Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Hähää. En lähde tommoseen väittelemään mitään. Kait se on osoitettu miljoona kertaa, kuinka paljon kaikkee tärkeetä vihannekset sisältää, mutta ihan omana anekdoottina en koe, että kasvisten syönnistä olisi mitään hyötyä ja syömättömyydestä olisi mitään haittaa.

Kyllähän se taitaa edelleen olla niin että se kokonaisuus ratkaisee tässäkin. Jos ruokavalio ja elämäntavat on pääpiirteissään kunnossa, yks komponentti (vege) ei välttämättä tuota mitään konkreettisia vaikutuksia. Itse kyllä tykkään rouskia rehuja ja suosittelisin sitä muillekin ihan vaan niiden paljon puhuttujen vitamiinien, hivenaineiden tai vaikkapa erilaisten kuitujen vuoksi. Sama homma tulee joskus vastaan vaikkapa tuon paljon puhutun D-vitamiinin kohdalla. Monet sanoo, ettei sen nappailusta oo mitään käytännön hyötyä => turha ees syödä, mutta kuitenkin laajempien tutkimusten perusteella näyttäisi siltä että veren D-vitskutasot kannattaa pitää tietyllä aluella.

Hyvin perusteltu ja kyseenalaistaminen on aina jees :)

Tuo läskin kertyminen minimoidaan sillä, että välipäivinä syödään kulutuksen mukaan tai jopa vähän alle (leangainsilla siis, en tiedä kuinka tarkasti noudatat ko. ohjelmaa). Kaloriylijäämän suuruudesta se läskin kertyminen pitäisi olla kiinni, ei niinkään siitä että paastotaan.

Jees, tuohon käsitykseen olen itsekin päätynyt. Mulla on vain tässä kesän kynnyksellä nuo lepopäivät tullu olosuhteiden pakosta (= reissu/krapula/visiitti jossain yms paskaa) joten en ole ihan täysipäiväisesti päässyt syömisiäni säätämään :) Sen verran täytyy vielä mainita, että paino on kyllä pysynyt vuodenaikaan nähden paljon paremmin kurissa kuin koskaan ennen. Kyllä tuo taitaa silti plussan puolelle kallistua, vaikkakin laitoin epävarmaksi.

Iskee vielä ihan karmee nälkä kesken kokeen ni ei kiva.

Tama on toki yksilollista, mutta itsellani ainakin toimii paa paremmin kun on nalka. Sain itseasiassa just oman tenttirumbani paatokseen, seka aamupaiva- etta iltapaivakokeet menivat pelkan kahvin voimalla. Syominen tekee turhan rauhallisen ja liian tayden olon niin aikaisin paivasta (iltapaivakokeet alkoivat kahdelta) eivatka aivot toimi yhtaan niin hyvin kuin paastoillessa.

Tama on toki yksilollista, mutta itsellani ainakin toimii paa paremmin kun on nalka. Sain itseasiassa just oman tenttirumbani paatokseen, seka aamupaiva- etta iltapaivakokeet menivat pelkan kahvin voimalla. Syominen tekee turhan rauhallisen ja liian tayden olon niin aikaisin paivasta (iltapaivakokeet alkoivat kahdelta) eivatka aivot toimi yhtaan niin hyvin kuin paastoillessa.

Joo, paa toimii paremmin kun on vähän nälkä. Ja mulla on tullu ihan härö homma nyt tän paastohomman takia (oisko että massulaukku pienentyny? Ei kai se voi ku vedän lähemmäs 2kg safkaa kerralla?) että jos syön jonku yhden perunan ja purkin raejuustoa, niin on ÄHKY tosi pitkään. Saattaa heittämällä onku jonku 3-4h ennenku kehtaa harkita esim salillelähtöä.

Voisko olla jotain tekemistä massun pilkkojatekijöiden lukumäärän kans? Esim Tim Ferriksen kirjassa heebo selittää miten se pakkosyötti kaverilleen 30min-1h välein desin riisiä (plus tietenki normisafkat) ja ensimmäisen parin päivän sisällä tietenki tuli pahoinvointia ja sellasta, mutta sitten yhtäkkiä tyypillä tuli "hillitön onnellisuudentunne, ihan mieletön libido ja treeni alko luistaan paremmin ku koskaan." Tämä siis liittyy massankasvatuksen minimalistiprotokollaan (Occam's Protocol: Occam's feeding) jossa nimenomaan pyritään pitämään fläsät kurissa ja lihasmassaa ois tarkotus saada ilman "sikabulkkia" eli "syödään kaikkea mikä eteen tulee, ja paljon."

....NIIIIIIIIIIIN niin tuli tuosta mieleen että oiskohan jotain massubakteerien vähyyttä = ruoka pilkkoutuu hitaammin tai jotain muuta astraalisen mystistä. Antakaa mun leikkiä mun pilvilinnoissa.

EDIT: Ja pointti tässä postauksessa: Nykyään ei tee mieli syödä sen takia kun haluttaa panostaa kaikkeen oheisaktiviteettiin enemmän. Oppariin, kouluun, käsilläseisontaan, lauluun jne. Jos on syöny ni tuntuu että puoletkaan ei onnistu. Toki varmasti vaan henkistä jne, mutta enpä valita. Longetivity ftw jne.

....NIIIIIIIIIIIN niin tuli tuosta mieleen että oiskohan jotain massubakteerien vähyyttä = ruoka pilkkoutuu hitaammin tai jotain muuta astraalisen mystistä. Antakaa mun leikkiä mun pilvilinnoissa.

Mulla on tota. Jos vedän esim. lohta aamulla klo 7.00 niin ilman noita vatsahaponedistäjiä nälkä on seuraavan kerran klo 13.00 ja sillonkin tulee vielä fisuröyhtäsyjä.

Onko Berkhan sanonut koskaan mitään tarkempaa PWO aterian makrojakaumasta? Sehän tiedetään, että kohtalaisesti proteiinia, paljon hiilaria ja mielellään vähän rasvaa. Hiilarihan on pääosassa, mutta uskaltaako proteiineja karsia hiilarien lisäyksen varjolla? Missä vaiheessa mennään tarpeettomalle alueelle tärkkelyksen suhteen? Proteiini tulee tällä hetkellä 400g:sta kanaa pääaterialla.

Pisti vaan mietityttämään, kun überhifistelijä ChildInTime valitteli aikoinaan, kun ei mahdu millään kahta kiloa bataattia tai perunaa mahaan...

Onko Berkhan sanonut koskaan mitään tarkempaa PWO aterian makrojakaumasta? Sehän tiedetään, että kohtalaisesti proteiinia, paljon hiilaria ja mielellään vähän rasvaa. Hiilarihan on pääosassa, mutta uskaltaako proteiineja karsia hiilarien lisäyksen varjolla? Missä vaiheessa mennään tarpeettomalle alueelle tärkkelyksen suhteen? Proteiini tulee tällä hetkellä 400g:sta kanaa pääaterialla.

Pisti vaan mietityttämään, kun überhifistelijä ChildInTime valitteli aikoinaan, kun ei mahdu millään kahta kiloa bataattia tai perunaa mahaan...

Pointti a) Missä vaiheessa mennään tarpeettomalle alueelle proteiinin suhteen? Jos otetaan 200g prodea suht rasvattomasta tavarasta, se ei ole ihan 3000kcal. Mistä otetaan loput kalsut että päästään plussille? No hiilareista tietenki. Miksi tärkkelystä? No siksi kun "tärkkelyspitoinen safka on lihaksille parempaa kuin fruktoosi/sakkaroositjspitoinen." Eli ei edes hifistelyä vaan yksinkertaisesti sitä että kokonaista ruokaa täytyy vetää kaksin käsin jos 1) paastoaa lähemmäs 20h ja aikoo joskus nukkuakin, ja 2) haluaa kasvattaa sitä pihviä pitämällä treenipäivän kalsut plussilla.

Pointti b) 400g kanaa = 120g proteiinia. Mun prodet päivälle ku päivälle lähentelee 200g. Onko tarpeellista? No ainakin säästyy lihat kun lepopäivän kalsut jää helposti 500-800kcal miinuksille. Voisin toki syödä pelkkää prodea, ihan mielelläni söisinkin. Se vaan on saatanallisen kallista.

Pointti c) Myönnän, että ylivoimaisesti parhaat tulokset dieetin kannalta oon saavuttanut syömällä nyrkkisäännöillä tyyliin "YKS bataatti treenipäivänä, YKS paketti jauhelihaa treenipäivänä..." Mutta nyt kun peilikuva ja inbody sanoo että vaikka oon syönyt kuin syöttösika ja varmasti lihonut ku perkele, ni painoa on tullu 1kg lisää vuoden aikana, ja kehonkoostumus parantunu (rasvat laskenu, lihasmassan määrä kasvanut, käsivarsien lihojen määrä kasvanu, voimatasot noussu vitusti, aerobinen kunto parantunu....)

Ilmeisesti kandee olla vähän hifi ;)

Ok, selvennetään jos oli huonosti muotoiltu

Pointti a) Missä vaiheessa mennään tarpeettomalle alueelle proteiinin suhteen? Jos otetaan 200g prodea suht rasvattomasta tavarasta, se ei ole ihan 3000kcal. Mistä otetaan loput kalsut että päästään plussille? No hiilareista tietenki. Miksi tärkkelystä? No siksi kun "tärkkelyspitoinen safka on lihaksille parempaa kuin fruktoosi/sakkaroositjspitoinen." Eli ei edes hifistelyä vaan yksinkertaisesti sitä että kokonaista ruokaa täytyy vetää kaksin käsin jos 1) paastoaa lähemmäs 20h ja aikoo joskus nukkuakin, ja 2) haluaa kasvattaa sitä pihviä pitämällä treenipäivän kalsut plussilla.

Pointti b) 400g kanaa = 120g proteiinia. Mun prodet päivälle ku päivälle lähentelee 200g. Onko tarpeellista? No ainakin säästyy lihat kun lepopäivän kalsut jää helposti 500-800kcal miinuksille. Voisin toki syödä pelkkää prodea, ihan mielelläni söisinkin. Se vaan on saatanallisen kallista.

Ymmärrän sen tärkkelyksen jne. Nyt puhun proteiinin ja hiilarin suhteesta. Tällä hetkellä mulle tulee n.230g proteiinia ja 250-350g hiilaria treenipäivänä (aiemmin puhuin siis pelkästä PWO ateriasta). Mutta saavutanko hyötyä lisäämällä PWO aterian hiilareita vaikka 50-80 grammalla, kun tällä hetkellä määrä on 150-200g? Eli jos hieman vähentäisi proteiinin saantia ja lisäisi hiilaria.

Kysymyksen pointti on siis siinä, kuinka suureen määrään asti tärkkelys on prioriteetti nro 1 treeninjälkeisellä aterialla?

Ilmeisesti kandee olla vähän hifi ;)

Jep, kunhan ei rasita sillä mieltään turhan takia ;)

Ymmärrän sen tärkkelyksen jne. Nyt puhun proteiinin ja hiilarin suhteesta. Tällä hetkellä mulle tulee n.230g proteiinia ja 250-350g hiilaria treenipäivänä (aiemmin puhuin siis pelkästä PWO ateriasta). Mutta saavutanko hyötyä lisäämällä PWO aterian hiilareita vaikka 50-80 grammalla, kun tällä hetkellä määrä on 150-200g? Eli jos hieman vähentäisi proteiinin saantia ja lisäisi hiilaria.

Kysymyksen pointti on siis siinä, kuinka suureen määrään asti tärkkelys on prioriteetti nro 1 treeninjälkeisellä aterialla?

Jep, kunhan ei rasita sillä mieltään turhan takia ;)

Huh, ootko nyt varma että minä oon se joka hifistelee? :D Siis mun näkemys pähkinänkuoressa: Prodet 2g/LBM(kg) ja niin paljon hiilareita ku napa vetää. PWOlla prodet vaikka 200g ja hiilareita vitusti. Niin paljon ku menee. Mieluiten niin että kalsuja tulee kerralla niin paljon että ollaan plussilla vaikka syötäis pelkkä rahkapurkki illalla.

Ja täh, miten nä luulet että mieli kehittyy jos sitä ei rasita? HÄ?

Sivunoottina: JEESSSSS Tänään tais pentu päästä irti raejuustokoukusta. Söin just 2prk raejuustoa ja tuntuu että ei saatana, ei millään mene enään. Onpa hyvä. Nyt saa rauhassa palauttaa ton strictin paleon ja alkaa vetään vielä enemmän tärkkelystä.

Huh, ootko nyt varma että minä oon se joka hifistelee? :D Siis mun näkemys pähkinänkuoressa: Prodet 2g/LBM(kg) ja niin paljon hiilareita ku napa vetää. PWOlla prodet vaikka 200g ja hiilareita vitusti. Niin paljon ku menee.

Siis pelkällä PWOlla kaikki tuo? Mulla se on viimeinen ateria ja treeniin asti pitäisi jaksaa jotenkuten, ja vielä treenatakin. Pitänee muistuttaa, että olen dieetillä (aamupaino n.81kg) ja teen ruumiillista työtä. Kovin paljon plussalla en uskalla treenipäivinäkään olla. Tällä hetkellä PWO sisältää 400g kanaa ja n.300g pastaa/800-900g perunaa tai bataattia

Siis pelkällä PWOlla kaikki tuo? Mulla se on viimeinen ateria ja treeniin asti pitäisi jaksaa jotenkuten, ja vielä treenatakin. Pitänee muistuttaa, että olen dieetillä (aamupaino n.81kg) ja teen ruumiillista työtä. Kovin paljon plussalla en uskalla treenipäivinäkään olla. Tällä hetkellä PWO sisältää 400g kanaa ja n.300g pastaa/800-900g perunaa tai bataattia

Noniiin, eli itehän näppäilen näppäimistöä päivät, ja treenaan kahesti viikkoon. Tässäpä se ero tuleekin: Ruumiillinen työ tuottaa vaikeuksia tähän formattiin, kun paastotreenit on mun juttu ihan 100-0. Just tilasin xtendiä niin pääsen taas repiin kunnon massutreenejä. Ei oikein jännite oo ihan 100% kun on massu täynä oksennusta.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Jep, jatkan tällä sen 3-5kg vielä. Mullakin on töitä vaan kesän ajan, joten syyskuussa kevenee huomattavasti. Töissä kyllä varsinkin loppuviikosta vähän väsyttää, mutta nouseepahan peruskulutus sen verran että paino tippuu

Ensimmäinen paastopäivä edessä, eilen lopettelin syömisen n. 21.30. Paaston ajattelin rikkoa kahden aikaan. Ajattelin kun bodailu ei ole se laji tällä hetkellä, että prodet vois laskee vähän alemmas mitä täällä joillain on ollut. Intervallitreeniä tarkotus tänään käydä tekemässä. Miltäs nuo ruoat teidän silmään näyttää? Riisit vetäsen ennen reeniä ja perunat jälkeen, lihaa mukaan molemmille aterioille. Jostain pitäs se ~400-600kcal vielä saada...

Liitteet

• ruoat.webp
    ruoat.webp
    142,5 KB · Katsottu: 1 059
Muutamia huomioita: Nälkä ei jostain syystä vaivannut koko päivänä ennen ensimmäistä ruokailua. En tiedä onko mulla joku sairaus, kun normipäivinäkään nälkä ei tule millään. Vähän kylmäs varpaita ja sormia mutta muuta ongelmaa ei ollut. Ensimmäisen ruokailun (~600-700kcal) jälkeen maha oli täynnä monta tuntia eikä juoksemisesta hyvän sulattelun jälkeenkään tahtonut tulla mitään kun ruokaa puskee torvesta ulos. Toisen ruokailun jälkeen maha oli niin täynnä, että olin valmis vaipumaan koomaan. Noh, iltapalaa tuossa yritin vielä syödä ja huomasin, että päivän kalorit jäi aika kauas tavoitteesta. Silti oli mukavaa! Aamulla luulis jalan nousevan noiden tärkkelyksien jälkeen.
e. En ymmärrä teitä (ChildInTime ;)) jotka voi vetää reilusti päälle kilon bataattia tai perunaa yheltä istumalta. :D

En ymmärrä teitä (ChildInTime ;)) jotka voi vetää reilusti päälle kilon bataattia tai perunaa yheltä istumalta. :D

Amatööri! ;)

Kuinka paljon täytyy syödä jotta paasto voidaan laskea katkaistuksi? Taikka joskus päinvastaisessa tilanteessa kuinka paljon voi syödä ilman että paasto lasketaan katkaistuksi?

Katkaiseeko esim. pari (1-3) kevytjuustosiivua ja tuorekurkkupätkä paaston?

Olen aika tottunut jo keto ja VLCD systeemeihin mutta IF linja ei kyllä soveltunut parin päivän kokeilulla mulle, ei vaan nuppi kestä noin pitkää syömättömyyttä ja sitten sen paastoilun jälkeen oli liian helppo syödä liikaa (oma kulutus ei kummosta ole..) Ehkä tätä voisi joskus kokeilla paremmalla tsempillä mutta nyt ei. Ruokailu on myös joskus sosiaalinen hetki ja katkaisee päivällä työsysteemit kätevästi niin IF ei oikein tuntunut hyvältä.. puoli tuntia tyhjää huuhailua keskellä päivää ruokailun sijasta ei tuntunut kivalta.
Hassua että kolmella miniaterialla per päivä menee huomattavasti helpommin päivä kuin IF:llä.
Mutta eipä sillä, hyviä tuloksiahan porukka on IF:llä saanut!!

Fatso: miksei sitä paastoa sitten voi katkaista keskellä päivää lounasaikaan ja syödä iltakahdeksaan saakka?

Fatso: miksei sitä paastoa sitten voi katkaista keskellä päivää lounasaikaan ja syödä iltakahdeksaan saakka?

Ite aattelin että aika pitkä pätkä pitäs olla paastoa (18-20h) että jotain eroa olisi "muihin vaihtoehtoihin"... ehdottamallasi tavalla mikään muu ei välttämättä muuttuisi minulla kuin kevyen aamupalan pois jättäminen ja jos ruokailu ajan "saan valita" niin söisin tuossa IF jutussa 17-18 -- 22-23 välisen aikana (illalla on kiva ruokailla ;) ). Mutta se nyt on mihin tyyliin haluaa uskoa, mikä on sopiva paastoaika kellekin.

Lisää omaa turhaa jorinaa: tajusin tuossa, että ei tätä kyllä millään pysty täydellisenä toteuttaan tuon palloilun takia. Keskiviikko meni ihan ok, torstaita sotki aamureenit. Huomenna ois lepopäivä eli mahdollista taas paastoilla mutta toisaalta pitäs tankkailla hiilariakin ihan reippaammin kun su ois peli. Eli taas menee ihan reisille. Meneekö se nyt ihan läskiks jos lepopäivinäkin vetää hiilureita vähän enemmän kerralla? :rolleyes: Kai sitä vois kokeilla miten toimii näin joinain päivinä viikossa. (tällä viikolla kahdesti :() Tiedä sitten mitä keho tykkää kun välillä mätetään kerralla enemmän ja välillä taas pienempiä annoksia useemmin.

Suositut

Back
Ylös Bottom