Ne on ihan meidän Suomen miljardeja.
Biljoona olisi jo tuhat miljardia eli sellainen ~ 20 kertaa Suomen budjetti.
Ah pahoittelen, menee termeissä sekaisin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ne on ihan meidän Suomen miljardeja.
Biljoona olisi jo tuhat miljardia eli sellainen ~ 20 kertaa Suomen budjetti.
Sori mutta toi sun pointin esittäminen on niin surkeata, että en saanut oikein kiinni mitä yrität sanoa. Ei sillä että voisin omalla B:n äikällä neuvoa, mutta nyt meni kyllä sun jutut ohi.
Siis mun mielestä on väärin, että suomessa voi loisia ja saada saman verran rahaa kuin esim mäkin työntekijä. En syytä niitä loisijoita, vaan suomen tukisysteemiä. Ei kai kukaan nyt kieltäydy ilmaisesta rahasta?
Kyllä, saan opintotukea, mutta en sitä kannata. En kai mä nyt vittu kuitenkaan ilmaisesta rahasta kieltäydy jos sitä mulle tarjotaan. Eri asia on ansaitsisnko mä sen, tai tarvitsisnko.
Mutta sä et ymmärtänyt selvästikkään mun pointtia noista tulorajoista. Perustele miksi se on parempi suomelle, että mä istun himassa illat, jotta mun tulorajat ei mene yli, kuin että tekisin töitä illat ja maksaisin veroja.
Oikeastaan Suomessa ostovoima on huono pääasiassa asuntojen hintojen takia, jotka ovat aivan järjettömiksi nousseet. Jos nämä saataisiin sellaiselle muun Euroopan tasolle, ts. puolet hinnasta pois, niin siinä vaiheessa suomalaisten ostovoima olisi jo selvästi parantunut.
Pahiten ostovoimassa häviävät korkeakoulutetut suomalaiset, kun vertaa korkeakoulutettuihin eteläisessä Euroopassa. Tuolla kämpät eivät maksaa mitään, sairaanhoito on halvempaa kuin Suomessa (myös yksityisellä) ja palkat ovat korkeammat kuin Suomessa.
Täällä on käyty asiaa läpi ihan järkevillä kommenteilla, eli mistä tää onkaan lähtenyt että joku pörssifirman pomo oikeati tarvitsee työstään miljoonien korvaukset?
HS-vastine: Yritysjohdon ansioiden tulisi seurata omistaja-arvon kehitystä - Nordnet Blogi
Yritysjohdon kompensaatiojärjestelmissä paljon kehitettävää - Nordnet Blogi
Eihän asuntojen hinnat ole mitenkään kovia muualla, kuin parissa suuremmassa kaupungissa. Esim. meillä irtoaa uutta omakotitaloa alta 200te helposti. Etelässä asunnot taas ovat halpoja, koska työttömyys on kova, maan talous täysin kuralla eikä sisällissotakaan kovin kaukana. Jos siis tarkoitit akselia Espanja-Italia-Kreikka. Eteleä-Ranskan rivieralla taas en uskoisin asuntojen olevan kovinkaan edukkaita.
Kyllä täällä Suomessa vähän saatanan kalliita nuo kämpät on pääkaupunkiseudulla.
Brysselin keskustasta ns. hallintokorttelista saat 75 neliötä noin 150 000 eurolla. Esimerkki.
Mitä saat samalla rahalla Helsingin keskustasta?
Vaan on ne kalliita muuallakin muuallakin:
Kööpenhamina 75 neliötä keskustasta mediaani: 301824e. Cost of Living in Copenhagen, Denmark. Prices in Copenhagen.
Berliini 75 neliötä keskustasta mediaani: 225000e. Property Prices In Berlin, Germany. Real Estate Prices In Berlin
New York 75 neliötä keskustasta mediaani: 517350e. Property Prices In New York, NY, United States. Real Estate Prices In New York, NY
Tukholma 75 neliötä keskustasta mediaani: 529329e. Swedish apartment prices hit 'all-time high' - The Local
Singapore 75 neliötä keskustasta mediaani: 856817e. Property Prices In Singapore, Singapore. Real Estate Prices In Singapore
Helsinki 75 neliötä keskustasta mediaani: 416250e. Property Prices In Helsinki, Finland. Real Estate Prices In Helsinki
Oslo 75 neliötä keskustasta mediaani: 473452e. Property Prices In Oslo, Norway. Real Estate Prices In Oslo
Jaksatko nähdä vaivaa ja suhteuttaa nuo vielä alueen palkkamediaaniin?
Ei kai tässä muutakaan. :D
Miten haluat ne suhteutettuna? Voin lyödä vaan listana vierekkäin ja siitä voi jo huomata isoimmat erot?
E: tosin noissa linkeissähän on jo tuolla yläreunassa Price to Income ratio, eli asuntojen hinta suhteessa tuloihin.
Esim. Kööpenhamina 6.31
EE: ei vaan ota huomioon sitten tuota 75 neliön mallia.
Tässä jotain vertailua:
[table="width: 500, align: center"]
[tr]
[td][/td]
[td]Mediaani kuukausipalkkatasot verojen jälkeen[/td]
[td]Asuntojen mediaanihinta 75 neliötä keskustasta[/td]
[td]Kuukausipalkka prosenttina 75 neliön asunnosta[/td]
[td]Asuntolainojen mediaanikorot (Vuositasolla)[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Kööpenhamina[/td]
[td]2,682.89 €[/td]
[td]301824€[/td]
[td]0,89%[/td]
[td]3.25%[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Berliini[/td]
[td]1,700.00 €[/td]
[td]225000€[/td]
[td]0,75%[/td]
[td]3.00%[/td]
[/tr]
[tr]
[td]New York[/td]
[td]3,060.80 €[/td]
[td]517350€[/td]
[td]0,59%[/td]
[td]4.00[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Tukholma[/td]
[td]2,410.19 €[/td]
[td]529329€[/td]
[td]0,45%[/td]
[td]3.50%[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Singapore[/td]
[td]2,122.69 €[/td]
[td]856817€[/td]
[td]0,24%[/td]
[td]2.60%[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Helsinki[/td]
[td]2,300.00 €[/td]
[td]416250€[/td]
[td]0,55%[/td]
[td]2.50%[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Oslo[/td]
[td]3,156.35 €[/td]
[td]473452€[/td]
[td]0,66%[/td]
[td]3.60%[/td]
[/tr]
[tr]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[/tr]
[/table]
Mielenkiintoista! Eli Helsinki on suhteellisesti tarkasteltuna kolmanneksi (3/7) kallein. Aikamoista, kun asunto Helsingistä on kalliimpi kuin New Yorkista... kohta varmaan myös jo absoluuttisin määrein mitattuna.
Asunnon hinta jaettuna alueen mediaanipalkalla on mun mielestä yksinkertaisin tapa vertailla noita.
Linkkien mukaan siis Berliinissä on suhteellisesti edullisinta ostaa kämppä ja Singaporessa kalleinta.
Mielenkiintoista! Eli Helsinki on suhteellisesti tarkasteltuna kolmanneksi (3/7) kallein. Aikamoista, kun asunto Helsingistä on kalliimpi kuin New Yorkista... kohta varmaan myös jo absoluuttisin määrein mitattuna.
Kyllä täällä Suomessa vähän saatanan kalliita nuo kämpät on pääkaupunkiseudulla.