Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin. Jos treenaat aamulla mutta paasto on tarkoitus katkaista vasta yhden paikkeilla vaikkapa niin sitten ei palkkari, jos taas tarkoituksellisesti treenaat juuri ennen paaston katkaisua niin palkkari on ihan bueno.

En keksi ihan heti hyvää syytä treenata paaston alussa.. keskelläkin treenaaminen kannattaa vain silloin kun se on aivan välttämätöntä, eikä paaston suunnittelulla ole mahdollista ajoittaa treeniä paaston lopulle/syömisikkunaan.

Mikäli ei pysty treenaamaan paaston lopussa, niin tulisi vakaasti harkita sopiiko pätkäpaastoilu omaan päiväohjelmaan. Berkhan suosittelee aminohappojen vetämistä pitkin päivää treenin ja ensimmäisen aterian välissä, jos treeni tehdään muulloin kuin paaston päätteeksi. En tosin näe tällaisessa järjestelyssä mitään järkeä. Suosittelisin ruokailuikkunaa kaventamalla järjestämään päiväohjelman sellaiseksi, että pystyy treenaamaan paaston päätteeksi ja syömän mahdollisimman pian treenin jälkeen päivän pääaterian. Tämä järjestely on palautumisen kannalta ehdottomasti paras. Mahdollisesti oikein järjestettynä hormonitoiminnan kannalta myös paras mahdollinen tapa toteuttaa pätkäpaasto.

Kysymys. Ajatellut kokeila tätä leangains tyyppistä pätkäpaastoa loppuvuoden.
Mitenkä tuohon sopii cardio mukaan? Salilla tulee käytyä 3-4x viikossa (useammin 4 ku 3) ja 2-3 kertaa viikossa on reilu tunnin höntsäfutikset. Jos menis vaikka +20/-20 ajatuksella, olisko järkevä laskea viikon kulutus yhteen, jakaa 7 ja sit punttipäivinä ottaa +20 ja muina -20 vaikka oliskin cardioo miinuspäivillä?

Treenaako joku täällä paaston alussa tai keskellä? Toimiiko hyvin?

Sillon ku olin ilman duunia ajanjaksoja, niin vetelin kahvia tyhjään vattaan ja treenasin aamupäivästä/puolenpäivin/iltapäivästä. Monesti ruokailut alko vasta iltakuudelta jolloin tuli aamupala ja sitä syömistä jatku sit about puoleenyöhön yli ja siinä ajassa imuroin kaikki ruuat nassuu ja vetelin ilman safkaa seuraavaan iltaan asti. Toimii ku ei tarvi kuluttaa turhaa energiaa töissäkäyntiin. Jos taas fyysistä duunia tekee niin nälkä on aika lailla suurempi. Jos taas makailee himassa köllötellen ja nukkuen kaiken muun ajan paitti treenit, niin ei siinä paljoa nälkä paina päälle samalla lailla. IMO. Hyvin se toimi ainakin omalla kohdalla ku yli 30 kiloa silpasin samalla systeemillä veke. Tosin en oo koskaan ollu mikään supernälkänen aamusta tai ylipäätään moneen tuntiin heräämisestä, niin mielellään venytän sitä nälkää helvetinmoiseksi ja sitten vedän sitä ruokaa paljon kuin väkipakolla tasasin väliajoin oksennus kurkussa.

Kysymys. Ajatellut kokeila tätä leangains tyyppistä pätkäpaastoa loppuvuoden.
Mitenkä tuohon sopii cardio mukaan? Salilla tulee käytyä 3-4x viikossa (useammin 4 ku 3) ja 2-3 kertaa viikossa on reilu tunnin höntsäfutikset. Jos menis vaikka +20/-20 ajatuksella, olisko järkevä laskea viikon kulutus yhteen, jakaa 7 ja sit punttipäivinä ottaa +20 ja muina -20 vaikka oliskin cardioo miinuspäivillä?

Vai pitäisikö cardiopäivinäkin olla plussalla VAI pitäisikö tähdätä +-0 TDEE?

Eli jos TDEE on 2600 luokkaa = 4 kertaa puntti (5/3/1) ja 2-3 kertaa juoksua tunnin verran. Jos salipäivinä tähtää +20% tasolle (3100) ja lepopäivinä -20% (2100), pitäisikö päivinä, jolloin käy juoksee ja kulutus on kuitenkin kohtalaista, pyrkiä mieluummin 2600 tasolle vai 2100?

Treenaako joku täällä paaston alussa tai keskellä? Toimiiko hyvin?

Suosittelen että liikuttelet sitä sun paastoikkunaa siten että syöt aina treenin jälkeen. Ie. jos treenaat aamulla ni syöt sitte ateriat alkupäivästä.

Itse jätän aamiaisen ja iltapalan pois enkä oikeastaa mitään muuta ja syönti-ikkunasta tulee noin 6h jos treeni ajottuu huonosti tai viivästyy alkuperäisestä tavoitteesta ni pidennän hitusen syönti-ikkunaa. Eikä paastoa ole pakko pitää joka päivä että laihtuisi.

Eikä paastoa ole pakko pitää joka päivä että laihtuisi.
Juuri näin. Ei koko homma mene pipariksi jos yhtenä päivänä viikosta syö aamusta iltaan 3-4 tunnin välein, tällöin tosin pitääkin syödä vähän pienempiä annoksia mihin ehkä IF:n parissa on tottunut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mites te heebat olette plussakalorit hoitanut IF:llä ? ite vielä saa 8/16 jaolla pystyn syömään treenipäivinä itteni plussille, mutta kun on vaan huomannut että 3 vuoro työhön ainakin mulla sopisi 4/20 syömisikkuna niin siinä on vaan se ongelma, että vaikea tempasta saakelisti ruokaa kitaan että paino nousis... Täysmaito aterian kanssa oon ottanut mutta silti tekee vaikeeta, pitäiskö ihan pähkinätkin uppopaistaa? :D

Suosittelen että liikuttelet sitä sun paastoikkunaa siten että syöt aina treenin jälkeen. Ie. jos treenaat aamulla ni syöt sitte ateriat alkupäivästä.

Itse jätän aamiaisen ja iltapalan pois enkä oikeastaa mitään muuta ja syönti-ikkunasta tulee noin 6h jos treeni ajottuu huonosti tai viivästyy alkuperäisestä tavoitteesta ni pidennän hitusen syönti-ikkunaa. Eikä paastoa ole pakko pitää joka päivä että laihtuisi.

Njoo. Nuo omat kysymykset heräs lähinnä Nettiurheilijan kysymyksestä, enkä ole törmännyt IF:n tiimoilta tollaseen toteutukseen. Enkä muutenkaan muista lukeneeni, että urheilun jälkeen ei kannattaisi ravita itseään.

Ite juon proteiinia aamuisin ennen treeniä. Treenin jälkeen palautusjuoma ja päivän suurin ruoka-annos yleensä 2h sisällä treenistä. Jos pitää soveltaa aikataulua, niin syönti-ikkunani on 4-8h ja paasto sitten 16-20h. En treenaa koskaan paaston alussa tai keskellä. Vitamiinilla sekin tosin näytti toimivan oikeen hyvin.

Mites te heebat olette plussakalorit hoitanut IF:llä ? ite vielä saa 8/16 jaolla pystyn syömään treenipäivinä itteni plussille, mutta kun on vaan huomannut että 3 vuoro työhön ainakin mulla sopisi 4/20 syömisikkuna niin siinä on vaan se ongelma, että vaikea tempasta saakelisti ruokaa kitaan että paino nousis... Täysmaito aterian kanssa oon ottanut mutta silti tekee vaikeeta, pitäiskö ihan pähkinätkin uppopaistaa? :D

3000+ kcal neljässä tunnissa olis itelle todennäkösesti liian epämiellyttävää säännöllisesti toteutettuna. Saattaisin kokeilla parin viikon ajan tottuuko kroppa kuinka hyvin tollaseen mättäämiseen ja sitten luopuisin koko IF hömpästä, jos on liian vaikeaa.

Mä olen nyt tämän viikon elänyt if:llä ja pari kysymystä on herännyt. Syöttekö paastonjälkeisenä aikana 3 ateriaa vai useamman? Näin iltavuoroviikkoina on helppo paastota 20-12, käydä salilla 11-12 ja syödä sit se ensimmäinen ateria. Mun ongelmana on se, etten jaksa millään syödä tarvittavia (puhtaita) kaloreita ja ravintoaineita 3:ssa ateriassa. Laskeskelin ravintolaskurilla, että päivän kalorisaaliiksi tulee n. 1000-1200 kcal ja tuosta ruoasta on jo nyt 46% rasvaa. Hiilareita syön vain treeninjälkeisellä aterialla (hedelmiä). Treenaan kuitenkin salilla 5 krt/vko. (Olen siis 65-kiloinen nainen.)

Ja toinen kysymys on se, että aamuvuoroviikkoina pääsen treenaamaan vasta ihan illalla, niin syönkö se mysö-aterian silti juuri ennen nukkumaanmenoa? Paastoaika olisi sitten 22-14. Kompastuskiveksi saattaa kyllä muodostua tuo, etten syö lainkaan töissä koko päivänä... Hmm. Apuja?

Mä olen nyt tämän viikon elänyt if:llä ja pari kysymystä on herännyt. Syöttekö paastonjälkeisenä aikana 3 ateriaa vai useamman? Näin iltavuoroviikkoina on helppo paastota 20-12, käydä salilla 11-12 ja syödä sit se ensimmäinen ateria. Mun ongelmana on se, etten jaksa millään syödä tarvittavia (puhtaita) kaloreita ja ravintoaineita 3:ssa ateriassa. Laskeskelin ravintolaskurilla, että päivän kalorisaaliiksi tulee n. 1000-1200 kcal ja tuosta ruoasta on jo nyt 46% rasvaa. Hiilareita syön vain treeninjälkeisellä aterialla (hedelmiä). Treenaan kuitenkin salilla 5 krt/vko. (Olen siis 65-kiloinen nainen.)

Ja toinen kysymys on se, että aamuvuoroviikkoina pääsen treenaamaan vasta ihan illalla, niin syönkö se mysö-aterian silti juuri ennen nukkumaanmenoa? Paastoaika olisi sitten 22-14. Kompastuskiveksi saattaa kyllä muodostua tuo, etten syö lainkaan töissä koko päivänä... Hmm. Apuja?

1. Harkitse, tarvitsetko paastoa ylipäätään. Sen ei tarvitse olla itse tarkoitus, vaan rutiineja helpottava tapa.
2. Harkitse paaston pituus. 16 tuntia saattaa olla naisille liian pitkä aika, teillä kun on niin vallattomat hormonit.
3. Treenin jälkeen suosittelen mahdollisimman vakioitua ateriaa.
4. Lisää hiilaria, kenties? Tiedän ettei kysytty, mutta joku tärkkelys treenin jälkeen voisi tehdä ihan hyvää.

Miltä tuntuisi vaikka syönti-ikkuna 12-22? Aamuvuoroissa ensimmäinen ateria töissä, iltavuoropäivänä treenin jälkeen kuten nytkin. Samalla saisit pidennettyä ikkunaa naisille varmempaan suuntaan ja ehkä lisää kaloreitakin.

Kiitos vastauksesta. Menen ensi viikon tuon suosittamasi 12-22 syönti-ikkunan mukaan. Paastoan lähinnä sen terveysvaikutusten takia sekä olen huomannut, että ainakin iltavuoroviikkoina se on helppoa ja salilla jaksaa hyvin. Näin saan myös viikonloppuisin syödä hieman vapaammin ja näin niitä kaloreitakin tulee viikolle enemmän :)

Syksy lähestyy, illat pimenee ja kylmenee vittumaiseen tahtiin. Siksipä iski sponttaani reissukuume. Etelään pitäisi about kuukauden päästä painella, aikaa on vähän saada mitään järisyttäviä aikaan, mutta saahan sitä yrittää parhaansa tehdä.

Rasvaprosentin kiristelyä siis luvassa, tällä hetkellä taitaa huidella siellä 15% paikkeilla, vatsapalikoista löytyy vielä pientä erottuvuutta kun oikein flexailee, mutta jenkoissa ja navanpäällä löytyy kyllä sitä sitkeää sulateltavaa. Alkukesästä lähtien oltu plussilla ja koitettu saada lihaa luiden päälle, ikävän suuri osa tulleesta painosta tuntuu kertyneen rasvana, vaikka kai sitä pattiakin on vähän tullut.

Pätkäpaasto-tyyliset ruokavaliot ovat aina kiinnostaneet dieettaus mielessä ja ehkä IF-henkistä lähestymistapaa vielä enemmän kiinnostaa tämä "uusi ihmetys" 5/2 paastoaminen. Sanalla alkaa naisten- ja muiden laatujulkasuiden myötä olla melko ikävä särähdys korvaan, mutta tapa jolla dieetti toteutetaan kuulostaa houkuttelevalta ja järkeenkäypältä. Voisin kuvitella, että se sopisi minun kaltaiselle ihmiselle hyvin.

Salipäivät: Maanantai, Keskiviikko ja Perjantai
Lenkki (3,5-5km juoksuhikihölkkä) Tiistai, Torstai ja Lauantai.
Paastopäivät suhteutetun korkeaproteiininen 600kcal: Tiistai ja Torstai
Muut päivät suht. puhtailla runsasprotkuisilla ylläpitokaloreilla ~2400kcal.

Kannattaako edes yrittää, vai koittaa suoraa jotain ihan muuta lähestymistapaa?

Kannattaa ensin lukea mitä IF edes on...

En tiedä suuntasitko tämän epämääräisen ja järin auttavaisen vastauksen minulle, mutta oletan näin. Tiedän kyllä "mitä IF edes on", en missään nimessä ekspertti ole, mutta ainakin noin pääpiirteiltään. Kyse on pätkäpaastosta, jolloin jokaisena päivänä on määritelty 4-8h syömisikkuna, jonka voi vapaasti ajoittaa siten, kuten se omiin rutiineihin parhaiten soveltuu. Syömisikkunan aikana syödään kaikki päivän kalorit normaalisti 2-3:ssa ateriassa. Loppuaika paastotaan. Toiset tykkää, että on hyvä tapa pudottaa rasvaa, miellyttävä toteuttaa ja yleisen terveydenkin kannalta hyvä juttu.

Tiedostan myös, etten kysynyt suoraan IF dieettiin liittyen mitään, mutta oletin sen olevan sen verran lähellä ideologialtaan myös 5/2 paastoamista, että tästä langasta olisi voinut saada apua kysymääni asiaan, koska tuolle dieetille ei ollut omaa ketjua.

Kiitos vastauksesta kumminkin.

Siis IF on kaikkea tuota. LG taas on tiukasti 8/16 rytmityksellä. 5/2 dietti on siis yhtälailla IFää kuin leangainskin..

Mitä itse kysymykseen tulee, niin kokeile ja kerro tänne miten menee. Ei tuo nyt näytä hirveän metsään menevän tuolla sun suunnitelmalla. :)

Siis IF on kaikkea tuota. LG taas on tiukasti 8/16 rytmityksellä. 5/2 dietti on siis yhtälailla IFää kuin leangainskin..

Mitä itse kysymykseen tulee, niin kokeile ja kerro tänne miten menee. Ei tuo nyt näytä hirveän metsään menevän tuolla sun suunnitelmalla. :)

Aivan. Unohtui melkeen itseltäkin, että IF =! LeanGains. Kai se on vaan laitettavana 5/2 kokeiluun ja raportoin joskus sitten tuloksia / kokemuksia tänne.

Suositut

Back
Ylös Bottom