InBody mittausmenetelmä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Itse käynyt nyt mittauksessa kahdesti, 4,5kk väliajoin. Ensimmäisellä kerralla tulokset olivat:

Oma pituus: 182cm.
Viskeraalirasva: 69.3.
Paino: 89.4kg
Lihasmassa: 42.4kg
Rasvamassa: 15.6kg
Rasvaprosentti: 17.4

Ideaalipaino: 86,8kg eli -2,6kg.
Inbody-pisteet: 89
-----------------
Rasvaahan mulla oli keskivartalossa melko runsaasti, joten otin tavoitteekseni rasvamassan pudottamisen ja lihasten ylläpitämisen. 4,5kk jälkeen uudet tulokset:

Viskeraalirasva: 69.3 --> 50.6
Paino: 89.4kg --> 86.5
Lihasmassa: 42.4kg --> 42.7
Rasvamassa: 15.6kg --> 12.1
Rasvaprosentti: 17.4 --> 14

Ideaalipaino: 86,8kg --> 86.5 (johon pääsin)
Inbody-pisteet: 89 --> 92

Mikä mut yllätti oli se kuinka nopeasti vatsaongelon sisäistä rasvaa sai vähennettyä, sillä varsinainen muutos ruokailutottumuksissa mulla tuli n. kuukausi ennen tokaa mittausta. Eli jätin kaikki herkut, sokerit, roskaruoat pois ja söin säännöllisesti. Vaikka rasvaprosentti näyttää pieneltä, niin keskivartalossa on vielä selvästi läskiä alavatsan, jenkkakahvojen ja rintakehän alueella. Seuraava testi n. 4,5kk kuluttua, joten nyt tavoitteeksi pudottaa ylimääräiset läskit ja sen jälkeen lähteä nostamaan lihasmassaa enemmän kuin 300g. Yllättävän motivoivaa saada jotain suuntaa antavaa faktaa omasta kehonkoostumuksesta vaikkei mittaus välttämättä millintarkkaa olisikaan.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin eilen ottamassa InBodyn kun oli alennuksessa tuo mittaus.
176/80.3kg (colleget jalassa, joten painosta voinee miinustaa joku 0,6kg; tyty sanoi ettei vaikuttaisi muuhun kun painoon, mutta tiedä sitten). Lyödään nyt ihan raakana pöytään vaikka onkin alimpia lukuja mitä täällä on lihasta (miehellä). Ja verrattuna 4kk takaiseen (23.4.2016 vs. 20.8.2016):

Lihasmassa 34,7 -> 36,4
Rasvamassa 16,7 -> 17,0
Rasvaprosentti 21,7 -> 21,2
Viskeraalirasva 71,9 -> 74,8
InBody pisteet 76 -> 80

Lihastasapaino:
Oik. käsi 3,51 -> 3,75
Vas. käsi 3,49 -> 3,79
Keskivartalo 27,7 -> 29,1
Oik. jalka 8,80 -> 9,14
Vas. jalka 8,76 -> 9,07

Ei nyt mitään kovin huimaa, mutta eteenpäin kuitenkin. Verrattaen hidasta varmaankin, jos miettii käyvänsä 5-6krt viikossa 4-jakoisella. Tosin näissä nyt on aina monia muuttujia mukana. Olen enempi keskittynyt siihen, että saisi säännöllisellä jatkumolla syötyä plussalle joka päivä kalorit, että olis mahdollisuus saada sitä kiven alla olevaa lihaskasvua. Uskokaa tai älkää, niin riittävä syöminen on ollu se isoin ongelma itsellä aina, huolimatta korkeahkoista rasvoista (jopa "hoikkana" 68kg:na oli rasvaa vatsassa, käsipainot aikanaan himaan ostaessa). 5-6 kertaa viikossa jaksaa kyllä käydä nykyisin treenailemassa, puskea aika paljon failuresettiä ym., tai on ainakin jaksanut nyt pidemmän aikaa, ilman suurempia tuskailuja, mutta se syöminen. Kyllähän sitä silti toivoisi että kehitys olis ollut ihan merkittävästi parempaa. :-) Harmittaa kun ei ole ihan alusta pitäen InBodyn dataa siitä, että paljonko sitä lihasta lähtökohtaisesti oli. Se olis kiinnostanut itseä kyllä suuresti, koska kuosi oli aika "raju", vähän niinkun huonolla tavalla.
 
Itse käynyt InBody mittauksessa x 6. Viimeiset 2 kertaa 770 laitteella samassa paikassa, 07.11.2015 -> 24.11.2016.

42 -> 43, 173/ 69,3 -> 69,8
Lihasmassa 36,4 -> 37,8
Rasvamassa 5,9 -> 4,1
Rasvaprosentti 8,5 -> 5,9
Viskeraalirasva 17,2 -> 5,9
InBody pisteet 87 -> 90

Oik. käsi 3,88 -> 4,16
Vas. käsi 3,86 -> 4,16
Keskivartalo 29,1 -> 30,6
Oik. jalka 9,03 -> 8,94
Vas. jalka 9,09 ->9,06

Perusaineenvaihdunta 1789 kcal

Salilla tulee käytyä 2 x vko + kerta uimassa. Ruoka maistuu mielestäni hyvin (aina nälkä) mutta painoa ei tule (vessassa ei tarvi istua).
Kuulemma kroppa käy koko ajan "kierroksilla" eli polttaa koko ajan ja kun syö niin poltto vaan kiihtyy -> alhainen rasvaprosentti aiheuttaa tämän ilmiön???
 
Itse käynyt InBody mittauksessa x 6. Viimeiset 2 kertaa 770 laitteella samassa paikassa, 07.11.2015 -> 24.11.2016.

42 -> 43, 173/ 69,3 -> 69,8
Lihasmassa 36,4 -> 37,8
Rasvamassa 5,9 -> 4,1
Rasvaprosentti 8,5 -> 5,9
Viskeraalirasva 17,2 -> 5,9
InBody pisteet 87 -> 90

Oik. käsi 3,88 -> 4,16
Vas. käsi 3,86 -> 4,16
Keskivartalo 29,1 -> 30,6
Oik. jalka 9,03 -> 8,94
Vas. jalka 9,09 ->9,06

Perusaineenvaihdunta 1789 kcal

Salilla tulee käytyä 2 x vko + kerta uimassa. Ruoka maistuu mielestäni hyvin (aina nälkä) mutta painoa ei tule (vessassa ei tarvi istua).
Kuulemma kroppa käy koko ajan "kierroksilla" eli polttaa koko ajan ja kun syö niin poltto vaan kiihtyy -> alhainen rasvaprosentti aiheuttaa tämän ilmiön???

Jos sulla on aina nälkä ja painoa ei tule... *drumroll* ...syöt aivan liian vähän. Aika harvinaiselta kuulostaisi että nelikymppisellä, 70-kiloisella ihmisellä joka liikkuu muutaman kerran viikkoon, olisi kovin häkellyttävä aineenvaihdunta. Ruokaa naamaan vaan! Sillä kasvaa.
 
Jos sulla on aina nälkä ja painoa ei tule... *drumroll* ...syöt aivan liian vähän. Aika harvinaiselta kuulostaisi että nelikymppisellä, 70-kiloisella ihmisellä joka liikkuu muutaman kerran viikkoon, olisi kovin häkellyttävä aineenvaihdunta. Ruokaa naamaan vaan! Sillä kasvaa.

Mitäs ihmettä? Saat tän kuulostamaan siltä kuin 40 olisi ikä, jossa on jo toinen jalka haudassa. Lihaskasvu heikkenee/ pieni lihaskato alkaa kai jo aiemmin, aineenvaihdunnan isompi hidastuminen sitten taas vasta siellä 70-vuotiaana, ainakin naisilla. Mulla Inbody antoi viimeksi koomakulutuksen kaloreiksi 1550, ja ei se siitä kaukana ole, koska dieetillä ei tarvinnut mennä alle 2200 kcal.

Tuohan on tavallaan ideaalitilanne; kaveri kiristyy, mutta kehitystä tulee silti. Siinä kylläkin olen kanssasi samaa mieltä, että todennäköisesti kannattaisi syödä enemmän, melko hidas kehityshän tuo on. Toki salitreeniä on vain se 2 x viikko.

Ja @tepi73 olen kyllä huomannut saman efektin, eli mitä alemmas rasvaprosentissa/kireämmäksi menee, sitä kovempaa tuntuu kone jylläävän kalorinkulutuksen osalta. Ja vaikuttaisi olevan myös huomattavasti sallivampi ns. syntisten kaloreiden, kuten nopean hiilarin ja kovien rasvojen osalta. Joten lisää ruokaa. Ihan senkin takia, että vaikka Inbody näyttäisi rasvaprossan alakanttiin, niin semisti tuo nykyinen lukema jo riskirajalla on hormonitoiminnan kannalta.
 
Tuohan on tavallaan ideaalitilanne; kaveri kiristyy, mutta kehitystä tulee silti. Siinä kylläkin olen kanssasi samaa mieltä, että todennäköisesti kannattaisi syödä enemmän, melko hidas kehityshän tuo on. Toki salitreeniä on vain se 2 x viikko.

Ja @tepi73 olen kyllä huomannut saman efektin, eli mitä alemmas rasvaprosentissa/kireämmäksi menee, sitä kovempaa tuntuu kone jylläävän kalorinkulutuksen osalta. Ja vaikuttaisi olevan myös huomattavasti sallivampi ns. syntisten kaloreiden, kuten nopean hiilarin ja kovien rasvojen osalta. Joten lisää ruokaa. Ihan senkin takia, että vaikka Inbody näyttäisi rasvaprossan alakanttiin, niin semisti tuo nykyinen lukema jo riskirajalla on hormonitoiminnan kannalta.

Nuo x 2 salia on ihan peruskunnon ylläpitoa eli mitään älytöntä rautamäärää ei liiku ja uitia 3-5 km kerta. Ja roskaruokaa menee myös ajoittain ja silloin otetaan se isoin annos mitä löytyy kun huomannut, että hetken päästä on taas nälkä. Tavoite olisi saada +5kg lisää mutta tällähetkellä tuntuu mahdottomalta saavuttaa...
 
Tavoite olisi saada +5kg lisää mutta tällähetkellä tuntuu mahdottomalta saavuttaa...

Lisää treeniä ja lisää ruokaa. Pari salikertaa viikossa tuo tuskin kenellekään tuon enempää/nopeammin kehitystä. Ja jos painonlisäyksessä ei haittaa, että läskiä kertyy enemmän kuin lihasta, niin sitten vaan korostutemmin lisää ruokaa. Täältä hakemalla löytää aiheesta kymmeniä vinkkejä.
 
Siinä noin 1kk vanha otos, rasvaprosentti on kyllä varmasti korkeampi.

Kivahan noissa on käydä jos ilmaiseksi eteen tulee, mutta kyllä itse saan henk.koht enemmän mittanauhasta, tuloksista ja peilistä irti.
 

Liitteet

  • 2016 20.9.jpg
    2016 20.9.jpg
    2,2 MB · Katsottu: 987
Siinä noin 1kk vanha otos, rasvaprosentti on kyllä varmasti korkeampi.

Kivahan noissa on käydä jos ilmaiseksi eteen tulee, mutta kyllä itse saan henk.koht enemmän mittanauhasta, tuloksista ja peilistä irti.

Siinä on kyllä niin selvä mesomorfi kuin olla voi. Ot mut paljon muuten on kylmä hanska?
 
Siinä on kyllä niin selvä mesomorfi kuin olla voi. Ot mut paljon muuten on kylmä hanska?
47cm, aika paljon sitä lihasmassaa pitäisi olla pitkään varteen. Tuo rasvaprosentti myös tosiaan kusee kuten kuvasta näkee.
 

Liitteet

  • Heikkonatu 30.10.jpg
    Heikkonatu 30.10.jpg
    1,2 MB · Katsottu: 1 093
Tuli käytyä nyt toisen kerran inbodyssa dieetin jälkeen. Ennen dieettiä 91.9kg ja 24.4% rasvat ja silloin sanoi ihannepainoksi 81.8kg. Tänään paino 13kg vähemmän ja lihasta olisi lähtenyt mukamas 4kg 4 kuukauden aikana. Rasvaprosentinkin heitti kyllä sen johdosta melko yläkanttiin (17%). Aikalailla samat olosuhteet oli mittauskerroilla. En kyllä itse usko tuossa mitään muuta kun sen että rasvaa lähtenyt selkeästi jokatapauksessa pois eli se 9kg. :D
 
aina jos paino laskee ja lähtee rasvaa lähtee myös lihasta. aina jos paino nousee ja tulee rasvaa tulee myös lihasta. treenaa tai ei. jos 4kk:ssa paino on laskenut 13kg, ihan taatusti sitä lihastakin katoaa.
 
Tiesin sen jo dieetille lähtiessäni, että lihasta katoaa jonkinverran varsinkin kun mennään alussa siinä 0.7kg tahdilla alaspäin. Vaikea uskoa vain, että 4kg olisi lähtenyt. Tämän perustan sille, että reeneissä on pysynyt treenitehot todella hyvin treenin loppuun asti. Sarjapainotkaan eivät ole aivan mahdottomia pudonneet myöskään. Ainut mikä oli mielessä, että suurin osa lihaksista lähtenyt jaloista kun oli se 1kk tauko polviongelman vuoksi. No oli miten oli niin rasvaa selvästi lähtenyt (13cm vyötäröltä). Äkkiä ne kadonneet lihat sieltä takaisin tulee jokatapauksessa :)
 
lihaskasvu selittää vain osan voimien kasvusta. hermoston työkyvyn kehittymisessä on paljon isompi potentiaali.
 
Tuli kysymys tuosta vielä mieleen. Tän päiväisessä testissä näytti olevan kehon solunsisäiset nesteet 1.6 litraa enemmän ja solunulkoiset nesteet 0.8 litraa enemmän kuin mitä viime kesäkuussa. Eikös tuo antaisi osviittaa siihen, että jos olisi täysin sama nestetasapaino kuin kesäkuussa niin olisi tuon 2.4 litran eli n. 2-2.5kg enemmän lihasmassaa kuitenkin säilynyt mitä tuo antaa olettaa? Olisi pitänyt ottaa tuo vanha lappunen mukaan sinne niin olisi voinut mittaajan kanssa keskustella enempi mutta kysytään nyt täällä.
 
mulla on muutama tuttu ketkä tekee inbodeja yms työkseen ja saman päivän aikana saatu mm. rasva% 8-18 vaihteluväli. en pitäis luotettavana. lähinnä kiva kuriositeetti jos tehdään useen kerran vuodessa.
 
mulla on muutama tuttu ketkä tekee inbodeja yms työkseen ja saman päivän aikana saatu mm. rasva% 8-18 vaihteluväli. en pitäis luotettavana. lähinnä kiva kuriositeetti jos tehdään useen kerran vuodessa.

Tätä juuri itsekin olen miettinyt että lähinnä näitä testejä kannattaa tehdä enemmänkin vertailuna pitkällä aikavälillä eikä pitää absoluuttisena totuutena. Ei tarvii ku juoda puol litraa vaikka vettä ennen testiä niin eroa varmasti löytyy jo siinä.
 
Mitä enemmän nestettä kropassa = sitä parempi sähkönjohtavuus = todennäköisemmin yliarvioi lihasmassaa. ECW/TBW-suhdelukua kannattaa tutkailla, mitä lähempänä ne on toisiaan eri mittauskerroilla, sitä vertailukelpoisempia lappuja, totesi yksi tutkimusavustaja (liikuntabiologi) mulle mittauksen yhteydessä. Ja toi nestetasapaino on se kaikkein oleellisin seikka mikä tuloksen luotetavuuteen/vertailtavuuteen vaikuttaa, minkä takia mittaus pitäis aina ottaa paastotiassa ja edellisenä päivänä olla treenaamatta, saunomatta, käyttämättä alkoholia jne ja naisten pitäis vielä lisäksi ottaa IB aina samaan aikaan kuukautiskiertoa. Sitten voidaan päästä keskenään suht vertailukelpoisiin tuloksiin, mutta ei missään nimessä "absoluuttisen oikeisiin" lukuihin. Yhdessä laajassa tutkimuksessa on todettu IBn aliarvioivan raasvaprosenttiakeskimäärin n. 5%yksikköä verrattuna DEXAan, jota pidetään tällä hetkellä kultaisena standardina. Taisin tosta linkata keskeiset tulokset kuvamuodossa tähänkin ketjuun aiemmin.
 
Back
Ylös Bottom