Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hetkinen. Kiinnitän vähä muuhun huomiota ku itse kysymykseen, nimittäin tohon juoksumäärään; maratoonille harjottelua 30kilometrin viikkojuoksuilla :face: Sähän kuolet sinne baanalle - ainakin jos haluat juosta koko matkan.
Eihän 30 km viikossa paljon ole, mutta riittävän kauan ja vaihtelevasti juostuna tuollainen riittää hyvinkin maratonin läpäisemiseen neljän tunnin pintaan.

5-5-5-15 km, 10-10-10 km, 5-5-20 km on maratonille ihan hyvää harjoittelua. Toki tuohon 10 km viikossa lisää auttaisi kummasti siellä maratonin viimeisellä kympillä :)

Alkuperäiseen kysymykseen, kyllä mielestäni tätä IF:fiä voi juoksijakin harrastaa kunhan ei isoilla miinuksilla mene, ruokailu 3-4 h ennen lenkkiä ja sitten kunnon safkat päälle. Söisin kuitenkin tuolloinkin niin kuin (puntti)treenipäivänä.

IF voi hyvinkin toimia jos tarkoituksena on pudottaa painoa, joka taas juoksulajeissa parantaa suorituskykyä roimasti (mikäli ylipainoa on). Alhaisilla kehonrasvoilla liikkuva kestävyysurheilija taas treenaa niin paljon muutenkin et mihinkään syömälakkoon on aika turha ryhtyä. Jos tota IF:iä soveltaa ja vetää kestävyyspainotteista liikuntaa niin kannattaa vetää ne hiilavarastot täydeksi ennen treenipäivää. 30km viikossa on niin vähän et mikä ettei, ei tarvi edes olla hh-varastot täynnä.

Jossain joku vastaus aina on mutta ala sitten lukemaan noita kaikkia sivuja läpi, vaikka mielenkiintosta tekstiä onkin. Mimmoseen tahtiin on tätä metodia (+normi treeniä) käyttäneillä lähteny paino ja/tai rasvaprosentti laskuun? Yksilöllistähän toki, mutta silkasta uteliaisuudesta kysyn :) Ja jos näistäkin nyt on jotain eri variaatioita (niillä vissiin oli eri nimitykset mitä jotain linkkejä tuolla lueskelin) niin toi 16/8 kiinnostaa henkilökohtasesti eniten :) Onkos joku menny vetää aerobista pidempää ku se "10 minsan alkulämpö" paaston jälkeen, ennen ku on mitään suustansa alas vetässy? Riittääkö puhti jos ei vedä mitään muita boostereita tmv.?? Mietin meinaan noita aamu spinnejä/bodypumppeja, et miten mahtaa jaksaa, kokeilemallahan se selviää, mutta kiinnostaapahan muittenki kokemukset :) Tonne alkuun ois kyl hyvä saada joku tarkempi tiivistys suomeksi linkkien lisäksi, vaikka ei mun enkussa vikaa ole, mut ei varmaan tulis näin paljon turhia/samoja kysymyksiä..

Katski, muista että naisille toi on hiukan eri, kuin 16/8. Jos oikein muista, niin suositus oli 14/10. Korjatkaa jos olen väärässä.

Samaa mieltä, mutta myös että ihan mille tahansa urheilijalle. Ylipäänsä musta IF ja Leangains on ulkonäköä varten luotuja systeemejä, ja urheilijan pitäisi välittää vaan siitä suorituskyvystä ensin harjoituksissa ja sitten kilpailussa ja syödä sen mukaisesti. Itseäni ärsyttää suuresti aina kun omat valmennettavat tekee ulkonäön vuoksi juttuja, jotka on ristiriidessa kisoja varten luodun harjoitussuunnitelman kanssa.

Noh, periaatteessa IF:n tarkoitus ei ole vetää järin suurella kalorivajeella. Keskustelussa näkyneen laskurinkin mukaan sellainen -20% kaloreita on suurin piirtein se, mitä tarvitaan kehon muokkaukseen. Se laskuri on muuten täällä: http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Onko joku tuon laskurin kanssa samaa mieltä?
Nimittäin sellaisessa käsityksessä olen, että lepopäivinä rasvat 1,5x omapaino (kg). Ja treenipäivinä 0,5-0,7 x omapaino. Nyt kun laskin niin antaa juuri toisin päin nuo rasvat? Treenipäivänä jäisi hiilareillekkin lisätilaa kalorimäärän saavuttamiselle. Proteiinit nostaisin myös pikkaisen isommaksi kuin laskuri. 2,5 x omapaino joka päivä, niin ei mene pahasti metsään.

Onko joku tuon laskurin kanssa samaa mieltä?
Nimittäin sellaisessa käsityksessä olen, että lepopäivinä rasvat 1,5x omapaino (kg). Ja treenipäivinä 0,5-0,7 x omapaino. Nyt kun laskin niin antaa juuri toisin päin nuo rasvat? Treenipäivänä jäisi hiilareillekkin lisätilaa kalorimäärän saavuttamiselle. Proteiinit nostaisin myös pikkaisen isommaksi kuin laskuri. 2,5 x omapaino joka päivä, niin ei mene pahasti metsään.

Siinä laskurissahan saa noita säätää ja löytyy myös useampi erilainen valmiiksi tehty jako.

Eli se toimis siis. Treenipv kunnolla hiilaria ja juoksu kohtuullisesti toki riippuu juoksun kestosta. Ja kyl se 30km menee ylikin mutta väh. 30km meinasin tolla.

Eihän 30 km viikossa paljon ole, mutta riittävän kauan ja vaihtelevasti juostuna tuollainen riittää hyvinkin maratonin läpäisemiseen neljän tunnin pintaan.

5-5-5-15 km, 10-10-10 km, 5-5-20 km on maratonille ihan hyvää harjoittelua. Toki tuohon 10 km viikossa lisää auttaisi kummasti siellä maratonin viimeisellä kympillä :)

Ei tosiaankaan pidemmän päälle kuulu tähän ketjuun, mutta pakko vähän jatkaa.

Tuollasta ei voi puhua ku kaveri, joka ei ole juossu maratonia? Noh, pakko myöntää, etten ole itekkään, mutta oletetaan, että Ton omaa perus kuntoilijan kestävyyskunnon ja juoksee cooperissa jotain väliltä 2500 ja 3000m? Karkeeasti arvioiden, ilman muuta liikuntaa, 30km viikkojuoksuilla 2500m Cooper-mies parantaakin ihan mukavasti kuntoaan, siinä missä 3000m mies pitäis sitä yllä. Kumpikaan tapaus ei valitettavasti tarkota, että mies cooperista selviäs, juosten. Nimittäin monella kunto kyllä antas myöden juosta koko matka, mutta jalat leikkaa paikasta toisesta kiinni. 30km juoksua viikossa ja yhtäkkiä pitäs juosta 42km yhtä soittoa. I don´t think so. Puolikkaalle 30km ois ihan siedettävä, mutta että täydelle...hulluutta.

Ensimmäinen viesti foorumille pitkään sivusta seuranneena :D

Innostuin IF:stä kaverin kautta tossa alku keväästä ja nyt on noin 3 kuukautta tullut noudatettua pätkäpaastoilua ja ainakin itselle toimii todella hyvin. Ei tarvitse stressata syömisesta ja treenit kulkee. En oo mitenkään orjallisesti noudattanut syömisikkunoita ja makrojakaan en ole seurannut kuin pääpiirteittäin. Puntilla käyty paaston päätteeksi BCAA:n voimin. Paino on pudonnut n. 5kg ja sarjapainot on kasvanu tasasesti.

Tosi mahtava threadi ja iso kiitos keskustelun kantaville voimille beginner, elgen ja dinho ym. Oon saanut aivan uuden näkökulman tekemiseen ja vanhat opit menny romukoppaan!

Koitetaan siirtää keskustelua takasin oikeille urille. Tuli vastaan hiirillä tehty tutkimus pätkäpaastoilusta ja tulokset oli vähintäänkin kiinnostavia. Tossa linkkiä summaryyn, koko tutkimuksen lukeminen vaatii maksullisen rekisteröitymisen http://www.cell.com/cell-metabolism/abstract/S1550-4131(12)00189-1

Ei tosiaankaan pidemmän päälle kuulu tähän ketjuun, mutta pakko vähän jatkaa.

Tuollasta ei voi puhua ku kaveri, joka ei ole juossu maratonia? Noh, pakko myöntää, etten ole itekkään, mutta oletetaan, että Ton omaa perus kuntoilijan kestävyyskunnon ja juoksee cooperissa jotain väliltä 2500 ja 3000m? Karkeeasti arvioiden, ilman muuta liikuntaa, 30km viikkojuoksuilla 2500m Cooper-mies parantaakin ihan mukavasti kuntoaan, siinä missä 3000m mies pitäis sitä yllä. Kumpikaan tapaus ei valitettavasti tarkota, että mies cooperista selviäs, juosten. Nimittäin monella kunto kyllä antas myöden juosta koko matka, mutta jalat leikkaa paikasta toisesta kiinni. 30km juoksua viikossa ja yhtäkkiä pitäs juosta 42km yhtä soittoa. I don´t think so. Puolikkaalle 30km ois ihan siedettävä, mutta että täydelle...hulluutta.

:offtopic: Oletko edes juossut puolikasta? Minä olen ja siihen ei treenattu millään viikkolenkeillä edes. Jengi juoksee niitä "kylmiltään". Sä mutuilet ilman minkäänlaisia omakohtaisia kokemuksia edes ja heität jotain Cooperia sekaan kun puhutaan PITKISTÄ matkoista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olin 24h syömättä. Luulin etten pystyis mutta olikin aika helppoa. Ei edes tullu kunnon nälkää missään vaiheessa ...outoa

kyllähän perus suolistontyhjennys kuuluu maratonille. Totuttelut ja nesteytys vaiheet jne. En kuitenkaan kestävyyslajeja harrastaneena käyttäisi IF:ä. Siis ainakaan näillä tiedoilla, mitä asiasta on tässä ketjussa. Tosin, kyllähän useat pitkänmatkan juoksijat pitävät paastoputkia, mutta en tiedä tekeekö ne niin harjoituskaudella?

Siinä laskurissahan saa noita säätää ja löytyy myös useampi erilainen valmiiksi tehty jako.

Sätää toki voi, mutta puhe olikin siitä miten se harhaanjohtaa makroja, tai tietämätönä. Laitappa tähän edes yksi, mikä vastaa Brad Pilonin sanomaa?

Sätää toki voi, mutta puhe olikin siitä miten se harhaanjohtaa makroja, tai tietämätönä. Laitappa tähän edes yksi, mikä vastaa Brad Pilonin sanomaa?

En ole koko Pilonin juttuja lukenut joten laitappa ihan itse. Minusta tuo ei harhaanjohda ketään kun siellä selkeästi lukee PRESETS ja sen alta löytyy myös ihan selkeä CUSTOM-vaihtoehto. Jos siis noudattaa sellaista IF/ESE-ohjelmaa, jossa nuo valmiit numerot eivät kelpaa niin siitä sitten vain vaihtamaan. Tietämättömyys on vain tekosyy, jos jotain käytät niin kyllä sinun silloin tulee siihen myös tutustua. Laskurit ovat muutenkin AINA vain suuntaa-antavia, joten järjenkäyttö on suotavaa.

:offtopic: Oletko edes juossut puolikasta? Minä olen ja siihen ei treenattu millään viikkolenkeillä edes. Jengi juoksee niitä "kylmiltään". Sä mutuilet ilman minkäänlaisia omakohtaisia kokemuksia edes ja heität jotain Cooperia sekaan kun puhutaan PITKISTÄ matkoista.

Alotetaan ensinnäki sillä, että tossa viestissä, jota lainasit, oon epähuomiossa kirjottanu, että selviäis cooperista juosten ku tietenkin tarkotin sitä maratonia. Mutta sitte itse asiaan. Ensinnäki pitiki kirjottaa viestiin, että Cooper ei oo paras mahollinen mittari, mutta ihan toimiva paremman puutteessa. Coopertulos kertoo suurimmalle osalle heti jotain, mutta esim. aika 10 kilsalla tai puolikkaalla taas aniharvalle. Ja on totta, että puolikkaita vedetään suht kylmiltään, mutta kyllä sekin jotain peruskuntoa ja juoksuhistoriaa vaatii, mutta ei varmasti mitään varsinaista harjoittelua sitä varten. Painotan kuitenki edelleen, että kokonainen on ihan eri juttu. Vaikka en ookkaa ite juossu (edes sitä puolikasta), niin mun mutuilu perustuu koulutukseen ja tiiviiseen väleihin juoksuharrastajien kanssa. Monelle nimittäin tullu noutaja vaikka juoksu ollu viikkotasolla alla vähintäänki toi 30km. Oli miten oli, olin ehkä vähä liian jämäkkä mun näkemyksen kanssa. Varmasti jonkun jalat saattaa sen rääkin kestää, mutta en lähtis ite kokeilemaan enkä kenellekkään asiakkaalle vois suositella tuollasilla harjotusmäärillä. Varsinkin jos siitä ei halua sellasta kokemusta, että jää viimiseks kerraks.

Oon nyt lukenu tästä dietistä enemmän ja tää tuntuu sopivan voima urheiluun ja noin 1h mittaisiin suorituksiin. Kysymys kuuluu minkä takia täällä porukka ottaa tän dietin jos meinaa maratoonailla kun tää ei siihen sovi?

Oon nyt lukenu tästä dietistä enemmän ja tää tuntuu sopivan voima urheiluun ja noin 1h mittaisiin suorituksiin. Kysymys kuuluu minkä takia täällä porukka ottaa tän dietin jos meinaa maratoonailla kun tää ei siihen sovi?
Niinpä. Kait se on sitä kun se jollain toimii, niin tullaan sokeiksi sille, että se ei sovi omiin tarkoituksiin. Ollaan tavallaan mainonnan uhreja. Halutaan mennä trendin mukana. Yksikin tuttavani alkoi toteuttamaan Arskan kultaista kuusikkoa massanhankinta mielessä, lisäämättä kuitenkaan ravinnon määrää. Ihmetteli kun kuihtui vaan, vaikka patin piti kasvaa. Yritin selittää ettei se massa nyt voi tyhjästä tulla, paitsi jos uskoo alkemiaan tms.

Toka 24h paasto oli kyllä todella rankka. Pitänee luultavasti siirtyä tohon 16h päivittäis versioon jos se ois mukavampi

Toka 24h paasto oli kyllä todella rankka. Pitänee luultavasti siirtyä tohon 16h päivittäis versioon jos se ois mukavampi

Offtopic/Ontopic: Itehän en pelaa kun ei ole pelikonetta, mutta huhu kertoo että hommaat Diablo3 tai jonku vastaavan mustan aukon ni alkaa 30h paastot tuntuun iisiltä.

Aloitin itsekin tuossa pari viikkoa takaperin kokeilemaan IF:ää. Tein kylläkin sen verran käänteisesti, että syön aamusta kahdeksasta alkaen päiväneljään, jonka jälkeen alkaa paastopätkä. Tällä hetkellä 1500 kcal ruokailulla nesteiden pudotuksen jälkeen paino ei putoa mihinkään ja onkin noussut jo puoli kiloa. Erikoista on myös se, että vaikka illalla olisi vähän nälkä, niin aamulla on usein kylläinen olo ja vielä turvotuksen tuntua.

Offtopic/Ontopic: Itehän en pelaa kun ei ole pelikonetta, mutta huhu kertoo että hommaat Diablo3 tai jonku vastaavan mustan aukon ni alkaa 30h paastot tuntuun iisiltä.

Itse en tällä hetkellä varsinaisesti paastoile, mutta sanotaan, että IF on kyllä avartanut mieltä tuon ruokailun suhteen :) Ennen muinoin piti roudailla ruokaa mukana, jos oli tiedossa esim. joku tuollainen pidempi pätkä (NHL-turnaus kaverin luona :D ) ilman ruokaa. Ja auta armias, jos eväs unohtui kotiin, niin pakko oli kaupasta lähteä hakemaan rahkaa, ettei lihakset häviä tuon hurjan 6-7h syömättömyyden aikana :D IFin myötä tosiaan oppinut ottamaan rennommin ja helpottaa kummasti elämää. On välillä tullut noita yli 24h paastoja ihan tiedostamatta, mutta eipä ole ollut mitään negatiivisia vaikutuksia salitouhuihin. Ja mikäs sen mukavampaa, kun sitten kotiin päästyä mättää alas sen 3000kcal tv:tä katsellessa :)

Suositut

Back
Ylös Bottom