Mitä nälkään tulee niin mun mielestä on ainakin ihan mukavaa syödä päivän mittaan safkat ja pitää vireystaso koko ajan samassa tilassa kun siinä että aina silloin tällöin iskisi kova nälkä joka on vain ohi menevä asia.
Monella triidissä olijalla ja paastoilijalla on sisäinen safkakello ollut sellainen, että aamusta eikä päivästä saa syötyä (kuten minä). Ruoka ei yksinkertaisesti maita. Itselleni tulee jopa paha olo jos yritän väkisin syödä aamupalan, asia jota tein monen monta vuotta uskoen sen olevan se Absoluuttinen Ateria. Energiataso pysyy mulla erittäin hyvin koko päivän ajan, en ole vielä huomannut kertaakaan mitään heittelyitä, väsymystä (ellen ole huonosti nukkunut) yms.
Ei varmasti syö lihaksia sen enempää kuin mikään muukaan dietti jossa proteiinia on tarpeeksi ja lihaskuntoharjoittelua. Mutta toisaalta enpä usko että rasvaakaan palaa yhtään sen enempää kuin normaalissa dietissä jos syödään määrällisesti saman verran.
Niin, en tiedä. Ihan vakuuttavaa tavaraa tuo lipolyysin tehostuminen tuntui olevan, mutta onko se oikeasti näin? Tjaa. Itselleni on tämä IF ollut helpoin tapa syömisen suhteen, ja sellaisena ajattelin sen pitää. Kataboliapeikkoa ei tarvitse pelätä, rasva tirisee ihan mukavasti vajeilla, ja saa syödä vatsansa täyteen iltapäivän/illan mittaan. Kyllä siinä "tehostunut rasvanpoltto" jää pienempään rooliin kun dieetin miellyttävyys nousee kymmenkertaiseksi.
No tuskin ne se lisäravinne teollisuus nyt niin hirveä asia on, varsinkin jos katsoo Berkhanin kehoituksia BCAA:n käytöstä. Eihän tässä ole tarkoituksena loppupeleissä syödä yhtään sen enempää tai vähempää kuin normaali ruokavaliossa. Helpompaa tosin on syödä vähemmän koska ruoka vedetään lyhyemmässä ajassa sisään. 30g proteiinia toimii loistavana lähtökohtana sille että saadaan päivittäin tarpeeksi proteiinia. Proteiinihan tuppaa olemaan paras makro lihasten näkökulmasta. 30g proteiinia 6 kertaa päivässä tekee 180g proteiinia, eli hyvä tapa saada lisää proteiinia ruokavalioon varsinkin ihmisellä joka ei ole tottunut syömään proteiinia kovinkaan paljon. Eli tästä ilkeästä dogmaattisuudesta on ehkä jopa ollut hyötyä joillekkin.
Foliohatut ja salaliittoteoriat sikseen, olet kyllä ihan oikeassa tuon proden suhteen. Mutta vastapalloon voisin heittää, että toisille se jatkuva syöminen on tilanteen niin salliessa myös "napostelua", kun ei ole laadukasta proteiinilähdettä käsillä. Itse näkisin jatkuvan syömisen, joka on melko tarkalleen kellotettu pahempana, kuin joustavamman rytmin. Taaskin mennään sille henkilökohtaiselle, yksilölliselle alueelle mikä kenellekin on sopivin. IF ei ole absoluuttinen totuus, eikä ole 3h välein syöminenkään. Nämä on
edelleenkin enempi tapoja kellotella safkaukset kuin varsinaisesti mitään muuta. Ihmisen (pakkislaisen?) luontainen tarve hifistellä sitten tuo sitä monimutkaisuutta asiaan, mutta se ei ole välttämätöntä homman onnistumisen kannalta.
Nykyään tuntuu olevan aika pop syyttää kaikkea kaupallisuudesta ja ei ajatella omaa kättä pidemmällä mistä jotkut ajatukset ovat lähtöisin.
"En minä vaan tuo!" Joo, peilistä löytyy viallisia mutta niin löytyy myös markkinavoimista, syöminen kun on sellainen perustarve ja rahasampo joka tuskin koskaan loppuu meidän aikanamme.