Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ai ai, pahalta kuulostaa. Suosittelen ehdottomasti, että laitat herätyskellon soimaan keskellä yötä ja vedät 30-40 grammaa BCAA:ta.

Näin vältetään massiivinen katabolia ilman paaston katkaisua. /s

Luulin eka että oot tosissas, kunnes tajusin sarkasmin :) tai siis.. Kai toi oli sarkasmia?

Anyways, kyllähän tossa pitää melkein parin tunnin välein syödä jos meinaa 140g saada proteiinia vuorokaudessa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Luulin eka että oot tosissas, kunnes tajusin sarkasmin :) tai siis.. Kai toi oli sarkasmia?

Anyways, kyllähän tossa pitää melkein parin tunnin välein syödä jos meinaa 140g saada proteiinia vuorokaudessa.
300-350g kanaa + nuudelit/riisit/pastat + lasi maitoa kylkeen + kasvikset, niin sulla tulee tuosta jo 90-100g proteiinia. Toisella aterialla 400g raejuustoa ja 140-150g kasassa. Mutta toisaalta et kyllä tarvitse edes noin paljoa proteiinin lähteitä, kun 3000kcal sapuskoilla tulee proteiinia hiilarin ja rasvan lähteistäkin (pähkinävoita ja puuroa) jo aika paljon.

Minä söin "normaalilla" rytmillä pari kuukautta taas testiksi, kun tavoitteena lihasten hankinta. Ei se vaan jotenkin sovi itselle niin hyvin, pätkäpaastoilu tuntuu omalta ja toimii samalla hyvänä kontrollina painon liialliselle nousulle, ahmatti kun olen.

Tiheämmällä syöntivälillä nälästä ja verensokerin laskusta (?) tuli jopa ongelma, koska piti saada sitä ruokaa tasaisin väliajoin tai alkoi olla nälkä ja väsyttää (tämähän on juurikin se "normaali" tilanne). Paastoiluun kun on kropan totuttanut, niin jos sattuu tulemaan päivä jolloin ei ehdi syömään kuin vasta iltapäivästä/illalla, ei tätä edes huomaa jaksamisessa. Jos samaisena päivänä olisikin syönyt aamupalan, tulisi 11-13 aikaan kova nälkä ja sen huomaisi olossa. Muilla vastaavia kokemuksia?

Tiheämmällä syöntivälillä nälästä ja verensokerin laskusta (?) tuli jopa ongelma, koska piti saada sitä ruokaa tasaisin väliajoin tai alkoi olla nälkä ja väsyttää (tämähän on juurikin se "normaali" tilanne). Paastoiluun kun on kropan totuttanut, niin jos sattuu tulemaan päivä jolloin ei ehdi syömään kuin vasta iltapäivästä/illalla, ei tätä edes huomaa jaksamisessa. Jos samaisena päivänä olisikin syönyt aamupalan, tulisi 11-13 aikaan kova nälkä ja sen huomaisi olossa. Muilla vastaavia kokemuksia?
Edit-aika meni umpeen, mutta nyt vasta huomasin tämän muriaanin postaaman videon:

Tuossa 21:40 kohdassa Naiman puhuu juurikin tuosta asiasta mitä itse pohdin ja minkä olen huomannut. Hassua :)

Edit-aika meni umpeen, mutta nyt vasta huomasin tämän muriaanin postaaman videon:

Tuossa 21:40 kohdassa Naiman puhuu juurikin tuosta asiasta mitä itse pohdin ja minkä olen huomannut. Hassua :)
👍

Pitkillä ruokaväleillä ja oikeilla ruokavalinnoilla alkaa kropan toiminnassa tapahtua monia hyviä asioita. Lähes magic happens...

👍

Pitkillä ruokaväleillä ja oikeilla ruokavalinnoilla alkaa kropan toiminnassa tapahtua monia hyviä asioita. Lähes magic happens...
Juu, tapahtuu maagista laihtumista josta seuraa paljon muuta hyvää. Aika yllättävää että niin käy jos syö harvoin ja viisaasti valitsee ruuat

Sarkasmia, sarkasmia. Vaikka 12 tuntia on hieman sitä keskimääräistä syömisikkunaa (15 h paikkeilla) pienempi, niin en itse edes puhuisi "paastosta" tossa kohtaa. Niin lyhyt aika ollaan syömättä.

Tuon 140 grammaahan voi vetää helposti esim. tyylillä
- neljä ateriaa x 35 grammaa klo 8, 12, 16, 20

Ei kai sulla oo tässä tausta-ajatuksena sitä vanhaa myyttiä, että proteiinia on turha syödä yhdellä kertaa 20 grammaa enempää?

Sarkasmia, sarkasmia. Vaikka 12 tuntia on hieman sitä keskimääräistä syömisikkunaa (15 h paikkeilla) pienempi, niin en itse edes puhuisi "paastosta" tossa kohtaa. Niin lyhyt aika ollaan syömättä.

Tuon 140 grammaahan voi vetää helposti esim. tyylillä
- neljä ateriaa x 35 grammaa klo 8, 12, 16, 20

Ei kai sulla oo tässä tausta-ajatuksena sitä vanhaa myyttiä, että proteiinia on turha syödä yhdellä kertaa 20 grammaa enempää?

Ei ole. Aikataulutus vaan on haastava ja tuo että pitäisi aamu kasilta vetää 35g. Myös duunit lopettelen yleensä klo 16:30 aikoihin ja siitä suoraan n. 17 aikoihin salille. Jotenki pitäisi tohonki mahduttaa 35g johonki kohtaan. Lounas klo 12 ja illallinen klo 20 ei ole ongelma eikä mikään saada se 40-50g. Pitänee varmaan panostaa noihin. Klo 16 jos pitäisi vetää välipalana 35g, ni joutuu kokonaisen pussin vedellä jotain pähkinöitä, ku ei tuossa kohtaa päivää pääse oikein kunnon lämmin ruuan äärelle.

Mikäs idea sulla tuossa sitten on kun puhut IF:n hyödyistä? Jos pari tuntia lyhentää ruokaikkunaa, niin tuskin sä mitään mullistavaa odotat? Yleisohjeena sanoisin, että jos ei aio pudottaa painoa, niin ei pitäisi olla juurikaan syytä lyhentää ruokaikkunaa. Jos kuitenkaan et pane pientä painonpudotusta pahaksesi, niin neuvon seuraavaa.

Jätä aamiainen väliin ja aloita syöminen lounaalla. Ota se "välipala" tai jätä ottamatta, mutta panosta illalliseen päivän pääateriana, varsinkin treenipäivinä. Sillä välipalalla ei tuossa välissä juuri virkaa olekaan, jos on syöty lounaalla kunnolla. Panosta proteiininsaantiin ja syö muut makrot enemmän sen mukaan kuinka jaksaa syödä. Ottaa hetken, että totut isompiin aterioihin ja paino saattaa pudota kun et jaksa syödä, mutta ajan kanssa tuo muuttuu. Vaikuttaa siltä, ettet käytä lisäravinteita, mutta niistä on apua jos menee muuten tosi vaikeaksi.

Kun kerralla muutat enemmän, niin pääset paremmin eroon tuosta ilmeisen hankalasta ajatusmallista, jossa lasketaan 5 gramman tarkkuudella paljonko proteiinia pitää milloinkin saada.

Effects of Time-Restricted Feeding on Body Weight and Metabolism. A Systematic Review and Meta-Analysis

TRF regimens achieved a superior effect in promoting weight-loss and reducing fasting glucose compared to approaches with unrestricted time in meal consumption. However, long-term and well-designed trials are needed to draw definitive conclusions.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ole. Aikataulutus vaan on haastava ja tuo että pitäisi aamu kasilta vetää 35g. Myös duunit lopettelen yleensä klo 16:30 aikoihin ja siitä suoraan n. 17 aikoihin salille. Jotenki pitäisi tohonki mahduttaa 35g johonki kohtaan. Lounas klo 12 ja illallinen klo 20 ei ole ongelma eikä mikään saada se 40-50g. Pitänee varmaan panostaa noihin. Klo 16 jos pitäisi vetää välipalana 35g, ni joutuu kokonaisen pussin vedellä jotain pähkinöitä, ku ei tuossa kohtaa päivää pääse oikein kunnon lämmin ruuan äärelle.
Eikö se yks 35-grammainen vois olla treenin jälkeinen heradrinkki?

Sit tarvis enää kolme ateriaa siihen päälle ja voihan se aamupala toki olla kevyempi, jos ei ruoka aamulla maistu samalla lailla.

Myös duunit lopettelen yleensä klo 16:30 aikoihin ja siitä suoraan n. 17 aikoihin salille. Jotenki pitäisi tohonki mahduttaa 35g johonki kohtaan. Lounas klo 12 ja illallinen klo 20 ei ole ongelma eikä mikään saada se 40-50g. Pitänee varmaan panostaa noihin. Klo 16 jos pitäisi vetää välipalana 35g,
Miksi?

Eikö se yks 35-grammainen vois olla treenin jälkeinen heradrinkki?

Sit tarvis enää kolme ateriaa siihen päälle ja voihan se aamupala toki olla kevyempi, jos ei ruoka aamulla maistu samalla lailla.

Lääkäri kielsi terveydellisistä syistä minkäänlaisten proteiinisheikkien käytön. Rasittavat kuulemma enemmän munuaisia, kuin ruoasta saatava proteiini. Mulla siis munuaisten kanssa pientä vaivaa.

Mulla tulee 15h syömättömyysikkuna ilman, että tarvii edes yrittää tai kärvistellä. 8h unta/sänkyaikaa, aamupala ei maistu niin tulee 3h syömättömyyttä heräämisen jälkeen. Iltasyöpöttely vaikuttaa huomattavan negatiivisesti minulla unenaatuun. Olen opettanut itseni olemaan syömättä 4h ennen nukkumaanmenoa(helppoa kuin heinänteko, ei ahdista tai nälätä). Tuosta tulee 9h syömisikkuna ilman, että tarvii edes tsempata. Toi 3h aamupalaan johtuu aikatauluista. Herään yleensä viideltä ja duunin ruokala aukeaa kasilta.

Mä tykkään if:sta ihan vain sen takia, että jää napostelut pois ja on helppo kontrolloida kaloreita. Vedän aamupalan, lounaan ja päivällisen ikkunan sisällä. Aamupala ja lounas on isoja, päivällinen yleensä päivän kevein ateria. Noi kolme ateriaa 9h sisään niin ei siinä tee mieli vetää mitään välipaloja tms. Illalla helppo, kun ei tarvi miettiä napostelisiko vai ei, kun napostelu/syöminen ei ole mahdollisuus. Henkimaailmankin asioita, jos on tottunut naposteluun niin se voi ottaa aikaa oppia pois siitä.

Sillon kun dieettasin niin venytin ikkunaa isommaksi ja jätin aamupalan syömättä + ketoilin. Mulla ketoilu vähensi huomattavasti nälänmäärää versus nykyinen ruokavalio missä on 50-150g hiilareita mukana per päivä.

Lääkäri kielsi terveydellisistä syistä minkäänlaisten proteiinisheikkien käytön. Rasittavat kuulemma enemmän munuaisia, kuin ruoasta saatava proteiini. Mulla siis munuaisten kanssa pientä vaivaa.
En ole itse asiantuntija, mutta nyt kuulostaa kyllä pahasti shaibalta tämä. En ollut edes kuullut tällaista väitettä. Mikä ihme niistä sheikeistä tekisi munuaisille haitallisemman? Sen ovat varmasti kaikki kuulleet, että isot määrät proteiinia ovat haitallisia munuaisille, mutta sekin on asiantuntijoiden toimesta todettu jo myytiksi.

View: https://twitter.com/mackinprof/status/1151837779145441281

View: https://twitter.com/mackinprof/status/477369389918851072

Eli jos olisin asemassasi, niin vähintäänkin kysyisin vielä toiselta lääkäriltä mielipiteen tähän asiaan.

En ole itse asiantuntija, mutta nyt kuulostaa kyllä pahasti shaibalta tämä. En ollut edes kuullut tällaista väitettä. Mikä ihme niistä sheikeistä tekisi munuaisille haitallisemman? Sen ovat varmasti kaikki kuulleet, että isot määrät proteiinia ovat haitallisia munuaisille, mutta sekin on asiantuntijoiden toimesta todettu jo myytiksi.

View: https://twitter.com/mackinprof/status/1151837779145441281

View: https://twitter.com/mackinprof/status/477369389918851072

Eli jos olisin asemassasi, niin vähintäänkin kysyisin vielä toiselta lääkäriltä mielipiteen tähän asiaan.

Munuaisten toiminnan kanssa ei ole vikaa, vaan niissä muodostuu munuaiskiviä ja runsasta proteiinin saantia tulee välttää. Kiellosta huolimatta yritän sen 1,5-2g / rasvaton painokilo syödä. En tiedä syytä, mutta ilmeisesti koska protskusheikin mukana ei tule muita ravinteita, niin munuaiskivien muodostuminen on helpompaa. Ruoan kanssa tulee paljon kaikkea muuta kuin proteiinia ja näin ollen munuaiset ei saa samanlaista "proteiinishokkia" (keksin tuon termin päästäni). Ja kyllähän tuo harmittaa, koska heraa olen käyttänyt säännöllisesti viimeiset 20 vuotta.

Zone-sarja -42%

Suositut

Back
Ylös Bottom