Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä olen tottunut siihen että aamulla ei syö mitään ja helposti ilman näläntunnetta kestää klo 13-16 ekaan ateriaan, joka sitten iso vähähiilarinen. Nukkumaan meno näläntunteen kanssa ei ole kivaa, mutta sekin kyllä onnistuu kun ei anna vaihtoehtoa. Tuohan toteutuu varsinkin muutaman päivän vesipaastoissa, joita teen kevennysmielessä muutaman kerran vuodessa.

Ben Bikman suosittelee IF:ää ja sanoo että paasto aamulla mieluiten, koska silloin insuliinin eritys on päivästä huonoimmassa jamassa (yön kortisolieritys) ja pahin mahdollinen aamiainen on hiilaripitoinen. Nimenomaan suositteli rasva/protsku-pitoista jos valitsee aamiaisen.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla ruokaikkuna on 08-16. Yleensä herään viideltä ja nukkumaan ysiltä. Tuosta tulee 8/16 ikkuna missä aamulla 3h ja illalla 5h syömättä. Toi on mulle tosi helppo noudattaa enkä koe näkeväni nälkää missään kohtaa. Alussa oli illalla outo olo, kun oli tottunut napostelemaan, mutta siitä tavasta oppi aika nopeasti pois. Päivän isoimmat ateriat on aamupala ja lounas. Päivällinen pienin.

Viikonloppuisin riippuen menoista saatan syödä heti heräämisen jälkeen tai vasta iltapäivällä.

HS pistää taas sellaista p...aa, että huh. Juttu on valitettavasti maksumuurin takana.

Kaikki lähtee pieleen jo otsikosta alkaen. Sitten kun ”asiantuntijaksi” tulee henkilöt, joilla ei ole mitään ymmärrystä asiasta, niin lopputulos on tämä.

Artikkeli keskittyy pelottelemaan liittämällä paaston syömishäiriöön.

”Ravitsemusterapeutti Leena ******** sanoo, että uudella lähestymistavalla pätkäpaasto on onnistuttu markkinoimaan tehokkaasti suurelle yleisölle.”

******** kertoo, että biohakkerit vetoavat mielellään uusiin paastotutkimuksiin.
”Mutta ne tutkimukset on tehty eläimillä, ei niitä voi suoraan soveltaa ihmisiin. Meillä ihmisillä on aika paljon pidempi elämä ja erilainen keho.”

Ja niin se todella onkin, pseudotieteellistä kielenkäyttöä myöten.
Pätkäpaaston noudattajat eivät nimittäin laihduta, vaan noudattavat aikarajoitettua paastoprotokollaa. He eivät laske kaloreja, vaan optimoivat aineenvaihdunnan käytäntöjä. Koko homman tarkoituksena ei ole painonpudotus vaan yksilöllinen fyysinen ja mentaalinen harjoite.

Tässä kohtaa kirjoittaja on ymmärtämättään kirjoittanut asiaa. Paasto on aineenvaihdunnan harjoitus, ominaisuus, joka paranee treenillä. Eikä siinä tosiaan kaloreita lasketa.

”Rasvaa paaston aikana voi toki lähteä ja paino pudota, mutta samalla ihminen menettää myös yhtä paljon lihaksia.”

51271CB5-8B3F-4F98-8352-1C2F87BFFC21.png

Ois mielenkiintoista nähdä miten kävisi kun joku pro bodari vetäisi dieetin vaikka 20/4 IF:llä. Kroppa on kemialla helvetin anabolinen ja suojaa lihaksia vielä aivan eri levelillä kuin natuna.

Ois mielenkiintoista nähdä miten kävisi kun joku pro bodari vetäisi dieetin vaikka 20/4 IF:llä. Kroppa on kemialla helvetin anabolinen ja suojaa lihaksia vielä aivan eri levelillä kuin natuna.

Nubrethan veti tohon tyyliin ja kemiaa tuskin oli puoliakaan tämän päivän bodarien annoksista. Frank Zane puhui myös pitkän ateriavälin puolesta kiristelyssä, ei kuitenkaan mitään paastoja vetänyt.

View: https://www.youtube.com/watch?v=pbJKgTbhXcg&feature=youtu.be&t=266

HS pistää taas sellaista p...aa, että huh. Juttu on valitettavasti maksumuurin takana.

Kaikki lähtee pieleen jo otsikosta alkaen. Sitten kun ”asiantuntijaksi” tulee henkilöt, joilla ei ole mitään ymmärrystä asiasta, niin lopputulos on tämä.

Artikkeli keskittyy pelottelemaan liittämällä paaston syömishäiriöön.

”Ravitsemusterapeutti Leena ******** sanoo, että uudella lähestymistavalla pätkäpaasto on onnistuttu markkinoimaan tehokkaasti suurelle yleisölle.”

******** kertoo, että biohakkerit vetoavat mielellään uusiin paastotutkimuksiin.
”Mutta ne tutkimukset on tehty eläimillä, ei niitä voi suoraan soveltaa ihmisiin. Meillä ihmisillä on aika paljon pidempi elämä ja erilainen keho.”

Ja niin se todella onkin, pseudotieteellistä kielenkäyttöä myöten.
Pätkäpaaston noudattajat eivät nimittäin laihduta, vaan noudattavat aikarajoitettua paastoprotokollaa. He eivät laske kaloreja, vaan optimoivat aineenvaihdunnan käytäntöjä. Koko homman tarkoituksena ei ole painonpudotus vaan yksilöllinen fyysinen ja mentaalinen harjoite.

Tässä kohtaa kirjoittaja on ymmärtämättään kirjoittanut asiaa. Paasto on aineenvaihdunnan harjoitus, ominaisuus, joka paranee treenillä. Eikä siinä tosiaan kaloreita lasketa.

”Rasvaa paaston aikana voi toki lähteä ja paino pudota, mutta samalla ihminen menettää myös yhtä paljon lihaksia.”

katso liitettä 216524
Ravitsemusperäteipeillä ja muilla virallisterveellisen paasaajilla kauhea homma koittaa saada pidettyä kansa ruodussa, ettei kukaan vaan ainakaan ruisleipää hylkäis paastoilujen ja ketoilujen myötä.

Dieetillähän elimistö pyrkii laskemaan kulutusta. Siitä(kin) on näyttöä, ettei alle 3pv plussilla pysymisestä ole metabolian lisääntymisen kannalta merkitystä. Jos tuon yllä olevan yhdistäisi tähän tietoon niin itse ennemmin kokeilisin vaikka 2vk miinusta, 4pv plussaa settiä. Toki metabolian hidastumisella ei ole merkitystä kuin pidemmissä dieeteissä. Ehkä joku 2kk mittainen tutkimusjakso ei riittäisi siihen, että vaikutusta löytyisi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse asiassa tulokset viittaavat refeed-ryhmän pikemminkin hidastaneen aineenvaihduntaansa verrattuna continuous-ryhmään. Kilon painonpudotusero 7 viikossa ei ole kylläkään hurjan paljon, ja koska se vaikuttaa olevan lihasta, niin pärjännee vähemmälläkin laihtumisella.

Aika Paljon saanu huomiota ko tutkimus. Toki lyle mcdonald on puhunu näistä jo vuodesta 98..

Mm:

View: https://twitter.com/thealanaragon/status/1237487888096346112?s=21

View: https://www.instagram.com/p/B9jlPYOjHf7/?igshid=uviff77jpdgw

View: https://www.instagram.com/p/B9kaIi0gfzD/?igshid=g9v7f6jzyb1v

Lyle McDonald These motherfuckers better have cited me.

Edit: they did not.

Fucking assholes. Im' fairly sure I coined 'Full Diet Break' in this context as well.

"“Diet breaks” are typically characterized by taking short, defined periods of time off from a diet—e.g., a 2-week break. When researchers instructed obese males to cycle between reduced energy intakes (33% reduction) and maintenance calories for 2-week blocks, greater weight and fat loss was achieved when compared with continuous energy restriction."

Lyle McDonald Bodyopus diaries were 1998 and I talked about 2 day refeeds and diet breaks in 2004.

Tervehdys!
Lueskelin ensimmäiset 22 sivua tästä ketjusta ja huomasin, että tässä voisi olla jotain toimivaa minulle ja päätin sitten kokeilla tätä leangainsia 16:8 tyylillä. Olen tällainen hyvin tyypillinen suomalainen keski-ikäistyvä keskikehon kasvattaja ja hävitettävää on 20 - 25 kiloa. Aamuisin ei kehoni ole koskaan huutanut ruokaa ja työpäivätkin on mennyt vuosia täysin syömättä. Sitten illalla ahmitaan. Perushuttua varmaan aika monellekin. Paino alkoi kuitenkin kivuta nyt jo aivan mahdottomiin lukemiin (95kg) kun vastaavasti taas vartta ei ole veistokselle suotu kun alta 170cm sulka päässä. No tähän rytmiini täydellisesti sopiva keinohan tämä siis on.
Kuntosalihommat aloittelin tuossa n. 3kk sitten ja se puoli luistaa sekä fyysisellä, että henkisellä tasolla suorastaan loistavasti. Tuloksia tulee ja motivaatio vaan kasvaa. Seuraavaksi päätin perehtyä siihen mitä suuhuni työnnän. Pyörittelin useita laskureita ja juttelin ihmisten kanssa ja nyt vaikuttaisi siltä, että makrot olisi asettunut P: 180g HH: 180g R: 80g ja kaloreita pitäisi treenipäivinä saada se 2500. Vai joka päivä sama?
Noh, paastoilut on aloitettu ja syöminenkin. Mutta mutta, ne kalorit... oivoi. En kuitenkaan lyönyt vielä kirvestä kiveen, vaan ajattelin selvitellä jauhopuolta josko sieltä saisin vähän tulitukea tähän. Ehkä salin päätteeksi kotimatkalle joku proteiini / hiilarisheikki? Nämä ei tosin taida paljon auttaa siihen kaloripuoleen...
Olen ajatellut, että tulevaisuudessa treenipäivärutiinini menisi kutakuinkin niin, että ruokaikkuna aukeaa klo 14, jolloin vedän rahkan ja vaikkapa banaanin. Klo 16 olen salilla hikoilemassa. Klo 17 olen matkalla kotiin jolloin vetelen jauhosheikin. 17:30 olen kotona ja pitäisi alkaa askarrella ruokia. Klo 18 olisin ruokalappu kaulassa ihastelemassa luomuksiani. Tässä kohtaa minun pitäisi saada luetun perusteella syötyä joku 1700 kaloria eli noin 70% päivän tarpeesta. Klo 21 - 22 olisi sitten se viimeinen 20 - 25% tarpeista nautittava.
Makropuoli onnistuu, sen saan sulamon laskurin avulla helposti täyteen. Kalorit jää kuitenkin sinne ihan maksimissaan 2000kcal. Tämä varmaankin helpottaa ajan myötä, mutta nyt se 500 kaloria lisää ja varsinkin makroja ylittämättä tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta.
Joten, kysynkin teiltä, kuinka vakavaa se on jos kalorit jää 500kcal tavoitteesta? Ja millä ihmeellä saan lisää kaloreita ruokiini ilman, että makrot painelee taivaisiin? Ja onko tuo makrojakauma lähellä totuutta? Toki oma kroppa sen kertoo ja vaaka näyttää jonkun viikon päästä, että missä mennään. Olen kuitenkin melko uusi koko omaan kehoon tutustumisessa, niin tässä vaiheessa en osaa kyllä tulkita merkkejä. Paitsi nälkää, jota ei päivisin liiemmin ole. Ja olisiko sheikkihommiin juurikin whey ja joku hiilarijauho? Niin ja onko parempi vedellä samoilla makroilla ja kaloreilla päivästä toiseen vai kannattaako niitä vaihdella treeni / lepopäivän välillä? Treenipäivinä muuten sama, mutta kotimatkan sheikki vaan lisäksi?

Zone-sarja -42%
Tervehdys!
Lueskelin ensimmäiset 22 sivua tästä ketjusta ja huomasin, että tässä voisi olla jotain toimivaa minulle ja päätin sitten kokeilla tätä leangainsia 16:8 tyylillä. Olen tällainen hyvin tyypillinen suomalainen keski-ikäistyvä keskikehon kasvattaja ja hävitettävää on 20 - 25 kiloa. Aamuisin ei kehoni ole koskaan huutanut ruokaa ja työpäivätkin on mennyt vuosia täysin syömättä. Sitten illalla ahmitaan. Perushuttua varmaan aika monellekin. Paino alkoi kuitenkin kivuta nyt jo aivan mahdottomiin lukemiin (95kg) kun vastaavasti taas vartta ei ole veistokselle suotu kun alta 170cm sulka päässä. No tähän rytmiini täydellisesti sopiva keinohan tämä siis on.
Kuntosalihommat aloittelin tuossa n. 3kk sitten ja se puoli luistaa sekä fyysisellä, että henkisellä tasolla suorastaan loistavasti. Tuloksia tulee ja motivaatio vaan kasvaa. Seuraavaksi päätin perehtyä siihen mitä suuhuni työnnän. Pyörittelin useita laskureita ja juttelin ihmisten kanssa ja nyt vaikuttaisi siltä, että makrot olisi asettunut P: 180g HH: 180g R: 80g ja kaloreita pitäisi treenipäivinä saada se 2500. Vai joka päivä sama?
Noh, paastoilut on aloitettu ja syöminenkin. Mutta mutta, ne kalorit... oivoi. En kuitenkaan lyönyt vielä kirvestä kiveen, vaan ajattelin selvitellä jauhopuolta josko sieltä saisin vähän tulitukea tähän. Ehkä salin päätteeksi kotimatkalle joku proteiini / hiilarisheikki? Nämä ei tosin taida paljon auttaa siihen kaloripuoleen...
Olen ajatellut, että tulevaisuudessa treenipäivärutiinini menisi kutakuinkin niin, että ruokaikkuna aukeaa klo 14, jolloin vedän rahkan ja vaikkapa banaanin. Klo 16 olen salilla hikoilemassa. Klo 17 olen matkalla kotiin jolloin vetelen jauhosheikin. 17:30 olen kotona ja pitäisi alkaa askarrella ruokia. Klo 18 olisin ruokalappu kaulassa ihastelemassa luomuksiani. Tässä kohtaa minun pitäisi saada luetun perusteella syötyä joku 1700 kaloria eli noin 70% päivän tarpeesta. Klo 21 - 22 olisi sitten se viimeinen 20 - 25% tarpeista nautittava.
Makropuoli onnistuu, sen saan sulamon laskurin avulla helposti täyteen. Kalorit jää kuitenkin sinne ihan maksimissaan 2000kcal. Tämä varmaankin helpottaa ajan myötä, mutta nyt se 500 kaloria lisää ja varsinkin makroja ylittämättä tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta.
Joten, kysynkin teiltä, kuinka vakavaa se on jos kalorit jää 500kcal tavoitteesta? Ja millä ihmeellä saan lisää kaloreita ruokiini ilman, että makrot painelee taivaisiin? Ja onko tuo makrojakauma lähellä totuutta? Toki oma kroppa sen kertoo ja vaaka näyttää jonkun viikon päästä, että missä mennään. Olen kuitenkin melko uusi koko omaan kehoon tutustumisessa, niin tässä vaiheessa en osaa kyllä tulkita merkkejä. Paitsi nälkää, jota ei päivisin liiemmin ole. Ja olisiko sheikkihommiin juurikin whey ja joku hiilarijauho? Niin ja onko parempi vedellä samoilla makroilla ja kaloreilla päivästä toiseen vai kannattaako niitä vaihdella treeni / lepopäivän välillä? Treenipäivinä muuten sama, mutta kotimatkan sheikki vaan lisäksi?

Syö ennemmin oikeaa ruokaa. Sulla on tuota rasvaa kehossa aika paljon niin jos ei ole nälkä ja paino jatkaa putoamista niin anna mennä vaan isommilla miinuksilla. Otat sit myöhemmin sopivanmittaisen lihaksenkasvatusjakson pienillä plussakaloreilla missä korjaat metaboliaa ylöspäin ja lihasta takaisin. Plussakauden jälkeen rypistät viimeiset rasvat irti.

Mun mielestä sun makrot on jo aika jees. Ottaisin sun tilanteessa lisäkalorit hiilareista.

Kalorit menee tavoitellun painonpudotustahdin mukaan ja makrot optimoidaan siihen kalorimäärään. Ei sulla voi olla makrotavoitetta, joka ei sovi kaloreihin. Makroilla 180/180/80 tulee 2160 kaloria, joka pitäisi olla ihan tarpeeksi jos et tee kovin fyysistä työtä.

En tiedä mikä on aktiivisuustasosi, mutta itse toimistotyöläisenä kiristelen nyt 2000-2200kcal energiansaannilla. Mitat noin 173/87 ja olomuoto kohtuullisen tiukka, eli mulla perusaineenvaihdunta todennäköisesti sinua korkeammalla. Jos paino tippuu ilman nälkää niin kaikki hyvin, jatka sitä mikä toimii. Kun tulee nälkä, muokkaa jotain, esim. lisää proteiinimäärää tiputtaen rasvaa ja hiilaria.

Syö ennemmin oikeaa ruokaa. Sulla on tuota rasvaa kehossa aika paljon niin jos ei ole nälkä ja paino jatkaa putoamista niin anna mennä vaan isommilla miinuksilla. Otat sit myöhemmin sopivanmittaisen lihaksenkasvatusjakson pienillä plussakaloreilla missä korjaat metaboliaa ylöspäin ja lihasta takaisin. Plussakauden jälkeen rypistät viimeiset rasvat irti.

Mun mielestä sun makrot on jo aika jees. Ottaisin sun tilanteessa lisäkalorit hiilareista.
Kysyjällä jo pirusti hiilaria makroissa, miksi vielä lisää? Komppaan ehottomasti tuota oikeaa ruokaa.

Ja kysyjälle, miksi nuin paljon hiilaria?

Kysyjällä jo pirusti hiilaria makroissa, miksi vielä lisää? Komppaan ehottomasti tuota oikeaa ruokaa.

Ja kysyjälle, miksi nuin paljon hiilaria?

Koska hiilaria ja protskua on jo tarpeeksi. Ellei sit halua mennä lowcarb/ketolla. Hiilareita oli jo sen verran mukana, että kirjoittaja ei vaikuttanut haluavan lähteä ketoositielle.

Eli suosittelette ennemmin vetämään oikeaa ruokaa kuin esim palkkarina protskulisää? Okei, sehän toki passaa. Mulla kesti tovin tajuta miksei kalorit voi olla jotain muuta, kuin se mitä makroista laskemalla tulee summaksi, kunnes sitten hoksasin, että jokaiselle makrogrammalle on olemassa oma arvo :rolleyes: Taas opittiin uutta.
Aktiivisuustaso on sitä, että toimistotyössä päivät ja kolme kertaa viikossa punttisalia, ainakin toistaiseksi. Jahka paino alkaa pudota, niin varmasti jokin aerobinen harjoittelu tulee mukaan. Varsinkin, kun vielä kesää kohti mennään ja kelit paranee.
Makrot tuli siitä, kun kysyin parilta kaverilta, jotka jotain niistä ymmärtää ja laskin muutamalla netistä googlettamalla löydetyllä laskurilla (macro calculator) ja koostin niistä sellaisen keskiarvon. Kunhan tässä oppii vähän tätä kroppaa tuntemaan, niin alkaa varmasti noiden muovaus suuntaan tai toiseen, mutta tosiaan, tämä kaikki on ihan uutta mulle.
Ketoosidieetti ei ole tavoitteena, olen sen verran perso hiilareille kuitenkin. Muutenkin pyrin pitämään tämän kaiken semisti mielekkäänä, tässä on nyt samaan aikaan tullut kuitenkin monta uutta juttua ja pelkään, että jos touhu menee liian tekniseksi niin mielenkiinto lakkaa. Salillakin teen vielä toistaiseksi 1 jakoista. Hiljalleen muutoksia tulee.
Paastoillut olen vasta kolme päivää, joten tosiaan ihan lapsenkengissä mennään, mutta sen verran huomioita jo, että olen nyt pari iltaa mussuttanut aivan järjettömiä määriä ruokaa. Tänäaamuna kuitenkin heräsin kamalaan nälkään ja vaakakin näytti ihan uusia lukemia. Pienempiä kuin ennen. Hassu juttu miten se ihmiskeho toimii :) Eli voinen päätellä tästä nyt ainakin sen, että eiliset miinuskalorit ei ollut hyvä juttu ja siitä kärsitään nyt tämä päivä sitten.

Ps. opettelen käyttämään lainausta ensi kerralla :X3:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom