Irtisanomiset, ennätystulokset, johdon bonukset, yms kiinnostavat väittelyn aiheet

Edit. Juttelin tossa pari viikkoa sitte yhen jenkin kanssa joka on nykyään euroopassa opiskelemassa. Kotimaasta on velkaa n. 200 k$, mutta niin on kuulemma kaikilla "normaaleilla" (ei stipendiä/rikkaita vanhempia).

Eli siis ts. opiskelee täällä eurooppalaisten verorahoilla? Miten se on omakustanteista?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paras vaihtoehto olis vaihtoehto numero 3: Siirryttäis täysin omarahoitteiseen opiskeluun (niinkuin melkein kaikkialla muualla), saattais motivaatio valmistumiseen olla jonkin verran kovempi eikä "ikiteekkareita" olisi ehkä ihan yhtä paljon kuin nykyisin. Oman arvioni mukaan hallituksen peräänkuuluttama työurien pidentyminen olisi myös todennäköistä.

Edit. Juttelin tossa pari viikkoa sitte yhen jenkin kanssa joka on nykyään euroopassa opiskelemassa. Kotimaasta on velkaa n. 200 k$, mutta niin on kuulemma kaikilla "normaaleilla" (ei stipendiä/rikkaita vanhempia).

Joo, en ole missään vaiheessa sanonut, että opintotuki olisi pakollinen. Menee samaan kastiin kun kaikki muutkin holhoustuet tässä maassa. Pointtinani oli se että miksi mä en vois iltaisin tehdä työtä, ja maksaa veroilla osan siitä 500e jonka saan, jotta Jami ei joutuisi maksaan itse koko summaa ;) elo-huhtikuu Illat tulee oikeesti nyt vaan istuskeltua koneella pelaten taskubiljardii tai käyden opiskelupippalois, töitä kun ei rahallisesti ole kannattava tehdä.

Toi 200k dollaria on sillon jos käyt tyylii harvardin. Perus state yliopistot maksaa sen about 15k dollaria vuodessa. Et sä saa tota 200k velkaa ellei oo pakko mennä jonnekki eliitti kouluu ilman stipendei. Nimel kokemusta on. Sain itse urheilustipendin jenkki yliopistoon. Normaalisti jenkeis koulu kestää 4 vuotta.
 
Yksikin on liikaa.
Toki...

Saavat muuten palkankorotuksen kun opintotukikuukaudet loppuvat ja siirtyvät muiden tukien pariin, heh.
Tässäkin mielessä opintotuesta ei oikein itse jaksa valittaa, vaikka toki kaikkia epäkohtia oli ne sitten pienempiä tai suurempia saa kritisoida.

Huvittavintahan tässä on se, että suurilla puolueilla ei ole paljoa eroa. Jotkut demarit on hyvinkin oikeistolaisempia kuin jotkut kokoomuslaiset jne. Tuo mamujuttu on paras, ikään kuin vaan ja ainoastaan punavihreät ois niitä maahanmuuttajia tänne kaivannut. Juu, kukas sano että tänne tarvitaan 1,8 miljoonaa mamua jne... tais olla porvaripuolueesta?
 
Ite kyllä muutan heti jenkkeihin töihin, kuhan saan nämä maisterin paperit kauppiksesta. Onneksi on muija jenkeistä joten se optio käy toteen kuhan mennään alttarille. Ja se ajankohta on vain minusta kiinni :D Yhtäkään kommaria/vasemmisto loista en elätä. Tai mitään muutakaan työtöntä paskaa. Jos työttömyysraha on tyyliin yhtä iso kuin, että työskentelisit minimipalkalla 40h viikossa, niin jotai on vialla yhteiskunnassa. Ja jos joku rupeaa valittamaan että "kyllähän sä sait ilmaisen koulutuksen" bullshittiä, niin vanhempani ovat sen kyllä ainakin 10x maksaneet veroillaan.

Ja edit: en halveksu työttömiä/hippejä jotka eivät tee töitä. Mun puolesta jokainen saa elää miten haluaa. Se vain on väärin jos et auta yhteiskuntaa millään tavalla, mutta silti saat rahaa kelalta yhtä paljon kuin vaikka mäkin perus duunari. Eli elämäntaso sen mukaan mitä ansaitsee. Joku voi saada vanhemmiltaa miljoona perinnön ja joku vanhan corollan, mut hei thats life, ei mee nallekarkit tasan muissakaan asioissa.

Toiv noi sun kauniit unelmat ei muutu ku pääset sinne jenkkeihin :piis:
 
Toiv noi sun kauniit unelmat ei muutu ku pääset sinne jenkkeihin :piis:

Aina voi tulla maitojunalla kotiin :) Onneks nyt jo päässyt kerään kaupallisen alan työkokemusta, niin ehkä parinvuoden päästä on asiat paremmin. Se on plääni, mut on myös plan B jos jään jenkeis työttömäks. Eli suomeen oravanpyörään ilman unelmia. Mut sori et yritän äänestää jaloillani, toisin kuin ne sadat tuhannet suomalaiset jotka vaan valittaa eivätkä kuitenkaan tee henkilökohtaisesti asian eteen mitään.
 
Yksikin on liikaa. Saavat muuten palkankorotuksen kun opintotukikuukaudet loppuvat ja siirtyvät muiden tukien pariin, heh.

Mitä tukea sitä mahtaa saada? Ainakaan mulle ei mitään tukia heru, kun tukikuukaudet pääsivät loppumaan alanvaihtojen johdosta.
 
Aina voi tulla maitojunalla kotiin :) Onneks nyt jo päässyt kerään kaupallisen alan työkokemusta, niin ehkä parinvuoden päästä on asiat paremmin. Se on plääni, mut on myös plan B jos jään jenkeis työttömäks. Eli suomeen oravanpyörään ilman unelmia. Mut sori et yritän äänestää jaloillani, toisin kuin ne sadat tuhannet suomalaiset jotka vaan valittaa eivätkä kuitenkaan tee henkilökohtaisesti asian eteen mitään.

Eiku siis meinasin vaan sitä et ei se nyt ihan noin mene sielläkään et kaikki on omillaan. Ehkä se kuva siitä meillä on sellainen, mutta todellisuus sitten onkin ihan toista. Tokihan siellä nyt on eroja paljonki osavaltioiden tavoissa, mutta ainaakin Californiassa se käytännössä menee samaan tapaan ku suomessakin ja aika pitkälti vähä joka paikassa, että se suurin perseeseen vedetty ryhmä on se keskiluokka. Johon sinäkin mitä todennäköisemmin tulet kuulumaan.

Kyllä ne köyhät siellä saa hoitoa ilman sitä medicaliakin, osavaltiolle tulee vaan isompi lasku. Itseasiassa jopa ne laittomat maahanmuuttajatkin saavat siellä hoitoa josta se lasku koituu loppu peleissä sille veronmaksajalle.
 
Toinen asia mikä on ihan anuksesta suomessa on tulorajat opintotuelle.. Ton vaadittavan 60nopan etee ei joudu hirveesti tekee "työtä", ja helposti vois tienata sivutuloja. Mut se ei kannata jos haluu kesäl tehä hommii, koska tulorajat paukkuu heti. Siis wtf, mä haluun tehä työtä ja sitä kautta maksaa veroja suomelle, mut jos niin teen niin ne verottaa mun opintotukee.. En vaan tajuu tota logiikkaa tossa, mut ehkä mä oon vähä nuori ja tyhmä vielä.

Ja ainakaan minä en luule että jenkeissä ei olis sosiaaliturvaa. Kyllä siellä on, mutta noin puolet suomen avusta. PLus he antaa noita Food stamppeja, mitä ei voi käyttää muuhun kun elintarvikkeisii, eli ei päihteitä. Sama suomeen! Mut joo peace mä meen haukkaa vähä ilmaa ja jätän tän keskustelun. :D

On myös koulutuksia, joissa ton 60op:n eteen tehdään todella paljon töitä ja pakollista läsnäoloa on yli 20h/vko luentojen lisäksi. Opintopisteet eivät todellakaan kuvaa hyvin niitä varten tarvittavaa työmäärää.
 
Jaa-a, eipä oo koskaan ollu tarvetta selvittää. Varmaan jotain yleistä asumistukea yms., muutaman kympin kuitenkin kaiken kaikkiaan enemmän.

Äsken kuitenkin kerroit valtiolta saatujen etuuksien kasvavan opintotuen loputtua... Yleistä asumistukea kyllä saa, siinä olet oikeassa, muuta ei. Käytännössä tuo puolittaa valtiolta tulevan ilmaisen rahan.

Koetko jotenkin olevasi parempi ihminen, kun tuet riittivät opiskeluissa maaliin asti? Mielestäni alan vaihtaminen on kuitenkin melko luonnollista, eivät kaikki tiedä parikymppisinä mitä töitä haluavat loppuelämänsä tehdä.
 
Yksi tuttu, joka on nyt 13. tai 14. vuotta tty:llä tuon mulle kertoi. En viitsi edes kommentoida jälkimmäiseen kysymykseen, ei vie keskustelua millään tasolla eteenpäin. Olenko jossain muuten kommentoinut tukien riittävyyttä tai riittämättömyyttä omalla kohdallani..
 
Ihan hyvä että Filippo yrität, oikeaa puhetta nuorelta mieheltä, nostan hattua. Muut ku ei saa mitään maalia ni perisuomalainen kateus tulee, itse muutan kanssa Jenkkilään jos saan tarpeeksi rahaa kasaan, se on F U Finland. Jos et löydä töitä Jenkkilästä heti koulun jälkeen ni värväydy, itse jos oisin nuorempi ja ei olisi kroppa täys urheiluvammoja ni värväytyisin heti.
 
Paras vaihtoehto olis vaihtoehto numero 3: Siirryttäis täysin omarahoitteiseen opiskeluun (niinkuin melkein kaikkialla muualla), saattais motivaatio valmistumiseen olla jonkin verran kovempi eikä "ikiteekkareita" olisi ehkä ihan yhtä paljon kuin nykyisin. Oman arvioni mukaan hallituksen peräänkuuluttama työurien pidentyminen olisi myös todennäköistä.

Edit. Juttelin tossa pari viikkoa sitte yhen jenkin kanssa joka on nykyään euroopassa opiskelemassa. Kotimaasta on velkaa n. 200 k$, mutta niin on kuulemma kaikilla "normaaleilla" opiskelijoilla(ei stipendiä/rikkaita vanhempia).

Juuri näin. Ilmaisen opiskelun säilyttäisin mutta opintotuki pois. Asumistukea voisi maksaa jopa kaikille tietyn vuosimäärän ajan. Sen jälkeen sekin pois jos ei järkevässä ajassa valmistu.

Opintolainaa peliin ja siinä jo valtion takaama "korkokatto" joka olisi riittävän alhainen, tyyliin 3% jotta kukaan ei joutuisi niiden takia kuseen. Nopeasta valmistumisesta kunnon porkkana vaikka niin että osa lainasta kuitattaisiin pois valtion toimesta. Eikös jotain tän suuntaista ja olekkin?

Mahdollisuus opiskella kunnolla myös kesällä tai sitten ne kesät tekee töitä pitkää päivää jottei tartte sitä lainaa ottaa niin paljon tai jos haluaa leveämpää elämää.

Vittuun kaikki 3 kk kesälomat opiskelijoilta. Jos tuollaiseen ei ole mahdollisuus raatamalla aamusta iltaan duunissa niin ei sitä nyt keskenkasvuiset kakaratkaan tarvitse. Peruskoulussakin riittäisi vaikka 5 vk loma ja lyhyemmäksi vain sekin, vaikka 8 vuoden mittaiseksi. Joululomaksi myös 1 tai max 1,5 viikkoa ja syysloma helvettiin. Ihan oikeasti. Mietin tän päivän koulua. n. 2 kk kesäloma, 1 vk syyslomaa, 3 viikkoa (luette oikein) joululomaa, 1 viikko hiihtolomaa.

Joo joo, on ne lapsia. Mutta missä järki? Sitten lässytetään jotain työurista...

EDIT: Ja millä helvetillä työsskäyvät järjestää ykkösluokkalaisen lomien hoidot kun ei voi kotiinkaan jättää? Melkosta yhteiskunnan resurssien haaskaamista koko koulumaailma.
 
Eikö toimeentulotukea saa jos opintotukikuukaudet loppuu? Mikäs siinä. Taitaa elintaso nousta?

Kyllä, jos opintolainan nostomahdollisuutta ei ole. Taitaa opiskelijat olla ainoa "ihmisryhmä" Suomessa keiden pitää hoitaa perusmenonsa lainarahalla, ennen kuin sossu auttaa.
 
Pitkälti samaa mieltä opintotuesta Timban ja M_atin kanssa. Itse valmistuin hiljattain vuoden "etuajassa" virallisiin tavoiteaikoihin suhteutettuna. Töissä tuli käytyä yli puolet opinnoista samaan aikaan ja opintotukea tuli nostettua ainoastaan viimeisen vuoden aikana. Rahoitin opintoni säästämällä palkasta tilille leijonanosan, joten en olisi opintotukea periaatteessa tarvinnut. Tuli kuitenkin mahdollisuus sitä nostaa, joten suhtauduin siihen vähän kuin veronpalautuksena. Muuten en oikein tälle Suomen tukipolitiikalle lämpiä enkä niitä mielellään nosta. Eipä niitä kyllä paljoa vuodessa kertynyt, kun ilman asumislisää opintotuen suuruus on jotain 300e luokkaa tai hiukan alle. Ja mitään vanhempien almuja ei tässä tempussa tarvittu, vain hiukan viitseliäisyyttä suorittaa opintonsa ja tehdä töitä. Jos minä siihen pystyn, niin pystyvät muutkin.

Opintotukijärjestelmästä ei kuitenkaan tarvitsisi välttämättä täysin luopua. Korkeasti koulutettu väestö ja nopea valmistuminen ovat kuitenkin yhteiskunnalle tärkeitä tavoitteita. Näitä tavoitteita voidaan tukea fokusoimalla opintotukijärjestelmä oikein. Valitettavasti nyt kuitenkin järjestelmä on suunniteltu päin persettä. Filippo puhuikin jo hiukan siitä, miten systeemi passivoi opiskelijoita ja näinhän se on. Ilmainen raha ei motivoi opiskelemaan nopeasti ja tulorajoihin liittyvä "keppi" motivoi olemaan tekemättä töitä. Samanaikaisesti yliopistoja painostetaan saamaan opiskelijat nopeasti valmistumaan sitomalla rahoitus keskimääräisiin valmistumisaikoihin. Tuloksena monessa korkeakoulussa on opintovaatimusten tasoa on tiputettu, jotta Kelan kirjekuoriin tottuneet, pubissa istuvat kermaperseet saataisiin painettua edes kuudessa vuodessa läpi opintokokonaisuudesta, jonka normaalilla järjellä varustettu ihminen sisäistäisi muutamassa vuodessa oikeasti asiaan panostaen. Toisin sanoen nykyinen opintotukijärjestelmä toimii molempia sen tavoitteita vastaan eli maistereita tulee kyllä, mutta todella hitaasti ja aika vaatimattomalla osaamistasolla.

Yksi ratkaisu on sitoa opintotuki portaattomasti suoritettuihin opintopisteisiin. Nythän se on on/off-systeemi sidottuna oliko se nyt 60op minimitavoitteeseen. Tuon kun saavuttaa niin tuki kulkee samansuuruisena koko vuoden ja jos ei ylity, niin sitten ei kai ollenkaan. Tähän tyyliin kuitenkin. Nykyiset ongelmat ainakin osittain ratkeisivat sillä, että jokaisesta opintopisteestä saisi x€ tukea. Opiskelija joka suorittaisi 120 opintopistettä vuodessa saisi siten tuplasti sen mitä 60 opintopistettä suorittava ja voisi tarvittaessa elättää itsensä pelkällä tuellakin. Tämä olisi yhteiskunnankin näkökulmasta investointi, koska korkeasti koulutettu työntekijä on odotusarvoisesti tuottavampi kuin vähemmän koulutettu ja näin opiskelijoilla olisi oikeasti porkkana opiskella nopeammin, työllistyä oman alansa töihin aikaisemmin ja tienata siten korkeampaa palkkaa ja maksaa enemmän veroja.
 
Juuri näin. Ilmaisen opiskelun säilyttäisin mutta opintotuki pois. Asumistukea voisi maksaa jopa kaikille tietyn vuosimäärän ajan. Sen jälkeen sekin pois jos ei järkevässä ajassa valmistu.

Mahdollisuus opiskella kunnolla myös kesällä tai sitten ne kesät tekee töitä pitkää päivää jottei tartte sitä lainaa ottaa niin paljon tai jos haluaa leveämpää elämää.

