Jos palautusjuoma ymmärretään heraproteiinilisän nauttimiseksi treenin yhteydessä, mielestäni Juha Hulmin väikkärin kirjallisuuskatsauksessa (s. 16-18) on aiheesta hyvää taustatietoa. Tähän vielä päälle hänen omat tutkimuksensa.
Onko nyt tuon jälkeen tullut jotain uusia vastakkaisia tutkimuksia? Vai onko Hulmi tulkinnut jotain noista tutkimuksista väärin jos palkkari on kerta turha?
Minä ainakin olen tällä hetkellä vakuuttunut siitä että hera on pop. Mielellään olisin kyllä väärässä niin säästyisi nekin rahat, joten saa laittaa vastakkaisia perustelujaYleisesti ottaen olen megakriittinen kaikkien lisäravinteiden suhteen mutta kyllä wanha kunnon hera tuntuu kestävän vaikka sitä kuinka syynäisi.
Hyvä paperi(olin aikaisemminkin tutustunut mutta kertaamisen arvoinen). Tulokset selkeän positiiviset PWO-heran suhteen. Silti näinkään hyvin suunnitellussa ja kattavassa asetelmassa ei nähdäkseni voida täysin sulkea sitä vaihtoehtoa, että ajoituksen ohella, tai jopa sen sijaan päädytään tutkimaan määrän vaikutuksia. En ole varma ymmärsinkö aivan oikein, mutta koehenkilöt pitivät ravintopäiväkirjaa muutamaan otteeseen viikoilla 0,10 ja 22 ja näiden perusteella tehtiin tilasto-ohjelmalla arviot dieetin kokonaiskalorimäärästä ja makroista? Miten siis saatiin rajattua pois se vaihtoehto, että heraryhmä ei yksinkertaisesti nauttinut treeniannosta vastaavaa määrää enemmän proteiineja ja kaloreita päivässä, kuin lumekööri? Placebohan oli myös kaloriton hiilarin vaikutuksen poissulkemiseksi.
Suora lainaus suomenkielisen yhteenvedon lopusta:
Tulokset rohkaisevat voimaharjoittelua harrastavia nauttimaan korkealaatuista proteiiniravintoa harjoituksen yhteydessä
Tykkäsin tästä, koska siinä otetaan huomioon tutkimuksen löydökset, se mitä ei löydetty ja jätetään sopivasti pelivaraa myös käytännön toteutukseen.