Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kaunkohan treenin jälkeen uskaltaa olla syömättä? Ilta-ateria klo 21 on must mutta treenaan usein aamulla tai aamupäivällä, ja ateria vasta vaikkapa 17 tuntuu aika myöhäiseltä ravita kroppa jumpan jälkeen.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kaunkohan treenin jälkeen uskaltaa olla syömättä? Ilta-ateria klo 21 on must mutta treenaan usein aamulla tai aamupäivällä, ja ateria vasta vaikkapa 17 tuntuu aika myöhäiseltä ravita kroppa jumpan jälkeen.
Miksi se on must? Siirrä sitä pikku hiljaa aikaisemmaksi. Muutenkin taitaa olla viimeisten tutkimusten mukaan painottaa ruoka-ajat aiemmaksi vuorokaudessa.
Itse kysymykseen vastaus on, että uskaltaahan sitä olla vaikka koko päivän, optimaalista lienee kuitenkin syödä heti jumpan jälkeen. Joten siirtämällä ikkuna aiemmaksi hyödyt siitä.

Koska en tykkää mennä nälkäisenä nukkumaan. Koko pätkäpaaston toimivuus itselläni perustuu mahdollisuuteen syödä iltapainotteisesti.

Miksei voi vaan ottaa viestissä kirjoitettua sellaisenaan vaan aina tulee jokin "kaikkea voi muuttaa; kaikki on itsestä kiinni"-litanjaa. 🤔

Koska en tykkää mennä nälkäisenä nukkumaan. Koko pätkäpaaston toimivuus itselläni perustuu mahdollisuuteen syödä iltapainotteisesti.

Miksei voi vaan ottaa viestissä kirjoitettua sellaisenaan vaan aina tulee jokin "kaikkea voi muuttaa; kaikki on itsestä kiinni"-litanjaa. 🤔
Koska kysyin syytä. Ja itse tein aiemmin samoin kuin sinä ja juuri samasta syystä, mutta nyt olen siirtänyt ikkunaa aiemmaksi. Ensimmäinen ateria tulee klo 12 ja viimeinen yleensä klo 6-7. Ja olen huomannut, että ihan hyvin onnistuu, kun tuo viimeinen ateria kuitenkin suht myöhään, eikä ehdi nälkä tulla vielä kovin ennen nukkumaan menoa.
Eli jos treeni loppuu klo 9, on ihan ok syödä klo 14?
On ok. Ei optimaalista, mutta tuskin on älyttömän suurta merkitystä.

Eli jos treeni loppuu klo 9, on ihan ok syödä klo 14?

Se on ihan ok. Syödä milloin tahansa. Kokeile eri vaihtoehtoja tovin aikaa ja käytä sitä mikä toimii sulle parhaiten. Se tapa mikä toimii sulle parhaiten voi vaihdella tarpeen mukaan.

Täältä jos kyselee niin neuvot tulee niin laidasta laitaan ettei mitään rajaa. Yksi sanoo, että pidä n päivää viikossa/kuukaudessa missä et syö olleenkaan, sit on OMAD(yksi ruoka päivässä) jengiä, 8/16 ikkunaa, syö 6krt päivässä 3h välein ja jotku saattaa herätä kesken unienkin ahtamaan kaloreita. Sama ruoka-aineissa. Yksi syö vain eläintuotteita, toinen on vegaani, kolmas on hedelmädieetillä jne.

Olen nyt vakiinnuttanut paaston klo 21-13 aikaan enkä aio lähteä mihinkään "ole päivä/viikko/kuukausu syömättä"-juttuihin, vaan osapäiväpaasto sopii itselle. Olen kuitenkin miettinyt kapeampaan aikaikkunaan siirtymistä (nyt rikon joskus paaston jo klo 11 jos treenaan ajoissa) ja lähinnä siinä yhteydessä syntyy huoli noista useamman tunnin treenin jälkeisistä paastoista.

Se on ihan OK (olla syömättä treenin jälkeen), mutta toisaalta voisi myös kysyä, että miksi kukaan niin tekisi.

Eli mitä hyötyä siinä tavoitellaan? Ja jos vastaa "autofagia", niin ei millään pahalla, mutta voi hypätä järveen siinä vaiheessa. 😂

Siksi että paastoaa osan päivästä ja treenaa paaston aikana kuten selitin. Ymmärrän varsin hyvin, että kaikkea voi rukata mutta tarkoitus olisi elää niin, että paasto 21-seuraava iltapäivä olisi automaatio ja treenit on milloin on. Kyselin onko tämä täysin mahdotonta tai hyvin haitallista.

Mistään autofagiasta ei ole kyse. Pelkästään elämän helppoudesta (jonka pätkäpaadto minulle tarjoaa).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siksi että paastoaa osan päivästä ja treenaa paaston aikana kuten selitin. Ymmärrän varsin hyvin, että kaikkea voi rukata mutta tarkoitus olisi elää niin, että paasto 21-seuraava iltapäivä olisi automaatio ja treenit on milloin on. Kyselin onko tämä täysin mahdotonta tai hyvin haitallista.

Pätkäpaasto itsessään ei ole optimaalinen tapa kerätä lihasta maksimaalisesti. Pätkäpaasto on hyvä tapa joillekin rajoittaa kaloreita ja dieetata/pitää kunto siistinä/pikkuhiljaa kasvattaa lihasta. Jos olet harrastelija ja odotat lihaskasvua pitkällä aikavälillä niin anna mennä vaan noin kuin olet ajatellut. Ja testaile ja tuunaa systeemiä juuri sinulle sopivaksi.

Pieni määrä aminohappoja/protskua/nopeata hiilaria treeniin yhteyteen tms. hifistely on mitä osa porukasta tekee, että saa minimoitua paaston negatiivista vaikutusta punttitreeniin. Onko se enää sit paasto on toinen asia. Paras on optimoida asiat sellaiseksi, että ne toimii just sulle hyvällä tavalla ja se selviää vain tekemällä pitkäjänteisesti työtä ja kokeilemalla eri asioita.

Mistään autofagiasta ei ole kyse. Pelkästään elämän helppoudesta (jonka pätkäpaadto minulle tarjoaa).
Jos se tekee elämän helpoksi, niin siitä vaan. Ei siitä tosiaan suurta haittaa ole, vaikka ei optimaalista olekaan.

Mutta edelleen hakkaan kuollutta hevosta ja ihmettelen, että miksi on "tarkoitus elää niin". Leikitään, että treenipäivinä söisitkin pari tuntia aikaisemmin, koska olet juuri treenannut. Okei, so what? Miten tämä tekee elämän vaikeammaksi? Tuleeko nyt ihan sietämätön nälkä sitä seuraavaa ateriaa odotellessa? Vai eikö treenin jälkeen todellakaan ole aikaa heittää huiviin edes pientä proteiinipitoista ateriaa? Vai onko se joku mentaalipuolen juttu, että tietyn ikkunan ulkopuolella ei saa syödä tai tulee paha mieli?

Kysymys lähti oikeastaan siitä, että ajattelin nykyisen kolmen aterian sijaan siirtyä kahteen. Treenaan kuitenkin usein jo aamulla tai aamupäivällä ja mietin, meneekö ihan mahdottomaksi. Nykyään syönkin usein jo esim klo 11 (13 sijaan) mutta tuo tuntuu hiukan minimaaliselta paastolta. Mistä päästäänkin siihen, miksi pätkäpaastoilen. Kai kyse on helppoudesta + eräänlaisesta itsensä ylittämisestä. Paastoilun aloitettuani

-olen ollut aamupäivät virkempi
-treeneissä riittää paremmin virtaa (ihan tosi)
-näläntunne ja siihen liittyvät negatiiviset vaikutukset pysyvät koko päivän paremmin poissa
-painonhallinta on helpottunut ts. ylimääräistä on lähtenyt "ihan itsestään".

Jos syön 11-21, iso osa näistä eduista lähtee.

Paastoilun aloitettuani

-näläntunne ja siihen liittyvät negatiiviset vaikutukset pysyvät koko päivän paremmin poissa

Omaan silmään ei satu yhtäkään negatiiviseksi koettua vaikutusta, joten... Jatkaisitko vaikkapa, kunnes jollain osa-alueella alkaa tökkiä ja muutat sen mukaan?

Kysymys lähti oikeastaan siitä, että ajattelin nykyisen kolmen aterian sijaan siirtyä kahteen. Treenaan kuitenkin usein jo aamulla tai aamupäivällä ja mietin, meneekö ihan mahdottomaksi. Nykyään syönkin usein jo esim klo 11 (13 sijaan) mutta tuo tuntuu hiukan minimaaliselta paastolta. Mistä päästäänkin siihen, miksi pätkäpaastoilen. Kai kyse on helppoudesta + eräänlaisesta itsensä ylittämisestä. Paastoilun aloitettuani

Miksi edes haluat muuttaa, jos sujuu noin hyvin jo nyt? En usko, että saavutat muuta etua kuin painoa saattaa lähteä enemmän (osa voi olla lihaksista), ellet syö suurempaa kalorimäärää kuin nyt.

Zone-sarja -42%
Oikeastaan paino hiukan jumittaa, se on ainoa ongelma. Maltillisesti pyrin pudottamaan.

Plus olisi ihan mukava testata tottuuko ukko kahten ruokailuun päivässä.

Kiitos hyvistä vastauksista tähän mennessä; mielestäni on mukava myös ihan vain pähkäillä aihetta.

Mulle 2 ateriaa + IF+keto toimi tosi hyvin dieetatessa. Plussille kun palasin niin kolme ateriaa ja hiilarit takaisin ruokavalioon on tuntunut sopivalta. Ei ole nälkä ja saa syödä sopivankokoisia annoksia.

Miten ajoitat treenit?

Käytännön pakosta tein kahdella tapaa treenejä. Työpäivinä treeni työpäivän jälkeen. Treenin päälle päivällinen. Viikonloppuisin tein aamupäivästä treenin ja treenin jälkeen lounas. Mulle tuo aamutreeni on mieluisampi. Jotenkin pirteämpi tehdä aamusta treeniä kuin töiden jälkeen henkisesti väsyneenä.

Jos voisi optimoida superisti niin ottaisi treenin siihen syömisikkunan alkuun. Just treeniä ennen aminoa/protskua koneeseen ja treenin jälkeen oikea ruoka. Mä en jaksanut lähteä hifistelyihin, kun niistä on kai lähinnä marginaalista hyötyä. Ennemmin keskittyy isoihin asioihin.

Latest posts

Back
Ylös Bottom