Vittuun kaikki 3 kk kesälomat opiskelijoilta. Jos tuollaiseen ei ole mahdollisuus raatamalla aamusta iltaan duunissa niin ei sitä nyt keskenkasvuiset kakaratkaan tarvitse. Peruskoulussakin riittäisi vaikka 5 vk loma ja lyhyemmäksi vain sekin, vaikka 8 vuoden mittaiseksi. Joululomaksi myös 1 tai max 1,5 viikkoa ja syysloma helvettiin. Ihan oikeasti. Mietin tän päivän koulua. n. 2 kk kesäloma, 1 vk syyslomaa, 3 viikkoa (luette oikein) joululomaa, 1 viikko hiihtolomaa.

Joo joo, on ne lapsia. Mutta missä järki? Sitten lässytetään jotain työurista...

opiskelijat ei saa lainaa, alaikäisten on hankala saada töitä edes kesäksi ja vielä hankalempaa saada vakituisia töitä jolla siis elättää itsensä ilman että eläminen kärsii. omalla kohdallahan kävi "onnenpotku" kun "sai" olla töissä kello 1-4 yöllä ja sitten käydä 8-16 koulussa, eli tästä mahtavasta tilaisuudesta, kun päivällä pitää nukkua ja käyttää kaikki muu aika työhön ja kouluun rahaa jäi opintotuen ja töiden jälkeen n 500 joka on tietysti parempi kuin ei mitään.. - ruuat, auton kulut (vakuutukset bensat, korjailut koska opiskelija ei hyvää autoa saa..) ja sähkö ja vesilaskut.. tähän vielä pitää lisätä että kävin töissä onneksi vain niin vähän aikaa opiskeluistani etten joutunut palauttamaan opintotukia koska tulot ei mennyt ylitse.. itse en ole yhtään samoilla linjoilla siitä ettäkö opintotukia pitäisi vähentää tai poistaa, pikemmiten nostaa, tai sitten sitä velan määrää nostaa, koska siitä rahasta ei oikeasti jää mitään käteen jos ei asu 200euron soluneliössä huonoimmassa mahdollisessa asunnossa kaukana kaupungissa, missä koulut nyt yleensä on.
paljon enemmän suomi säästäisi siinä kun jätettäisiin toimeentulotuet pois, niistä ei kuitenkaan ole apua kun niille jotka todella on työttömiä, älkääkä nyt aloittako sillä ettei löydy töitä jos opiskeliankin pitäisi käydä töissä..
ja toki on näitä insinöörejä ja muita jotka suorittaa koulunsa 5 vuodessa ja käy 10tuntia viikossa koululla ja muuten tekee "etänä" eli käy suorittamassa vaan kokeet. näille työnteko olisi mun mielestä niinkun suotavaa ja niinpoispäin, mutta päin vastoin kela tukee vaan enemmällä rahalla..
 
Miksei ominoussin kaltaiset ihmiset päädy eduskuntaan. Olisi helvetisti parempi maa Suomikin. Ainakun oon lukenut Ominoussin posteja, niin se on puhunut asiaa :rock:

- - - Updated - - -

Tota mä tarkotinkin, että en tajuu mikä järki noissa tulorajoissa on. Ehkä ainoastaan sen voisi rajoittaa pääomatuloihin. Jos on oikeesti yli 10k€ pääomatuloja vuodessa, niin sillon luultavasti on sen verran omaisuutta ettei opintotuki ole välttämätön. Mutta jos joku opiskelija opintojen ohella vaikka tienaisi 3k€ kuussa, niin sehän on yhteiskunnan kannalta PALJON parempi tilanne, kuin tilanne jossa sama henkilö ottaa sen 500€ ja ei tee töitä. Siis tosta 3k€ kuussa se maksaisi jo yhteiskunnalle veroa sen 500€ edestä. En vaan tajuu mitä mä missaan täs ku en voi uskoo et noin paskan systeemin on kehittänyt suomen "eliitti", jotka me ollaan valittu päättää asioista.
 
Paras vaihtoehto olis vaihtoehto numero 3: Siirryttäis täysin omarahoitteiseen opiskeluun (niinkuin melkein kaikkialla muualla), saattais motivaatio valmistumiseen olla jonkin verran kovempi eikä "ikiteekkareita" olisi ehkä ihan yhtä paljon kuin nykyisin.

Mä näkisin tämän vaihtoehdon myös hyvänä. Tosin lähinnä se kai karsisi kaikenmaailman apurahataiteilun opiskelijoita ja media-assistentteja.
 
Back
Ylös Bottom