Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Eipäs oikein sovi meikaläiselle tämä 8/16. 14h kohdalla alkaa joka päivä särkeen päätä helvetisti. Ajattelin jos vaikka koittais jotain 10/14 tai 9/15 jos saisi itelle muovattua tämän homman kuntoon..

Tuntuu käsittämättömältä, että ahtamalla ittensä täyteen kahdesti päivässä vois seurata mitään hyvää, mutta lähti viikon aikana neljä kiloa painoa pois, niin pakko kai se on uskoa. Lauantaina tosin oli nii juluma nälkä, että oli pakko paistaa aamupäivästä muutama kananmuna, mutta eikös tähän kuulu jonkinlainen vapaa-ateria kerran viikossa? Jos ens viikon aikana lähtee vielä 1-2kg painoa, niin voin todeta omasta puolestani homman oikeasti toimivan.

Tässä pikkasen tullut mieleen kokeilla tätä hommaa, koska vimosen parin vuoden aikana kun oli treenitauko, niin safkailut hyvin pitkälti meni tällä periaatteella. Illasta karsee mättö ja aamu/aamupäivä selvittiin melkee kahvin avulla pelkästään. Käytännössä siis tää paastoaminen saattas jopa sopiakin kropalle. Silti hitusen nuo megamätöt vähän jännittää.. Ei mulla treenipäivinäkään paljoa yli 3200kcal kokonaiskulutus ylity, mutta aika hurjalta tuo kuulostaa puskea 8 tunnin ikkunaan. Kyllähän jo isosta lautasesta spagettikastiketta ja pastaa saa jo helposti tonnin kasaan, mutta kyl siitä täyteenkin menee.

Mietin sellaista, että koska kuitenkin kokonaiskalorit tuossa ratkaisee, niin pystyykö palkkarit laskemaan aterioihin mukaan suoriltaan? Jos huuhtoo sen mega-aterian jollain maitoon kyllästetyllä prode+hiilarikoktaililla, niin taatusti puskis tuon 50-60% kaloritarpeen täyteen treenin jälkeiseen ateriaan. Treeniä ennen se 20-25% varmaan tulee kohtuu helposti kans jollai buustaavalla prodejuomalla + "kevyellä" mätöllä. Tottakai se ei nyt ihan oikeinkaan ole täydennellä syömisiä jauhoilla, mutta varmaan alkuun helpottaisi tota touhua jotta vatsa tottuu kiskoon noita 1500kcal+ settejä, ilman että tarttee tosiaan voisulalla kuorruttaa.

Jos nyt oikein olen tuon makroravinneasian ymmärtänyt, niin treenipäivinä painotetaan hiilaria, lepopäivinä rasvaa, ja kumpanakin päivänä pidetään ne protut korkealla? Tämän voisi ottaa kyllä kokeiluun ehdottomasti, tuskin haittaakaan on.

Koska olen tylsä, laiska ja omituinen, ajattelin lyödä tän homman nyt samantien aluilleen. Kuten sanottua, tuskin jään tässä ainakaan tappiolle. Aikaisemmin ketjussa puhutusta BCAA:sta sen verran, että todellakin voisin kuvitella normikehoilijalle 4-6 ateriaa päivässä rytmitykselle sen olevan melko turhaa koska jos protusaannista pidetään huolta, tuota BCAA:ta on ihan tarpeeksi kropassa pyörimässä. IF:n ukkohan painottaakin just tuota BCAA:ta käytettäväksi "during fasted training, pre- and post-workout". Eli paastonaikaiseen treeniin sekä ennen että jälkeen. Ihan täysin pätevä syy suositella tuota, sillä paaston jälkeen kropassa luulis olevan kohtuu heikosti vapaita aminohappoja, vaikka kuin ois imeskelly hitaita protuja ennen paastoa. :rolleyes:

Tälle päivälle paaston katkeamisen suunnittelen noin klo 16:00 tapahtuvaksi broiskun rintafileellä sekä basmatiriisillä, ja treeni ajoitetaan klo 18-19:00. Ajattelin aloittaa megamätön omalla henk.koht. lempparilla, nimittäin jo aikaisemmin mainitulla spagetti & bolognesekastike runsaalla jauhelihalla. Kylkiäiseksi salaattia sekä protupirtelö Massin Recoveryä.
250g naudan paistijauhelihaa 10% rasvaa = 415kcal
125g barilla spagetti = 440kcal
300g salaattia (kurkku, paprika, porkkana, kiinankaali) = 30kcal
200g Uncle Ben's blogonesekastike = 120kcal
90g Mass Recovery + 5dl rasvatonta maitoa = 510kcal
Yht. ~1515kcal

Tämän tukevampaa satsia tuskin saan vielä tässä vaiheessa mätettyä, mutta tottakai nostellaan tuota megamätön määrää ajan kanssa. 1500kcal kuitenkin olis vajekaloreilla laskettuna jo sen ~55% päivän kaloreista.

Katsellaan ja ihmetellään.

Voisko joku kertoa tyhmälle hieman tuosta BCAA:sta. Searchailin mutta ei mitään kauhean helppoa selitystä löytynyt. Eli vedän itse tuolla pätkäpaastolla ja tykkään iltasin kikkailla tuon leukojenvetotangon ja renkaiden kanssa, jolloin päivän safkat on jo syöty, myös aamusin tulee tehtyä hieman jotain. Eli kannattaisko toi bcaa ottaa mukaan varsinkin noita iltatreenejä ajatellen. Hyöty/haittasuhteet? Joku hyvä BCAA? vähän pientä ohjeistusta tänks!

Voisko joku kertoa tyhmälle hieman tuosta BCAA:sta. Searchailin mutta ei mitään kauhean helppoa selitystä löytynyt. Eli vedän itse tuolla pätkäpaastolla ja tykkään iltasin kikkailla tuon leukojenvetotangon ja renkaiden kanssa, jolloin päivän safkat on jo syöty, myös aamusin tulee tehtyä hieman jotain. Eli kannattaisko toi bcaa ottaa mukaan varsinkin noita iltatreenejä ajatellen. Hyöty/haittasuhteet? Joku hyvä BCAA? vähän pientä ohjeistusta tänks!

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/97021-bcaa-n-syoenti/ tuolla on keskusteltu siitä. En itse tiedä BCAA:sta mitään, mutta oletan sen olevan lisäravinne, jolle siis ei tällä perusteella ole mitään tarvetta, jos ruokavalio on kunnossa :)

Varsinkin noita iltatreenejä ajatellen, niin tuskimpa saat mitään mainittavaa hyötyä. Jos syöt tarpeeksi proteiinia muuten, niin sun BCAA saanti on melko varmasti 100% taattu. BCAA siis tulee sanoista branched-chained amino acids, suomennettuna haaraketjuiset aminohapot. Koostuu leusiinista, isoleusiinista ja valiinista usein 2:1:1 suhteessa kun popsitaan noita pillereitä lisäravinteena. Kuten sanottua, herat ja muut protulähteet sisältävät runsaasti BCAA:ta, enkä näe tuolle lisäravinteelle kyllä sulle mitään käytännön hyötyä. Korkeintaan jos aamusta diggailet tehdä jotain lihastreeniä paaston aikana, niin suoraan purkista nautitut BCAA:t menee melko suoraa käyttöön.

En itse tiedä BCAA:sta mitään, mutta oletan sen olevan lisäravinne, jolle siis ei tällä perusteella ole mitään tarvetta, jos ruokavalio on kunnossa :)
Oletitte täysin oikein. BCAA on melkolailla täysin turha lisäravinne, olettaen että se ruokavalio on muuten kuosis.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Oletitte täysin oikein. BCAA on melkolailla täysin turha lisäravinne, olettaen että se ruokavalio on muuten kuosis.

Mua kiinnostais kanssa tuo bcaa enempi, koska aikomuksena on siirtyä tähän pätkäpaastoiluun. Aamusella treenailen yleensä, eli mulle ilmeisesti olis hyötyä tosta bcaa:sta. Voiko sen korvata tavan heralla? Miks juuri bcaa? wtf? Söisin 14-22 välisenä aikana, ja treenit joskus siinä 9-10 aikaan.

Voihan sen korvata heralla ja korvaisin itekkin mutta turhan paljon kaloreita noissa prodejuomissa, eli klo 20.00 reeni ei mene harakoille jos syön klo 18.00 viimesen aterian ja seuraavan vasta 10.00? Onko siis lihaskasvunkannalta turhaa hommaa vai jeesaako noi päivän aikana syödyt protskut?

Mua kiinnostais kanssa tuo bcaa enempi, koska aikomuksena on siirtyä tähän pätkäpaastoiluun. Aamusella treenailen yleensä, eli mulle ilmeisesti olis hyötyä tosta bcaa:sta. Voiko sen korvata tavan heralla? Miks juuri bcaa? wtf? Söisin 14-22 välisenä aikana, ja treenit joskus siinä 9-10 aikaan.

Kyllähän BCAA;n voi heralla korvata, jos kiinnostaa vetää 100g heraa naamaan yhdellä kerralla.

Mua kiinnostais kanssa tuo bcaa enempi, koska aikomuksena on siirtyä tähän pätkäpaastoiluun. Aamusella treenailen yleensä, eli mulle ilmeisesti olis hyötyä tosta bcaa:sta. Voiko sen korvata tavan heralla? Miks juuri bcaa? wtt? Söisin 14-22 välisenä aikana, ja treenit joskus siinä 9-10 aikaan.
Tuon pätkäpaaston idea (jos sen täsmällisesti olen ymmärtänyt) perustuu siihen että kalorit ovat luokkaa alle 50kcal tuon paaston aikana. Kahvi, tee, kalorivapaat makeutusaineet ja tilkka maitoa sallitaan, mutta todella tiukasti pidetään kiinni tästä kaloriniukkuudesta. Tarvittavan heramäärän imeskely nostais heti kaloreita jo sen verran, etten tiedä katkaiseeko/haittaako paastoa. BCAA pilsut menee suoraan ruuansulatuksesta käyttöön, ja ovat edukseen juuri nopeudessa. Tää pätkäpaastolla treenaaminen on varmaan yksi ainoista hyvistä syistä käyttää rahaa purkilliseen BCAA:ta. Muistakaatten, että kyseessä nyt kuitenkin on vain proteiinia josta on eristetty nämä "välttämättömät" aminohapot pilleriformaattiin.

Edit. sanavirhe.

Eipäs oikein sovi meikaläiselle tämä 8/16. 14h kohdalla alkaa joka päivä särkeen päätä helvetisti. Ajattelin jos vaikka koittais jotain 10/14 tai 9/15 jos saisi itelle muovattua tämän homman kuntoon..

Vedätkö minkäverran hiilareita? Voisko johtua siitä että maksa alkaa oleen aika tyhjillään noihinaikoihin? Kokeile vetää enempi fruktoosia? Sitähän voi vetää kalorivajeessa ihan reilusti ja pluskaloreillaki se yläraja on jossain 60-100g välissä. Hedelmistä ja marjoista tietenki, ei mitään prosessoitua skeidaa.

Ensimmäinen päivä paastosta takana, ja hyvä on fiilis. Pikkasen ehkä ähky kun ei ihan ole tottunut mättämään noin massiivisia aterioita kerralla, mutta ihmeen helpolla upposi ~1900kcal mättösatsi. Salillakin treeni kulki ja potki varsin hyvin vaikka paaston pätkäsyssä oli käytetty vain noin 800kcal. Iltapalaksi vielä jotain pientä, mutta tällee pikapäivityksenä, homma soljuu hyvin. Katellaa niitä tuloksia sitten pidemmän kaavan mukaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom