Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huomen illalla tuleepi viikon paasto täyteen. Listaan asioita huomenna tarkemmin. Nyt vain kysymys.
Millaisella aterialla jengi lopettaa paaston? Meinasin jotain hedelmä-raejuusto-kaurahiutale -smoothieta.

Päivä 4)
Pohdiskelin työmatkalla tätä pidempää paastoa ja lopetan sen tänään. Syitä on useita. Ensinnäkin, energiaa ei ole oikeastaan muuhun kuin 8h työpäivään. Loppuilta menee makoillessa. Treenamista ei jaksa. Lisäksi se nälkä kumuloituu ja esim. viikon jälkeen se voisi olla hallitsematonta. Kuitenkin, olen ollut miinuskaloreilla jo yli 6kk, niin tämä paasto pidetessään voisi viedä syömistäni kokonaisuudessa huonompaan suuntaan.
Palaan tämän jälkeen 16/8 rytmiin ja en usko kokeilevani tätä pidempää paastoa enää uudestaan. 24h paastoa kylläkin.
Paljonkos tuossa on kiloja karissut 6kk aikana? Varmaan menny treenit huonosti jos kokoajan miinuksilla?

Huomen illalla tuleepi viikon paasto täyteen. Listaan asioita huomenna tarkemmin. Nyt vain kysymys.
Millaisella aterialla jengi lopettaa paaston? Meinasin jotain hedelmä-raejuusto-kaurahiutale -smoothieta.

Mä lopetin 4 päivän paaston pizzalla, jäätelöllä ja karkilla. Oli 5/5.

Paljonkos tuossa on kiloja karissut 6kk aikana? Varmaan menny treenit huonosti jos kokoajan miinuksilla?

Painoa lähtenyt -15kg. Kovaa olen yrittänyt treenata reverse pyramidia käyttäen, mutta entiset treenipainot on toki muisto vain ja alaspäin menee koko ajan. Treenitehot muuten ovat olleet ihan hyvät. Paastotreenejä en ole tehnyt kuin joita yksittäisiä.

Pari löysäks keitettyä kananmunaa meni ja vähän pinaattia. Sitten tunnin päästä sama setti ja vielä tunnin päästä sama. Ajattelin että noin ei tuu liikaa kerralla ja vatsa tottuu paremmin.

Oman paastoni katkaisin illalla syömällä vesimelonia ja pari paistettua kananmunaa + tomaattia + manteleita. Aika kevyttä sulateltavaa siis tarjosin vatsalle.

7 vrk paasto tuli kokeiltu. ( tarkemmin 6vrk 16h. vapaata duunista, ei uskaltanut riskeerata mahaongelmia, koska linjasto=vessaan vaikea päästä -työ)

Kroppa kesti yllättävän hyvin, vaikka melko fyysinen työ, 2x 45min iron cardio-sali ja 2x 45min reipasta kävelylenkkiä. Toki, loppupuolella lihaksista ei tahtonut löytyä voimaa esim ylämäki fillaroitiin. Tuntui huomattavasti raskaammalta, kuin normaalisti. Sisulla mentiin! Prkl polje stna ! Jaksaa jaksaa! Ja toki yleinen nuutunut olo vahvistui päivä päivältä enemmän. Näläntunne ja mielipahat kasvoivat myös kokoajan ihan odotetusti. Olisin voinut jatkaa kauemmin....

Pää oli kovilla. Loppupuolella nopeat liikkeet pitkän istumisen/makaamisen jälkeen aiheuttivat hetkellistä heikkoa oloa ja huimausta. Suurin ongelma oli unenpuute. Viimeiset kaksi yötä en oikeastaan nukkunut ollenkaan. Väsytti, mutta ei vaan uni tullut. Pyörin sängyssä tuntitolkulla…. Jotenkin keho tuntui käyvän ylikierroksilla. Jostain oudosta syystä kroppa tuotti lämpöä hyvin paljon, ihan kuin mättöpäivinä. Muilla samoja ongelmia? Olen aina syönyt paljon hiilareita ennen nukkumaanmenoa, joten ehkä juuri tämän takia suuria uniongelmia. Väsytti, mutta samalla todella kova" pakko päästä salille riehumaan" -fiilis. Oikeastaan tänä fiilis oli koko ajan yllä loppupuolella. Tosi energinen olo, mutta kun aloitti treenaamaan, tekemään jotain raskasta/nopeita liikkeitä, niin jo muutaman minuutin jälkeen tuntui vaikealta ja tunkkaiselta. Kroppa ei vaan käynnistynyt...

7vrk aikana söin: vichyä, normi vettä, suolaa (fiiliksen mukaan / normaalia enemmän), 5:sta limestä puristetut mehut, 4x 20g BCAA (ennen ja jälkeen salin), 3x kaloritonta treenilaturia, ja muutaman kreatiini annoksen. Juu kyllä olen tietoinen, että BCAA mahdollisesti katkaisee paaston. Mutta pelko lihasten menetyksestä ja kaapin pohjalla oli avattu pussu, piti hävittää. Ensi kerralla kokeilen ilman, koska ei enää ole.

Kalenteria.

Maaliskuun alusta saakka mukavan hitaasti ilman stressiä laihduttanut 10kg ja samalla kehonkoostumusta muokaten lihaksikkaammaksi, ainakin jos tyttöystävän sanaan on uskominen.

Su 10-päivä: epäonnistunut hiilaritankkaus, pakki täysin sekaisin, kaikki läpi.
Ma 11-päivä: aamu ei uskaltanut syödä, illalla hiilaritankkaus ilman ähkyä oloa, kalorit 7000
Ti 12-päivä: aamulla kinkkua ja illalla 19.30 viimeinen ateria: iso metvursti-munakas ja muutama hedelmä: päivän kalorit alle 900.
17h paastoa takana paino 78,9 kg
38h / 78,1
86h / 77,0 (Dietin alinpaino) Nälän tunne aamulla alkoi olemaan todella kova.
100h / 76,4
160h / 75,1

Yllätävän helppoa. Jos/kun tuntui extra raskaalta, niin " prkl, oot ennenkin tehnyt, tee nyt myös!"- ajatus auttoi. Kaikki lähti mielenlujuudesta. Tuo ongelma nukkumiseen täytyy selvittää ennen seuraavaa kokeilua....

Syy tähän kokeiluun oli fiiliksenä 50% rasvanpoltto= kesäkuntoon ja toiset 50% pystynky. Kunhan saa kropan taas täyteen, niin voi ihailla/kauhistella työn jälkeä. Olen ennen vetänyt +50h paastoja, koska ne ovat kivoja: Olo mukavan ja kevyt, jotenkin leijuu kaikesta helposti läpi, jopa raskaasta sali treenistä. Tämä fiilis katosi tuossa puolessa välissä, joten luultavasti pysyn tulevaisuudessa vain muutamassa päivässä.

Nyt reilu viikko palautumista ja takaisin sekalaiseen, päivän fiiliksen mukaan - intermittent-fasting rutiineihin.

Mukava lukea täällä muiden kokemuksia paastosta. Olen itse miettinyt heinäkuussa parin päivän paastoa. Nyt mennyt 3 vkoa 18/6 pätkällä ja painoa lähtenyt 2 kiloa ja olo on parempi kuin usein vähä syödessä. Nyt ei oo nälkä vaikka en syö, sillon ei ollut koskaan kylläinen ja oli ainainen vitutus..

Itse tainnut nyt vuoden päivät noudattaa työpäivinä IF:ää. Tällainen ilmiö on tullut huomattua että jos joku päivä syönkin lounaan about klo 11 niin nälkä ja syömishalu puskee jo 14 jälkeen päälle kovasti. Sitten taas jos vedän IF:nä niin tuota iltapäivänälkää ei tule ja vasta illalla alkaa olla olo että voisi syödä.

Morjesta! liityn itse mukaan tähän keskusteluun. Olen itse nyt testaillu IF:ää. Olin kevään normaalilla dieetillä ja sitten ekan kerran tossa toukokuun lopussa testasin ensin pari päivä 16/8 paastoa, ja vaikutti aika toimivalta. Nyt kun dieetti on loppu niin olen koittanut jatkaa IF:ää ns. arkirutiinina. Ongelmana on vaan se, että en mitenkään jaksa syödä niin isoja annoksia kuin tarvitsisi kun kerkeän tuon 8h aika ikkunan aikana syömään vain 3 kertaa = lounas klo 12 n. 800 kcal, treenin jälkeen prodet, päivällinen+ smoothie n. 1200 kcal ja sitten jos vielä kerkee ennen kello 8 niin sellasen 500 kcal setin jos vetää. Laskeskelin parhaimmillaan saan kaloreita n. 2800 luokkaa joka on todella vähän meikäläiselle. (183 cm, 88 kg). Olen nyt miettinyt, kun en varsinaisesti hae enää mitään painon laskemista vaan lähinnä leanin kondiksen ylläpitoa, että pitäisikö vain lisätä se neljäs ateria esim juuri ennen treeniä, niin voisin edes jotenkin päästä yli 3000 kcal? Onko neuvoja? Toki tällä hetkellä miun hiilarit on viel melko alhaiset, kun oon pikkuhiljaa niit lisänny viikoittain, koska lopetin dieetin pari viikkoa sitten.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Morjesta! liityn itse mukaan tähän keskusteluun. Olen itse nyt testaillu IF:ää. Olin kevään normaalilla dieetillä ja sitten ekan kerran tossa toukokuun lopussa testasin ensin pari päivä 16/8 paastoa, ja vaikutti aika toimivalta. Nyt kun dieetti on loppu niin olen koittanut jatkaa IF:ää ns. arkirutiinina. Ongelmana on vaan se, että en mitenkään jaksa syödä niin isoja annoksia kuin tarvitsisi kun kerkeän tuon 8h aika ikkunan aikana syömään vain 3 kertaa = lounas klo 12 n. 800 kcal, treenin jälkeen prodet, päivällinen+ smoothie n. 1200 kcal ja sitten jos vielä kerkee ennen kello 8 niin sellasen 500 kcal setin jos vetää. Laskeskelin parhaimmillaan saan kaloreita n. 2800 luokkaa joka on todella vähän meikäläiselle. (183 cm, 88 kg). Olen nyt miettinyt, kun en varsinaisesti hae enää mitään painon laskemista vaan lähinnä leanin kondiksen ylläpitoa, että pitäisikö vain lisätä se neljäs ateria esim juuri ennen treeniä, niin voisin edes jotenkin päästä yli 3000 kcal? Onko neuvoja? Toki tällä hetkellä miun hiilarit on viel melko alhaiset, kun oon pikkuhiljaa niit lisänny viikoittain, koska lopetin dieetin pari viikkoa sitten.

Intra hiilarit?!

Siitä sais muutamat sadat kilokalorit lisää. Yleisesti ottaen kaikkia annoksia on vaan kasvatettava. 500ckal setti on kyllä aika naurettavan pieni isolle ukolle.

Intra hiilarit?!

Siitä sais muutamat sadat kilokalorit lisää. Yleisesti ottaen kaikkia annoksia on vaan kasvatettava. 500ckal setti on kyllä aika naurettavan pieni isolle ukolle.

Joo toi 500 on vähän, mutta ei vaan yksinkertaisesti pysty syömään ku yleensä tuun salilta kotiin 7 aikoihin ja siin ois tunti aikaa vetästä se 2000kcal. Silo vedän heti ekana whey-80 +smoothie+ pöivällinen =1200-1300 kcal. Ja sitten oiski alle tunti aikaa aikaikkunan päättymiseen. Niin ei aina ees oysty tota 500 kcal vetää.. siksi tosiaan mietin että pitäskö nyt ton nykyisen 3 ruokailun sijaan ottaa lounas+pre training ateria ja sitten päivällinen +iltapala ennen klo 20. Helpoin ois jos jokaisella aterialla pitis about samansuuruiset kalorit. Mutta IF suosituksissa oli joku maininta että nimenomaa ennen treeniä vaan 25 pinnaa kaloreista.. ei kyll onnistu mitenkää meikäläisellä nykyrytmillä. Mutta joo pitää testailla. Tavoitteista viel sen verran että tavote pysyy mahdollisimman leaninä mutta toki saada lihastakin. Eli pitäs kalorit ehottomasti saada sinne 3500 paikkeille..

Makroista sen verran et nyt ne on pyöriny about:
Protsku 200-240g joka on kyll hyvä
Rasva: 50-90g
Hiilarit n 240g

Eli sanoisin että hiilareita pitäs saada lisää ja paikkaipaikoin myös rasvaa. Uskaltaiskoha smoothien sekaa laittaa vaikka jtn öljyä.. lähinnä mietin mitenköhä vaikuttaa makuun yms.

Itse ratkaisin tuon "ongelman" siten että treenipäivinä en syö IF tyylillä. Pystyn kyllä syömään kerralla sen 1500kcal jos tarvii, mutta ajattelin että se on ehkä terveellisempää ruuansulatukselle kuitenkin olla syömättä itseään ähkyyn asti. Ja minulle tärkeintä koko hommassa on joustavuus ja helppous joten en jaksa asiasta enempää stressata. Välillä IF tyylillä ja välillä normaalisti eikä nälänhallinnan kanssa ole ollut mitään ongelmia.

Joo toi 500 on vähän, mutta ei vaan yksinkertaisesti pysty syömään ku yleensä tuun salilta kotiin 7 aikoihin ja siin ois tunti aikaa vetästä se 2000kcal. Silo vedän heti ekana whey-80 +smoothie+ pöivällinen =1200-1300 kcal. Ja sitten oiski alle tunti aikaa aikaikkunan päättymiseen. Niin ei aina ees oysty tota 500 kcal vetää.. siksi tosiaan mietin että pitäskö nyt ton nykyisen 3 ruokailun sijaan ottaa lounas+pre training ateria ja sitten päivällinen +iltapala ennen klo 20. Helpoin ois jos jokaisella aterialla pitis about samansuuruiset kalorit. Mutta IF suosituksissa oli joku maininta että nimenomaa ennen treeniä vaan 25 pinnaa kaloreista.. ei kyll onnistu mitenkää meikäläisellä nykyrytmillä. Mutta joo pitää testailla. Tavoitteista viel sen verran että tavote pysyy mahdollisimman leaninä mutta toki saada lihastakin. Eli pitäs kalorit ehottomasti saada sinne 3500 paikkeille..

Makroista sen verran et nyt ne on pyöriny about:
Protsku 200-240g joka on kyll hyvä
Rasva: 50-90g
Hiilarit n 240g

Eli sanoisin että hiilareita pitäs saada lisää ja paikkaipaikoin myös rasvaa. Uskaltaiskoha smoothien sekaa laittaa vaikka jtn öljyä.. lähinnä mietin mitenköhä vaikuttaa makuun yms.

Monethan jättää palkkarin vetämäti kun se vie nälän. Mitäs jos vetäisit vain MEGA päivällisen ilman smoothieta. meneekö sitten enemmän kamaa sisään?

Tai sitten vaan 100g hiilaria intraan..siitä saa sen 400kcal. Maito litra ruokajuomaksi, siitä saa 600kcal. Problem solved :D

Monethan jättää palkkarin vetämäti kun se vie nälän. Mitäs jos vetäisit vain MEGA päivällisen ilman smoothieta. meneekö sitten enemmän kamaa sisään?

Tai sitten vaan 100g hiilaria intraan..siitä saa sen 400kcal. Maito litra ruokajuomaksi, siitä saa 600kcal. Problem solved :D

Mielestäni smoothieta ei ole järkee jättää pois koska siitä saa helposti 700kcal eikä kovinkaa paljoa täytä mahaa. Kiinteää ruokaa jos koitttas sen 1200kcal syyä nii aika tuskaa jos meinas leanisti vetää :D mut joo oon tällainen testailijatyyppi niin testailen varmaan vaan niin etttä syön työpäivän aikana kahdesti ja reenin jälkeen kahdesti. En itte jotenki suosi minkään malton vetämistä himona. Tällä hetkellä jos tarkkoja ollaan niin miun palkkari on "palkkari" eli siinä o pelkkää prodee ja kreaa. Ja toisaalta miulla menee bussilla 20min viel salilta kotiin et vaikka vedän sen protskun siin reenin jälkeen nii kyll ei sitä maha kovinkaan paljoa täyty.

Sitten jos jättäisin treenipäivinä IF tyylin pois nii viikossa tulis 2 IF päivää koska reenaan normaalisti 5x viikkoon. Toki tuotakin vois testaa. Katotaan nyt, en siis sinäänsä ressaa vaan lähinnä esim. eilen sain koko päivän kaloreiksi joku 2300 kcal kun ei vaan jaksanu syödä enempää tällä IF tyylillä :D tuohan on iha saatanan vähän minun painoiselle aktiivisesti kovaa reenaavalle. Mut sen voi sanoo että ei tuo nälkä ole juurikaan vaivannut tällä 16/8 tyylillä

No syöt vaikka pähkinöitä tai lisäät öljyä aterialle. Esim 100g cashewpähkinä = 581 kcal, Rasva 47,77g, HH 30,16, Prot 16,84. Tai sitten vedät toisen annoksen smoothieta.

Tollanen ylimääräisen aterian tunkeminen väkisin johonkin väliin on vaan stressaavaa. Etkä sä nyt kuole jos jonain päivänä syöt 2300 kcal. Haet sitten seuraavana päivänä pizzaa ja jäätelöä :)

No syöt vaikka pähkinöitä tai lisäät öljyä aterialle. Esim 100g cashewpähkinä = 581 kcal, Rasva 47,77g, HH 30,16, Prot 16,84. Tai sitten vedät toisen annoksen smoothieta.

Tollanen ylimääräisen aterian tunkeminen väkisin johonkin väliin on vaan stressaavaa. Etkä sä nyt kuole jos jonain päivänä syöt 2300 kcal. Haet sitten seuraavana päivänä pizzaa ja jäätelöä :)

Kyllä vain. Maapähkinöitä olenkin syönyt sen 50g suurinpiirtein. Niitäkin vois lisää puputtaa. Mutta joo kait siihen treenin jälkeiseen juomaan vois vähän hiilaria lisätä. Se ois toki helppoja kaloreita. Testaillaan hieman.

Olin kyllä aluksi aika skeptinen kun tästä IF:stä kuulin. Nyt ku itte testasin ja huomasin että perskeles ei tule aamulla kovakaan nälkä vaikka aamupalan jättää väliin ja hyvin kestää sinne klo 12 asti. Voin kyll sanoo myös sen ku on pööttänyt pitää aika ikkunan siinä klo 12-20 nii kello ku on 11 nii sitä vaa oottaa et tunti menis nopeeta et pääsee syömään.. vielä mitään haittaa treenaamiseenkaa en ole huomannut.. enkä jotenki usko että vaikuttaakaan kunnkuitenkin lounaalla tulee syötyä reilusti nii on virtaa hyvin töiden jälkee mennä salille.

Laskeskelin parhaimmillaan saan kaloreita n. 2800 luokkaa joka on todella vähän meikäläiselle. (183 cm, 88 kg). Olen nyt miettinyt, kun en varsinaisesti hae enää mitään painon laskemista vaan lähinnä leanin kondiksen ylläpitoa, että pitäisikö vain lisätä se neljäs ateria esim juuri ennen treeniä, niin voisin edes jotenkin päästä yli 3000 kcal? Onko neuvoja? Toki tällä hetkellä miun hiilarit on viel melko alhaiset, kun oon pikkuhiljaa niit lisänny viikoittain, koska lopetin dieetin pari viikkoa sitten.

Tässä on jotain asioita mitä olen oppinut tässä viimeisen vuoden aikana.Toivottavasti näistä on jotain hyötyä paastoajille täällä.
-Monet Youtube syöjät puhuvat toisesta mahasta. Tämä effekti käytännössä tarkoittaa, että pystyy syömään makean smoothien tai hedelmiä melko helposti, kun on syönyt standardin aterian missä on esimerkiksi liha/peruna/kasvikset.
-Lisäksi pähkinät kuten macadamia ja parapähkinät, jotka sisältävät hyviä öljyjä ja mineraaleja, ovat helppoja syödä. Näissä pähkinöissä on usein lähemmäs 700 kcal per 100g. Macadamia pähkinät ovat hyvä omega 7 lähde. Omega 7 parantaa rasva-aineenvaihduntaa. Parapähkinät ovat hyvä boorin lähde. Boori on mineraali, joka lisää testosteronin tuotantoa miehillä. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4712861/
-Myös bulletproof coffee on hyvä kalori lisä, joko pari tuntia ennen ateriaa tai tunti sen jälkeen. Siitä saa noin 500 kcal. Siinä on todella alhainen insuliinivaste ja monet eivät laske tätä edes ensimmäiseksi ateriaksi. Kannattaa valita kahvi huolella tai käyttää kofeiini pillereitä, niin ei tule huono-olo.
-Kasvikset voi laittaa tehosekoittimeen mikä helpottaa niiden syömistä tuntuvasti.
-Rasvan ja hiilareiden sekoittaminen vähentää termogeenistä vaikutusta ruuasta, mutta erityisesti OMAD tyylisessä syömisikkunassa se on käytännössä pakollista. Saa olla melkoinen äijä joka vetää riisiä ja kanaa sen 3000kcal kerralla.
-Kaikkeen ruokaan voi lisätä öljyjä. Oliiviöljy ei välttämättä ole optimaalinen paistamiseen sen alhaisen hapettumislämpötilan takia, mutta sitä voi laittaa valmiiseen ruokaan. Kirkastettua voita sekä avokadoöljyä voi taas läträtä enemmänkin kun paistaa lihoja. Kahdessa jälkimmäisessä on todella korkea hapettumislämpö.

Sillon tällön tulee lipsuttua tosta 16/8 rytmistä, johtuen lähinnä siitä että on töissä pakko syödä suunniteltua aiemmin ensimmäinen ateria ja treenit kuitenkin aina samaan aikaan, ja vkonloppuisin oon mennyt välillä sen mukaan miten seurassa olevat ihmiset ruokailee, mutta noin muuten ollut kyllä äärettömän helppo dieetti proggis. Vielä pari viikkoa ns dieettiä edessä ja sitten taitaa tulla elämäni pisin dieetti 4kk täyteen.

Varmaan aika paljon tästä otan mukaan siirtyessäni plussakaloreille. Aamupalaa tuskin syön enää koskaan. Koko elämä toitotettu siitä "päivän tärkeimmästä" ateriasta ja nyt kun sen on jättänyt syömättä niin kadonnut kokonaan toi aamupäivän väsymys sekä vatsaongelmat. Kyllä mä tossa bulkillakin pidän vähintään 12/12h systeemin. Tai sitten jatkan 16/8:lla mutta vedän vähän vapaammin napaan mikä millonkin sattuu maistumaan. Energiatasot on kyl pysynyt koko dieetin hyvänä eikä painot oo salilla tippunut mihinkään. Ehkä pidemmissä aerobisissa seteissä huomannut jotain johtuen matalammasta energiansaannista. Kuitenkin kaikki keskittymiskyvyn heikkenemiset ja väsähtämiset sekä päiväunien tarve, mitä ilmenee useamman pienen aterian dieeteillä, on loistanut poissaolollaan.

Aika 5/5 ja vyötärön sentit tipahtanut mun tavoitteeseen alle 70. Tais olla 84senttiä kun alotin ja nyt 69. Ihan napsakka kesäkunto ja kattoo jos löytyy jotain vertailukuvia niin nappaan dieetin loputtua.

Edit. Totta tosiaan, oon tainnut tällä pätkäpaastolla säästää ruokakuluissa mun kesän dublinin reissun :D. Sen lisäksi punasen lihan kulutus pienentynyt ja kasviksia mennyt enemmän että aika healthy as fuck fiilis noin ihan ulkonäön ulkopuolellakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom