Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

Tottakai voi löytää näyttöä. Mutta kuten totesin, jos ei kerran voi löytää näyttöä, ei varmaan pitäisi esittää asiasta tuollaisia väitteitä.
Seuraavan kerran kun näen sun esittävän mielipiteen, pidän sitä väitteenä ja vaadin näyttöä. Ei mua harmita yhtään jos mun kanssa ollaan eri mieltä, mutta se vituttaa suunnattomasti jos näin naurettavan pienen asian takia joutuu verbaalisen hyökkäyksen kohteeksi.

Onneksi et ole oikeassa elämässä ihan samanlainen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1 ja 5 ateriaa eivät ole ainoat vaihtoehdot. Hienoa, jos sulle toimii yksi ateria tavoitteisiin nähden.

Monella on myös sellaiset tavoitteet, että yhden aterian päivät voi unohtaa heti alkuunsa.

Menee kausittain tavoitteet. Välillä kun panostus on saada kehitystä lihasmassaan niin sitten tulee useampi ateria. Sitten kausia kun tavoitteena on vaan ettei läskiä keräänny liiemmin niin 1-2 ateriaa toimii rajoittimena itselleni. Myös jos tavoitteena on vähentää läskiä niin 1-2 ateriaa toimii itselleni. Yksi probleema yhdessä ateriassa itselläni on saada syötyä terveyden kannalta hyvin. Se vaatii miettimistä että tulisi makrojen lisäksi myös mikroravinteita riittävästi. Sitä haluisi mielessään syödä lihan lisäksi marjoja, hedelmiä, kasviksia, ottaa oikeassa määrin eri rasvoja jne. Toinen ateria helpottaa jo huomattavasti mahduttamaan kaikkea ruokavalioon.

Hyvässä ruokavaliossa olisi itselläni esim. makrot
Prot. 200g
Ras 90g (1g/kg) ja vaikka 1/1/1 tyyd/kerta-/monityydyttömättömät
Hiili 200g

Sokeria hyvin vähän, kuitua sopivasti jne.

Käytännössä oikeasti sitten tulee haettua mäkistä hamppareita, kebulasta kebua jne. Yrittää paikkailla ottamalla purkista vitskuja ja herasta protskua. Rasvat ei todellakaan jakaannu optimaalisesti ja hiilarit on mitä on. Jos ei rajoita syömisikkunaa niin nuo roskat tulee kaiken muun päälle ja energiat helposti helähtää plussalle. Tässä tulee esille syömisikkunan rajoituksen helppous eli se auttaa laiskaa pysymään vähemmällä energialla. Optimaalisuudesta voi puhua, mutta käytännössä monilla asiat on kaukana optimaalisesta ja käytännön helppous on tärkeintä. Eli itselleni IF ei ole optimaalisuuden hakua vaan helppouden hakua.
 
Viimeksi muokattu:
Seuraavan kerran kun näen sun esittävän mielipiteen, pidän sitä väitteenä ja vaadin näyttöä. Ei mua harmita yhtään jos mun kanssa ollaan eri mieltä, mutta se vituttaa suunnattomasti jos näin naurettavan pienen asian takia joutuu verbaalisen hyökkäyksen kohteeksi.

Onneksi et ole oikeassa elämässä ihan samanlainen.
Powerhousulla on taas jotkut taikalasit päässä. (y)

Googletin muuten huvikseni "IF+dropout rate" ja tässä ensimmäiset tulokset ilman filtteriä:
Among the 100 participants (86 women and 14 men; mean [SD] age, 44 [11] years), the dropout rate was highest in the alternate-day fasting group (13 of 34 [38%]), vs the daily calorie restriction group (10 of 35 [29%]) and control group (8 of 31 [26%]).
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2623528

An RCT comparing ADF, CR, and no-intervention control found that mean weight loss was not significantly different at 6 or 12 months between ADF and CR, but dropout rate was significantly higher in the ADF group [22].
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5959807/

Dropout rates ranged from 0-65%. When comparing dropout rates between the fasting groups and continuous calorie restriction groups, no significant differences were found. Overall, the review did not find that intermittent fasting had a low dropout rate, and therefore was not necessarily easier to follow than other weight loss approaches.
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-weight/diet-reviews/intermittent-fasting/3/

A notable aspect of this trial was a very high dropout rate (38%) among the people assigned to the fasting regimen.
https://www.health.harvard.edu/heart-health/not-so-fast-pros-and-cons-of-the-newest-diet-trend

Drop-out rates were low but similar for both diet groups, suggesting participants found these similarly easy to stick to. Other long-term intermittent fasting studies in humans have shown similar results.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28459931/
Kaikissa taisi IF:llä olla joko sama dropout rate tai huonompi kuin perinteisellä tyylillä. Eli täytynee päivittää kantaa hieman. En edelleenkään tiedä, mutta vaikuttaa siltä, että IF on taviksille joko yhtä helppo tai vaikeampi noudattaa kuin perinteinen kalorien rajoittaminen. Helpompaa se tuskin on.
 
Powerhousulla on taas jotkut taikalasit päässä. (y)

Googletin muuten huvikseni "IF+dropout rate" ja tässä ensimmäiset tulokset ilman filtteriä:

Kaikissa taisi IF:llä olla joko sama dropout rate tai huonompi kuin perinteisellä tyylillä. Eli täytynee päivittää kantaa hieman. En edelleenkään tiedä, mutta vaikuttaa siltä, että IF on taviksille joko yhtä helppo tai vaikeampi noudattaa kuin perinteinen kalorien rajoittaminen. Helpompaa se tuskin on.
Pitääkö nyt vielä kertoa toisen kerran miksi dropout rate ei kerro mitään helppoudesta?

MUN MIELESTÄ helppo on jo sanana sellainen mitä ei voida mitata. Silloin kyse on aina mielipiteestä kun sanotaan, että jokin on helppo. Mä en edes esittänyt kyseistä väitettä, mutta otin koko tekstikohdan jonkinlaisena mielipiteenä, minkä kyllä voidaan olettaa pitävän paikkansa.
 
Mistä lie syistä sitten dropoutit johtuu.
Jos joku tekis mulle ruuat valmiiksi ja 5 kertaa päivässä söisi vaan mitä tarjoillaan niin olisi niin saakelin helppoa. Itse kun joutuu väsäilemään niin tulee helposti dropout kun ei jaksa väsätä. 1-2 ateriaa jaksaa helpommin väsätä = ei dropouttia. Itellä ei dropouttia kummallakaan tyylillä tule sen takia että ois nälkä tai heikko olo.
 
Pitääkö nyt vielä kertoa toisen kerran miksi dropout rate ei kerro mitään helppoudesta?

MUN MIELESTÄ helppo on jo sanana sellainen mitä ei voida mitata. Silloin kyse on aina mielipiteestä kun sanotaan, että jokin on helppo. Mä en edes esittänyt kyseistä väitettä, mutta otin koko tekstikohdan jonkinlaisena mielipiteenä, minkä kyllä voidaan olettaa pitävän paikkansa.
Eli dropout rate, joka kertoo objektiivisen faktan siitä, kuinka moni tutkimukseen osallistunut on jättänyt leikin kesken, "ei kerro mitään helppoudesta", mutta jollain helvetin gallupilla saatais parempaa dataa.

Anna mun kaikki kestää.

Silloin kyse on aina mielipiteestä kun sanotaan, että jokin on helppo.
Öö... sovelletaas tätä kommenttia loogisesti...

Taviksille on helpompaa juosta maratoni kuin 100 metriä.
Ei voi mitata, kyse on mielipiteestä, la la laa!
 
Mistä lie syistä sitten dropoutit johtuu.
Jos joku tekis mulle ruuat valmiiksi ja 5 kertaa päivässä söisi vaan mitä tarjoillaan niin olisi niin saakelin helppoa. Itse kun joutuu väsäilemään niin tulee helposti dropout kun ei jaksa väsätä. 1-2 ateriaa jaksaa helpommin väsätä = ei dropouttia. Itellä ei dropouttia kummallakaan tyylillä tule sen takia että ois nälkä tai heikko olo.
Mielen heikkoutta ja/tai ahnehditaan liian rajuja muutoksia kerralla. Vaahtomuoviyhteiskunta jne.
 
Pitäs sillä tavalla tottakai tutkia että 100 ihmistä syö ensin toisella tyylillä ja 100 toisella ja sitten ryhmät vaihdetaan syömään toisella tapaa. Todennököisesti ne samat tyypit jättää leikin kesken molemmilla tavoilla.

Itselleni vaikea kuvitella että olisi helpompaa syödä esim. 5 itse valmistettua ateriaa pitkin päivää kuin samat energiat 1-2 aterialla lyhyessä ikkunassa. Mutta jos joku sanoo että hänelle se on helpompaa niin en väitä vastaan.
 
Eli dropout rate, joka kertoo objektiivisen faktan siitä, kuinka moni tutkimukseen osallistunut on jättänyt leikin kesken, "ei kerro mitään helppoudesta", mutta jollain helvetin gallupilla saatais parempaa dataa.

Anna mun kaikki kestää.
Otetaan tällainen väittämä minkä en tiedä olevan totta, mutta en ihmettele vaikka olisikin. Eikä sillä ole edes merkitystä onko se, mutta se kuuluu näin: "Ammattikoulun jättää kesken useampi henkilö kuin yliopiston". Onko loogisempi johtopäätös se, että ammattikoulu on vaikeampi kuin yliopisto vai se, että amikseen päättyy jo alkujaankin vähän vähemmän motivoitunut aines? Selitin sulle jo kerran mitä muita syitä tuohon dropout rateen voi olla, mutta et tunnu hyväksyvän sitä.

Minkä muuten luulet olevan kadunmiehen vastauksen siihen jos siltä kysytään, että kumpi on helpompi tapa toteuttaa dieetti: Laskemalla kaloreita vai se jos saa syödä mitä tahansa kunhan syö kahdeksan tunnin sisällä?

Mutta juttu on nyt niin, että en jaksa väitellä sun kanssa enää. Syy:

1. Koko aihe on ihan vitun idioottimainen. Siis täysin turha asia väitellä.

2. Sun kanssa ei voi väitellä, koska suhun osuu se kuuluisa puluvertaus kuin nyrkki silmään.

3. Väittelen liikaa ja mua ärsyttää se miltä se saa mut tälläkin foorumilla näyttämään. Olen anonyymi, suurimmalle osalle, mutta annan itsestäni silti ihan väärän kuvan.
 
Jos ei niitä kaloreita halua laskea, kuten suurin osa ei halua. Niin syömällä pienessä aikaikkunassa jää energiat todennäköisemmin vähemmäksi kuin syömällä pitkin päivää. Kerran päivässä syöminen on turvallinen vaihtoehto kun siinä näkee helposti määrän mitä päivän aikana syö. Jos ymmärtää olla mäsäyttämättä perhepizzaa ja jälkkäriksi suklaalevyä niin on helppo jäädä miinukselle. Pitkin päivää syömällä ilman laskemista on vaikeampi hahmottaa kokonaismäärää ja pitää rajoittaa rajusti yksittäisten aterioiden kokoa.

Helppouden hakijalle kuka ei halua laskea kaloreira IF on parempi.
 
Otetaan tällainen väittämä minkä en tiedä olevan totta, mutta en ihmettele vaikka olisikin. Eikä sillä ole edes merkitystä onko se, mutta se kuuluu näin: "Ammattikoulun jättää kesken useampi henkilö kuin yliopiston". Onko loogisempi johtopäätös se, että ammattikoulu on vaikeampi kuin yliopisto vai se, että amikseen päättyy jo alkujaankin vähän vähemmän motivoitunut aines? Selitin sulle jo kerran mitä muita syitä tuohon dropout rateen voi olla, mutta et tunnu hyväksyvän sitä.

Minkä muuten luulet olevan kadunmiehen vastauksen siihen jos siltä kysytään, että kumpi on helpompi tapa toteuttaa dieetti: Laskemalla kaloreita vai se jos saa syödä mitä tahansa kunhan syö kahdeksan tunnin sisällä?

Mutta juttu on nyt niin, että en jaksa väitellä sun kanssa enää. Syy:

1. Koko aihe on ihan vitun idioottimainen. Siis täysin turha asia väitellä.

2. Sun kanssa ei voi väitellä, koska suhun osuu se kuuluisa puluvertaus kuin nyrkki silmään.

3. Väittelen liikaa ja mua ärsyttää se miltä se saa mut tälläkin foorumilla näyttämään. Olen anonyymi, suurimmalle osalle, mutta annan itsestäni silti ihan väärän kuvan.
Joo, mutta miten ihmeessä näissä dieettitutkimuksissa paastoporukkaan päätyisi se vähemmän motivoitunut aines? Aika kaukaa haettua selittelyä.

Minkä muuten luulet olevan kadunmiehen vastauksen siihen jos siltä kysytään, että kumpi on helpompi tapa toteuttaa dieetti: Laskemalla kaloreita vai se jos saa syödä mitä tahansa kunhan syö kahdeksan tunnin sisällä?
Olipas objektiivisesti aseteltu kysymys. Haluaisit varmaan itse toteuttaa sen em. gallupin, niin tulis mieluinen tulos. :LOL:

Ihan hyvin kadunmieheltä voisi kysyä, että "haluatko syödä oman mielen mukaan vai 8 tunnin ikkunan sisällä? Kumpi olisi helpompaa?" Mutta sillähän ei ole väliä, mikä se mielipide tällaiseen kysymykseen olisi. Vasta syömisikkunaa toteutettaessa huomataan, että kumpi vaihtoehto sopii kenellekin paremmin.

Mielestäni tämä on ihan hyvä aihe väittelylle ravinto-osiossa, mutta ihan miten vaan.
 
Jos ei niitä kaloreita halua laskea, kuten suurin osa ei halua. Niin syömällä pienessä aikaikkunassa jää energiat todennäköisemmin vähemmäksi kuin syömällä pitkin päivää. Kerran päivässä syöminen on turvallinen vaihtoehto kun siinä näkee helposti määrän mitä päivän aikana syö. Jos ymmärtää olla mäsäyttämättä perhepizzaa ja jälkkäriksi suklaalevyä niin on helppo jäädä miinukselle. Pitkin päivää syömällä ilman laskemista on vaikeampi hahmottaa kokonaismäärää ja pitää rajoittaa rajusti yksittäisten aterioiden kokoa.

Helppouden hakijalle kuka ei halua laskea kaloreira IF on parempi.
Ei niitä kaloreita ole edelleenkään mikään pakko laskea. Tai rajoittaa rajusti aterioiden kokoa. Mietitään jotain kohtalaisen kokoista ja aktiivista bodaria, jonka maintenance-kalorit on 3000. No, aamupala voi olla 1000 kaloria, päivällinen voi olla 1000 kaloria, ja siihen päälle voi vielä vetää pari 500 kalorin välipalaa. Huh, mitä kituuttamista!:eek:

Ja ihan samalla lailla voidaan sanoa, että "suurin osa ei halua syödä 8 tunnin ikkunassa".
 
Ei niitä kaloreita ole edelleenkään mikään pakko laskea. Tai rajoittaa rajusti aterioiden kokoa. Mietitään jotain kohtalaisen kokoista ja aktiivista bodaria, jonka maintenance-kalorit on 3000. No, aamupala voi olla 1000 kaloria, päivällinen voi olla 1000 kaloria, ja siihen päälle voi vielä vetää pari 500 kalorin välipalaa. Huh, mitä kituuttamista!:eek:

Ja ihan samalla lailla voidaan sanoa, että "suurin osa ei halua syödä 8 tunnin ikkunassa".

Mietitään meikäläistä kenen maintenance kalorit peruspäivänä on varmaan 2000. Aamupala, töissä lounas, töide jälkee välipalaa, päivälliseksi kanaa ja riisiä ja illalla ehkä vielä vähän jotain ja 1 olut. Siinä sais rajottaa aika härskisti aterioiden kokoa että jää tohon 2000.

Sitten skippaan nuo kaikki muut paitsi kanan, riisin, oluen ja otan lisäksi protskua jauhoista jos jaksan. Tässä on se todellisuus miten optimoinnista piittaamattomilla homma menee ja miksi se on helpompaa olla lihomatta.

Ja 8 tunnin ikkuna on liian pitkä, kerkee syödä liikaa. 20-24h paastot on itelle way to go.
 
Ei tästä mitään kehittävää väittelyä saa aikaan kun kukaan ei osaa väitellä. Lisäksi vielä aika turha aihe kun kyseessä on pitkälti makuasia ja lopputulos on sama.
 
Mietitään meikäläistä kenen maintenance kalorit peruspäivänä on varmaan 2000. Aamupala, töissä lounas, töide jälkee välipalaa, päivälliseksi kanaa ja riisiä ja illalla ehkä vielä vähän jotain ja 1 olut. Siinä sais rajottaa aika härskisti aterioiden kokoa että jää tohon 2000.

Sitten skippaan nuo kaikki muut paitsi kanan, riisin, oluen ja otan lisäksi protskua jauhoista jos jaksan. Tässä on se todellisuus miten optimoinnista piittaamattomilla homma menee ja miksi se on helpompaa olla lihomatta.
Jos syö kuin bikinityttö niin silloin on sama olla syömättä 😁 Suurin osa pakkiksen käyttäjistä on varmaan aktiivisia 20-30v miehiä jotka lakkaisi olemasta tolla ruokamäärällä.

Asiasta toiseen jos kalorien laskenta on jollekin ylitsepääsemättömän iso vaiva niin se oma tavoite ei voi kovin paljon kiinnostaa.
 
Joo, mutta miten ihmeessä näissä dieettitutkimuksissa paastoporukkaan päätyisi se vähemmän motivoitunut aines? Aika kaukaa haettua selittelyä.
Koska se on helvetin paljon helpompaa, "uusi muotijuttu", eikä kukaan halua laskea kaloreita. Ne jotka laskee kaloreita, tietää asiasta jotain ja tekee sitä enemmän tosissaan. Ei olekaan kaukaa haettua. Päinvastoin.
 
Mietitään meikäläistä kenen maintenance kalorit peruspäivänä on varmaan 2000. Aamupala, töissä lounas, töide jälkee välipalaa, päivälliseksi kanaa ja riisiä ja illalla ehkä vielä vähän jotain ja 1 olut. Siinä sais rajottaa aika härskisti aterioiden kokoa että jää tohon 2000.

Sitten skippaan nuo kaikki muut paitsi kanan, riisin, oluen ja otan lisäksi protskua jauhoista jos jaksan. Tässä on se todellisuus miten optimoinnista piittaamattomilla homma menee ja miksi se on helpompaa olla lihomatta.

Ja 8 tunnin ikkuna on liian pitkä, kerkee syödä liikaa. 20-24h paastot on itelle way to go.
Itsekin tykkään vetää niitä reilun 1000 kalorin aterioita. Mutta toisaalta mulle ei ole sitten mikään ongelma vetää vaikka välipalaksi kahvi ja 200 kalorin protskupatukka. Ja nälkä pysyy helposti poissa sen tarvittavan pari-kolme tuntia.

Ja sitä paremmalla syyllä... jos kerran suurin osa ihmisistä ei halua laskea kaloreita, niin kuinkahan pieni vähemmistö olisi sitten halukas syömään yhden aterian päivässä?
 
Jos syö kuin bikinityttö niin silloin on sama olla syömättä 😁 Suurin osa pakkiksen käyttäjistä on varmaan aktiivisia 20-30v miehiä jotka lakkaisi olemasta tolla ruokamäärällä.

Asiasta toiseen jos kalorien laskenta on jollekin ylitsepääsemättömän iso vaiva niin se oma tavoite ei voi kovin paljon kiinnostaa.

2000 oli tollanen heitto vähän liian alas.
Olen minäkin 186 cm/92 kg ja inbody sanoi 9,7 % rasvoiksi. Mutta muutama viikko vaikka taukoa urheilusta niin ei pysty päivittäin mitään 3000 ottaa sisään todellakaan ilman läskin kertymistä. Ei paljoa yli 2000. Sitten kun urheilee niin voi heittää tonnin lisää.

Tarpeeksi kun on kokemusta laskemisesta niin ei niitä tartte välttämättä laskea ja pääsee perstuntumalla ok tulokseen. Ei niin hyvään kuin laskemalla. Eihä monillakaan ole edes mitään erityistä tavoitetta. Eihän kaikki edes urheile. Kaikki syö kuitenkin jotenkin ja haluaisi olla lihomatta.
 
Viimeksi muokattu:
Koska se on helvetin paljon helpompaa, "uusi muotijuttu", eikä kukaan halua laskea kaloreita. Ne jotka laskee kaloreita, tietää asiasta jotain ja tekee sitä enemmän tosissaan. Ei olekaan kaukaa haettua. Päinvastoin.
Eiköhän se suurimmassa osassa noita tutkimuksia ole niin, että molemmille porukoille lasketaan kalorit (tai molemmat porukat laskevat ne itse). Ryhmät vain toteuttavat ne kalorit eri tavoilla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom