Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloitin eilen kokeilemaan 16/8 paastoa. Haluaisiko joku kommentoida noita syömisiä, että onko ne OK. Tuosta puuttuu vielä jäätelö (400 kcal) jonka söin illalla että sain kalorit täyteen. Ja järjestys on väärä, aloitin klo 14 subilla, rahkalla, banaanilla, pähkinöillä ja loput vedin sitten illalla. pituus 187, paino 113 ja pikkuhiljaa pitäisi painoa tiputtaa. Treenaan 3 kertaa viikossa 1-jakoisella.
L8ghwQz.jpg

Mind pumpin tyypit keskustelee paastoamisesta treenin jälkeen.

Monet täälläkin tuntuu uskovan, että tuo markkinoitu "anabolinen ikkuna" olisi joku merkittäväkin juttu, ja sillon on pakko saada ravinteita muuten treeni menee hukkaan ja lihat katoaa. Itsellä tulokset lähinnä päinvastaisia.

50min kohdalta, jos ei muuten lähde siitä.

Monet täälläkin tuntuu uskovan, että tuo markkinoitu "anabolinen ikkuna" olisi joku merkittäväkin juttu, ja sillon on pakko saada ravinteita muuten treeni menee hukkaan ja lihat katoaa. Itsellä tulokset lähinnä päinvastaisia.
Ei se treeni tietenkään hukkaan mene, jos ei heti syö treenin jälkeen, mutta bodareita aika usein kiinnostaa mikä on optimaalista kehityksen kannalta.

Alan Aragonin ja Brad Schoenfeldin meta-analyysissä tuo "anabolinen ikkuna" otettiin alas jalustalta siinä mielessä, että heidän mukaansa syömisen kanssa treenin jälkeen ei ole mikään kiire, jos on syönyt ennen treeniä. MUTTA, jos treeni tehdään paastoten, niin tällöin he suosittelevat ottamaan palautusjuoman välittömästi treenin jälkeen.
During fasted exercise, a concomitant increase in muscle protein breakdown causes the pre-exercise net negative amino acid balance to persist in the post-exercise period despite training-induced increases in muscle protein synthesis [36]. Thus, in the case of resistance training after an overnight fast, it would make sense to provide immediate nutritional intervention--ideally in the form of a combination of protein and carbohydrate--for the purposes of promoting muscle protein synthesis and reducing proteolysis, thereby switching a net catabolic state into an anabolic one. Over a chronic period, this tactic could conceivably lead cumulatively to an increased rate of gains in muscle mass.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3577439/

Edit: "palautusjuoma" oli väärin sanottu. Suosittelevat siis ottamaan protskua+hiilaria.

Viimeksi muokattu:
"palautusjuoma" oli väärin sanottu.
Nyt on niin hyvä paikka viilata pilkkua vuosia häirinneestä asiasta, että pakko se on. Palautusjuoma on nimittäin siinäkin mielessä väärin sanottu, että se on oikeasti palautumisjuoma. Vai pitäiskö sen englanninkielinen nimikin mutta revert drinkiksi?

Aloitin eilen kokeilemaan 16/8 paastoa. Haluaisiko joku kommentoida noita syömisiä, että onko ne OK. Tuosta puuttuu vielä jäätelö (400 kcal) jonka söin illalla että sain kalorit täyteen. Ja järjestys on väärä, aloitin klo 14 subilla, rahkalla, banaanilla, pähkinöillä ja loput vedin sitten illalla. pituus 187, paino 113 ja pikkuhiljaa pitäisi painoa tiputtaa. Treenaan 3 kertaa viikossa 1-jakoisella.
L8ghwQz.jpg
Lisäisin proteiinia siten että sitä n 200g ja nostaisin kalorit 3000 ja seuraisin mitä tapahtuu ja reagoisin sen mukaan

Nyt on niin hyvä paikka viilata pilkkua vuosia häirinneestä asiasta, että pakko se on. Palautusjuoma on nimittäin siinäkin mielessä väärin sanottu, että se on oikeasti palautumisjuoma. Vai pitäiskö sen englanninkielinen nimikin mutta revert drinkiksi?
Meh. Palautuksella voidaan ihan hyvin viitata esim. juuri tuohon anabolisen tilan tai vaikkapa nestetasapainon palauttamiseen.

Meh. Palautuksella voidaan ihan hyvin viitata esim. juuri tuohon anabolisen tilan tai vaikkapa nestetasapainon palauttamiseen.
Sä voit viitata sillä ihan mihin haluat, mutta alkuperäinen nimi on palautumisjuoma ja sillä siisti. Se on jostain käsittämättömästä syystä muuttunut palautusjuomaksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Palautusjuoma vai palautumisjuoma?
Urheilusuorituksesta tms. johtuvasta rasituksesta palautumiseen tarkoitettua juomaa nimitetään palautus- tai palautumisjuomaksi. Molemmat sanat ovat yhdyssanoja, jotka koostuvat perusosasta (juoma) ja määriteosasta (palautus-, palautumis-). Tässä tapauksessa perusosa kertoo, että puheena on nimenomaan juoma ja määriteosa tarkentaa, millaisesta juomasta on kyse.

Monen mielestä palautumisjuoma kuvaa kyseistä tuotetta paremmin ja yksiselitteisemmin kuin palautusjuoma. Ilman asiayhteyttä palautusjuoma voi tuoda sanan ensi kerran kuulevalle mieleen esimerkiksi virheellisenä palautettavan juoman. Palautumisjuoma sen sijaan johdattelee heti oikeille jäljille: juoma aiheuttaa juojassaan palautumisen.

Yksi syy siihen, miksi palautusjuoma tuntuu ohjaavan ajatukset harhaan, saattaa olla kieleemme jo vakiintunut palautuspullo. Tässä yhteydessä palautus tarkoittaa juuri tyhjän pullon palauttamista kauppaan. Jos tietää, mistä on kyse, palautusjuoma on kyllä ihan ymmärrettävä. Palauttaahan se tosiaan nauttijalleen jotakin suorituksen myötä menetettyä.

Internethakujen perusteella palautusjuoma vaikuttaisi palautumisjuomaa yleisemmältä. Aika näyttää, säilyvätkö molemmat juomat kielessämme. Kieliyhteisöhän viime kädessä päättää sanojen kohtalosta. Jos palautusjuoma juurtuu muidenkin kuin urheilijoiden suuhun, käy sille todennäköisesti kuten mille tahansa kieleen vakiintuneelle sanalle: väärinkäsityksiä ei synny, kun tottumus ohjaa tulkintaa.

RIINA KLEMETTINEN

Kielitoimiston sanakirjan toimitus

Julkaistu 23.2.2009

https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/s...(2005_2013)/palautusjuoma_vai_palautumisjuoma

edit, googlesta
palautusjuoma Noin 121 000 tulosta
palautumisjuoma Noin 14 100 tulosta

Onko kenelläkään faktatietoa siitä että toimiiko autophagy vaikka ei paastoa JOSravinnossa ei ole proteiinia. Niin ainakin ymmärtäisin Dave Aspreyn blogista. Itse juonut nyt parina aamuna rasvakahvin mutta mietin vain että saanko tästä enää täysiä IF hyötyjä vai en. Dave väittää että saa ja mm. Ketoaineiden tuotannon pitäisi jopa tehostua.
Autophagyhan putsaa juurikin proteiineja elimmistöstä koska niistä on paastossa pulaa niin mietin vain että onhan siinä ihan logiikkaa että autophagy toimisi vaikka syö, mutta jos ravinnossa on niukasti tai ei ollenkaan proteiinia.

https://blog.bulletproof.com/autophagy-for-longevity-detoxification/

PS. Lopettakaa tuo typerä offtopic jostan stanan palautusjuoman sanamuodosta. Vaihtakaa vaikka puhelinnumerot ja jutelkaa ihan keskenään, tätä ketjua ei kannata pilata.

Kai se on vaan itsekkin palattava tämän pariin. Oon nyt miinuksilla koittanu tällä kertaa syödä tasaisesti pitkin päivää ihan vaihtelun vuoksi, mut ei tä vaan sovi mulle. Parempi vaan vetää vaikka siihen puoleen päivään asti syömättä tai kahvin voimalla. Säästää aamulla aikaakin, kun ei tarvitse väsätä aamupalaa. Tai koittaa syödä sitä väkisin, kun ei aamulla kuitenkaan tee mieli syödä mitään.

Kai se on vaan itsekkin palattava tämän pariin. Oon nyt miinuksilla koittanu tällä kertaa syödä tasaisesti pitkin päivää ihan vaihtelun vuoksi, mut ei tä vaan sovi mulle. Parempi vaan vetää vaikka siihen puoleen päivään asti syömättä tai kahvin voimalla. Säästää aamulla aikaakin, kun ei tarvitse väsätä aamupalaa. Tai koittaa syödä sitä väkisin, kun ei aamulla kuitenkaan tee mieli syödä mitään.

Kun oikein miettii niin miksi ihmeessä pitäisi syödä väkisin milloinkaan. Syö silloin kun maistuu. Kyllä sekin jonkinlainen vihje on elimistöltä, jos ei halua vastaanottaa ravintoa. Monethan toteuttaa pätkäpaastoa 14 jopa 12 tunnin paastolla, mikä ei ehkä ole optimaalista, mutta tuossakin on jo jotain hyötyjä, kun ei tarvitse kokata aamupaloja ym. Ja rasva palaa varmasti silti paremmin kuin tasaisella syömisellä.

Kun oikein miettii niin miksi ihmeessä pitäisi syödä väkisin milloinkaan. Syö silloin kun maistuu. Kyllä sekin jonkinlainen vihje on elimistöltä, jos ei halua vastaanottaa ravintoa. Monethan toteuttaa pätkäpaastoa 14 jopa 12 tunnin paastolla, mikä ei ehkä ole optimaalista, mutta tuossakin on jo jotain hyötyjä, kun ei tarvitse kokata aamupaloja ym. Ja rasva palaa varmasti silti paremmin kuin tasaisella syömisellä.
Mä en oikeen edes tiedä. Ehkä jäi vähän päälle, kun plussajaksolla vedin aamupalan. Ja silloin oli muutenkin aamulla enemmän aikaa. Muuten oon miinuksilla yleensä jättäny aamupalan pois, niin saa syötyä isompia aterioita päivällä.

Tänään otan nyt ekan päivän, kun syön välillä 12:00 - 20:00 päivän kalorit. Voi hitto mikä nälkä nyt jo :LOL: Onneks tähän tottuu nopeesti.

N. toukokuun puolestavälistä mennyt pääsääntöisesti 16/8, välillä mennyt myös 18/6 - 19/5, miten nyt on arkeen sattunut.
Minulle helpointa on pitää kiinni siitä, että viimeinen ateria on syöty ennen iltakahdeksaa. Silloin tuo paastoaika asettuu vuorokausirytmiini ihan itsestään.
Sen verran tulee poikkeamaa, etten tule kieltäytymään hotelliaamupalasta tulevalla lomamatkalla. Uskon, ettei ole kovinkaan vaikeaa palata takaisin 16/8-rytmiin, niin helposti tähän solahtaminen alunperinkin meni.

Oma fiilis on, että olipa hyvä juttu, että lähdin kokeilemaan tätä. :)
Olen tässä muistellut, kuinka joskus 2011 opettelin väkisin syömään aamupalaa. Se ei mennyt alas mitenkään muuten kuin smoothiena. Join noita smoothieita aamuisin sen 7 vuotta. Vaikka sain siihen 400-500 kcal, oli yleensä huutava nälkä jo yhdentoista aikaan.
Nyt voi mennä helposti kahteenkin asti ilman nälkää, hieman riippuen siitä miten on edellisenä päivänä liikkunut.
Koen erikoisesti vapautuneeni jostain. :ROFLMAO:

Olen tässä muistellut, kuinka joskus 2011 opettelin väkisin syömään aamupalaa. Se ei mennyt alas mitenkään muuten kuin smoothiena. Join noita smoothieita aamuisin sen 7 vuotta. Vaikka sain siihen 400-500 kcal, oli yleensä huutava nälkä jo yhdentoista aikaan.
Mulla on ollut ihan sama nyt, että tuossa helmikuussa aloin syömään aamupalaa. Vaihdoin sen smoothieihin aika pian ja nyt alko tuntumaan siltä, että ei tosta smoothiesta oo mitään iloa kun se ei kuitenkaan pidä tuntiakaan nälkää pois. Iso kuppi kahviakin pitää kauemmin nälän pois :LOL:

50min kohdalta, jos ei muuten lähde siitä.

Toisaalta tuossa myös väittävät että treenissä kuluu noin 80% glygokeenivarastoista ja pieni hiitti päälle niin kaikki on kulutettu = rasva palaa tehokkaammin.
Toinen perustelu oli että treenistä johtuva pieni tulehdustila tekisi vatsasta herkän ja tämä perään tuleva ravinto sitten aiheuttaa ruuansulatusongelmia ja jopa vuotavan suolen oiretta?

Perustelut siis hivenen ontuu.

Ei sillä, oon kyllä siitä samaa mieltä että tuota lisäravitsemuksen tärkeyttä ja syömisen ajankohtia todella ylikorostetaan rajusti. Niillä ei tosiaan ole merkitystä jos tärkeämmät kokonaisuudet ei ole kunnossa.

Itse oon tehnyt sen ratkaisun että käytän oikeastaan nykyään vain normaalia herakonsentraattia palarina ihan jo siksi että se on edullinen tapa lisätä proteiininsaantia kun ei tarvitse syödä ihan niin paljoa. Toisaalta sitten mä usein ajattelen että jos on jokin asia mistä mä voin saada potentiaalista hyötyä, mutta mikä toisaalta ei rasita mua millään tavalla (taloudellisesti tai ajankäytöllisesti jne) niin miksi en sitä tekisi. Toisaalta heraproteiini on yksi tutkituimmista lisäravinteista ja niissä tutkimuksissa en jaksa enään uskoa lisäravinnefirmojen sponssauksiin tai muuhun foliohattuiluun koska meta-analyyseissa todistetusti toimivien lisäravinteiden lista on tänä päivänä todella pieni ottaen huomioon lisäravinnemarkkinat.

Eli siis uskon ettei tuolla syömättömyydellä välttämättä ole mitään väliä pitkässä juoksussa jos muut asiat on kunnossa. Ärsyttää vain nuo perustelut ihan täydellä huuhaalla(videolla).

Sä voit viitata sillä ihan mihin haluat, mutta alkuperäinen nimi on palautumisjuoma ja sillä siisti. Se on jostain käsittämättömästä syystä muuttunut palautusjuomaksi.
Niin, katsos, kielille tuppaa tapahtumaan. Ne elävät ja muuttuvat. Turha siitä on hernettä vetää nenään.

Väitit, että palautusjuoma on väärin sanottu, ja näinhän asia ei ole. (y)

Sen verran tulee poikkeamaa, etten tule kieltäytymään hotelliaamupalasta tulevalla lomamatkalla. Uskon, ettei ole kovinkaan vaikeaa palata takaisin 16/8-rytmiin, niin helposti tähän solahtaminen alunperinkin meni.

Ei tulisi itselläkään mieleenkään jättää hotelliaamupalaa väliin.
Itselläni vie yhden päivän että kroppa tottuu taas pätkäpaastoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom