Tossa on varsin hyvää pohdintaa ja tunnistan tuosta ajattelusta itseni varsin hyvin vajaan 10 v takaa. Olin juurivalmistunut DI, intoa täynnä kuin ilmapallo katsomaan kuinka pitkälle pääsen, panostin duuniin helvetisti. Tuossa 30 ikävuoden korvilla pistin prioriteetit uudelleenarviointiin, vierotin itseni työnarkomaniasta (ihan muuttamatta Timbuktuun eli jatkoin samassa duunissa). Vaikka jotain virheitä tuli matkalla tehtyä en ole jaksanut katumiseen keskittyä; se on IMO täysin hedelmätöntä ja tietynlaista vastuunpakoilua omista aiemmista ratkaisuista. Aika paljon tuli duunille uhrattua, mutta toisaalta se on mahdollistanut paljon juttuja jotka muuten olis jäänyt tekemättä ja onpa tuosta jotain jäänyt käteenkin. Omalla kohdalla työura on ollut varsinainen seikkailu, IT-alan hulluina vuosina ympäri maailmaa sukkuloidessa koki, näki ja oppi yhtä jos toista. Hyvä liksa ei IMO ole maailman tärkein asia, mutta olisi tekopyhää väittää ettei sen tuomasta valinnanvapaudesta saa mitään irti.Hyvän puolen tässä aktiivisessa tiedonkeruussa toivon olevan se, että en 35 vuotiaana huomaa olevani aivan väärillä raiteilla. Huonona puolena on takuulla ajoittainen (pahakin) masentuneisuus, maailmantuska, voimattomuus, pelot, jne. Nämäkin tosin lienevät suhteellisen normaaleja tunnetiloja useimpien ihmisten elämässä.
Pohdintojeni tuloksena mikään ei ole kuitenkaan muuttunut, lienen siis oikeilla jäljillä.
...Itse olen kovin kunnianhimoinen ja haluan koko ajan enemmän ja pidemmälle (mutta en kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä). Haluan nähdä kuinka "korkealle" voin omilla ansioilla päästä, mutta näitä teidän juttuja lukiessa iski ahdistus, että jos en 30 vuotiaana olekkaan sitten tyytyväinen Vaikka en juurikaan ole materialisti niin haluaisin joskus palkkakuitistani lukea 5:lla alkavan summan. Mitä niillä rahoilla tekisin? Laittasin varmaan tilille pölyyntymään ja koittaisin päästä vielä vähän pidemmälle.
...Niin, minä olen tämmöinen DI...
Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaten; vaikka itse tunnistan selkeästi tämän oravanpyörän olemassa olon, niin en näe mitään syytä pyristellä sitä vastaan. Työni tuo hurjasti lisää miellekkyyttä elämääni, silloinkin kun vituttaa. Haasteet on sitä varten, että niistä selvitään.
Jos jotain vinkkiä tuohon heitän niin se olis että älä mieti liikaa, tee niinkuin nyt hyvältä tuntuu, jos haluat luoda uraa ja panostaa siihen niin go ahead. Niin kauan kuin teet sitä omasta halustasi ja saat siitä yhtä paljon tai enemmän kuin panostat kuin et sä missään oravanpyörässä ole. Jos homma alkaa tuntua puulta niin ainahan tilanteen ja prioriteetit voi aina arvioida uudestaan. Millään pohdinnalla et voi miettiä valmiiksi mitään bulletproof suunnitelmaa, joka 110% varmuudella pitää ikuisesti. Oranvanpyörässä olet vasta sitten kun tunnet ajaneesi itsesi tilanteeseen josta ei ole ulospääsyä eli esim. mitoitat asuntolainat jne. siten että sun on pakko olla seuraavat 20 v nousevassa palkkakierteessä että "kulissit" sen kestää.