Sissonia jos on uskominen niin pidempiaikaisella rasvapohjaisella dieetillä nimenomaan pitkäkestoisen urheilusuorituksen kannalta käytetään enemmän rasvaa ja vähemmän ketoneita energiantuotantoon. Ketonien tuotto vähee, koska lihakset käyttävät enemmän rasvaa ja ketonit jää aivojen käyttöön. Elimistö optimoi energiankäyttöä ja jättää turhat ketonit tekemättä. Alleviivataa nyt vielä kerran, että mua nimenomaan kiinnostaa pitkäkestoiset urheilusuoritukset eikä esim. rasvaprosentin vähentäminen tai tunnin punttitreenin optimointi.
Tästähän rasva-adaptaatiossa on juuri kyse. Silloin kun elimistö on oppinut käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineena, ketoaineet jäävät pääasiassa aivojen ja keskushermoston käyttöön. Sisson on asian ytimessä.
Itse olen tämän havainnut 3-8h kestävien hiihto-, pyöräily- ja juoksusuoritusten aikana. Rasva-adaptoituneena ei tule ns ”seinää vastaan”, bonk proof siis. Siitähän seinään törmäämisessä on normaalisti kyse, kun aivot ja lihakset käyttävät samaa polttoainetta ja jos siitä tulee pula, niin kyllä silloin vauhti hidastuu. Kun aivoilta ei lopu bensa, niin samanlaista törmäystä ei tapahdu. Myös palautuminen pitkistä suorituksista on aivan eri tasolla rasva-adaptoituneella. Myös salitreenit sujuu hienosti vaikka paastotilassa, kun on joustava aineenvaihdunta.
Näitä kokemuksia on turha ampua alas muutamia viikkoja kestävien tutkimusten perusteella. Itsellä urheilusuorituksien paraneminen on ottanut muutaman vuoden totuttelun.