Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tajuttoman hyvän näkösiä ruokia. Ostanpa perunoita ens kerralla kun käyn kaupassa... :D

Mikä noiden ruokakuvien pointti muuten olikaan? Tuli niin nälkä ettei enää muistu mieleen... :)

Kolme isompaa ateriaa on tapana syödä päivässä. Eli ihan perus settii, skippaan aamupalan ja lounaan. Syön ekan ateria siinä viiden aikoihin iltapäivällä ja lopettelen syömisen yhentoista aikoihin.

Todella vapauttavaa kun et tartte kolmea ateriaa kantaa töihin ja vahdata kelloa millon pitää mennä syömään. Huomattavasti maittavempia aterioitakin saa koostettua kun kaloreita on niin paljon
enemmän käytettävissä per ateria :)

Eli siis vedät 3 isoa ateriaa treenin lähettyvillä ja loppuajan paastoat tai syöt vain minimaalisen vähän? Miten hyvin toi toimii käytännössä? Sopisi mulle toi tyyli todella hyvin ja olen sitä vähän aikaa käyttänytkin töissä ollessani, mutta kokemusta ei ole tarpeeksi sanomaan juuta eikä jaata siitä.

Joo treenien ympärillä enemmän ja hiilari painotteisesti. Lepopäivinä enemmän rasvaa ja ~200kcal matalemmat kalorit kun treenipäivinä. Mulla toimii hienosti, rauta on kevyttä ja aina hymyilyttää kun pääsee aterian ääreen, eikä aamupalan ja lounaan skippaaminen tunnu enää missään. Jos tykkää syödä isompia annoksia ja ärsyttää kannella mukana rasioittain ruokaa on tämä huomattavasti kivempi vaihtoehto. Jos kiinnostaa niin on tämä vähintäänkin kokeilemisen arvoinen juttu, ei siinä kumminkaan mitään menetä ja saattaa huomata miten mukava on olla tuijottamatta sitä helvetin kelloa että millon saa ruokaa.

Jees, vois pistää kokeiluun. Tosin kouluruoan hyödynnän(ja ehkä aamupalankin) silloin kun siellä tulee käytyä. Oikeastaan ainoa mitä teen on että vähennän aterioita ja suurennan annoskokoa.

Jeps! Pääasia on se että ruokailu sopii omaan aikatauluun, siitä kahden/kolmen tunnin välein puputtamisesta kun ei ole oikeasti mitään hyötyä terveelle ihmiselle.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Mitäs mieltä jengi, että kuseeko tuo dieetti yhden päivän 9-10h syömiseen. Tapana syödä 11-19, mutta yhtenä päivänä reenit loppuu 19.30 joten tämmösenä päivänä viimenen ruokailu tapahtuis siinä 20.00 aikoihin. Syöminen tarvii alottaa 11 ku duunista pääsee syömään ku muuten venyis tonne 16.00 asti toi alottaminen..

Jännästi saadaan normaalin ihmisen (jopa urheilijankin) normaali ruokarytmi kuulostamaan niin hirveän ihmeellisen vaikealta kun oikein yrittää? :) Vähän sama kun tästä sanoisi, että "kyllä se on niin hirvee homma tollasia määriä ostaa kaupasta ruokaa ja sitten kantaa kotiin ja meneehän siinä monta tuntia kun tollasen lapioi naamaansa ja sitten maataan sohvalla kaks tuntia kun maha meinaa revetä että tää se vasta aikaa viekin ja tekee elämästä vaikeata!" :)

Tosin itsekin kannatan, että jos se toimii niin sillä mennään.

Sitten asiallisuuksiin:

1) Hirveiden ähkymättöjen (miksi nuo aika moni varmasti lukee) jälkeen tulee ainakin mulle väsy (verensokeri veivaa tms.) vs 4-6 pienempää ateriaa. Ootko huomannut dinho sellasta?

2) Mitäs kun ite vedän treenit klo 7-8 aamulla. Miten silloin pitäisi ruokarytmin mennä?

1) Hirveiden ähkymättöjen (miksi nuo aika moni varmasti lukee) jälkeen tulee ainakin mulle väsy (verensokeri veivaa tms.) vs 4-6 pienempää ateriaa. Ootko huomannut dinho sellasta?

2) Mitäs kun ite vedän treenit klo 7-8 aamulla. Miten silloin pitäisi ruokarytmin mennä?

Huutelen sivusta vieraisiin pöytiin.

1) Tämä voi olla yksilökohtaista, mutta mulla ei ainakaan tuommonen mättöannos vaikuta mitenkään.

2) Eli kysymys oli varmaanki siitä, että miten ruokarytmin pitäisi mennä IF oppien mukaan jos jumppaa klo 7-8 aamulla? Vastaus riippuu sitten siitä, miten sen paaston ajottaa. Jos esimerkiksi syö ensimmäisen kerran klo 11.00 ja viimeisen kerran klo 19.00 aikoihin niin käy jumpalla aamulla ja vetää ennen jumppaa, jumpan jälkeen ja joka toinen tunti tuohon lounasteluun asti BCAA:ta (oliko se ny 5g?) Berkhanin oppien mukaan niin paasto ei katkea.

Mun mieleestä yks parhaista jutuista IF:ssa on se, että pääsee hyvin eroon nuista bodausmyyteistä, jotka on meihin punttispedeihin iskostettu aika syvälle. Tarkoitan tuolla lähinnä sitä kataboliapeikkoa ja jatkuvaa proteiinipumppausta sekä ateriarytmitystä. Riekin Jussi sitä blogissaan muistaakseni joskus osuvasti sanoi, että ihminen ei ole märehtijä.

Mun mielestä on vähintäänkin huvittavaa että puhutaan noista myyteistä ja samaan henkäykseen siitä kuinka tärkeetä on BCAA:t ja muut aminohapot. Ja tosiaan nyt näistä ruokailuväleistä voi sen verran sanoa että nyt se kaavoihin kangistunut bodari nukkuu varmasti 8-10 tuntia palautumisen maksimoimiseksi mikä jättää syömiselle 14-16 tuntia tämäkin oletuksena että syö heti herättyään ja heti ennen kuin menee nukkumaan, erot normi diettiin eivät tosiaan ole ihan niin mullistavat kuin annetaan ymmärtää. Mutta eiköhän se ole tuo rasvan polttaminen samaan aikaan ja lihasmassan lisääminen mikä saa ihmiset tätä kokeilemaan. Mua kiinnostais kyllä saada tietää mitä Lyle McDonaldin ja Berkhanin kirjalle? Lyle tietää nimittäin suhteellisen paljon ravintojutuista niin se on ainoa syy minkä takia epäilen että kuinka vankalla pohjalla tämä nyt on.

Jännästi saadaan normaalin ihmisen (jopa urheilijankin) normaali ruokarytmi kuulostamaan niin hirveän ihmeellisen vaikealta kun oikein yrittää? :) Vähän sama kun tästä sanoisi, että "kyllä se on niin hirvee homma tollasia määriä ostaa kaupasta ruokaa ja sitten kantaa kotiin ja meneehän siinä monta tuntia kun tollasen lapioi naamaansa ja sitten maataan sohvalla kaks tuntia kun maha meinaa revetä että tää se vasta aikaa viekin ja tekee elämästä vaikeata!" :)

Tosin itsekin kannatan, että jos se toimii niin sillä mennään.

Sitten asiallisuuksiin:

Ite huomaan että tuolla 11 aterialla ei parane hirveesti ainakaan perunoita mättää jos meinaa pysyä lopputyöpäivän hereillä. Istumatyö lämpimässä hytissä. Hyvin pystyy kyl syömään tukevasti kun koittaa vaa karsia ylimääräset hh pois

Juu siis ite hifistelen ja eksperimentoin kaikkea sen verran rankasti, että ei nuo myyttien rikkomiset ole ongelma.

Lähinnä tossa huolestuttaa, että vaikeeta survoa kolmella aterialla tarpeeksi kaloreita ilman että kuorrutan safkat voisulalla. Ehkä sitä sais noi ahdettua napaan jos vaan alkaa änkeämään. Ja sit tietty tosiaan toi megaväsy hirveen mätön jälkeen. Ehkä jos hiilarit jättäs pois niin saattais pysyä hereillä. Tis sit tietty pannu kahvia perään.

Moksu sanoi:
Riekin Jussi sitä blogissaan muistaakseni joskus osuvasti sanoi, että ihminen ei ole märehtijä.

Mitä tolla tarkotettiin? Ei kai toi normi bodarirytmi märehtimistä tarkoita? :)

Mua ei ala väsyttämään vaikka vetäisin pelkkiä perunoita 2kg, enkä tule ähkyksi 1000-1500kcal annoksista, vaan mukavasti täyteen. Seuraan tätä pelkästään sen takia että se helpottaa mun elämää, jos jotain positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia tulee sivussa niin tervetuloa. Mua ei vaan enää jaksa napata turhaan valmistaa kolmea ateriaa töihin joka ilta.

Moksu vastailikin Pullan kysymyksiin aika hyvin. Jotkut sietää hiilareita paremmin, jotkut huonommin. Jos ei tykkää syödä isoja aterioita ei tätä minun mielestä kannata kokeilla, ei tää kuitenkaan ketään gladiaattoriksi muuta.

Mun mielestä on vähintäänkin huvittavaa että puhutaan noista myyteistä ja samaan henkäykseen siitä kuinka tärkeetä on BCAA:t ja muut aminohapot. Ja tosiaan nyt näistä ruokailuväleistä voi sen verran sanoa että nyt se kaavoihin kangistunut bodari nukkuu varmasti 8-10 tuntia palautumisen maksimoimiseksi mikä jättää syömiselle 14-16 tuntia tämäkin oletuksena että syö heti herättyään ja heti ennen kuin menee nukkumaan, erot normi diettiin eivät tosiaan ole ihan niin mullistavat kuin annetaan ymmärtää. Mutta eiköhän se ole tuo rasvan polttaminen samaan aikaan ja lihasmassan lisääminen mikä saa ihmiset tätä kokeilemaan. Mua kiinnostais kyllä saada tietää mitä Lyle McDonaldin ja Berkhanin kirjalle? Lyle tietää nimittäin suhteellisen paljon ravintojutuista niin se on ainoa syy minkä takia epäilen että kuinka vankalla pohjalla tämä nyt on.

Eikö aminohapot ole kuitenkin aika oleellisia elämän kannalta ja vielä spodailun kannalta aika pirun oleellisia? BCAA on käsittääkseni jokin aminohapporykelmä, mutta BCAA:n käyttö ei Berkhanin mukaan katkaise sitä paastoa. Paastoamisella taas haetaan niitä todettuja hyviä vaikutuksia ja siksi sitä paastoa ei katkaista.

Sitä en tiedä kuinka vankalla pohjalla tämmöinen on, muuten kuin nuiden Berkhanin laittamien tutkimustulosten pohjalta hehkutettuna, ja siihen lisättynä Berkhanin omat ja asiakkaiden hedonistisen narsistiset tulokset, jotka tekevät asiasta mielenkiintoisen ja ehkäpä varteenotettavan sekä hyvinkin uskottavan.

Ainakin itse olisin mielellään hyvässä kunnossa koko loppuikäni. Lihaksen kasvatus ei ole tavoite, voimallakaan ei ole paljoa väliä, mutta haluaisin vähällä vaivalla ylläpitää terveyttä ja näyttää terveeltä. Siksi ite yritän innostua erilaisista ruokailutyyleistä, jos sieltä semmoinen elämäntapaversio hyvin löytyisi.

Mitä tolla tarkotettiin? Ei kai toi normi bodarirytmi märehtimistä tarkoita? :)

Ymmärsin, että sillä tarkoitettiin juuri tuota. Hän nuita ihmisen alkukantaisuuksia kait enemmän mietiskelee ja oli jossain pähkäilyssään tullut siihen tulokseen, että ihmiset ovat syöneet ja tulisi syödä paljon kerralla ja harvakseltaan.

Minä en nuista tiedä, mutta luulisin, että sitä ruokaa ei tulisi jatkuvasti mussutettua, jos sitä ei ole tuolla jääkaapissa.

Toi aamutreenin BCAA kikkailu on vaan väkisin kehitetty niille jotka treenaa aamulla ja haluaa syömisikkunansa illalle. Aamulla treenava voisi syödä ihan hyvin 8-16, mutta jotkut eivät ole halunneet mennä nälässä nukkumaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom