Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

Osaispa syödä tolleen, tai edes aamulla, päivällä ja illalla. Mutta meikäläisellä varsinkin dietillä pyörii ruoka kokoajan mielessä niin tulee syötyä 3-4 h välein bodytyyliin. Ois kyllä super kätevää jos ei tarviisi töihin ottaa evästä, tai pärjäisi edes kolmella aterialla / päivä. Tossa tietysti tulis ongelmaksi saada tarpeeksi protskua.
Pitkälti ihan vaan tottumis kysymys. Hetken kun siedät epämukavuutta sen kanssa, että koko ajan ei tarvitse syödä niin totut ky

Tuli kans vuosia syötyä sen 5-6krt päivässä, mutta kun lopetti bodauksen niin tuli siirryttyä 3krt päivässä ruokailuun enkä enää takaisin siirtyisi vanhaan millään. Ei tarvitse olla koko ajan syömässä ja elämässä on paljon muutakin kuin jatkuvasti syömässä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaispa syödä tolleen, tai edes aamulla, päivällä ja illalla. Mutta meikäläisellä varsinkin dietillä pyörii ruoka kokoajan mielessä niin tulee syötyä 3-4 h välein bodytyyliin. Ois kyllä super kätevää jos ei tarviisi töihin ottaa evästä, tai pärjäisi edes kolmella aterialla / päivä. Tossa tietysti tulis ongelmaksi saada tarpeeksi protskua.
Mä nyt en diettaile, mutta on erittäin kätevä rytmi kun syö töissä lounaan klo 10-11 ja sitten toisen ruuan kun tulee kotiin 17-19 välillä.
 
Osaispa syödä tolleen, tai edes aamulla, päivällä ja illalla. Mutta meikäläisellä varsinkin dietillä pyörii ruoka kokoajan mielessä niin tulee syötyä 3-4 h välein bodytyyliin. Ois kyllä super kätevää jos ei tarviisi töihin ottaa evästä, tai pärjäisi edes kolmella aterialla / päivä. Tossa tietysti tulis ongelmaksi saada tarpeeksi protskua.
Totuttelukysymys. Itse totuin about 2 viikossa. Helpointa on juuri se, ettei töihin tai muihin päivärientoihin liittyviä aterioita tarvitse miettiä yhtään. Syö sitten kun työt on tehty.
 
En ehkä päivää kitkuttais kokonaan syömättä, koska persoonallisuuteni saattaisi olla silloin haastava. Mutta toimiskohan jos söisi aamulla 7 aikaan, töissä eväs 12-13 väliin, treeni klo 18 ja sieltä selvittyä illallinen? Eihän tuo mikään paasto ole, mutta epäbodarimaista syömistä silti. Lähinnä mietin kulkeeko toi treeni yhtään noin pitkällä syömättömyydellä ja riittääkö yksi proteiiniannos sen jälkeen saamaan kehityksen irti?
 
En ehkä päivää kitkuttais kokonaan syömättä, koska persoonallisuuteni saattaisi olla silloin haastava. Mutta toimiskohan jos söisi aamulla 7 aikaan, töissä eväs 12-13 väliin, treeni klo 18 ja sieltä selvittyä illallinen? Eihän tuo mikään paasto ole, mutta epäbodarimaista syömistä silti. Lähinnä mietin kulkeeko toi treeni yhtään noin pitkällä syömättömyydellä ja riittääkö yksi proteiiniannos sen jälkeen saamaan kehityksen irti?
Itse syön tasan noin. En ole huomannut minkään näköisiä ongelmia suorituskyvyssä.
 
Itse syön tasan noin. En ole huomannut minkään näköisiä ongelmia suorituskyvyssä.
Sama homma, tosin lounas vähän aikasemmin ja samoin treenit. Tuolla tavalla ei ole mahassakaan mitään hölskymässä kun vetää kestävyystreeneissä tehoja. Tosin mulla ei ole tavoitteena lihaksen kasvatus, tai ei ainakaan kovin korkeella prioriteetillä.
 
Mites kehonkoostumus? Minkä näköisiä aterioita syöt?
En ole huomannut tahatonta lihomista tai laihtumistakaan. Toki johtunee siitä, etten syö fiilis pohjilta vaan träkkään makrot.

Riippuu ateria ihan siitä mitä olen tekemässä ja miten on nälkä.
Lepopäivänä vähenpi ku treenipäivinä kaloreissa. Lepopäivinä tulee enempi kasviksia ja esim perunaa, kun taas treenipäivinä sitten energia tiheämpää esim riisiä.
Ajoitan noita hiilareita sitten treenin ympärille ja kauimmaiseen ateriaan treenistä sitten paljon kasviksia ja isoin osa päivän rasvamäärästä eli hieman pelaan ravinnon ajoituksella.
 
Mulla ois if tyyliin oleva meta-analyyseistä tehty systemaattinen katsaus pdf:nä ja haluisin sen tänne linkittää, mikä ois fiksuin tapa?
''Missing puzzle pieces of time-restricted-eating (TRE) as a long-term weight-loss strategy in overweight and obese people? A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials'' Tommonen paperi.


KOko versio pdf:änä.
 
Kahen ja puolen tunnin video, vähä ois kuiten voinu avata mitä sisältää...

Huberman laittaa onneks aina timestampit, niistä selviää aika hyvin sisältö.


Timestamps: 00:00:00 Introduction, Blood Glucose & Mortality, Mice Vs. Humans 00:06:02 Sponsors: Roka, InsideTracker, Helix 00:09:42 Neuroplasticity Protocols & Online Lecture https://youtu.be/Oo7hQapFe3M 00:11:20 Feeding, Fasting, Performance 00:13:50 Calories-In, Calories-Out (CICO); Perfect Diets 00:19:48 Feeding-Induced Health Conditions 00:25:33 Time Restricted Eating: When We Eat Is Vital 00:29:45 The Eight Hour Feeding Window 00:31:26 Feeding Deep Into the Night Is Bad (In Humans) 00:36:33 Liver Health 00:39:45 Time Restricted Feeding Protocol: Rules 00:41:35 When to Start & Stop Eating 00:45:38 Gastric Clearance, Linking Fasting to Sleep & 00:52:35 Effects of Specific Categories of Food 00:55:40 Precision In Fasting: Protocol Build 00:59:30 4-6 Hour Feeding Windows 01:03:08 Protein Consumption & Timing for Muscle 01:08:13 How to Shift Your Eating Window 01:13:20 Glucose Clearing, Exercise & Compounds 01:22:37 Blood Glucose: Monitoring, mTOR & Related Pathways 01:27:40 Gut Health: Fasting, Clock Genes and Microbiota 01:29:15 Non-Alcoholic Fatty Liver 01:32:00 Effects of Fasting on Hormones: Testosterone, Cortisol 01:38:40 Fertility 01:41:50 8-Hour Feeding Window: Weight Loss Without Calorie Counting 01:43:20 Eating Every-Other-Day 01:45:29 Adherence 01:47:15 Mental Focus & Clarity 01:49:12 Enhancing Weight Loss from Body Fat: Hepatic Lipase 01:53:15 What Breaks a Fast? Rules & Context 01:58:50 Artificial Sweeteners, Plant-Based Sweeteners 02:01:42 Glucose Clearing II, Cinnamon, Acidity, Salt 02:06:42 My Circadian Clock, Zero-App 02:08:20 Odd (But Common) Questions 02:09:23 Effects of Sauna & Dehydration on Blood Glucose 02:11:12 The Ideal Fasting Protocol 02:24:00 More Resources, Ways to Support Us, Supplements
 
Huberman laittaa onneks aina timestampit, niistä selviää aika hyvin sisältö.


Timestamps: 00:00:00 Introduction, Blood Glucose & Mortality, Mice Vs. Humans 00:06:02 Sponsors: Roka, InsideTracker, Helix 00:09:42 Neuroplasticity Protocols & Online Lecture https://youtu.be/Oo7hQapFe3M 00:11:20 Feeding, Fasting, Performance 00:13:50 Calories-In, Calories-Out (CICO); Perfect Diets 00:19:48 Feeding-Induced Health Conditions 00:25:33 Time Restricted Eating: When We Eat Is Vital 00:29:45 The Eight Hour Feeding Window 00:31:26 Feeding Deep Into the Night Is Bad (In Humans) 00:36:33 Liver Health 00:39:45 Time Restricted Feeding Protocol: Rules 00:41:35 When to Start & Stop Eating 00:45:38 Gastric Clearance, Linking Fasting to Sleep & 00:52:35 Effects of Specific Categories of Food 00:55:40 Precision In Fasting: Protocol Build 00:59:30 4-6 Hour Feeding Windows 01:03:08 Protein Consumption & Timing for Muscle 01:08:13 How to Shift Your Eating Window 01:13:20 Glucose Clearing, Exercise & Compounds 01:22:37 Blood Glucose: Monitoring, mTOR & Related Pathways 01:27:40 Gut Health: Fasting, Clock Genes and Microbiota 01:29:15 Non-Alcoholic Fatty Liver 01:32:00 Effects of Fasting on Hormones: Testosterone, Cortisol 01:38:40 Fertility 01:41:50 8-Hour Feeding Window: Weight Loss Without Calorie Counting 01:43:20 Eating Every-Other-Day 01:45:29 Adherence 01:47:15 Mental Focus & Clarity 01:49:12 Enhancing Weight Loss from Body Fat: Hepatic Lipase 01:53:15 What Breaks a Fast? Rules & Context 01:58:50 Artificial Sweeteners, Plant-Based Sweeteners 02:01:42 Glucose Clearing II, Cinnamon, Acidity, Salt 02:06:42 My Circadian Clock, Zero-App 02:08:20 Odd (But Common) Questions 02:09:23 Effects of Sauna & Dehydration on Blood Glucose 02:11:12 The Ideal Fasting Protocol 02:24:00 More Resources, Ways to Support Us, Supplements
Huomasin toki nuo, muttei se avannu silti ollenkaan sitä, mitä nuiden otsikoiden alla on luvassa.
 
Kahen ja puolen tunnin video, vähä ois kuiten voinu avata mitä sisältää...
Joo ois voinut heittää kommentit perään, ajattelin että videon linkkaus on tyhjää parempi kuitenkin kun en keksinyt mitään järkevää sanottavaa asiasta :D. Videon otsikko kertoo kaiken oleellisen ja timestampeista loput.
Hyvä pätkä semmoiselle joka ei jaksa käyttää tuntitolkulla aikaa paaston hyötyjen selvittämiseen eikä paaston toteuttamisen suunnitteluun. Aika mittavasti asiaa puristettu pariin tuntiin.
 
Meneekös pakkiksen pätkäpaastoilijat ketolla vai onko hiilareitakin mukana?

Itse olen nyt ollut reilu 2kk:n ajan pätkäpaastoilulla (tai TRF + 24h paastoamista silloin tällöin, miten nämä nyt sitten luokitellaan), sillä aiemminkin se on toiminut hyvin. Siksi aion käyttää tätä jatkossakin omana ruokailutapana. Sulateltavaa rasvaa olisi vielä kropassa 15-20kg luokkaa, riippuen siitä kuinka kireäksi sitten haluan. Ei tarvitse olla kireä, mutta ylimääräinen rasva on ylimääräistä.

Aloitin 16/8-ikkunalla, kun käytännössä kroppa oli jo siihen tottunut eli syömiset klo 12-20 (8h), tätä jokunen viikko, sitten klo 14-20 (6h) ja lopulta siirryin sitten 20/4 (4h)-malliin, jossa ikkuna on 16-20. Tuo on ollut toimiva kompromissi kun olen tehnyt 3-vuorotyötä, eli on voinut syödä vuorosta riippumatta samaan aikaan. Yksinkertainen on kaunista :) Alussa oli tietysti useammin nälän tunnetta, mutta nälkä ei ole aiheuttanut mitään isompia ongelmia. Ruoka-ainekset yleensä ottaen terveellisistä lähteistä. Makeanhimoa tms. minulla on yleensäkin ollut todella harvoin, joten sitä vastaan ei ole tarvinnut kamppailla. Ainoa himoitsemani hiilarilähde on oikeastaan tuore leipä, ja sitäkin tekee mieli silloin jos sen tuoksu saavuttaa nenäontelot.

Rasva-aineenvaihdunta tuntuu toimivan hyvin, sillä energiaa riittää eikä nälkä vaivaa. Eli ei valittamista. Hiilareita olen syönyt taktisesti mutta enää en oikeastaan koe olevan tarvetta hiilareille. Treeneissä en ole huomannut suurta eroa, toki jos kovalle pidemmälle pyörälenkille lähtisi, varmasti huomaisi. Pohdin siis tässä, pitäisikö siirtyä keto-malliseen syömiseen kokonaan. Luultavasti sillä ei ole rasvan palamiseen niin suurta vaikutusta, paino on pudonnut 0,5-1kg vauhtia, tarkkaa tahtia en osaa aivan sanoa sillä yövuorot aiheuttavat nestemäärän vaihtelua kropassa ja painoa pudottaessa minulla muutenkin esiintyy sitä, että paino jämähtää kunnes se tippuu useamman kilon kerralla.

Kokeilin joskus ketoa aiemmin n. 5-6kk ajan, ja siitä jäi mielenkiintoinen kokemus. Paino tippui kyllä, mutta henkisesti olo oli todella tasapaksu. Ei siis mitenkään masentunut tai ahdistunut tai muuta, mutta niin tasainen että se oli erikoista. En nyt mikään tunteellisesti räiskyvä ole muutenkaan koskaan ollut, mutta pistin tuon merkille. Voihan se tosin johtua energiavajeestakin eikä ketosta, en kuitenkaan muista, että olisin aiemmin hiilarillisella metodilla huomannut vastaavaa vaikka energiavajeessa olen ollutkin.
 
Videon kesto kaksi ja puoli tuntia.

Kiinnostaako aihe oikeesti, jos ei jaksa parin tunnin podcastia kuunnella(vaikka osissa)? Timestapeilla voi hyppiä suoraa kohtiin mitkä askarruttaa. Onko edes helpompaa tapaa saada tietoa?
Turha varmaan odottaa, että joku tuosta parin tunnin videosta tänne kirjoittaa jonku muutaman lauseen tiivistelmän(niinku se oli mahdollista) teille jotka ette jaksa kuunnella.
Kyllä ihmiset on laiskoja tai uusavuttomia nykyään. Tieto on helpommin satavilla kuin koskaan, mutta sekään ei kelpaa:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä tuossa mietin, että mitä eroa on "tuntitolkulla" ja "kaksi ja puoli tuntia".

En tiedä tuntitolkulla sanonnan tarkkaa määritelmää, mutta mun mielestä se kuulostaa aika paljo pidemmältä kuin 2.5 :) voi olla että olen väärässäkin.
Pointti oli varmaan se, että jos itse kaivaisi ja lukisi kaiken tiedon mikä tuossa videolla esitetään, niin varmasti menisi huomattavasti enemmän aikaa ja vaivaa. Tuossa tulee oikestaan kaikki tutkimusnäyttö tiivistettynä niin että maallikkokin sen ymmärtää.
 
Lähinnä tuossa mietin, että mitä eroa on "tuntitolkulla" ja "kaksi ja puoli tuntia".
Noh..itse olen käyttänyt aikaa eri diettien opiskeluun ja testailuun sun muihin biohakkeri/terveys juttuihin satoja tunteja tässä vuosien saatossa. Tommonen 2.5h pätkä jos olisi löytynyt pätkäpaastosta vaikka 5-10v sitten niin se olisi säästänyt aika helvetisti "trial and erroria" :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom