Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen käyttänyt tätä IF-systeemiä viikonloppuisin. Ihan vain siksi koska on niin rentoa jättää aamupala välistä ja tehdä jotain hidasta ja hyvää ruokaa. Monesti tulee laitettua esim. hernekeittoa tai chili con carnea, sitä on sitten mukava syödä isompia satseja. Tänään ajattelin paistaa teeren ja uunipuuroa siihen lisukkeeksi, sitä odotellessa.

Hyvältä on tuntunut tämä systeemi, eikä siinä 16 tunnin paaston aikana oikeestaan kerkee nälkäkään tulemaan. Eilenkin puolivahingossa meni 17 tuntiin paasto. Kerran kävin koittaan treeniäkin tyhjällä vatsalla ja ihan hyvin meni. Tosin oli vähän kevyempi treeni. Viikolla olen syönyt kuitenkin tavalliseen tapaan aamupalan. Jotenkin ei tunnu niin kätevältä lähtee tällä tapaa syömään arkisin. Mä tykkään treenata aamusin ja sitten suoraan töihin. Siinä joutus kikkaileen ruokien kanssa minun makuun liikaa. Ehkä mä joskus kokeilen miten tämä sujus työpäivinäkin. Sen verran olen kuitenkin arkenakin muuttanut syömistä, että olen jättänyt ne turhat välipalat pois ja syön neljä isompaa ateriaa per päivä. Paljo rennompaa näin, kun ei tarttee niitä pikkuruokia valmistella ja kuljetella.

Paljos te vetelette keskimäärin viikkoon rasvaa/paino/kg? Ja onko mitään haittaa jos proteiinit lepopäinävä vaikka vähän yli 2g/kg mutta ei laskettu kasviksista yms vaan maito ja lihatuotteet. Siis tarkotan että onko toi proteiinin määrä liian vähänen.

Mulle taas tulee helpommin syöpöttelykohtauksia normi ruokailurytmillä. Paaston aikana on helpompi olla syömättä, kun tietää että koko idea menee hukkaan jos silloin syö.

Komppaan!! Dieetin noudattaminen on miulle ollu aina sen verran v**tumaista puuhaa että tarviin tiukan ideologian ja perustelun miksi teen jotain tietyllä tavalla!

- - - Updated - - -

Paljos te vetelette keskimäärin viikkoon rasvaa/paino/kg? Ja onko mitään haittaa jos proteiinit lepopäinävä vaikka vähän yli 2g/kg mutta ei laskettu kasviksista yms vaan maito ja lihatuotteet. Siis tarkotan että onko toi proteiinin määrä liian vähänen.

IMHO, ei missään nimessä ole liian alhainen.. Berkhan itse puhuu jossain artikkelissaan 1,4-1,8 g per rasvaton painokilo.. Mutta tää on tietty todella yksilöllistä ja jokaisella on mielipide!!

Hifistelyähän tuo BCAA:n syönti on, eikä itselläni ole tämän hetkisessä taloudellisessa tilanteessa edes varaa niitä popsia. Välillä tulee 16-20h:n paaston jälkeen treenattua ilman pre-workout ateriaa ja toisinaan tulee taas jotain syötyä.

Kiinnostais kyllä kokeilla. Eli kolme ateriaa 16-24 välillä, 1,5g - 1,8g prodee. Mitä jos treenaan vaikka klo 6, odotetaan koko pv ja onko toi bcaa välttämätöntä. Jos Mentulalta kysyttäs nii tälläsel dietil palaa lihat ku ollaan syömättä, miksi ei?

Kiinnostais kyllä kokeilla. Eli kolme ateriaa 16-24 välillä, 1,5g - 1,8g prodee. Mitä jos treenaan vaikka klo 6, odotetaan koko pv ja onko toi bcaa välttämätöntä. Jos Mentulalta kysyttäs nii tälläsel dietil palaa lihat ku ollaan syömättä, miksi ei?

Perusteita löytyy niin monta kuin on kannattajaa.. Yksi luottaa ihmisen alkuperäiseen (Paleo näkökohtaan) funktioon, jossa epäilee että ihminen ei olisi selvinnyt nykypäiviin asti jos vahvistumisen ja jaksamisen edellytys olisi 30g herapordea 2-3h välein. OK, makes sence.

Toinen perustelee että ihminen ei ole märehtijä.

