Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

Ja sitä paremmalla syyllä... jos kerran suurin osa ihmisistä ei halua laskea kaloreita, niin kuinkahan pieni vähemmistö olisi sitten halukas syömään yhden aterian päivässä?

Varmaan varsin harva, mutta suurimmalle osalle se toimisi hyvin rajoittimena.

Perus tyyppi haluaa voida hyvin ja syödä niin ettei liho. Lihominen on yleinen ongelma. Itselle lihomisen estämiseen helpointa on rajoittaa syömisikkunaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On varmaan syytä erottaa väestö- ja yksilötaso. Drop out rate kertoo, ettei pätkäpaastolla kansakuntaa pelasteta. Yksilötasolla on sitten osalle helppo tapa hallita kaloreita.

Ja huom. Kyse ei nyt ole mistään "homeopatia toimii joillakin" -tyylisestä yksilötasosta, jolla joku parantuu sattumalta. Yksittäistapauksen kausaalisuhdetta on mahdoton varmentaa. Ruokavalion helppous toisaalta on aika helppo rodentaa, sikäli kun se viittaa subjektiiviseen kokemukseen, joka käyttäjällä on. Voin erehtyä siinä, auttoiko homeopatia parantumaan, mutta tuskin voin erehtyä siinä että IF tuntuu mukavalta ja iisiltä.
 
2000 oli tollanen heitto vähän liian alas.
Olen minäkin 186 cm/92 kg ja inbody sanoi 9,7 % rasvoiksi. Mutta muutama viikko vaikka taukoa urheilusta niin ei pysty päivittäin mitään 3000 ottaa sisään todellakaan ilman läskin kertymistä.

Tarpeeksi kun on kokemusta laskemisesta niin ei niitä tartte välttämättä laskea ja pääsee perstuntumalla ok tulokseen. Ei niin hyvään kuin laskemalla. Eihä monillakaan ole edes mitään erityistä tavoitetta. Eihän kaikki edes urheile. Kaikki syö kuitenkin jotenkin ja haluaisi olla lihomatta.
Mutta se laskenta on kuitenkin hyvä osata että voi paremmin arvoida, ihminen kun on siinä luonnostaan erittäin huono. Palikkamatikkaahan se kuitenkin vaan on. Hullujen hommaahan se on joka päivä kaikki ateriat laskea jos ei ihan viimesiä läskigrammoja olla polttamassa. Oon kans vähän niitä ihmisiä jotka tykkää nähdä asiat numeroina.
 
Eiköhän se suurimmassa osassa noita tutkimuksia ole niin, että molemmille porukoille lasketaan kalorit (tai molemmat porukat laskevat ne itse). Ryhmät vain toteuttavat ne kalorit eri tavoilla.
Jos se näin on, niin silloinhan me ei voida käyttää tätä tutkimusta. Silloinhan aihe ei ole pätkäpaasto vs. kalorien laskeminen, vaan kalorien laskeminen pätkäpaastolla vs. ilman. Jälkimmäisessä taas en yhtään ihmettelisi jos ensimmäinen ryhmä luovuttaa ensin.
 
Moni on varmaan myös minun lisäksi laiska tekemään eväitä töihin. Se on yks osa paastoilun helppouta, kun ei tarvitse miettiä mitä syö töissä seuraavana päivänä. Itse olin töissä melkeempä energisempi paastoillessa, samaa on aika moni muu sanonut.
Se oli kans mukavaa ku sai illalla grillata ja syödä kunnolla mahan täyteen. Jotenki siitä nautti enemmän kun oli pitkän aikaa syömättä.

Onhan noita syitä vaikka mitä siitä miksi jengi dikkaa paastoilusta. Aika moni sen tuntuu kokevan toimivaksi, kun se on yksi suosituiompia dieettejä tällä hetkellä.

According to a survey by the International Food Information Council Foundation intermittent fasting (IF) was last year's most popular diet.

 
Jos se näin on, niin silloinhan me ei voida käyttää tätä tutkimusta. Silloinhan aihe ei ole pätkäpaasto vs. kalorien laskeminen, vaan kalorien laskeminen pätkäpaastolla vs. ilman. Jälkimmäisessä taas en yhtään ihmettelisi jos ensimmäinen ryhmä luovuttaa ensin.
Päinvastoin, tuolloinhan nuo menetelmät ovat oikeasti vertailukelpoisia, kun kummatkin syövät saman määrän ruokaa ja pudottavat saman määrän painoa.

Silloin vertaillaan puhtaasti sitä, että kummalla tavalla se kalorivaje on helpompi toteuttaa.
 
Päinvastoin, tuolloinhan nuo menetelmät ovat oikeasti vertailukelpoisia, kun kummatkin syövät saman määrän ruokaa ja pudottavat saman määrän painoa.

Silloin vertaillaan puhtaasti sitä, että kummalla tavalla se kalorivaje on helpompi toteuttaa.
Itse asiassa mä olen puhunut koko ajan siitä kumpi on helpompi tapa olla dieetillä. Ei niiden silloin tarvitse olla vertailukelpoisia kalorivajeen osalta. Ohimennen mainitsinkin, että yksi luovuttamisen syy voi olla se, että pätkäpaasto ei oikeasti toimi (jos sen vetää fiiliksellä).
 
Moni on varmaan myös minun lisäksi laiska tekemään eväitä töihin. Se on yks osa paastoilun helppouta, kun ei tarvitse miettiä mitä syö töissä seuraavana päivänä. Itse olin töissä melkeempä energisempi paastoillessa, samaa on aika moni muu sanonut.
Se oli kans mukavaa ku sai illalla grillata ja syödä kunnolla mahan täyteen. Jotenki siitä nautti enemmän kun oli pitkän aikaa syömättä.

Oon ainakin viimeiset kaks vuotta jättäny säännöllisesti aamupalan syömättä, eli eka ruoka (joka sekin mielellään kevyt) klo 12-13 välissä lounaalla. Herään siis 7 maissa ja duuni on tällä hetkellä toimistohommaa, joka vaatii nimenomaan ajatustyötä. Tuntunu hyvältä ja kivempi sit illalla syödä treenin jälkeen kunnolla vs. et pitäis miettiä paljonko uskaltaa syödä ilman, että fläbää alkaa kertyä. Laihista oon nyt toteuttanu tosin päinvastasella, et syön 3-4 kertaa päivässä pieniä annoksia. Tuntuu, et tehot kärsii paastolla.

Kollegat kammoksuu ajatusta. Toki siellä on niitä, jotka alottaa aamunsa jollain frezza moccalla niin ihmekös tuo.

Pidin joskus aikaikkunan lyhyenä 6-8 h ja ilmeni samoja ongelmia kuin @Force eli vaikea syödä terveellisesti. Söin muistaakseni kahdessa satsissa ruoat ja olihan se vähän karua yrittää imee se 2500 kcal/25-35g kuitua ja saada riittävästi vihanneksia, siemeniä, hedelmiä jne. Sit se oli herkästi sitä kebabosastoa, ettei jää kalorit vajaaksi.

Taisin vängätä aikaisemmin vastaan tästä asiasta, mut nyt asiaa sulateltuani (kjehkjeh) oon sitä mieltä, että tekis monelle hyvää kokeilla pätkäpaastoa tai paastoa ylipäätään. Just noi pullasankarit vois tajuta, ettei pyörry, jos ei pääse glukoosiletkun päähän muutaman tunnin välein.
 
Onko tuo pelkästää psykologista että on paljon helpompi paastota päivö ja syödä illalla kuin että söisi aamupäivällä ja paastoisi loppupäivän? Yön jälkeen kun jatkaa paastoa niin ei tule nälkä, mutta jos syön aamupalan niin jo jokusen tunnin päästä nälkä.
 
Onko tuo pelkästää psykologista että on paljon helpompi paastota päivö ja syödä illalla kuin että söisi aamupäivällä ja paastoisi loppupäivän? Yön jälkeen kun jatkaa paastoa niin ei tule nälkä, mutta jos syön aamupalan niin jo jokusen tunnin päästä nälkä.
Tulee niin sanotusti nälkä syödessä.
 
Tulee niin sanotusti nälkä syödessä.

Oma teoria on että kroppa kun sai ravintoa aamulla niin se ei mielellään alkaisi omaa läskiä polttamaan vaan pyytää jo lounaalla lisää energiaa. 😄
Jos taas aamulla ei syö niin se tyytyy kohtaloonsa että ei prkl ole energiaa tulossa niin pakko poltella läskiä.
 
Oma teoria on että kroppa kun sai ravintoa aamulla niin se ei mielellään alkaisi omaa läskiä polttamaan vaan pyytää jo lounaalla lisää energiaa. 😄
Jos taas aamulla ei syö niin se tyytyy kohtaloonsa että ei prkl ole energiaa tulossa niin pakko poltella läskiä.
Eiköhän tuo näläntunteen ilmestyminen riipu enimmäkseen omista rutiineista. Jos on ollut tapana syödä aamupala (tai ateria yleensäkään mihinkään aikaan), niin sen väliin jättäminen tuntuu.

Onko tuo pelkästää psykologista että on paljon helpompi paastota päivö ja syödä illalla kuin että söisi aamupäivällä ja paastoisi loppupäivän? Yön jälkeen kun jatkaa paastoa niin ei tule nälkä, mutta jos syön aamupalan niin jo jokusen tunnin päästä nälkä.
Useimmille varmasti juuri psykologisista syistä vaan nautinnollisempaa jättää ne syömiset iltaan. Ei se aamupalan syöminen kaikilla aiheuta myöskään ylitsepääsemätöntä nälkää sitten muutaman tunnin kuluttua, yksilöllistä sekin.
 
Useimmille varmasti juuri psykologisista syistä vaan nautinnollisempaa jättää ne syömiset iltaan. Ei se aamupalan syöminen kaikilla aiheuta myöskään ylitsepääsemätöntä nälkää sitten muutaman tunnin kuluttua, yksilöllistä sekin.

Muutamien tutkimusten mukaan olisi parempi että syömisikkuna olisi muualla kuin juuri ennen nukkumaanmenoa. Harmi että niin se on vaan itselle helpoin toteuttaa. Kompromissina voisi olla ikkunan siirtäminen 20-24 väliltä vaikka 16-20 välille.
 
Harwardin yliopiston terveysartikkeli pätkäpaastosta:


Short-term studies suggest that people stick to intermittent fasting diets as well as or better than they do to other diets. And according to a 2019 review article in the journal Nutrients, intermittent fasting promotes weight loss and may reduce risk factors linked to heart disease, including diabetes, high blood pressure, unhealthy blood lipid levels, and inflammation.
 
Muutamien tutkimusten mukaan olisi parempi että syömisikkuna olisi muualla kuin juuri ennen nukkumaanmenoa. Harmi että niin se on vaan itselle helpoin toteuttaa. Kompromissina voisi olla ikkunan siirtäminen 20-24 väliltä vaikka 16-20 välille.
Joo, olishan se mälsää esim. syödä kaikki ateriat työpäivän aikana ja sit mennä himaan pyörittelemään peukaloita. Ei sais yhtään mässätä ja kattella Netflixiä. Itelle olis ainaki kova paikka. :LOL:

Yleensä ite vedän viimeisen aterian iltaseiskan aikaan. Siinäkin jää monta tuntia väliin ennen nukkumaanmenoa.
 
Oma suosikkini on, että syödään viimeinen ateria 4-5 tuntia ennen nukahtamista. Veden juominen tässä vaiheessa pitää katsoa sopivaksi. Kun sitä ei tietenkään voi yliannostaakaan. Syönti-ikkuna esim 6 tuntia on hyvä.

Jospas alkaisi toteuttamaan jotain tämän tyyppistä harjoittelua.
1. Painoharjoittelu nopea tähti "koko kroppa tyyliin" kevyellä vastuksella. Lämmittely, jonka jälkeen koko roskaan vartti. Tai vaihtoehtoisesti ties mitä liikkuvuusharjoitteiden, juoksujen, tasapainotreeni, kahvakuulien kombinaatioita
Ateriointi alkaa jossain vaiheessa.
2. Punttitreeni. Pari liikettä. Lyhyt tämäkin.
Ateriointi.

Käytännössä joka päivä treeniä jopa tuo pari lyhyttä kertaa ja niistä helppo palautuminen. Jos jää väliin ei mitään väliä. Ei mitään pyrkimystä muuhun kuin jarruttaa ikääntymisen rappeutumista, pitää rasvat rungossa siedettävänä jne...
 
Oma suosikkini on, että syödään viimeinen ateria 4-5 tuntia ennen nukahtamista. Veden juominen tässä vaiheessa pitää katsoa sopivaksi. Kun sitä ei tietenkään voi yliannostaakaan.
Veden reilu juominen illalla on kyllä vikatikki useimmille. Varsinkin jos on päässyt jo miehen ikään. :LOL:

Itse tankkaan aamulla ja treenatessa tietysti reilusti vettä, mutta iltakuuden maissa jo hanat kiinni.
 

IF, combined with resistance training that reported measures of body composition. Eight studies met the eligibility criteria. LBM was generally maintained, while one study reported a significant increase in LBM. Body fat mass or percentage was significantly reduced in five of eight studies. Results suggest that IF paired with resistance training generally maintains LBM, and can also promote fat loss. Future research should examine longer-term effects of various forms of IF combined with resistance training compared to traditional forms of energy restriction.
 

IF, combined with resistance training that reported measures of body composition. Eight studies met the eligibility criteria. LBM was generally maintained, while one study reported a significant increase in LBM. Body fat mass or percentage was significantly reduced in five of eight studies. Results suggest that IF paired with resistance training generally maintains LBM, and can also promote fat loss. Future research should examine longer-term effects of various forms of IF combined with resistance training compared to traditional forms of energy restriction.
Kai tuon voi noinkin ("IF paired with resistance training generally maintains LBM") kiteyttää...

Mielestäni parempi ilmaisu olisi:
Resistance training (and a high protein diet) generally maintains LBM (even if your eating window is slightly shorter).
 
5-2 paasto kuulunee tähän ketjuun. Päätin toteuttaa siten, että kahtena 600 kcal päivänä maksimoin proteiinin saannin eli tuloksena käytännössä "herapirtelö"-paasto niinä päivinä. Why not??
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom