alkaa kitistä, kuinka kateellista ja sosialistista panettelua se on. Tyyliin "Jos kerran pankkiirit ja toimarit tienaa liikaa, niin sen kun meet itse tekemään halvemmalla, jos oot tarpeeks hyvä. Sit kato markkinoille tulee painetta alentaa palkkoja tarjonnan lisääntyessä."

Tai sitten en vaan itse tajunnut jotain piilohuumoria sun viestissä.

Tosin oon sitä mieltä, että tämänhetkinen tilanne (pankeille bailoutit ja jättiliksat juoksee) on nimenomaan seurausta markkinoiden oleellisen mekanismin eli konkurssin tukahduttamisesta.

Kunhan kysäsin että oliko tuolla joku tarkoituskin vai oliko vain heitto. Eli eipä mitään vakavaa tuossa.

Tuo on vähän hankala juttu tuo pankin konkka. Toki se tullessaa aiheuttaa hankaluuksia, paljonkin. Mutta taas toisaalta, jos on suuri varmuus siitä, että pankkia ei nurin päästetä, niin se mahdollistaa riskien oton joka missään muussa yritystoimissa ei ole mitenkään mahdollista. Vai pelastaako joku taho Nokian konkurssilta? No ei pelasta, vahingoniloisia ollaan korkeintaan.


EDIT: Nokiasta tuli mieleeni seuraava. Ollila tiimeineen Nokian nosti kukoistukseen. Hienoa että saivat työstään palkkion. Mutta nyt Kallasvuon aikaan ei itse Kallasvua, eikä hallituksen pj Ollila ole kyllä tehneet kovin hyvää duunia ansaitakseen yhtään minkäänaisia ylimääräisiä palkkioita. Itseasiassa sadoissa tuhansissa mitattu palkka olisi riittänyt enemmän kuin hyvin, siinäkin vähän liikaa aikaansaannoksiin nähden.
 
EDIT: Nokiasta tuli mieleeni seuraava. Ollila tiimeineen Nokian nosti kukoistukseen. Hienoa että saivat työstään palkkion. Mutta nyt Kallasvuon aikaan ei itse Kallasvua, eikä hallituksen pj Ollila ole kyllä tehneet kovin hyvää duunia ansaitakseen yhtään minkäänaisia ylimääräisiä palkkioita. Itseasiassa sadoissa tuhansissa mitattu palkka olisi riittänyt enemmän kuin hyvin, siinäkin vähän liikaa aikaansaannoksiin nähden.

Tuolta http://www.nokia.fi/nokia/tietoa-yhtiosta/hallinto/palkat-ja-palkkiot löytyy mielenkiintoista ja virallista dataa Nokian johtokunnan palkoista ja palkkioista.
 
Yksi juttu vielä tuohon "no ei niille varmaan maksettaisi, jos eivät olisi sen arvoisia". Itse en ole ollut suuren pörssiyhtiön hallituksessa päättämässä toimarin miljoonapalkoista (tämä ei liene yllätys...), mutta sijoitusmaailmassa olen nähnyt, minkälaisia ääliöitä sitä päästetään tekemään satojen miljoonien sijoituspäätöksiä esimerkiksi eläkerahastoissa, jotka eivät voi imagosyistä esim. jenkeissä maksaa lähellekään kilpailukykyisiä palkkoja. Näistä sijoituksista sitten kilisevät hallinnointipalkkiot, ja jos oikein onnistuvat sijoittajat vedättämään, myös monet muut täysin menestyksestä riippumattomat palkkiot vuosien ajan. Ja samaa argumenttia tarjotaan, eli "nämä ovat markkinatilanteen mukaiset ehdot" tms. Eli siis ei pidä olettaa, että palkoista sun muista päättävät aina ymmärtäisivät, mistä on kyse.
Eläkerahastoihin ei valita todellakaan asiantuntevinta porukkaa päättäämään. Nytkin suomalaiset eläkerahastot ovat tehneet riskisijoittamista listaamattomiin yhtiöihin, ja tuotto on koko ajan negatiivinen. Yritetty leikkiä asiantuntijaa ja haettu pikavoittoja, mikä on johtanut lähinnä tappioihin.

Väitän, että olisin pystynyt voittamaan keskiverto eläkerahaston tuoton.
 
^ jos joku johtaja Nokialta lähteekin niin varmaan joku pikkupomo. Eniten ärsyttää tuollaiset poliittisilla ansioilla pomon pallin saaneet kuten Esko Aho. Joku yhteiskunta suhteiden johtaja. Olis pirun kiva tietää mitä tollaisen yhteiskuntasuhteiden johtajan normi työpäivään kuuluu :jahas:
 
^ jos joku johtaja Nokialta lähteekin niin varmaan joku pikkupomo. Eniten ärsyttää tuollaiset poliittisilla ansioilla pomon pallin saaneet kuten Esko Aho. Joku yhteiskunta suhteiden johtaja. Olis pirun kiva tietää mitä tollaisen yhteiskuntasuhteiden johtajan normi työpäivään kuuluu :jahas:

Nuo Ahon kaltaiset tyypit ovat suuryrityksille kultaakin kalliimpia. Heidan tehtavansa on esittaa huolestunuttta jostain lainsaadannosta poliitikkokavereilleen aina, jos tyonantaja haluaisi muuttaa lakia itselleen suotuisammaksi. Eli siis puhdas lobbari. Juuri tuolla tavallahan yritykset ostavat lainsaadannon itselleen saatamalla suljettujen ovien takana poliitikkojen kanssa. Esim. nytkin kasettimaksulaajennuksen takana on haarannyt armeija lobbareita poliitikkojen kanssa. Lopputuloksena lanseerataan ministerion esitys ilman julkista keskustelua, jolloin tulos olisi voinut olla toinen. Samaa se Ahokin siella saataa, ts. lait yritetaan saada valmiiseen muotoon ennen kuin ikavat ihmiset (lue aanestajat) saavat sanottua jotain.
 
Eläkerahastoihin ei valita todellakaan asiantuntevinta porukkaa päättäämään. Nytkin suomalaiset eläkerahastot ovat tehneet riskisijoittamista listaamattomiin yhtiöihin, ja tuotto on koko ajan negatiivinen. Yritetty leikkiä asiantuntijaa ja haettu pikavoittoja, mikä on johtanut lähinnä tappioihin.

Väitän, että olisin pystynyt voittamaan keskiverto eläkerahaston tuoton.

Samalla riskillä ja sitoutumisella kohteisiin? Suomessa taitaa olla vain yksi eläkeyhtiö joka on viimesen 10 vuoden aikana päässyt tavoitteeseen eli 4% tai yli vuosituottoon. Ei kuulosta kummoselta ei, mutta toppalenkkarisijoittaja harvemmin ymmärtää että eläkeyhtiöiden salkunhoitajilla ei ole ihan yhtä vapaat kädet kuin sillä kymppiä "treidaavalla" oman elämänsä Buffetilla.

Bonuksissa ei ole mitään pahaa, varsinkaan näissä kotimaan luvuissa kun ovat sen verran pieniä. Turha vetää jotain huippuvuosien satojen millien bonareita tämmösiin keskusteluihin kun niitä ei moni ihminen ole elämässään saanut. Tässä maassa on hauskaa se että pk-yrittäjä on kuningas ja rahansa menestyksestä ansainnut mutta auta armias jos oletkin palkkajohtaja ja teet vaikka millin vuodessa. Ei saa, ei saa. Se on duunarin selkänahasta revitty.

Nimimerkillä rahoitusalalla "korkeassa" hommassa oleva yrittäjäperheen lapsi, joka ei saa vielä miljoonien bonuksia.
 
Back
Ylös Bottom