Kolmas luottaa kehon pitävän tarpeellisista lihoista kiinni paaston kohottamien GH-pitoisuuksien vuoksi. Toki, on selvää että ne lihat täytyy tehdä keholle tarpeelliseksi. Tähän ei pelkillä eristävillä vaijeri vitkutuksilla päästä vaan treenin pitää olla v-mäisen rankka ja koostua isoista perusliikkeistä.

Paaston parantama insuliiniresistenssi auttaa sitten käyttämään syömisperiodilla nautitut hiilarit paremmin hyödyksi, vaikka itse treenin aukaisema "hiilari-ikkuna" olisikin jo ehtinyt menemään kiinni.

Mutta kokeilemallahan se parhaiten selviää!

Teetkö paastotreenejä? Ainakaan itselle ne eivät sopineet vaan olo oli huomattavasti parempi (ja vahvempi), kun alla oli yksi ateria. Yksi vaihtoehtohan olisi se, että söisit hiilaripitoisen aamiaisen ainoastaan treenipäivien aamuna ja välipäivinä paastoisit normaalisti. Huomasin myös, että edellisen illan syömisillä on suuri vaikutus seuraavan päivän treeniin. Jos vedän 0-hiilareilla treeniä edeltävän päivän, niin treeni ei kulje niin hyvin kuin jos olisin syönyt edes jonkun verran hiilaria edellisenä iltana.

En tee. Dieetin sitten joskus alkaessa ajattelin ottaa kokeiluun.

Jostain syystä oon ajatellu itseasiassa vetää just toisin päin eli treenipäivinä ku treeni yleensä iltapäivällä ni ruoka vasta pari tuntia ennen treeniä, jotta se toimii PWO-ateriana. Tuntuu nimittäin turhalta syödä monta tuntia ennen treeniä, koska se ei ole enää imeytymässä treenin aikana (melkein vois jo paastotreeniks tällästä tilannetta kutsua) eli pitäis syödä uudestaan lähempänä treeniä.

Ja alle 100g hiilarareille ei tule kyllä lepopäivinä näin massan lisäys tavotteena tule mentyä, joten sieltä ei kyllä pitäis syyn löytyä.

Älyttömän turhauttava tilanne.

Ja alle 100g hiilarareille ei tule kyllä lepopäivinä näin massan lisäys tavotteena tule mentyä, joten sieltä ei kyllä pitäis syyn löytyä.

Onko paino noususuuntainen vai pysyykö samoissa? Jos tarkoitus on selkeästi kasvattaa massaa eikä esim. "recomp", niin suosittelisin jotain muuta systeemiä. Ateriakoko kasvaa muuten turhan isoksi ja ruokailujen jälkeinen olotila on aavistuksen ikävä.

Riittääkö 150g prodee 100kg pojalle? 2pv takan ja lihakset kuoret, tuntuu et ne purkautuu silmissä :)
Riippuu omista tavoitteista ja taustasta. Yleensä kai suositellaan n. 2g/rasvaton painokilo. Jos olet dieetillä, niin kannattaa hiukan lisätä proteiinin saantia ja jos taas bulkilla niin eiköhän toikin riitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko paino noususuuntainen vai pysyykö samoissa? Jos tarkoitus on selkeästi kasvattaa massaa eikä esim. "recomp", niin suosittelisin jotain muuta systeemiä. Ateriakoko kasvaa muuten turhan isoksi ja ruokailujen jälkeinen olotila on aavistuksen ikävä.

Minimaalista eli juuri sopivaa lisäystä painossa. Yrityksen ja erehdyksen kautta löytyny kyllä oikeet ruoat oikeissa kohissa ja tällä hetkellä tulee syötyä oikeinki miellyttävän kokosia annoksia.

Paaston parantama insuliiniresistenssi auttaa sitten käyttämään syömisperiodilla nautitut hiilarit paremmin hyödyksi, vaikka itse treenin aukaisema "hiilari-ikkuna" olisikin jo ehtinyt menemään kiinni.

Tarkoitat varmaankin "heikentynyttä" insuliiniresistenssiä, mikäli sellainen olisi päässyt kehittymään (hyvin epätodennäköistä perusterveellä nuorella ihmisellä). Paaston jälkeen insuliinin tehon on huomattu lisääntyvän. En nyt lähtenyt kaivamaan tarkempaa tietoa, mutta todennäköisesti kyseessä on juuri vastakkainen tapahtuma kuin mitä alkuvaiheen diabetes mellituksessa (l. insuliiniresistenssissä).

Huomasin myös, että erään (suppean) tutkimuksen aikana huomattiin myös lipolyysin väheneminen paastoamisen aikana. Itse olen tiukalla dieetillä ja syön käytännössä aamupalaksi purkin Ehrmannia kera tuoreiden marjojen n. klo 11. Päivällisen syön klo 16-17 välillä ja sitten ollaankin paastolla seuraavaan aamuun asti. Osaisikohan kukaan sanoa, vaikkapa kokemuksesta, onko järkevämpää popsia edes jotain illalla rasvanpolton ylläpitämiseksi vai pitäisikö tuolla paastolla lähteä ihan yhtä hyvin? Lipolyysin heikentymisen tasosta en löytänyt mainintaa. Jos kyse on muutamista prosenteista niin jatkan samalla tapaa. Kovilla miinuksilla mennään (2000-2500 kcal pakkasella päivässä) ja kaiken järjen mukaan kyllä se paino siitä laskee.

Edit: Niin ja ennenkuin kukaan lähtee päivittelemään lihasmassan menetystä näin kovilla miinuskaloreilla niin puolustuksekseni voin sanoa, ettei sitä niin paljon ole, ettenkö saisi lihoja takaisin vuodessa päästyäni takaisin ihannepainooni.

Ei ole linkkiä tai mitään, mutta noilla miinuksilla on varmaan yks paskan maku joku lipolyysin mahdollinen heikkeneminen muutaman tunnin pidemmästä syömättömyydestä johtuen. Muutenkin olen aiemmin käsittänyt rasvan käytön energiaksi lisääntyvän paastolla

Ei ole linkkiä tai mitään, mutta noilla miinuksilla on varmaan yks paskan maku joku lipolyysin mahdollinen heikkeneminen muutaman tunnin pidemmästä syömättömyydestä johtuen. Muutenkin olen aiemmin käsittänyt rasvan käytön energiaksi lisääntyvän paastolla

Sama käsitys minullakin on ollut. Teen kotona niin kattavaa punttitreeniä kuin pystyy ja aerobista pyrin harrastamaan 2-3h viikossa. Luulisi ettei juuri ehdi niin maksan kuin lihastenkaan glykogeenivarastot paljoa täydentyä ja tällöin olettaisin rasvavaraston olevan se pääasiallinen energianlähde.

Eikö perusaineenvaihduntaan kumminkin aina käytetä tietty määrä hiilihydraattia? Proteiiniahan siinä myös kulutetaan että saadaan sitä hiilaria, myös omista varastoista.

Eikö perusaineenvaihduntaan kumminkin aina käytetä tietty määrä hiilihydraattia? Proteiiniahan siinä myös kulutetaan että saadaan sitä hiilaria, myös omista varastoista.

Sillähän ei sitten ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka paasto vaikuttaa rasvanpolttoon. Kai ainakin aivot vie sen muutamankymmentä grammaa hiilaria päivässä, joka tulee jo mistä tahansa kasviksista vahingossa.

Hiilihydraatteja, tässä tapauksessa glukoosia, keho saa myös hyvin lipolyysin yhteydessä vapautuvasta glyserolista, josta saadaan pyruvaattia. Kehon proteiini ei siis ole ainoa lähde glukoneogeneesille. Toki proteiinia myös kulutetaan.

Sillähän ei sitten ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka paasto vaikuttaa rasvanpolttoon. Kai ainakin aivot vie sen muutamankymmentä grammaa hiilaria päivässä, joka tulee jo mistä tahansa kasviksista vahingossa.

Puhehan oli ajasta, jolloin maksan glykogeenivarastot ovat tyhjät, eli oletettavasti paaston loppupuolella, kun viimeisen aterian energia alkaa olla jo käytetty, ja maksankin varannot on käytetty. Jos oletetaan, että keho kuluttaa vaikka 150kcal per tunti, ja rasva/hiilarisuhde perusaineenvaihdunnan kulutuksesta on 50/50 (tästä en paljoa tiedä, korjatkaa jos on ihan hakusessa :)), niin silloinhan tuosta 75 kaloria tunnissa tarvittaisiin hiilarista - noin parikymmentä grammaa glukoosia tunnissa. Lukemastani muistelisin, että proteiini --> hiilari -konversio on aika heikko - tyyliin että grammasta proteiinia saisi n. 0,5 grammaa hiilaria, taikka vähemmänkin. Näin proteiinia tarvittaisiin 40 grammaa tunnissa, ja jos lihaksessa on proteiinia yhteensä ehkä neljäsosa, niin lihasta käytettäisiin n. 150g tunnissa energiansaannin turvaamiseksi (edelleenkin pelkästään pidemmän paaston loppupuolella). Sitten taas totta kai treenin jälkeisessä ateriassa lihasta tulisi taas lisää, kun anabolia on paaton jälkeen suurta, ja energiaa tulee paljon. Mutta mielestäni toi on ihan validi ongelma pätkäpaastoamisessa :) taisin joskus laittaa tosta aiemminkin Joshua Natermanin pohdintaa.

Hiilihydraatteja, tässä tapauksessa glukoosia, keho saa myös hyvin lipolyysin yhteydessä vapautuvasta glyserolista, josta saadaan pyruvaattia. Kehon proteiini ei siis ole ainoa lähde glukoneogeneesille. Toki proteiinia myös kulutetaan.

Hmm, onko sulla tosta enempää tietoa/linkkejä josta voisin aiheesta opiskella? Muistaisin jostain lukeneeni, että glyserolin rasvanpoltossa syntyvä osuus olisi sen verran pieni ettei se ainakaan kaikkea tuota hiilaria voisi korvata, josta ylempänä kirjoitin. Mutta ainakin hieman se asiaa lieventää kaiketi.

Puhehan oli ajasta, jolloin maksan glykogeenivarastot ovat tyhjät, eli oletettavasti paaston loppupuolella, kun viimeisen aterian energia alkaa olla jo käytetty, ja maksankin varannot on käytetty. Jos oletetaan, että keho kuluttaa vaikka 150kcal per tunti, ja rasva/hiilarisuhde perusaineenvaihdunnan kulutuksesta on 50/50 (tästä en paljoa tiedä, korjatkaa jos on ihan hakusessa :)), niin silloinhan tuosta 75 kaloria tunnissa tarvittaisiin hiilarista - noin parikymmentä grammaa glukoosia tunnissa. Lukemastani muistelisin, että proteiini --> hiilari -konversio on aika heikko - tyyliin että grammasta proteiinia saisi n. 0,5 grammaa hiilaria, taikka vähemmänkin. Näin proteiinia tarvittaisiin 40 grammaa tunnissa, ja jos lihaksessa on proteiinia yhteensä ehkä neljäsosa, niin lihasta käytettäisiin n. 150g tunnissa energiansaannin turvaamiseksi (edelleenkin pelkästään pidemmän paaston loppupuolella). Sitten taas totta kai treenin jälkeisessä ateriassa lihasta tulisi taas lisää, kun anabolia on paaton jälkeen suurta, ja energiaa tulee paljon. Mutta mielestäni toi on ihan validi ongelma pätkäpaastoamisessa :) taisin joskus laittaa tosta aiemminkin Joshua Natermanin pohdintaa.

Siis pointti tuossa ylempänä oli se, että ei paaston pitkittyessä rasvanpolton pitäisi ainakaan huonontua vaan päin vastoin. Hiilarintarpeeseen en sitten osaa enempää sanoa. Tottahan hiilarinsyönti säästää proteiinien käyttöä energianlähteenä, se on melko selvä. Muutenkin tuo vaikuttaa sellaiselta mutuilulta että en lähde omallani sitä jatkamaan toistaiseksi.

e: Tulipa nyt mieleeni, että eikö tuo ongelma tule aina vastaan, kun syödään alle kulutuksen?

Ei mun tietääkseni. Kun pitää kehon energiatasapainon kohtuunollissa koko ajan, ehkä -200'ssa, niin, että hiilaria tulee säännöllisesti se määrä, mitä perusaineenvaihdunta + liikunta kuluttaa, ja proteiinia tulee säännöllisesti typpitasapainon ylläpitoon, niin mun logiikalla kehon rasvaa palaa muttei paljoa lihasta. Ja toki rasvaakin syödään, muttei järin paljoa, terve määrä kuitenkin.

Tä on toden totta mutuilua, mutta itselle musta tämä kehon säännöllisen energiatasapainon ylläpito tuntuu perusteiltaan paljon järkevämmältä kuin aika pseudotieteelliseltä vaikuttava "oo vaan päivässä -500 tai viikossa -3500 kcal niin laihdut hyvin ja lihakset pysyy" -puhe, mitä useasti kuuluu. Taatusti kehonkoostumukseen on väliä, vaikka ääripään esimerkkinä, koko ajan lievästi -300 kcal vajeessa oleminen, verrattuna sitten yhden päivän totaalipaastoon ja muuten suunnilleen nollassa oleminen.

Suositut

Back
Ylös Bottom