Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Todettakoon että perusideahan tuossa ei suinkaan ole tuo mässäily vaan se että syömistä jatkettaisiin 24 tunnin paaston jälkeen kuin paastoa ei olisi ollutkaan. Idea siis on että ruokavalio pidettäisiin muuten entisellään herkkuineen päivineen mutta kerran kaksi viikossa oltaisiin syömättä 24 tuntia jonka jälkeen syötäisiin normaalisti. Näin pystyttäisiin laihduttamaan ilman että ruokailutottumuksiin pitäisi muuten koskea.

Tuo tosiaan toiminee parhaiten perinteistä syömisfrekvenssiä ja annoskokoa noudattaville, joille ei ole kehittynyt kapasiteettia kompensoida päivän syömättömyyttä kerralla.

Taitaa tulla IF uudelleen kokeiluun piakkoin. Päänsärkyihin löytymässä ehkä muu selitys. Verikokeet ja lääkärissä käynnit asian tiimoilta vielä kesken, etten osaa sanoa varmuutta asiaan. Joka tapauksessa tykkäsin tästä systeemistä ja tahdon jatkaa tällä, jos vain mahdollista. Voi olla että toi vuorotyökin sotkee kuvioita.

Mä olen nyt testaillut tätä IF-systeemiä parisen viikkoa (11.4 alkaen) vähän sinnepäin eli en ole laskenut mitään kaloreita. Syön pari kolme kertaa päivässä (14-20/21 välillä) ja yllättävän helppoa tämä on. Ei tarvitse stressata niiden syömisten tai lähinnä syömättömyyden kanssa. Aiemmin "normaaliruokavaliolla" podin aina huonoa omaa tuntoa kun jäi ateroita väliin (en vain muistanut syödä). Nyt ei tarvi muuta muistaa kuin aminot :)

Tää mun systeemi kehittyy nyt vielä kun rupean enempi kiinnittämään huomiota siihen mitä syön - lisää vihanneksia jne. Mulla menee liian helposti lihapainotteiseksi. Jää tärkeät ravintoaineet saamatta mutta kaloreita tulee kuitenkin runsaasti.
Mutta jo nyt olen huomannut selkeitä muutoksia. Paino tippunu 11.4 jälkeen 1,3kg MUTTA huikeammat muutokset on tapahtunut ympärysmitoissa: Navan ympäriltä lähtenyt -3cm, pepusta -2cm ja reidestä -2cm. Aiemmat diettikokemukset on yleensä olleet sellaisia, että vatsan ympäriltä lähtee 1cm per 1 kg ja muut mitat ei sitten muutukaan. Nyt senttejä on lähtenyt moninkerroin enemmän kuin painoa ja sehän sopii - tapahtuu "tiivistymistä". Mittanauha ja peili on mun kaverit :)

Nyt vähän yli kuukausi takana pätkäpaastoilua hyvin epähifisti. Eli käytännössä siten, että olen syönyt vain klo 16 jälkeen. Kaloreita en ole laskenut ja muutenkin syönyt mitä mieli tekee. Viikonloppuisin on tullut myös alkoholia nautittua. Ei mitään järjettömiä määriä kuitenkaan. Reenaamisen jälkeen olen pyrkinyt kyllä syömään vähän enemmän hiilareita (esim. Torinon proteiinipastaa).

Reenannut olen 5x5 strong liftsiä mukaillen tosin aina en ole kolmea kertaa viikkoon saanut reenattua. Kehitystä on tullut painoihin maltillisesti, mutta kuitenkin siten, että itseäni tyydyttää. Tarkoituksena on samalla ollut painon pudotus ja etenkin läskimäärän sulatus. Tämä on onnistunut yli odotusten. Vaa'an mukaa tippunut noin 6 kiloa, mutta vaatteet tuntuun mukavasti vyötärön kohdalta ja puvuntakin alle mahtuu kohta tyyny siihen vatsan kohdalle.

Parasta tässä on kuitenkin ollut helppous. Ei tätä voi dieetilsi mieltää kun ei ole nälkä ja reenitkin luistaa. Tosin punttihommissa lasken itseni aloittelijaksi niin se saattaa myös vaikuttaa. Ei ole tarkoitus olla mainospuhe, mutta minä tykkään. :)

Mä jouduin siirtymään 16 tunnin paastoon, koska en vain sitten millään saanut syötyä tarpeeksi proteiinia 20 tunnin paaston jälkeen.

Sos palan painikkeeksi hujauttaa 100g herasta, niin eiköhän onnistusi tollaselta isoltakin karjulta :)
Mä syön useimmiten kaksi kertaa ja paasto 16-24h. Harvemmin kuitenkaan koko vuorokautta.
Treenin jölkeen yhden hujakoilla reilusti ja klo 18.00 vähän maltillisemmin.
Mulla tulee jauheista prodea 60-70g treenipäivinä ja loput noin 150g lihasta ja munista.

Mikä nykykäsityksen mukaan muuten on riittävä proteiininsaanti? Oon sellasen käsityksen saannu et nää 3-4g proteiinia per painokilo suositukset on yliampuvia ja vailla perusteita (jos lisäravinnekauppiaiden intressejä ei lasketa)

Mikä nykykäsityksen mukaan muuten on riittävä proteiininsaanti? Oon sellasen käsityksen saannu et nää 3-4g proteiinia per painokilo suositukset on yliampuvia ja vailla perusteita (jos lisäravinnekauppiaiden intressejä ei lasketa)

Kai 2g per rasvaton painokilo pitäs riittää.

Itse olen yrittänyt vetää rajan siihen kolmeen grammaan rasvatonta painokiloa kohti, vaikka helposti tulisi kyllä enemmänkin. Kun tästä nostaa vielä kaloreita niin treenipäivän kokonaisenergiansaannista varmaan yli 70% tulee hiilarista

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten muuten jos paastoaa kokonaisen päivän (ei siis oikeasti ota kuin kahvit yms.) , niin pitääkö tämä huomioda esimerkiksi proteiinin saannissa jotenkin muina päivinä?

Käytännössähän jos on koko päivän syömättä niin tulee joku 36 tuntia paastoa. Siis esim. la klo 21- ma klo 09. Kun taas tuossa Eat Stop Eatissa idea on kai syödä esim. la 18 - su 18, jossa tulee jo 24 tuntia vaikka ei ole oikeasti kokonaista päivää syömättä. Miten sitä kalorit tuossa tapauksessa jakaa? Vajettajan ei tule ollenkaan jos sunnuntaina sitten illalla vetää päivän ruuat :) Tuossa aikaisemmassa tavassahan se vaje tulee automaattisesti vaikka muut päivät syö ihan normaalisti (viikolle jaettuna -350kcal/pv, jos paastopäivänä -2500kcal ja loput ylläpito päiviä)

Miten muuten jos paastoaa kokonaisen päivän (ei siis oikeasti ota kuin kahvit yms.) , niin pitääkö tämä huomioda esimerkiksi proteiinin saannissa jotenkin muina päivinä?

Käytännössähän jos on koko päivän syömättä niin tulee joku 36 tuntia paastoa. Siis esim. la klo 21- ma klo 09. Kun taas tuossa Eat Stop Eatissa idea on kai syödä esim. la 18 - su 18, jossa tulee jo 24 tuntia vaikka ei ole oikeasti kokonaista päivää syömättä. Miten sitä kalorit tuossa tapauksessa jakaa? Vajettajan ei tule ollenkaan jos sunnuntaina sitten illalla vetää päivän ruuat :) Tuossa aikaisemmassa tavassahan se vaje tulee automaattisesti vaikka muut päivät syö ihan normaalisti (viikolle jaettuna -350kcal/pv, jos paastopäivänä -2500kcal ja loput ylläpito päiviä)

Siis Eat-Stop-Eatin idea on nimenomaa luoda vaje tuolla paastolla eikä mässäillä koko päivän kaloreita illalla. Eli siis syömistä jatketaan ikäänkuin paastoa ei olisi ollutkaan.
Jos pidät noin pitkän paaston kuin 36 tuntia niin kompensoit sen sitten seuraavan päivän syömisissä tavotteiden mukaan.
Sen proteiininsaannin kuten kaloritkin voit ajatella viikkotasolla niinkun nyt näytät tekevänkin. Ts. jos pyrit syömään vaikka 2g protskua per painokilo niin sitten kompensoit syömättömyyden niinä päivinä kun syöt.

asiakas ynnä muut kokeneet,

Vaihtelevien työaikojen takia ei 16/8 tai muut säännöllisen rytmin jokapäiväiset paastot toimi, mutta kerran viikossa onnistuu olla syömättä.

Berardi veti kerran viikossa sekä paaston että mättöpäivän. Onkohan tuo mättö hyödyksi, kun tavoitteena pudotella rasvoja? Jos ottaa viikko-ohjelmaan moisen tankkauksen, niin onko sen sijoittelulla merkitystä? Noin ajatuksena voisi tuntua hyvältä, että vaikka lauantain on syömättä ja sitten sunnuntaina ahmii, minkä pystyy. Berardilla oli juuri toisinpäin eli ensin mättö, seuraavana päivänä paasto, mutta perustelu ei sattunut silmään?

Toisekseen, onko suurta merkitystä juoko paastopäivänä vain reilusti vettä vai lisääkö BCAA:ta? Lihojen säilyminenkö tuossa lie ollut mielessä? Vihreä tee ja kahvi taitaa olla lähinnä maun ja virkeyden vuoksi ja onhan siinä teessä tiesti antioksidantteja jne.

Siis Eat-Stop-Eatin idea on nimenomaa luoda vaje tuolla paastolla eikä mässäillä koko päivän kaloreita illalla. Eli siis syömistä jatketaan ikäänkuin paastoa ei olisi ollutkaan.
Jos pidät noin pitkän paaston kuin 36 tuntia niin kompensoit sen sitten seuraavan päivän syömisissä tavotteiden mukaan.
Sen proteiininsaannin kuten kaloritkin voit ajatella viikkotasolla niinkun nyt näytät tekevänkin. Ts. jos pyrit syömään vaikka 2g protskua per painokilo niin sitten kompensoit syömättömyyden niinä päivinä kun syöt.

Nimenomaan haen ratkaisua että sitä ei kopensoitaisi mitenkään. Ainakin näiden lyhytpaasto dieettien teorioilla tuollainen todella "no brainer" dieetti pitäisi toimia, jossa tosiaan kaikki muut päivät syödään aivan normaalisti +-0 kaloreilla, mutta vaje luodaan viikolle olemalla yksipäivä ilman yhtään enrgiaa. Tuosta kun tulee silti vain -350kcal päivä, jos kulutus joka päivä sama 2500kcal. Viikon proteiini annosta nostettaisiin tosin vaikka ennen ja jälkeen paastoa 3g/per painokilo, tai enemmänkin jos mahtuu kalorien sisään.

Itse en ole varmaan tuollaista yrittämässä, mutta perjaatteessahan tuon pitäisi toimia hyvin. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä käy jos olisi massalla 6 päivää viikossa, ja sitten paastoaisi yhden päivän kokonaan, jääden viikkotasolla +-0 kaloreihin, mutta silti ollen treeni viikon ajan selvästi anabolisessa tilassa plussa kaloreiden takia.

Berardi veti kerran viikossa sekä paaston että mättöpäivän. Onkohan tuo mättö hyödyksi, kun tavoitteena pudotella rasvoja? Jos ottaa viikko-ohjelmaan moisen tankkauksen, niin onko sen sijoittelulla merkitystä? Noin ajatuksena voisi tuntua hyvältä, että vaikka lauantain on syömättä ja sitten sunnuntaina ahmii, minkä pystyy. Berardilla oli juuri toisinpäin eli ensin mättö, seuraavana päivänä paasto, mutta perustelu ei sattunut silmään?
Tapausta nyt tarkemmin tuntematta, veikkaisin ettei sillä ole niin väliä kunhan mättöpäivä on vaan treenin jälkeen, ja erittäin pitkän paaston jälkeen voisi olla vaikea vetää treeniä läpi.

Okei, eli ensi viikolla on synttärit (omat vieläpä) tulossa ja ajattelin juhlia niitä ihan vapautuneesti, eli siitä tulee mässypäivä dietille.
Mietin, että kannattaakohan samalla vetää hiilaritankkaus sitten? Onko hiilaritankkausesta edes hyötyjä (n.400-500g?) jos kuitenkin parina päivänä tulee jo se 200g viikottain?
Hiilarit tulisin ihan suoraan sanottuna vetämään pääosin sokereista, karkkia maustettua rahkaa yms, ei oikein viiti alkaa grillauksen yhteydessä vetämään pastaakaan tajuttomia määriä.

Jos koko hommasta ei oo ees mitään teoreettista hyötyä, niin sitten vaan keskityn grillaukseen, syön karkkia jos sattuu tekemään mieli ja jää kalorit alemmas :)
Darrapäivänäkin tulee kuitenkin syötyä vielä vähän huonosti, tuskin paljoa yli kulutuksen, mutta makrot luultavasti päin helvettiä.

Treenejä ei varmaan sille päivälle tule ja paasto alla ihan normaalisti.

Okei. Grillauksen tuloksena tulee syötyä varmaan vaan pihvejä, eli niistä ei tule kun se 35-50g rasvaa ja loppu on aikalailla sokeria, jos nyt tulee syötyä edes muuta. Grillillekkään tuskin edes osaan enään yöllä, vaikka talutettaisiin. Sen verran pitkä aika edellisestä kerrasta että odotan vähintään jännää iltaa.

e. darrapäivänä ei kyllä varmaan paastoa saa harjoitettua, oloja jos on niin tulee syötyä kyllä ihan vaan niiden parantamiseksi.

Sos palan painikkeeksi hujauttaa 100g herasta, niin eiköhän onnistusi tollaselta isoltakin karjulta :)/QUOTE]

Nää 50g proteiinin maksimimäärät "yhdeltä istumalta" ruoasta saatuna on huuhaata, mutta 100g heraa alkaa nopeesti imeytyvänä herättämään jo oikeesti kysymyksiä siitä, että pystytäänkö sitä hyödyntämään, koska proteiini ei voi varastoitua myöhempää käyttöä varten niinku rasva ja hiilarit.

Nää 50g proteiinin maksimimäärät "yhdeltä istumalta" ruoasta saatuna on huuhaata, mutta 100g heraa alkaa nopeesti imeytyvänä herättämään jo oikeesti kysymyksiä siitä, että pystytäänkö sitä hyödyntämään, koska proteiini ei voi varastoitua myöhempää käyttöä varten niinku rasva ja hiilarit.

Vai onko enemminkin kyse siitä mitä haluaa uskoa ja mitä ei halua uskoa?

Onhan tässäkin threadissa toitotettu vaikka kuinka paljon sitä kuinka proteiinia ei välttämättä tarvitse syödä kovinkaan paljon mutta tämä on vain yhden miehen mielipide loppujen lopuksi. On monta ihmistä joilla on Berkhania pidempi käytännön kokemus ja tietotaito takanaan jotka väittää muuta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom