Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tähän väliin viesti vääräuskoisilta. Liittyy myös autofagiaan.

2rpw3yo.jpg

3446wy9.jpg

Shots fired @ kiropraktikko-Berg ja munuaislekuri-Fung.:cautious:

Minua itseä kiinnostaisi eniten se, että auttaako pätkäpaasto/paasto polttamaan paremmin, sitä miehillä keskivartalolla ja naisilla reisissä/pakaroissa olevaa "stubborn fatia".
Nyt kun omaa kroppaa on totuttanut näihin, jopa kuuden päivän paastoihin ja on huomannut sen, ettei ne lihakset sinä aikana häviä minnekään, rasvaa palaa huomattavasti nopeammin, kun kalorivaje on niin suuri ja viikossa olen samoissa voimatasoissa kuin aikasemmin, niin paluuta niin sanottuun "normi" ruokarytmiin ei enää ole.

Minua itseä kiinnostaisi eniten se, että auttaako pätkäpaasto/paasto polttamaan paremmin, sitä miehillä keskivartalolla ja naisilla reisissä/pakaroissa olevaa "stubborn fatia".
Nyt kun omaa kroppaa on totuttanut näihin, jopa kuuden päivän paastoihin ja on huomannut sen, ettei ne lihakset sinä aikana häviä minnekään, rasvaa palaa huomattavasti nopeammin, kun kalorivaje on niin suuri ja viikossa olen samoissa voimatasoissa kuin aikasemmin, niin paluuta niin sanottuun "normi" ruokarytmiin ei enää ole.

Mites muuten reenaatko noilla pitemmillä paastopätkillä vai keskitytkö vain paastoon?

Mites muuten reenaatko noilla pitemmillä paastopätkillä vai keskitytkö vain paastoon?

Olen tehnyt nyt kummallakin tavalla. Treenannut täyspaastossa ja pitänyt pelkän paaston. Jatkossa tulen treenaamaan täyspaastossa, kun olen huomannut, että kroppa on tottunut siihen, että energiaa ei ruuasta tule, vaan se on otettava jostain muualta. Esim viime kerralla, voima ja energia tasot ei juurikaan tippunut, verrattuna ensimmäiseen kertaan kun pitkää paastoa kokeili.

Onko numeroita antaa? Paljonko painoa lähtee, paljonko arvioit siitä olevan rasvaa? Millaiset voimatasot sulla on? Miten paljon ne tippuu useamman päivän paastossa?

Onko numeroita antaa? Paljonko painoa lähtee, paljonko arvioit siitä olevan rasvaa? Millaiset voimatasot sulla on? Miten paljon ne tippuu useamman päivän paastossa?
Tänne nyt jaksas mitään tuloksia laitella, kun panostus punttihommiin on aika vähäistä, mutta tälläsissä voimatasoissa tällä hetkellä pyöritään.
ATG etukyykky ilman vyötä 1,6 x omapaino, veto ilman vyötä 2,5 x omapaino. Dippejä 40kg:n lisäpainoilla 3-6 toiston sarjoja ja leukoja 32,5kg lisäpainoilla 3-6 toiston sarjoja. Treeniä tulee 1-4 kertaa viikkoon, riippuen vähän onko reissuja tiedossa. (matkustelen aika paljon työn takia ja välillä on aikoja jolloin salille ei pääse 1-2 viikkoon, jolloin ainut vaihtoehto on hotellien salit)
Modailen treenejä sen mukaan miten pääsen salille. 1-3 jakosia treenejä lennosta. Tällä hetkellä reverse pyramid tyyliin. Kova intesiteetti ja matala volyymi.

Olen mitannut vyötärön, reiden ja rintakehän paksuuden ennen paastoa.
Painoa esim kuuden päivän paastolla lähti 2kg pysyvästi, josta vyötäröltä lähti 3cm. Vyötäröltä ja reisistä noin 1cm ja kummassakin paikassa parani lihaserottuvuus samalla. 2 viikkoa myöhemmin voimatasot oli samassa kuin ennen paastoa. Väittäisin, että esim tuosta 2kg:stä suurin osa oli rasvaa, mutta vaikea sanoa ilman mittauksia. Jos laskee ihan kalorikulutuksen perusteella, niin noin 2rasvakilon verran oli miinuksilla, tuon kuuden päivän aikana.

Paaston aikana treenatessa, olen pystynyt nyt käyttämään samoja painoja kuin normaalisti, mutta toistoja en ole saanut ihan yhtä monta. Esim etukyykyssä on mennyt vain kolmonen painolla, jolla sai aikaisemmin seitsemän toistoa. Toisaalta dipeissä, pystyi käyttämään samoja painoja kuin normisti.

Paastotreenit on parantunut koko ajan verrattuna ensimmäiseen kertaan kun paastosi ja treenasi. Silloin treenit meni ihan perseelleen ja energiaa ei ollut tehdä mitään. Kolme kertaa, olen nyt kokeillut tehdä useamman päivän paastoja ja treenata samalla.

Ei taida olla mitään syytä olettaa, että paastoaminen tehoaisi tuohon stubborn fatiin jotenkin eri lailla verrattuna perinteiseen kalorien rajoittamiseen.

Nyt on tullut hyvä teksti mikä saattaa poikia lisää oikeita pätkäpaasto tutkimuksia 0 energia sisäänotolla paaston aikana.

The role of intermittent fasting and meal timing in weight management and metabolic health | Proceedings of the Nutrition Society | Cambridge Core

View: https://youtu.be/NT9GRQM98Ww

This review will consider the state of current understanding regarding various forms of intermittent fasting (e.g. 5:2, time-restricted feeding and alternate-day fasting). The efficacy of these temporally defined approaches appears broadly equivalent to that of standard daily energy restriction, although many of these models of intermittent fasting do not involve fed-fasted cycles every other 24 h sleep–wake cycle and/or permit some limited energy intake outside of prescribed feeding times. Accordingly, the intervention period therefore may not regularly alternate, may not span all or even most of any given day, and may not even involve absolute fasting. This is important because potentially advantageous physiological mechanisms may only be initiated if a post-absorptive state is sustained by uninterrupted fasting for a more prolonged duration than applied in many trials. Indeed, promising effects on fat mass and insulin sensitivity have been reported when fasting duration is routinely extended beyond sixteen consecutive hours. Further progress will require such models to be tested with appropriate controls to isolate whether any possible health effects of intermittent fasting are primarily attributable to regularly protracted post-absorptive periods, or simply to the net negative energy balance indirectly elicited by any form of dietary restriction.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tekisi mieli ostaa, mutta sais sisällössä olla konkreettisempaakin neuvontaa kuin "skippaa aamupala ja syö paljon proteiinia" :D

Yritin nopeasti silmäillä sisältöä. Onhan tuossa paljon teoriaa että miksi tuo 16/8 olisi hyvä tapa. Käytännön tekemiseen en usko että hirveästi voi olla mitään uusia vinkkejä. Paastoa vähintään 16h ja syö oikein ja terveellisesti syömisikkunan aikana. Sitähän se on. :)

Zone-sarja -42%
Paastoilin juuri muutaman viikon 18/6 tyylillä. Eka viikko meni todella hyvin ja kroppa tuntui freshiltä ja koko ajan oli sellainen kevyt olo. Toisella viikolla sitten droppasi voimatasot todella rajusti ja kroppa meni vähän kuin jumiin, hirveä turvotus jo pöhötys päällä kokoajan. Osaako kukaan sanoa mikä homma? Söinkö liian vähän vai mitä tapahtui? Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Paastoilin juuri muutaman viikon 18/6 tyylillä. Eka viikko meni todella hyvin ja kroppa tuntui freshiltä ja koko ajan oli sellainen kevyt olo. Toisella viikolla sitten droppasi voimatasot todella rajusti ja kroppa meni vähän kuin jumiin, hirveä turvotus jo pöhötys päällä kokoajan. Osaako kukaan sanoa mikä homma? Söinkö liian vähän vai mitä tapahtui? Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

En tiedä. Oisko suolaan liittyvä homma? Thomas Delauer puhui just jossain videossa että paaston aikana ois hyvä naukkailla suoloja.

Puhuin aiemmin sitä, että pätkäpaasto on mulle ihan yhtä tyhjän kanssa ja tuntuu vetävän aineenvaihdunnan jumiin. Mutta luinpa taannoin jostain blogista, en muista mistä, jonkun kommenttikenttään kirjoittaman tekstin jonka viesti oli kutakuinkin seuraava: Elimistö toimii vuorokausirytmin mukaan. Vireystila, aivojen toiminta, suorituskyky jne. riippuvat kaikki vuorokausirytmistä. Miksi ei siis rasvan varastointikin? Voisi olettaa, että luolamiehet on paastonneet nimen omaan sen aamupäivän, metsästäneet päivällä ja syöneet illalla, joten elimistölle olisi hyvinkin edullista se, jos rasvan varastointi olisi illalla tehokkaampaa.

Mä tykkäsin tästä ajatuksesta ja päätin kokeilla kuukauden ajan. Ruokaikkuna oli aamu kuudesta kahteentoista päivällä. Ja kas kummaa, tämä toimi siinä missä iltasyöminen ei toiminut. Paino tippui kilon viikkotahtia. Ainoa vain, että syömättömyys on aamulla paaaaljon helpompaa kuin illalla. Siinäkin huomaa tuon vuorokausirytmin vaikutuksen. Tuo iltapaasto on vähintään kymmenen kertaa niin vaikea ylläpitää kuin aamupaasto. Nälkä ja ruoan himo on aivan järkyttäviä ja vaatii vähän selkärankaa. Siksipä mulla olikin lauantai ja sunnuntai normaalipäiviä, kun ei mun kuuppa olisi kyllä muuten kestänyt.

Puhuin aiemmin sitä, että pätkäpaasto on mulle ihan yhtä tyhjän kanssa ja tuntuu vetävän aineenvaihdunnan jumiin. Mutta luinpa taannoin jostain blogista, en muista mistä, jonkun kommenttikenttään kirjoittaman tekstin jonka viesti oli kutakuinkin seuraava: Elimistö toimii vuorokausirytmin mukaan. Vireystila, aivojen toiminta, suorituskyky jne. riippuvat kaikki vuorokausirytmistä. Miksi ei siis rasvan varastointikin? Voisi olettaa, että luolamiehet on paastonneet nimen omaan sen aamupäivän, metsästäneet päivällä ja syöneet illalla, joten elimistölle olisi hyvinkin edullista se, jos rasvan varastointi olisi illalla tehokkaampaa.

Mä tykkäsin tästä ajatuksesta ja päätin kokeilla kuukauden ajan. Ruokaikkuna oli aamu kuudesta kahteentoista päivällä. Ja kas kummaa, tämä toimi siinä missä iltasyöminen ei toiminut. Paino tippui kilon viikkotahtia. Ainoa vain, että syömättömyys on aamulla paaaaljon helpompaa kuin illalla. Siinäkin huomaa tuon vuorokausirytmin vaikutuksen. Tuo iltapaasto on vähintään kymmenen kertaa niin vaikea ylläpitää kuin aamupaasto. Nälkä ja ruoan himo on aivan järkyttäviä ja vaatii vähän selkärankaa. Siksipä mulla olikin lauantai ja sunnuntai normaalipäiviä, kun ei mun kuuppa olisi kyllä muuten kestänyt.
En usko, että tuo rasvan varastointi on mitenkään merkittävästi erilaista aamulla versus illalla, mutta nykyäänhän tästä vuorokausirytmistä ja time-restricted eatingistä on tullut aika suosittu parivaljakko.

Satchin Panda ja kumppanit ovat aiheen tunnetuimmat tutkijat ja tärkein message taitaa olla, että olisi hyvä terveyden kannalta saada kropan kellot synkronoitua. Eli aamulla olisi sekä hyvä saada valoa että käynnistää ruuansulatusjärjestelmä, illalla sitten himmailla. Tämän suhteenhan perinteinen 12-20 Leangains-rytmi ei välttämättä olisi optimaalinen, mutta sitten olen kuullut ehdotettavan sellaista ratkaisua, että käynnistetään putkistot aamulla esim. kahvikupilla, niin voidaan silti pitää ne syömiset vaikka välillä 11-19. Panda ei kuitenkaan suosittele, että "syömisikkunaa" venytetään yli 12 tunnin, eli jos kahvin vetää aamukahdeksalta, niin iltakahdeksan aikaan ei enää pitäisi syödä.

Nyt kun itse kiristelen viimeisiä kiloja kesää varten, olen mennyt juuri tällaisella systeemillä. Eli aamulla vedän pelkän kahvikupin ja otan vastaan mahdollisimman paljon arskaa. Varsinaiset syömiset välillä 11-19. Täytyy sanoa, että unenlaatu ja erityisesti nukahtaminen illalla on helpottunut huomattavasti. Unirytmi tuntuu pysyvän todella hyvin hanskassa. Tiedä sitten kuinka paljon on placeboa, mutta samapa tuo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom