Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen periaatteessa kyllä samaa mieltä, että kalorit on todella niukat ja liikunnan määrä on kova. Mutta muutoin ei vain ole tullut tuloksia, ja nytkin painoa tippuu maltillisella 1-1,5kg/kk tahdilla. Meneeköhän tämä sitten sen surullisen kuuluisan set pointin piikkiin, en ole ikinä ollut näin vähissä rasvoissa. Ensisijainen tavoite olisi päästä omalla asteikolla kireään kuntoon, joka on todella kaukana kisakunnossa. Sellainen kondis, että vähän vatsapalikat alkaa erottumaan. Sellainen terve urheilijalookki. Mutta oma genetiikka on sellainen, että se saavuttaminen on erittäin vaikeaa. Erittäin leveä vyötärö, kapea lantio, rasva varastoituu jenkkakahvoihin ja alavatsaan.

Omalla asteikolla kireästä lähtötilanteesta olisi mukava lähteä kerryttämään lihasmassaa. Toiveena olisi että saisin mahdollisimman nopeasti nostettua kalorit päälle 3:n tonnin, dieetin päätyttyä ilman, että alkaa rasvaa kertymään suuremmin. Ainahan sitä saa toivoa. Syöminen on mulle niitä elämän suuria nautintoja, joten tarkoitus ei ole missään nimessä viettää tässä olotilassa yhtään ylimääräistä päivää. Halusin nyt lähinnä ottaa tälläisen isomman urakan kerralla alta pois hoidettavaksi, jottei näin radikaaleihin ratkaisuihin tarvitsisi enää ikinä ryhtyä ja osaltaan nähdä myös omat rajat kuinka rasvattomaan kuntoon minun genetiikalla on mahdollista päästä.

Minulla oli 6 vuoden taukotreenistä vakavien terveysongelmien vuoksi ja vuosi sitten tilanne alkoi olemaan sellainen että pystyin taas aloittamaan salitouhut. Kaikki lihakset surkastuivat täysin tuon kuuden vuoden aikana, ja rasvaakin kertyi, vaikka pidin ruokavalion erittäin siistinä. Penkissä nousi ensimmäisellä kerralla 3 toistoa pelkällä tangolla.
Juup. No ehkäpä silti vähän vois karsia tuota liikuntaa pois, että saapi vähän lepoa enemmän. Ja sit vois olla hyötyä sisällyttää jotain pieniä tankkauksia tuohon että pitäisi vähän paremmin aineenvaihduntaa elossa. Vaikkapa puolikas päivä vapaata syöntiä alkuun viikossa, ettet laske mitään kaloreita vaan annat mennä mitä mieli tekee. Jos homma toimii niin sit vaikka kokopäivä vapaata syöntiä. Dieetti tauko vois olla fiksuin vaihtoehto, mutta jos vaan haluut viedä projektin loppuun niin tankkauksilla saa varmaan vähän lisäaikaa.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jahas, vuosia tätä IF dorkana pitäneenä brosplit potarina, on ikä tehnyt tehtävänsä ja vähän viisastuttu. Tajuttu ettei mailma olekkaan niin mustavalkoinen ja nykyisen työnkuvassa tämä IF on kutkutellut mieltä.

Onko tästä aiheesta jotai hyvää info/FAQ podcastia olemassa? Mielllään ei youtubesta.

Ainakin voisin antaa tälle mahdollisuuden.

Jahas, vuosia tätä IF dorkana pitäneenä brosplit potarina, on ikä tehnyt tehtävänsä ja vähän viisastuttu. Tajuttu ettei mailma olekkaan niin mustavalkoinen ja nykyisen työnkuvassa tämä IF on kutkutellut mieltä.

Onko tästä aiheesta jotai hyvää info/FAQ podcastia olemassa? Mielllään ei youtubesta.

Mä oon tykännyt mark sissonin markkinoimasta ruokavaliosta. Sissonin ideat osuu yhteen sen kanssa mitkä on mun tavoitteet. Tavoite on nostaa painavia asioita ja pystyä tekemään pitkäkestoisia juttuja kuten fillarointia tai kalastusta ilman, että tarvii kantaa mukana hiilarijuomia ja/tai energiapatukoita. Bonusta on, että aamusta voi lähteä liikkeelle heti ja ruoka tulee mieleen vasta lounasaikana. Toinen bonus on, että tällä tavalla paino putoaa kuin itsestään ja ei tarvi kärsiä nälästä. ts. toimii mun keholle kuin naula päähän.

The Keto Reset Diet: How Does It Work? | Healthy Moms Podcast
The Definitive Guide to Keto | Mark's Daily Apple

Mun mielestä suurin virhe minkä voi tehdä on alkaa ahmimaan paskalaatuista ruokaa/rasvaa oletuksella, että kaikki paitsi hiilarit on hyväksi, kunhan menee ketoosissa ja pätkäpaastoaa. Kasvisten, lihan ja rasvojen laadukkuuteen kannattaa satsata. Öljyistä moni kasvisöljy mitä on markkinoitu hyvinä onkin epäilyttävää nykytiedon varassa.

Toki pätkäpaastoa voi tehdä hiilaripohjaisellakin ruokavaliolla. Mulle hiilaripohjainen kera kalorivajeen ei sovi, kun hiilarit saa aikaan kiljuvan nälän ja olo muuttuu melko epämukavaksi. Mä syklittelen pidempää rasvapohjaista pätkäpaastoa miinuksilla ja lyhyempää hiilaripohjaisempaa tankkausjaksoa plussilla.

edit. Mulle on toiminut 18/6 hyvin. Ruokaikkuna on 11-17 välillä. Lounas duunissa ja päivällinen kotona. Useimmiten ei mitään välipaloja.

Viimeksi muokattu:

Tässä aika hyvin tiivistetty eri mahdollisuudet totuttaa 16/8 tyylistä pätkäpaastolua.

The Leangains Guide | Leangains

Jees, eihän tuo ihan kovin vaikealta kuulosta. Muutama kysymys herää. Voiko ja/tai kannattaako paastoa katkaista perus intrajuomalla? Vähä heraa/aminot ja hiilarit.

Toisekseen, teen vuorotyötä jonka raameihin melkein saan tuon 16/8 väännettyä.
Aamuvuorot 05-14, paaston katko tulisi tuolloin n. Klo 14 jolloin reenaamaan. Tästä pitäisikin kääntää iltavuororytmiin jolloin paaston voisi katkaista klo 11 kun reenit ennen töitä.

En usko että tuo muutaman tunnin heitto olisi paha, ja nyt kun miettii niin onhan siinä aina vapaapäivä töiden välissä jolloin rytmiä voi vähän ajastaa. Mietityttää vain unen saanti. Väkisin tulee n.6h vikasta safkasta unelle.

Jees, eihän tuo ihan kovin vaikealta kuulosta. Muutama kysymys herää. Voiko ja/tai kannattaako paastoa katkaista perus intrajuomalla? Vähä heraa/aminot ja hiilarit.

Aamuvuorot 05-14, paaston katko tulisi tuolloin n. Klo 14 jolloin reenaamaan. Tästä pitäisikin kääntää iltavuororytmiin jolloin paaston voisi katkaista klo 11 kun reenit ennen töitä.

En usko että tuo muutaman tunnin heitto olisi paha, ja nyt kun miettii niin onhan siinä aina vapaapäivä töiden välissä jolloin rytmiä voi vähän ajastaa. Mietityttää vain unen saanti. Väkisin tulee n.6h vikasta safkasta unelle.
Mulla katkeaa aina paasto amino+hiilari juomaan. Ei oo ongelmia ollu.

Jotkut sanoo että ois "paras" pelkällä proteiinillä katkasta, saa jollain tavalla huijattua soluja sillä. Thomas Delaur tota selitti jossain videossaan.

Jotkut sanoo että ois "paras" pelkällä proteiinillä katkasta, saa jollain tavalla huijattua soluja sillä. Thomas Delaur tota selitti jossain videossaan.
Kuulostaa ihan höpöhöpöjutuilta taas. Mutta DeLauer's gonna DeLauer.

Tottakai paaston voi katkaista palkkarilla, ja jos paaston päätteeksi treenaa, niin sitä voisi pitää jopa suositeltavana. Ja päivän proteiinit mielellään useampaan annokseen.
En myöskään olisi liian tiukka noiden 16-8-raamien kanssa. Sehän on ihan hatusta vedetty aikataulu. Tärkeämpää olisi syödä suurin piirtein samaan aikaan joka päivä ja pitää syömisikkuna max 12 tunnin pituisena (jos siis tämä vain mahdollista työ- ja muiden kuvioiden kanssa).

Kuulostaa ihan höpöhöpöjutuilta taas. Mutta DeLauer's gonna DeLauer.

Tottakai paaston voi katkaista palkkarilla, ja jos paaston päätteeksi treenaa, niin sitä voisi pitää jopa suositeltavana. Ja päivän proteiinit mielellään useampaan annokseen.
En myöskään olisi liian tiukka noiden 16-8-raamien kanssa. Sehän on ihan hatusta vedetty aikataulu. Tärkeämpää olisi syödä suurin piirtein samaan aikaan joka päivä ja pitää syömisikkuna max 12 tunnin pituisena (jos siis tämä vain mahdollista työ- ja muiden kuvioiden kanssa).

Niin siihen en oikeen osaa sen tarkemmin sanoo mihi se perustuu ku en asiaa sen enempiä oo tutkinu, mutta hyvin se sitä perusteli, toki hän vähän "kauppaa" omaa juttuuaan että ei voi tietää mikä se totuus on mutta tuskin sillä nii älyttömiä merkityksiä on. Toi 16/8 siinä mielessäkin hauska että, alkaako se paastokaan heti viimisen aterian jälkeen, kun kestäähän se sulaa vatsassa se ruoka jonkusen aikaa vai eikö sitä vaan tarkotuksella huomioida. Toki se voisi mennä hölmömmän kuuloseksi se aikamääre siinä jos niin tarkkaan tutkittas :D

How to Break a Fast Safely - Step By Step Guide to Breaking a Fast - Siim Land

Okei toi oli nyt eka linkki mitä google anto mutta kuitenki. Tossa varoteltii siitä et jos hirveemmi hiilareita vetää nii voi alkaa turvottaa ja vettä kerätä huomattavasti. Toki taas yksilöllisyys ja tottumuksetki tulee kuvioon.

Niin siihen en oikeen osaa sen tarkemmin sanoo mihi se perustuu ku en asiaa sen enempiä oo tutkinu, mutta hyvin se sitä perusteli, toki hän vähän "kauppaa" omaa juttuuaan että ei voi tietää mikä se totuus on mutta tuskin sillä nii älyttömiä merkityksiä on. Toi 16/8 siinä mielessäkin hauska että, alkaako se paastokaan heti viimisen aterian jälkeen, kun kestäähän se sulaa vatsassa se ruoka jonkusen aikaa vai eikö sitä vaan tarkotuksella huomioida. Toki se voisi mennä hölmömmän kuuloseksi se aikamääre siinä jos niin tarkkaan tutkittas :D

How to Break a Fast Safely - Step By Step Guide to Breaking a Fast - Siim Land

Okei toi oli nyt eka linkki mitä google anto mutta kuitenki. Tossa varoteltii siitä et jos hirveemmi hiilareita vetää nii voi alkaa turvottaa ja vettä kerätä huomattavasti. Toki taas yksilöllisyys ja tottumuksetki tulee kuvioon.
Useimmiten juuri suositellaan, että paasto katkaistaisiin päivän isoimmalla ja hiilaripitoisimmalla aterialla, koska silloin olemme insuliiniherkempiä kuin illalla kolmannen aterian kohdalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Useimmiten juuri suositellaan, että paasto katkaistaisiin päivän isoimmalla ja hiilaripitoisimmalla aterialla, koska silloin olemme insuliiniherkempiä kuin illalla kolmannen aterian kohdalla.

Sen verra vielä toho "proteiinikatkasutyyliin" että siinäki oli suositeltu että jo puolentunnin-tunnin päästä sitte syötäs jo kunno ateria.

Toki pätkäpaastoa voi tehdä hiilaripohjaisellakin ruokavaliolla.

Kaiketi nyt "normi" tasapainoinen ruokavalio on yleisin IF:n toteutuksen perusmalli. Ketoilu yms on sitten IF-riippumaton lisä siihen.

Itse kyllä menen vahvasti hiilaripohjaisella ruokavaliolla aina, ihan suorituskyvyn kannalta.

Kaiketi nyt "normi" tasapainoinen ruokavalio on yleisin IF:n toteutuksen perusmalli. Ketoilu yms on sitten IF-riippumaton lisä siihen.

Itse kyllä menen vahvasti hiilaripohjaisella ruokavaliolla aina, ihan suorituskyvyn kannalta.

Ite kans tulee toteutettua normi hiilari IF settiä, hiilariakin tulee jotain 300-400g päivässä varmaankin, silti huomaa että kroppa kiinteytyy ja ylinmääränen turvotus on kadonnu sekä se suurempi näläntunne.

Ymmärrän hyvin tuon, että joillekin hiilaripohjainen toimii parhaiten.

Mun kroppa toimii päinvastoin. Rasvasta energianotto toimii mulle. Jaksaa puurtaa pitkäkestoisia melonta/fillaria maastossa/aalloissakahlaus kalastusreissuja ilman, että tarvii väsätä aamupalaa ennen touhuamista ja ei ole pakko kuljettaa mukana energiajuomia/patukoita. Toinen asia mikä pitää mut rasvapohjaisessa on olotilan tasaisuus. Hiilaripohjaisella kun pätkäpaastoan niin paaston loppupuolella olo on kuin perseeseen ammutulla karhulla.

Mulle paras systeemi on syklinen ketogeeninen ja sissonin primal endurance oppien seuraaminen.

Viimeksi muokattu:
Mun kroppa toimii päinvastoin. Rasvasta energianotto toimii mulle. Jaksaa puurtaa pitkäkestoisia melonta/fillaria maastossa/aalloissakahlaus kalastusreissuja ilman, että tarvii väsätä aamupalaa ennen touhuamista ja ei ole pakko kuljettaa mukana energiajuomia/patukoita. Toinen asia mikä pitää mut rasvapohjaisessa on olotilan tasaisuus. Hiilaripohjaisella kun pätkäpaastoan niin paaston loppupuolella olo on kuin perseeseen ammutulla karhulla.

Kuinka pitkään olet pätkäpaastonnut? Käytätkö nikotiinia tai jotain muuta vastaavaa? Kuulostaa vähän siltä, että paastotila katkeaa ennen syömisikkunaa.

Oli miten oli. Ketoosi toimii loistavasti paaston kanssa. Minua on aina kiinnostanut noi CKD ja TKD, mutta en ole ikinä jaksanut tehdä kunnolla keto flunssan takia. @Meitherson puhui aikaisemmin DeLauerin paaston katkaisemisesta, mutta mitä olen katsellut videoita hän katkaisee paaston hiilaripitoisella(ie. riisikakku) ruualla, jopa ketoosin kanssa. Tuleeko sinulle ongelmia kun palaat ketoosiin?

Kuinka pitkään olet pätkäpaastonnut? Käytätkö nikotiinia tai jotain muuta vastaavaa? Kuulostaa vähän siltä, että paastotila katkeaa ennen syömisikkunaa.

Oli miten oli. Ketoosi toimii loistavasti paaston kanssa. Minua on aina kiinnostanut noi CKD ja TKD, mutta en ole ikinä jaksanut tehdä kunnolla keto flunssan takia. @Meitherson puhui aikaisemmin DeLauerin paaston katkaisemisesta, mutta mitä olen katsellut videoita hän katkaisee paaston hiilaripitoisella(ie. riisikakku) ruualla, jopa ketoosin kanssa. Tuleeko sinulle ongelmia kun palaat ketoosiin?

En käytä nikotiinia tai alkoholia. Aamulla menee kuppi kahvia mustana. Syönti-ikkuna on 11-17 väli, paastoa 18 tuntia.

Mulle sokeri/hiilarit aiheuttaa hillittömän nälän ja ruuankaipuun. Rasvapohjaisella puksuttaa tasaiseen. Olisinkohan 9kk nyt mennyt if:lla ja tuosta rasvapohjaisella ruokavaliolla viimoiset 4kk. Tämä paljon rasvaa, paljon kasviksia ja proteiinia tarpeeksi mutta ei liikaa on mulle hyvin toimiva versus hiilaripohjaisempi sapuska.

Yks uniikki asia mun tapauksessa on, että herään yleensä ennen viittä aamulla niin tuo paastopätkä heräämisen ja lounaan välissä on pitkä. Pidän saman rytmin viikonloppuna ja teen jonkin aerobisen pitkäkestoisen aktiviteetin ennen paaston katkaisemista. Pääsee heti aamusta liikkeelle helposti ja harrasteen jälkeen vasta sapuska.

Tarkoitus olis jatkaa vielä 5kk rasvapohjaista syklistä ketogeenistä. Sitten on tarpeeksi annettu tälle aikaa ja hyvä katsoa miten rasva-adaptoituneeksi mun keho pääsee. Mikä suorituskyky ja kehon ulkonäkö on siinä kohtaa kiinnostaa. Samalla myös vuositarkastus lääkärissä niin saa veriarvot ulos ja voi verrata labroja aikaisempiin vuosiin.

Tuossa kohtaa on myös hyvä sitten rukata ruokavaliota niin saa taas vuoden päästä verrata miten muutos x vaikutti olotiloihin ja labroihin.

Siinä kohtaa kun on hyvin rasva-adaptoitunut niin mun käsityksen mukaan voi pelata enempi hiilareilla. Se kortti lienee tulee mulla käyttöön kesän jälkeen.

Olisinkohan 9kk nyt mennyt if:lla ja tuosta rasvapohjaisella ruokavaliolla viimoiset 4kk. Tämä paljon rasvaa, paljon kasviksia ja proteiinia tarpeeksi mutta ei liikaa on mulle hyvin toimiva versus hiilaripohjaisempi sapuska.

Kuulostaa hyvältä. 5kk pitäisi olla riittävästi aikaa adaptoitumiseen, joten ketoosi luultavasti sopii sinulle hyvin.

Yks uniikki asia mun tapauksessa on, että herään yleensä ennen viittä aamulla niin tuo paastopätkä heräämisen ja lounaan välissä on pitkä. Pidän saman rytmin viikonloppuna ja teen jonkin aerobisen pitkäkestoisen aktiviteetin ennen paaston katkaisemista. Pääsee heti aamusta liikkeelle helposti ja harrasteen jälkeen vasta sapuska.

Minulla on noin 9h heräämisen jälkeen ruokailu. Joskus vähän venyy, kun on kiireitä tai ei jaksa tehdä ruokaa. Noudatan warrior(20/4) tyylistä paastoilua. Treenaan välillä vähän aikaisemmin(~5h kohdalla), eikä minulle tule nälkää edes treenin jälkeen. Monilla täällä aikasempien keskusteluiden mukaan ei välttämättä ole nälkää, mutta syö silti. Hyvä, että pidät rutiinit viikonloppuisinkin. (y)

Tarkoitus olis jatkaa vielä 5kk rasvapohjaista syklistä ketogeenistä. Sitten on tarpeeksi annettu tälle aikaa ja hyvä katsoa miten rasva-adaptoituneeksi mun keho pääsee. Mikä suorituskyky ja kehon ulkonäkö on siinä kohtaa kiinnostaa. Samalla myös vuositarkastus lääkärissä niin saa veriarvot ulos ja voi verrata labroja aikaisempiin vuosiin.

Tuossa kohtaa on myös hyvä sitten rukata ruokavaliota niin saa taas vuoden päästä verrata miten muutos x vaikutti olotiloihin ja labroihin.

Melko hyvä asenne. Monet alkavat muokkaamaan ruokavaliotaan parin viikon kohdalla, kun asiat eivät etene haluttuun tahtiin. Itsekään en jaksa ketoilla noin kauaa ikinä vaikka tulokset ovat loistavia. Keto + if on melko hc kombo tavalliselle tallaajalle. Pakkiksella toki peruskauraa.

En käytä nikotiinia tai alkoholia. Aamulla menee kuppi kahvia mustana.
Sama, paitsi että pari kuppia. Tavan vuoksi.
Mulle sokeri/hiilarit aiheuttaa hillittömän nälän ja ruuankaipuun. Rasvapohjaisella puksuttaa tasaiseen.
Juuri näi itelläki.

9kk nyt mennyt if:lla ja tuosta rasvapohjaisella ruokavaliolla viimoiset 4kk. Tämä paljon rasvaa, paljon kasviksia ja proteiinia tarpeeksi mutta ei liikaa on mulle hyvin toimiva versus hiilaripohjaisempi sapuska.
Muuten sama, mutta paljon eläinrasvaa, kohtuudella kasviksia ja prodea.

Yks uniikki asia mun tapauksessa on, että herään yleensä ennen viittä aamulla niin tuo paastopätkä heräämisen ja lounaan välissä on pitkä. Pidän saman rytmin viikonloppuna
Sama täällä, eli et oo ihan uniikki. :)

Itekkin oon huomannu ettei se nälkä välttämättä heti reenin jälkeen oo koputtelemassa ovelle. Tulee n.4h heräämisen jälkeen reenattua ja syötyä sitten n.6h. 16/8 menin pitkään jonka jälkeen 18/6 ja nyt ensi viikolla otan OMAD kokeiluun kunnolla ainakin kuukaudeksi aluksi. Kalorit huitelee siellä 3k kieppeillä että kivan satsin saa ainaki vetää kerrallaa :ROFLMAO:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom