InBody mittausmenetelmä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Muutama kymys tuli mieleen kun ensimmäistä kertaa tässä kävin, laite se 720. Tavoite paino, "millanen vartalo" sieltä tulee kun tavoitteeseen pääsee? Huomioiko se lihasmassan yms yms. Se toinen kysymys unohtukin jo... :face:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siivosin eilen kaappeja ja käteen osui mun InBody 720 mittaustulokset. Toinen tehtiin 15.3.2009 fitness expossa ja toinen omalla salilla 15.11.2012.

------------ v. 2009 --- v. 2012
kehon koostumus
solun sis.neste 21,9 -- 23,4
solun ulk.neste 13,3 -- 13,9
proteiinimassa 9,5 -- 10,1
mineraalit 3,35 -- 3,41
rasvamassa(kg) 13,7 -- 11,2

lihas-rasva
paino kg 61,7 -- 62
lihasmassa kg 26,6 -- 28,5
rasvamassa kg 13,7 -- 11,2

painodiagnoosi
painoindeksi 21,9 -- 22,0
rasvaprosentti 22,2 -- 18,0
vyötärö-lantiosuhde 0,80 -- 0,80

lihastasapaino
oikea käsi 2,31 -- 2,53
vasen käsi 2,31 -- 2,56
keskivartalo 20,4 -- 21,7
oikea jalka 7,71 -- 8,11
vasen jalka 7,72 -- 8,02

visceral fat 42,1 -- 37,9

fitness indeksi 81 -- 84

Kyllä tuo uskottavuus hieman kärsi, kun ekassa testissä olin 27 v., liikuin paljon ja olin silminnähden paljon paremmassa kunnossa kuin tuossa toisessa testissä.
Toisen testin aikaan olin 31 v., ja olin vielä palautumassa raskaudesta (tytär syntyi loppuvuodesta 2011). Tosin viimeiset 3 v olen käynyt salilla enemmän, kun taas tuon ekan testin aikaan liikunta tuli lähinnä vain tanssiharrastuksesta.
Rasvaprosentti 18%??!! I wish :face: Ehkä sellanen 30% olis lähempänä totuutta...heh. No mutta on siinä ainakin tuo kokonaispaino suht oikein :hyvä:
 
Tänään olin ekaa kertaa Inbody 720-mittauksessa, ja muuten melkeimpä identtiset arvot kuin Tumpalla, mutta viskelaarinen rasva huiteli 190. Mittaaja ohjas mua suurinpiirtein suoraan lääkäriin. Vähä ittekkin ihmettelin tota lukemaa. Mittaaja meinas että huono ruokavalio ja vähäinen aerobinen vaikuttaa. Pientä bulkkia tässä vedelty, kuitenkin melko terveellistä ruokaa vedetty ja vähän kovia rasvoja. Rasvat mulla on kyllä suurimmaks osaks vyötäröllä. Aerobista tulee viikossa kuitenkin väh. 2 kertaa salien lisäks.

Eli mitäs sanotte, miks viskelaarin rasva on 80v. mummon arvoissa?

Bulkilla ollaan ja sama täällä. 80v. viskelaareilla.
6 palaa näkyy kuitenkin vatsassa eikä edes pömpötä... jaa-a.

Lihastasapaino oli:
Oikea käsi 5.24
Vasen 5.18
KEskivartalo 37
Oikea jalka 11.4
Vasen 11.5
 
Eikai sen viskeraalin pitäs vatsalihasten näkyvyyteen vaikuttaa, jos se siellä sisäelinten ympärillä luuraa. Viskeraalirasva vaikuttaa kehon rasvaprosenttiin, mutta mitenpä sen määrää vaikka pihteillä mitattaessa tietää. Jos nuissa mittauksissa käy niin pitäis käydä molemmat vaikka aamulla tyhjään vatsaan niin ois paremmin vertailukelposia. Ja huolehtia siitä nesteytyksesta myös nyt ainaki edellinen päivä.
 
Itse kävin hetki sitten mittauttamassa Varalan urheiluopistolla, Tampereella, ja mulla ainakin yöllisen paaston jälkeen näyttää rasva% aikalailla sitä mitä ajattelinkin. Fitness-pisteet 82 :nolo: Mittaaja kehui, että korkein hänen mittaamansa fitness-pisteet ovat olleet 122. :) Onkohan tuo laitteen mittaama perusaineenvaihdunta muuten mitenkään luotettava?
 
Onko kukaan käynyt Vantaalla tuossa mittauksessa? Ei taho googlekaan löytää oikein paikka missä ton sais teetettyä :wtf:

Tsekkaa parempien kuntosalien sivut, niillä monesti mainitaan jos InBody löytyy talosta.
 
Fitness-pisteet 103 :rock: visceral 211 :face: Paino 128,50kg. Vahvimillaan kuin ikinä mut tuo visceral ärsyttää niin paljon että nyt vaihtu leikkeleet mallia kalkkuna ja pullat saa jäädä. En syö roskaruokaa paljoa enkä karkkeja/suklaata mut tieten nuo leivonnaiset on mun turmio.
 
Keskustelin tästä mittauksesta hierojan kanssa, hän juuri mainitsi että tarkin tulos saadaan tyhjällä vatsalla, eivätkä lihakset saa olla pumpissa.

Absoluuttista totuutta laite ei kerro, mutta toistettavuuden perusteella pystyy omaa kehitystä seuraamaan.
 
Itsekin kävin tässä mittauksessa pari viikkoa sitten.. :) Tuli sitten sellainen kysymys mieleen, että mikä mahtaisi olla naisilla rasvaprosentissa ns. minimi luku eli että rasvat olis mahdollisimman alhaalla, mutta kuitenkin sillä tavalla sopivalla tasolla, että hormonitoiminta toimii ym.? Kolme kertaa yhteensä tuulut käytyä tossa mittauksessa ja rasvaprosentti ollu 10-12%..
 
Itsekin kävin tässä mittauksessa pari viikkoa sitten.. :) Tuli sitten sellainen kysymys mieleen, että mikä mahtaisi olla naisilla rasvaprosentissa ns. minimi luku eli että rasvat olis mahdollisimman alhaalla, mutta kuitenkin sillä tavalla sopivalla tasolla, että hormonitoiminta toimii ym.? Kolme kertaa yhteensä tuulut käytyä tossa mittauksessa ja rasvaprosentti ollu 10-12%..

16% on ihanteellinen naiselle jos puhutaan jatkuvasta tilanteesta, silloinkin jo ylimmät vatsalihakset erottuvat. InBody antaa usein jopa puolet pienemmän arvon mitä todellisuus on jos kyse on pitkästä ja hoikasta ihmisestä ja nesteet on vähän koholla.
 
16% on ihanteellinen naiselle jos puhutaan jatkuvasta tilanteesta, silloinkin jo ylimmät vatsalihakset erottuvat. InBody antaa usein jopa puolet pienemmän arvon mitä todellisuus on jos kyse on pitkästä ja hoikasta ihmisestä ja nesteet on vähän koholla.

Kiitos nopeasta vastauksesta!! :) Eli periaatteessa tällä rasvaprosentilla ollaan oikeasti aika hyvässä jamassa eikä haittaa, vaikka vähän vielä tippuiskin ;) Sillä tuplana 10-12% on jo reippaasti yli tuon 16 prosenttia..
 
Täällä on nyt tullut niin paljon kritiikkiä InBodya kohtaan, että annetaan nyt eriäviäkin mielipiteitä jos joku miettii mennäkkö mittaukseen vai ei. Omalla kohdallani tulokset ovat olleet hyvin loogisia, eli kehitystä on ollut selkeästi mittaustuloksissa kun lihaskuntoharjoitteluun ja ravitsemukseen on panostettu kunnolla. Sitten taas tulokset hieman laskivat, kun oli melko vakava loukkaantuminen ja salitreeni (erityisesti alakropan) jäi vähemmälle.

Laite ei tietenkään ole läheskään 100% luotettava, mutta kun mittaus otetaan aina samankaltaisissa olosuhteissa, niin tulokset ovat (ainakin minun kohdalla olleet) vertailukelpoisia. Kannattaa varata InBody siis aamulle ja jos mahdollista niin mennä siihen ennen syömistä tai juomista ja käydä kusella ennen mittausta. Hyvin olen päässyt viikonloppuisin/iltavuoroa ennen tekemään mittauksen ja siitä sitten huoltoaseman aamupalalle. Messumittaukset ovat perseestä juuri sen takia, että vaikka olisikin paras laite (720 & uusin softa) käytössä, niin mittausolosuhteet ovat takuuvarmasti erilaista kun seuraavalla tai edellisellä mittauksella.

Kreatiinilla en ole huomannut olevan juurikaan vaikutusta mittaustuloksiin, vaikken menekkään vannomaan, ettei vaikuttaisi esim. sisäelinrasvan määrään. Viskeraalinenrasva tuntuukin olevan eniten heittelevä arvo ja eräs ammattilainen sanoi, että juuri lisäravinteet saattavat nostaa sitä. Aiemmin kai joku selittikin (tai yritti ainakin) selittää sitä tässä ketjussa. Mikäli kropasta löytyy rautaa leikkauksen jäljiltä niin laite todennäköisesti näyttää väärän mittaustuloksen kyseiseen raajaan. Tavoitepaino on mielestäni kyllä melko turha ominaisuus.

Jos InBodyn tulokset ovat selkeässä ristiriidassa peilikuva/vyötärönympärys/10 RM sarjapaino muutosten kanssa, niin sillon en tietenkään luottaisi laitteeseen, mutta ainakin mielestäni on kiva nähdä tuloksia myös hienosti A4:lle aseteltujen lukujen ja fitness indeksin muodossa :P Yksitoista InBodymittausta takana (vain neljästä maksettu) ja aion mennä taas tämän vuoden puolella ainakin kerran. Tuo 10€ kerran tai pari vuodessa ei kyllä tunnu missään kun tulee kuitenkin ostettua heraa, kreatiinia ja treenivaatteita suhteellisen usein. Oikein käytettynä siis erittäin hyvä (tai ainakin kiva) kehonkoostumuksen kehityksen seuraamisen apuväline treenaajalle.

Tässä vielä mittaukset, päivämäärät on kohdallaan, vaikka kellonajat heittääkin:
Ensimmäinen (salitreeniä ei paljoa ja se vähäinenkin väärin)
Toinen (näihin aikoihin myös pihtimittauksella samat rasvat, kaverin tosin oli vaikea saada mittausta tehtyä kun ei meinannut saada tarpeeksi ihoa pihtien väliin. Opistolla oli täydellistä treenata, sai syötyä niin kuin halusi ja tuli nukuttua joka yö yli 9 h.)
Kolmas (Vasen nilkka paskana)
Neljäs
Viides (Lihasmassan kehitys hidastuu, 5x5 SF ohjelmalla menty noin kolme viimeistä kuukautta ennen mittausta eli kyykkyjä 3 krt viikko)
 
Ovathan ne mittaukset hyödyllisiä kun vertailee samanlaisissa olosuhteissa tehtyjen mittausten välisiä muutoksia, eikä vertaile sitä rasvaprosenttia muiden tuloksiin.
Mitä lihaksikkaampi olet suhteessa pituuteen sen enemmän yläkanttiin laite näyttää rasvaprosentin ja mitä hoikempi ja vahemmän atleettinen olet sen matalaammat ovat rasvaprosentit.

Rasvan määrä kehossa vielä nostaa tietysti arvoja koska rasvassa on vähemmän nesteitä. Itse olen n. 15% rasvoilla VHH-dieetin aikana kun olin tankannut ja saanut nesteitä takaisin lihasoluihin, testannut ja laite näytti 6,9%.
 
Jos tosiaan tahtoo omaa kehitystä seurata, niin on erittäin tärkeää käydä joka kerta mittauttamassa arvot samalla koneella samanlaisissa olosuhteissa, jotta saa vertailukelpoisia tuloksia. Esimerkiksi aamulla tyhjällä vatsalla.

Omakohtaiset kokemukset laitteesta eivät tosiaan ole kovinkaan hyvät:

Ekalla mittauksella dieetin lopussa aamulla tyhjällä vatsalla sain rasvaprosentiksi 11,9 % aamupainon ollessa n. 77 kg. Tällöinkin rasvaprosentti oli noin 9 % paikkeilla peilikuvasta päätellen.

Tästä n. 3kk eteenpäin bulkin jälkeen sain rasvaprosentiksi 9,9 % aamupainon ollessa noin 85 kg. Aika hyvä bulkki kun tullut 8kg massaa ja rasvaprosentti vain pienentynyt? Toki olosuhteet olivat erilaiset, toinen mittaus oli päivällä ja erimerkkisellä laitteella.

Usko meni näiden perusteella kyllä InBodyyn totaalisesti. Toki voi saada hyvin suuntaa antavaa tietoa, kunhan pitää koneen ja olosuhteet samana.

Tiivistettynä: Käyttäkää pihtimittausta, jos haluatte rasvaprosentin tietää.
 
Itse olen ainakin inbodyn osalta noudattanut seuraavia vastaan tulleita ohjeita:
Tarkimman mahdollisen mittaustuloksen saavuttamiseksi suosittelemme seuraavaa:

-Mittaus suoritetaan tyhjällä vatsalla
-Mittaus suoritetaan vähintään kaksi tuntia ruokailun jälkeen
-Käy wc:ssä ennen mittausta, virtsarakon tulisi olla mahdollisimman tyhjä
-Vältä mittauksen suorittamista kuukautisten tai virtsaneritystä lisäävän lääkekuurin aikana
-Vältettävä voimakasta fyysistä rasitusta 12 tuntia ennen mittausta
-Ei kuntoilua, saunomista tai suihkussa käyntiä ennen mittausta
-Ole seisaallasi vähintään 5 min. ennen mittausta
-Talvella ole lämpimässä 20 minuuttia ennen mittausta
-Oikean painon mittaamiseksi riisuu painavat vaatteet ja korut yms.
-Seurantamittaukset tulisi suorittaa aina mahdollisimman samanlaisissa olosuhteissa


Noista erityisesti tuota viimeistä aina noudattaen, jotta tulokset mahdollisimman vertailu kelpoiset. Seuraava mittaus häämöttäisi noin parin viikon päästä ja mielenkiintoista nähdä kuinka loogisia tulokset ovat. Edellisestä mittauksesta kulunut kuutisen kuukautta ja sinä ainkana painoa lähtenyt 8-10kg ja vyötäröstä useita senttejä. Mutta laitetaan tännekkin ketjuun sitten tulokset vertailuun, niin näkee onko tuloksissa mitään johdonmukaisuutta.
 
-Mittaus suoritetaan tyhjällä vatsalla
-Mittaus suoritetaan vähintään kaksi tuntia ruokailun jälkeen
-Käy wc:ssä ennen mittausta, virtsarakon tulisi olla mahdollisimman tyhjä
-Vältä mittauksen suorittamista kuukautisten tai virtsaneritystä lisäävän lääkekuurin aikana
-Vältettävä voimakasta fyysistä rasitusta 12 tuntia ennen mittausta
-Ei kuntoilua, saunomista tai suihkussa käyntiä ennen mittausta
-Ole seisaallasi vähintään 5 min. ennen mittausta
-Talvella ole lämpimässä 20 minuuttia ennen mittausta
-Oikean painon mittaamiseksi riisuu painavat vaatteet ja korut yms.
-Seurantamittaukset tulisi suorittaa aina mahdollisimman samanlaisissa olosuhteissa


.

Nuo kaikki luettelemasi asiat eivät vaikuta rasvaprosenttiin millään lailla, vaan todistavat vain bioimpedassi-laitteiden kyvyttömyyden luotettavaan mittaukseen.
Tiedän että InBody toimii luotettavammin jos nuo seikat ottaa huomioon, siis seikat jotka vaikuttavat kehon nesteiden määriin, mutta noiden laitteiden kyljessä pitäisi olla varoitus, testi on leikkimielinen, älä ota vakavasti, sinua ollaan juuri kusettamassa.
 
Nuo kaikki luettelemasi asiat eivät vaikuta rasvaprosenttiin millään lailla, vaan todistavat vain bioimpedassi-laitteiden kyvyttömyyden luotettavaan mittaukseen.
Tiedän että InBody toimii luotettavammin jos nuo seikat ottaa huomioon, siis seikat jotka vaikuttavat kehon nesteiden määriin, mutta noiden laitteiden kyljessä pitäisi olla varoitus, testi on leikkimielinen, älä ota vakavasti, sinua ollaan juuri kusettamassa.
Toki noista mikään ei suoranaisesti vaikuta rasvaprosenttiin, ja kertovat mittauksen ongelmallisuudesta. Itse kuitenkin näen asian samanlaisena kuin verikokeissa, eli pyritään minimoimaan mittaukseen vaikuttavien ulkoisten tekijöiden virhettä. Ei kolesteroliarvojakaan mennä mittaamaan suoraan viikonlopun ryyppy ja kebab putken jälkeen (näin kärjistäen). Eihän mittaus toki mitään absoluuttista totuutta kerro, mutta antaa jotain suuntaa ja vertailupohjaa kunhan muut vaikuttavat tekijät pyrkii pitämään samoina. Ei noita tuloksia kannata keskenään muiden kanssa verrata, ainoastaan omiin mittauksiin. Toki mainitsemasi asia olisi hyvä kertoa mittaukseen meneville, koska suurin osa ei tuollaisia asioita tule miettineeksi ja voi näin myöhemmin kokea tulleensa kusetetuiksi!
 
Oon käynyt usein Tanita-laitteessa ja nyt pääsin sitten myös Inbodyyn. Aika hitonmoiset erot antaa ko. laitteet. Puolen kilon heitot lihasmassan määrässä per jalka ja per käsi ja sitten lähes 6 kg ero keskivartalossa. Rasvaprosentti heitti 4 prosenttiyksikköä.. Inbody antoi siis isommat lihasmassaluvut ja pienemmän rasvaprosentin.

Mulla taasen on ollut ihan päinvastoin. Kävin vuonna 2009 Tanita mittauksessa ja vuonna 2011 InBodyssä ja ihme kyllä sen Tanita mittauksen lihasmassa tulokset olivat isompia kuin 2011 vuoden mittauksissa. Kokonaislihasmassassa oli aivan järjetön ero, jota en osaa mitenkään selittää koska lihasmassa pysyi ja omasta mielestä jopa paikoin kasvoi peilistäkin katsottuna, ja treenejä vedin niinkuin ennenkin, fläsää tuli ainakin lisää.
 
Mies 34v
Pituus 195 cm
Paino 96 kg

Päivämäärä 9.1.2013 aamulla. Ei syöty eikä juotu.
Omron BF511
Laiteen hinta 120 e
Rasvaprosentti 19,4
Lihasprosentti 38,2


Päivämäärä 9.1.2013 aamulla. Ei syöty eikä juotu.
Tanita BC-418
Laitteen hinta n. 5000 e
Rasvaprosentti 16,7
Lihasprosentti 42,8


Päivämäärä 16.5.2013 klo 18:00 puoli tuntia ruokailun jälkeen
Inbody 720
Laitteen hinta 20000-30000e???
Rasvaprosentti 11,4
Lihasprosentti 51

Jostain syystä inbody näytti todellakin paljon pieleen. Tuskin tätä voi laittaa tuon ruokailun piikkiin, ainakaan täysin. Kotoa löytyvä Omron näyttää kuitenkin
aikalailla täysin samoja lukemiä kuin tammikuussa. Läskiä on todellakin mahassa, eivätkä vatsapalat näy. Inbody on väärässä.
 
Back
Ylös Bottom