InBody mittausmenetelmä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
- Rasvaprosentti oli 20 hujakoilla ja se on mielestäni kyllä oikean kuuloinen lukema. Laihdutetaan dieetillä vielä 3kiloa niin saadaan painoindeksi ja rasvaprosentti taulukon normaalislottiin.
- Lihasmassaa on taulukon mukaan "yli" joten se lienee kuitenkin hyvä juttu vai suosiiko inbody ennemmin juoksijan sutjakkaa vartaloa? Lihasmassa oli 40kg

Juoksijan "sutjakka" vartalo ja rasvat 20%. Jep, jep...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ymmärsit ehkäpä kirjoitukseni hieman väärin. En ole tosiaan juoksija, en harrasta juoksua, eikä vartaloni ole juoksijalle ominaisen "sutjakka". En jaksa yrittää sinulle erikseen selittää.
 
Tässäkin ketjussa asiaa on käyty läpi ja punttimimmien vastaavaan ketjuun joku olikin linkannut Pöperöproffan blogiin linkin aiheesta. Omasta mielestä niin InBodyn kuin Tanitan jne. laitteen mittauksiin voi mennä, jos ilmaiseksi pääsee ja tuloksia tulkitsee samalla kuriositeetillä kuin skeptikko horoskooppia. Jos samalla mitattavalla on ajankohdasta ja edeltävistä tekemisistä riippuen noin suuri vaihteluväli arvoissaan, niin luotto yhteen mittaustulokseen on aika vähäinen.

Itsellä työterveyden Tanitan mittauksissa vuodessa tuli kyllä imartelevia tuloksia aikalailla vakioidulla mittaustavalla sis. paaston ennen mittauksia jne. -7kg, josta rasvaa -8kg ja lihasta +1kg. Ihan en usko, vaikka tuo -7kg pitääkin paikkansa. Toisaalta mulla pihtimittaus suht samaan aikaan näytti kyllä saman rasva-%. DEXA-mittauksia pitäisin luotettavina kaiken kaikkiaan ja osaavan mittaajan tekemiä pihtimittauksia rasva-% määritykseen.
 
Tuli kans käytyä InBody mittauksessa ennen dieetin alkua:

Paino: 77,8kg (aamupalan jälkeen, 75kg ennen syömistä)
Lihasmassa: 37,6kg
Rasvamassa: 12,4kg

Painoindeksi: 25,7
Rasvaprosentti: 15,9

Oikea käsi: 3,71
Vasen käsi: 3,82
Keskivartalo: 28,7
Oikea jalka: 9,40
Vasen jalka: 9,38
 
Täytyy kyllä nk. yhtyä mohlaan. Pääsin tänään ilmaiseksi inbody-mittaukseen ja kun kaiken sai irti niin kävin pari kertaa otattamassa tulokset. Ensimmäisellä kerralla rasvat olivatkin 21,3%. Myöhemmin päivällä sitten 19,6%. Ja verrokkina viime viikon 20%. Lihasmassan määrä ei merkittävästi heilunut kuten ei viskeraalin tuloksetkaan. Ajattelin jo ottaa tästä säännöllisen tavan, mutta ei tämä nyt hirvittävän erikoisia tuloksia ainakaan minun kohdalla antanut. Taidan järjestää jatkossa omat mittaukset. Välineistöön kuuluu kodin peili ja silmämääräinen mittaustulos sitten korreloi tyytyväisyystasoa omaan vartaloon :)
 
^ Kävin kans inbodyssa ihan sen takia, kun sain tietää että vuosisoppariin kuuluu 3 ilmaista mittausta per vuosi :D
muuten en tuohon rahojani laita.
 
Ensimmäisellä kerralla rasvat olivatkin 21,3%. Myöhemmin päivällä sitten 19,6%. Ja verrokkina viime viikon 20%.

En mä tota huonoksi sanoisi. Rasvaprosentin keskiarvo 20.4% ja 99.9% luottamusväli rasvoille on siten 18.39% ja 22.41%.


Vastaavasti ylihuomisen sääennusteen alimmän lämpötilan ennuste on -3.0C ja 99.9% luottamusväli -4.0C ja -1.0C. Eli noin samaa tarkkuutta.
15 vuorokauden ennuste Helsinki - Foreca.fi
 
Osaako joku asiantuntija (tai sellaiseksi itsensä mieltävä) kertoa miten Inbody varsinaisesti määrittää viskeraalinen rasva lukeman. Olen siis laitten valmistajan selityksen lukenut, mutta jos joku pystyisi vielä asiaa lisää valaisemaan. Aikaisemmin olleet lukemat varsin loogisia, mutta uusimmassa mittauksessa viskeraalinen rasva oli kohonnut 102 (edellisessä mittauksessa 85), samaan aikaan rasvamassa oli kuitenkin vähentynyt miltein 2kg (rasvaprosentti pudonnut 15,5% --> 13,5).

Kyseessä siis jonkin sortin suhteellinen luku: Sisäelinrasvan määrän (ns. viskeraalinen rasva), Arvo on ilmaistu neliösenttimetreinä (cm2) vatsaontelon leveimmästä kohdasta

Itse ajattelin lukeman suurentumisen johtuvan ennemminkin vatsalaukun "kutistumisesta", kuin rasvan lisääntymisestä sisäelimissä. Mittauksessa olin aikaisempiin verrattuna jonkin verran tyhjempänä kuin normaalisti.
 
Mites sun syömiset ennen mittauksia. Olitko paastonnu molempii mittauksii vai oliko eroa syömingeissä, kun verrataan mittauksia?

Jälkimmäiseen mittaukseen oli pidempi paasto. Menin heti aamusta joten edellisestä ruokailusta oli kulunut melkein 12h. Sillä meinasinkin että vatsalaukku ei ainakaan turhaan venynyt ollut, jos kerran otetaan neliösentteinä jne. Edellisellä kerralla aamupala syötynä ja siitä joku 3-4h mittaukseen. Muistaakseni 3-5h ruokailusta on suositus mittaukseen mentäessä.

Muuten tulokset olivat odotetunlaisia ja linjassa aikaisempien kanssa. Tosin jaloista oli lähtenyt muka lihasta, joka tietenkin mahdollista dietin ja runsaan airobisen liikunnan johdosta.
 
Mä en kyllä luota inbodyyn juuri ollenkaan. Mulle näytti 92kiloisena 15% rasvoja, todellisuus oli 30%luokkaa. Aattelin mennä samalla laitteella kokeileen kun vaaka näyttää alle 80kg. Vai pitäisiköhän sitä suoraa mennä toiseen paikkaan kokeileen jos toi ensimmäinen laite on epäkunnossa. En edes oikein ymmärrä miten voi tulla noin valtava heitto.
 
Jälkimmäiseen mittaukseen oli pidempi paasto. Menin heti aamusta joten edellisestä ruokailusta oli kulunut melkein 12h. Sillä meinasinkin että vatsalaukku ei ainakaan turhaan venynyt ollut, jos kerran otetaan neliösentteinä jne. Edellisellä kerralla aamupala syötynä ja siitä joku 3-4h mittaukseen. Muistaakseni 3-5h ruokailusta on suositus mittaukseen mentäessä.

Muuten tulokset olivat odotetunlaisia ja linjassa aikaisempien kanssa. Tosin jaloista oli lähtenyt muka lihasta, joka tietenkin mahdollista dietin ja runsaan airobisen liikunnan johdosta.

Sitä luotettavamman tuloksen saa mitä samanlaisimmissa olosuhteissa tuo mittaus on otettu. Nii ja tosiaaki nää mittaukset ei taia olla mitää kovin luotettavii, et ei kannata lannistuu tuloksesta.
 
Siinä puhuttiin muuten vatsaontelosta... Mahalaukun venymisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.

Toki näin tietenkin, pieni epähuomio luettaessa. Toki koko vatsaontelon aluekkin on kaventunut kokonaisuudessaan, kun esimerkiksi vyötäröstä on joitain senttejä lähtenyt. Mikä tällä sitten vaikutus tulokseen.


Sitä luotettavamman tuloksen saa mitä samanlaisimmissa olosuhteissa tuo mittaus on otettu. Nii ja tosiaaki nää mittaukset ei taia olla mitää kovin luotettavii, et ei kannata lannistuu tuloksesta.

Joo ei toi tulos lannistanut, lähinnä vain hiukan ihmetytti. Normaalisti liikkunut tulokset aika loogisesti, nyt vain tuo arvo oli ainut mikä meni vähän kummasti. Muuten peili kyllä vahvistaa tulosten oikeaa suuntaa. Yleensä menty ihan vakioiduilla mittaus käytännöillä.. samat syömiset, mittaus samaan aikaan päivästä.. jne.
 
Jännä kun tuntuu olevan niin paljon varianssia monilla noissa mittauksissa. Oon itte käynyt inbodyssä 6 tai 7 kertaa viimeisen viiden vuoden aikana, ja tasaiseen tahtiin on rasvaprosentti pienentynyt sekä lihasmassa kasvanut suunnilleen odotusarvojen mukaisesti.
 
Kävin testissä ja sain sen mukaan rasvaprosentiksi 15. Suoraan sanoen olen melkoisen ihmeissäni tuosta.

Testitulos

Esimerkiksi tästä kuvasta olen mielestäni lähempänä 20% kun 14%. Voisiko tuossa saada noin väärää tulosta?
 
Kehonkoostumusmittaus - luotettavuus?

Heippa!

Olen sairastanut yli 8 vuotta syömishäiriötä, pääosin bulimiaa, joka on saanut elämäni aika sekaisin kropasta puhumattakaan. Olen 21-vuotias, 168cm pitkä ja normaalipainoni oikeasti pyörii n. 62,5kg lähettyvillä. Pahimpina aikoinani painoin 45kg ja jouduin tiputukseenkin kaliumvajeen takia.

Koulun kautta joskus alle 1,5 vuotta sitten pääsin kehonkoostumustani mittailemaan. Tuolloin en vielä liikkunut, muuta kun lenkkeilin ja bulimiani ja ruokailuni olivat todella pahassa jamassa. Tulokset olivat silloin seuraavanlaiset:

Paino 47,9kg (Pituus 168cm)
Rasva% 13,5
Rasvamassa 6,45kg
FFM 41,45kg
TBW% 62,5%
BMI 17
Ylipaino: -22,8%
Normaali 62,10kg
Lihas 39,35kg
BMR 1275kcal
Luumassa 2,10kg
Viskeraalinen rasva: 1
Kokonaisvesimäärä: 29,95kg

Aloin vuosi sitten tammikuussa liikkumaan. Liityin kuntosalille ja aloin käymään sen lisäksi ahkerasti myös erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla kehonhuollosta syke -ja lihaskuntotreeneihin. Aloitin myös juoksuharrastuksen, jota silloin tällöin toteutan. Kävin muutama viikko sitten uudelleen kehonkoostumusmittauksessa ja silloin tulokset olivat seuraavanlaiset:

Paino: 62,4kg
Painoindeksi: 22,1
Kehon rasva 12,7%
Rasvan massa: 7,9kg
Rasvaton massa: 54,5kg
Kokonaisvesimäärä: 39,2kg
Perusaineenvaihdunta: 1618kcal
Viskeraalinen rasva: 1
Metabolinen ikä: 12
Luumassa 2,8kg
Lihasmassa 51,7kg
ECW/TBW%: 39,3

Liikun kyllä tosi ahkerasti ja olen koittanut parantaa ruokatapojani. Opetella syömään säännöllisesti, mutta silti vielä buliminen käyttäytyminen hallitsee elämääni ja paljon ja sekoittaa tietty kropan toimintaa. Kysyisinkin siis, että kuinka luotettavana voin siis pitää noita tuloksia? Esimerkiksi lihasten kasvua ja muuta? Liikunta on kyllä ollut yksi asia, joka on auttanut minua paljon ja saanut skarppaamaan ruokailujen suhteen ja haluankin elämäni kuntoon :) Terapiassa olen käynyt 1,5vuotta. Tästä on hyvä jatkaa! Kiitos!
 
Kehitys on noiden perusteella varsin hyvää, tsemppiä reeneihin!
Mutta miten ihmeessä sulla voi olla lihasta noin paljon kehonpainosta??
Itse kävin mittauksessa, olin 86kg ja lihasta oli "vaan" 43kg, ja rasvat 13,5%. Kolistelen 600 YT rautoja...
Sulla vastaavat 62,4kg ja lihasta 51,7kg, rasvat 12,7%.
TOki laite voi olla eri, mutta on melkosen isoja heittoja kyllä...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom