Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

Paastossa tehty aerobinen käyttää energiaa suoraa kehon rasvavarastoista ja ruokitussa tilassa ei, se onko sillä suurta merkitystä kokonaisuuden kannalta on toinen juttu.
Tota en kyllä ymmärrä, että miten se ruokitussa tilassa tehty aerobinen lihottais. Missä kohtaa se sano ton ja perusteliko mitenkään? Erikoinen väite joka tapauksessa.

Aika hyvä näyttö toimivuudesta on pelkästää kommentit ja seuraajat kun vertaillaan niitä Laynen ja Thomasin videoissa. Laynen videoissa kommentoi lähinnä bodynörtit, jotka selittä thermodynamiikasta ja Thomasilla tavikset kiittelee ohjeista ja kertoo onnistuneesta painonpudotuksesta. Ei tohon mitää tutkimusta tarvita kertomaan, että tavallinen pullianen epäonnistuu cico dieetillä missä saa syödä mitä sattuu. Ihmetyttää, että miksi ihminen on muka ainut "eläin" maapalolla, jonka pitäis laskea kaloreita ettei tuu metabolisesti sairaaksi. Olisko se vaan siitä kiinni, kun syödään vääriä ruokia ja snäkkäillään jatkuvasti.
Se johtuu juuri siitä että ihmisellä on saatavilla loputon määrä ruokaa heti. Kalorit sisään-kalorit ulos pätee ihan kaikkiin ruokavalioihin mutta kukaan ei kehota syömään ihan mitä sattuu, pointti on vaan ettei tarvitse turhan takia rajoittaa liikaa. Nettikommenteilla varsinkaan missään youtubevideoissa ei ole mitään painoarvoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helpompi noudattaa = melko lailla sama kuin toimii paremmin, ellet tiedä yhtään mitä olet tekemässä.
Entä onko tälle väitteelle "helpompi noudattaa" mitään näyttöä?

Käsittääkseni "dropout rate" on paastoporukoilla isompi kuin perinteisillä kalorirajoittajilla.
Tuolla yksi paperi, jossa tämä mainitaan:
 
Paastossa tehty aerobinen käyttää energiaa suoraa kehon rasvavarastoista ja ruokitussa tilassa ei, se onko sillä suurta merkitystä kokonaisuuden kannalta on toinen juttu.
Tota en kyllä ymmärrä, että miten se ruokitussa tilassa tehty aerobinen lihottais. Missä kohtaa se sano ton ja perusteliko mitenkään? Erikoinen väite joka tapauksessa.

Aika hyvä näyttö toimivuudesta on pelkästää kommentit ja seuraajat kun vertaillaan niitä Laynen ja Thomasin videoissa. Laynen videoissa kommentoi lähinnä bodynörtit, jotka selittä thermodynamiikasta ja Thomasilla tavikset kiittelee ohjeista ja kertoo onnistuneesta painonpudotuksesta. Ei tohon mitää tutkimusta tarvita kertomaan, että tavallinen pullianen epäonnistuu cico dieetillä missä saa syödä mitä sattuu. Ihmetyttää, että miksi ihminen on muka ainut "eläin" maapalolla, jonka pitäis laskea kaloreita ettei tuu metabolisesti sairaaksi. Olisko se vaan siitä kiinni, kun syödään vääriä ruokia ja snäkkäillään jatkuvasti.
Voi herranjumala, ei niitä kaloreita tarvitse laskea. Mutta ei se silti muuta sitä faktaa, että kalorit sisään pitää olla pienempi kuin kalorit ulos, jos haluaa pudottaa painoa.

Ja hän totesi, että fed cardio on "kind of wasting your time". Idioottimainen väite, vaikka minkälaisen kontekstin siihen taikoisi ympärille.

TV-papeilla Jenkeissä on edelleen ihan järkyttävät fanilaumat taviksia. Ehkä tästä voidaan päätellä, että he ovat oikeassa. :unsure:
 
Entä onko tälle väitteelle "helpompi noudattaa" mitään näyttöä?
Jos mä sanon, että Chuck Norris on kovempi jätkä kuin Rambo, niin pitääkö sille olla jotain näyttöä? Mun mielestä syömisikkunan rajoittaminen on ainakin sata kertaa helpompaa kuin IIFYM ja voisin kyllä kuvitella, että niin se on jokaisella. Sääntöjä ei ole kuin yksi ja siihen ei tarvita muuta kuin kello. Itse en tosin toteuta kumpaakaan, koska kumpikaan ei mun kohdalla oikeasti toimi niin hyvin kuin kalorien laskeminen ja puhdas ruokavalio.

Edit. Pidän itseäni skeptisenä, mutta sä olet siinä kyllä ihan eri levelillä. Uskotko edes omia kokemuksiasi jostain asiasta ellei sille löydy tieteellistä näyttöä?
 
Jos mä sanon, että Chuck Norris on kovempi jätkä kuin Rambo, niin pitääkö sille olla jotain näyttöä? Mun mielestä syömisikkunan rajoittaminen on ainakin sata kertaa helpompaa kuin IIFYM ja voisin kyllä kuvitella, että niin se on jokaisella. Sääntöjä ei ole kuin yksi ja siihen ei tarvita muuta kuin kello. Itse en tosin toteuta kumpaakaan, koska kumpikaan ei mun kohdalla oikeasti toimi niin hyvin kuin kalorien laskeminen ja puhdas ruokavalio.

Edit. Pidän itseäni skeptisenä, mutta sä olet siinä kyllä ihan eri levelillä. Uskotko edes omia kokemuksiasi jostain asiasta ellei sille löydy tieteellistä näyttöä?
Hohhoijaa.

1. Väite oli "syömisikkunan rajoittaminen toimii huomattavasti paremmin ja helpommin taviksilla”.
2. Kysyn, löytyykö näyttöä väitteen tueksi ja itse asiassa esitän näyttöä päinvastaiseen suuntaan, niin saatiin tällainen avautuminen. :LOL:

Mun mielestä syömisikkunan rajoittaminen on ainakin sata kertaa helpompaa kuin IIFYM
Okei... so far so good.
voisin kyllä kuvitella, että niin se on jokaisella.
Saat tietysti kuvitella ihan mitä haluat, mutta se ei tee asiasta totta.(y)
 
Hohhoijaa.

1. Väite oli "syömisikkunan rajoittaminen toimii huomattavasti paremmin ja helpommin taviksilla”.
2. Kysyn, löytyykö näyttöä väitteen tueksi ja itse asiassa esitän näyttöä päinvastaiseen suuntaan, niin saatiin tällainen avautuminen. :LOL:


Okei... so far so good.

Saat tietysti kuvitella ihan mitä haluat, mutta se ei tee asiasta totta.(y)
2. Avautuminen ei tullut pelkästään tästä vaan sun yleisestä ulosannista liittyen asiaan kuin asiaan.

Sitäpaitsi tällainen väite, mikä on helpompaa ja mikä on vaikeampaa, on väite mitä et voi todistaa oikeaksi tai vääräksi muuten kuin ehkä tekemällä gallupin, koska se on täysin henkilökohtaista miten sen kokee. Ja siitä gallupistakin saadaan sen jälkeen aikaan tappelu, että oliko se tarpeeksi laaja ja oliko siinä edes niitä "tavallisia ihmisiä". Oikeasti toi sun dropout rate ei kerro yhtään mitään helppoudesta. Se voi selittyä jo pelkästään sillä, että motivoitumattomat "tavikset" lähtee helpoiten mukaan pätkäpaastohommaan, koska se on niin helvetin helppo. Ja siitä taas seuraa myös se, että se lopetetaan useammin. Tai se voi johtua ihan myös siitä, että se ei oikeasti toimi, mutta helppoudesta se ei kerro yhtään mitään.
 
Jep pätkäpaasto on parasta kun sit ei oo illalla ihan vitun kova näökä, eikä syö makkaraperunoiden lisäksi omia lapsiaankin.
Eiku..
Heitin tämän kommentin lähinnä siksi, että ärsyttää toi IF jumalointi, itsellä se vaan lisää herkkuhimoa.

Itsellä taas ei ole nälkä nykyään ikinä alle vuorokauden paastoilla. Koko päivä syömättä ja illallakaan ei ole nälkä.
 
2. Avautuminen ei tullut pelkästään tästä vaan sun yleisestä ulosannista liittyen asiaan kuin asiaan.
Joo, mä oon huomannu, että sä tykkäät avautua ulosannista.

Sitäpaitsi tällainen väite, mikä on helpompaa ja mikä on vaikeampaa, on väite mitä et voi todistaa oikeaksi tai vääräksi muuten kuin ehkä tekemällä gallupin, koska se on täysin henkilökohtaista miten sen kokee. Ja siitä gallupistakin saadaan sen jälkeen aikaan tappelu, että oliko se tarpeeksi laaja ja oliko siinä edes niitä "tavallisia ihmisiä". Oikeasti toi sun dropout rate ei kerro yhtään mitään helppoudesta. Se voi selittyä jo pelkästään sillä, että motivoitumattomat "tavikset" lähtee helpoiten mukaan pätkäpaastohommaan, koska se on niin helvetin helppo. Ja siitä taas seuraa myös se, että se lopetetaan useammin. Tai se voi johtua ihan myös siitä, että se ei oikeasti toimi, mutta helppoudesta se ei kerro yhtään mitään.
Ahaa. No, silloin ei varmaan pitäis tehdä sellaisia väitteitä, jos niille ei ole mitään pohjaa. ¯\_(ツ)_/¯

IF on helpompaa taviksille.
- Ihanko totta?
Kyllä, mutta sun on nyt vaan uskottava mun sanaa...
 
Kummalla tavalla on helpompi pitää energia rajoitettuna vaikka 2000 kcal. Syömällä 5 kertaa päivässä vai kerran päivässä? Itselleni ainakin ylivoimaisesti helpompaa rajoittaa energian saantia on syödä pienen aikaikkunan sisällä. Vaikka ravinto ois terveellisyyden kannalta ihan perseestä niin aikaikkunan tiivistäminen silti rajoittaa automaattisesti. Joku huonon syömisen päivä saattaa olla vaikka 1 rullakebab illalla eikä mitään muuta koko päivänä. Vaihtoehtona rullakebab + useita muita syömisiä päälle päivän mittaan.

Normaalisti syömällä joutuu paljon enemmän rajoittamaan ja miettimään mitä syö ettei energiat mene yli kulutuksen.

Ja itselläni toimii niin että jos syön aamulla niin lounaalla on nälkä. Jos en syö niin ei ole nälkä.
 
Itsellä taas ei ole nälkä nykyään ikinä alle vuorokauden paastoilla. Koko päivä syömättä ja illallakaan ei ole nälkä.
Ehkä tarkennan, ei minullekkaan ole vaikea olla syömättä x aikaa, mutta sitten kun alkaa syömään, niin nälkä on pohjaton ja herkkuhimo kova, vielä sen jälkeen kun olen syönyt kunnolla kunnon ruokaa.
Parhaiten itsellä on toiminut kalorien laskeminen ja vähän iifym tyylinen homma
 
Mun mielestä syömisikkunan rajoittaminen on ainakin sata kertaa helpompaa kuin IIFYM ja voisin kyllä kuvitella, että niin se on jokaisella. Sääntöjä ei ole kuin yksi ja siihen ei tarvita muuta kuin kello.

Tämä on ihan fakta homma. Makrojen laskeminen päivän mittaan ja tarkkailu mahtuuko joku tietty ruoka nyt makroihin on varsin vaivalloista. Etukäteen täysin suunniteltu ruokavalio on siinä vaiheessa paljon helpompi.
 
Ehkä tarkennan, ei minullekkaan ole vaikea olla syömättä x aikaa, mutta sitten kun alkaa syömään, niin nälkä on pohjaton ja herkkuhimo kova, vielä sen jälkeen kun olen syönyt kunnolla kunnon ruokaa.
Parhaiten itsellä on toiminut kalorien laskeminen ja vähän iifym tyylinen homma

Ok. Vähän eri tavalla toimii sitten kuin itselläni. Itsellä tuntuu että vuorokauden paaston jälkeen en pysty syömään yhtä paljon kuin tiheämmin syömällä, mutta nälkä poistuu kyllä kuitenkin.
 
Hohhoijaa.

1. Väite oli "syömisikkunan rajoittaminen toimii huomattavasti paremmin ja helpommin taviksilla”.
2. Kysyn, löytyykö näyttöä väitteen tueksi ja itse asiassa esitän näyttöä päinvastaiseen suuntaan, niin saatiin tällainen avautuminen. :LOL:


Okei... so far so good.

Saat tietysti kuvitella ihan mitä haluat, mutta se ei tee asiasta totta.(y)

Tässä asiassa varmaan jokaisen henkilökohtainen kokemus ratkaisee mikä on helpompi tapa syödä ja rajoittaa energiansaantia.
 
Tämä on ihan fakta homma. Makrojen laskeminen päivän mittaan ja tarkkailu mahtuuko joku tietty ruoka nyt makroihin on varsin vaivalloista. Etukäteen täysin suunniteltu ruokavalio on siinä vaiheessa paljon helpompi.
Kalorilaskennastakin saa rutiinin ja natseilu alkaa vasta siinä vaiheessa diettiä kun arvailu ja silmämääräiset mitat ei enää riitä. Paastoamisessa tykkään lähinnä siitä että on ainakin opiskelupäivinä helpompi keskittyä ja muutenkin olla kun ei tarvii miettiä ruokaa tai sulattaa sitä, eikä energiaa juuri tarvitse jos ei päivät viru kovin pitkiksi. Kääntöpuoli on se että jos nälkä kasvaa liian isoksi niin sitä ei saa loppumaan perkeleelläkään. Ja kyllähän suppeankin ikkunan aikana saa survottua ruokaa ja vaatii silti vähän ajatustyötä ja itsehillintää. Ei tästä oikein voi väitellä kunhan kukaan ei sano että joku tapa on yksinkertaisesti parempi. Tämäkin asia voi muuttua iän, tavotteiden ja aineenvaihdunnan myötä, mistäs minä tiedän mikä toimii parhaiten 10v päästä.
 
Ahaa. No, silloin ei varmaan pitäis tehdä sellaisia väitteitä, jos niille ei ole mitään pohjaa. ¯\_(ツ)_/¯

IF on helpompaa taviksille.
- Ihanko totta?
Kyllä, mutta sun on nyt vaan uskottava mun sanaa...
Nyt lähdet jo epätoivoiselle linjalle. Oikeammin keskustelu menisi näin:

IF on helpompaa taviksille
- Mun mielestä ei, koska...
 
Kummalla tavalla on helpompi pitää energia rajoitettuna vaikka 2000 kcal. Syömällä 5 kertaa päivässä vai kerran päivässä? Itselleni ainakin ylivoimaisesti helpompaa rajoittaa energian saantia on syödä pienen aikaikkunan sisällä. Vaikka ravinto ois terveellisyyden kannalta ihan perseestä niin aikaikkunan tiivistäminen silti rajoittaa automaattisesti. Joku huonon syömisen päivä saattaa olla vaikka 1 rullakebab illalla eikä mitään muuta koko päivänä. Vaihtoehtona rullakebab + useita muita syömisiä päälle päivän mittaan.

Normaalisti syömällä joutuu paljon enemmän rajoittamaan ja miettimään mitä syö ettei energiat mene yli kulutuksen.

Ja itselläni toimii niin että jos syön aamulla niin lounaalla on nälkä. Jos en syö niin ei ole nälkä.
1 ja 5 ateriaa eivät ole ainoat vaihtoehdot. Hienoa, jos sulle toimii yksi ateria tavoitteisiin nähden.

Monella on myös sellaiset tavoitteet, että yhden aterian päivät voi unohtaa heti alkuunsa.
 
Tä? 😂

Te Donan kanssa esititte väitteen ja minä pyysin näyttöä sen tueksi. Ei löytynyt. The end.
Pyysit näyttöä asialle mille ei voi löytää näyttöä ja nyt kun sellaista ei löydy niin luulet olevasi oikeassa. Hieno logiikka.

Sano nyt vielä oletko edes eri mieltä siitä kumpi on helpompi tapa. Vai kuuluuko vain luonteeseen aloittaa väittely joka asiasta?
 
Pyysit näyttöä asialle mille ei voi löytää näyttöä ja nyt kun sellaista ei löydy niin luulet olevasi oikeassa. Hieno logiikka.

Sano nyt vielä oletko edes eri mieltä siitä kumpi on helpompi tapa. Vai kuuluuko vain luonteeseen aloittaa väittely joka asiasta?
Tottakai voi löytää näyttöä. Mutta kuten totesin, jos ei kerran voi löytää näyttöä, ei varmaan pitäisi esittää asiasta tuollaisia väitteitä.

Kyseenalaistan väitteen todenmukaisuuden. Vastausvaihtoehdot ovat "IF", "perinteinen" ja "en tiedä", ymmärrätkö? Joillekin IF on parempi, toisille perinteinen. Mutta yleisesti ottaen en tiedä kumpi on parempi suuremmalle joukolle taviksia.

Kuuluuko sun luonteeseen, että menee tunteisiin joka kerta kun joku on sun kanssa eri mieltä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom