InBody mittausmenetelmä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Paras ois jos kävis aina samassa laitteessa samassa paikassa mittaamassa kehonkoostumukset, muuten voi tulla isojakin eroja.

VÄÄRIN. Paras olisi jos ei menisi kyseisien laitteiden testattavaksi ollenkaan.
Aloittajalle: rasvapihtimittaukseen, jos jää tulokset häiritsemää, muuten unohda koko juttu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meikä kävi yhden salin ilmaisessa InBody mittauksessa muutama viikko sitten. Oon säännöllisesti käyttänyt viimeiset 6v. slim guide caliper pihtejä ja Jackson/Pollock 7-pisteen laskukaavaa ja tällä menetelmällä rasvaprossa näyttää olevan pyörinyt siinä 8.7-10.3% tässä muutaman vuoden ajan. Oon kokeillut myös muita laskukaavoja, joista suurin ero Jackson/Pollock 7-pisteen kaavaan on ollut 2% ylöspäin. Tällä hetkellä tulos on jotain 9.3%. Tampereen Powerhousen omistaja mittasi kanssa joskus mun rasvaprossan pihdeillä käyttäen UKK-Instituutin kaavaa, ja sen mukaan tulos oli 10.2% ja nykyään olen ehkä inan kireämmässä kunnossa.

Mutta takaisin InBody mittaukseen. Masiina antoi rasvaprosentiksi 18.8% :D
Nyt voidaan toki ajatella, että "senkin itseäsi kusettava läski olet vain koko ajan mitannut niillä pihdeillä ihan päin helvettiä". Kävisi itsellänikin mielessä epäillä, jos joku muu kertoisi. Kuitenkin tässä paperissa oli myös kehon osat eriteltyinä ja paperin mukaan mun jaloissa on ihan normi määrä lihaa suhteessa muuhun kroppaan ja saman verran molemmissa kintuissa. Se nyt ei vain tunnu kovin uskottavalta, koska mun toinen polvi meni yli kymmenen vuotta sitten ihan paskaksi kolarissa ja en ole a) treenannut jalkoja sen jälkeen b) mun rikki oleva koipi on silmämääräisesti huomattavasti pienempi ja käytännössä todella paljon heikompi. Näytän siis oikeasti sellaiselta "never skip leg day" meemin tyypiltä.

Yhteenvetona olen Ertsin kanssa samaa mieltä näistä laitteista.
 
Melko epäillen suhtaudun kehonkoostumusmittauksiin, jos ei käytetä pihtejä ja vesialtaita. Noissa luvuissa on kuitenkin tärkeää painosi kehittyminen eikä mikään muu. Olet vaa'an mukaan (joka on siis luotettava peli) normaalipainoinen verrattuna aikaisempaan. Jos mittaus numerot pitävät paikkansa, on rasvat todella alhaalla naiseksi ja luutakin on minusta vähän puoleisesti.

Mitä näkyy peilissä, miten treeni kulkee, mitä vaaka näyttää. Näillä mittareilla pitöisi pystyä normaaliin elämään aika hyvin. Tuollaiset mittaukset ovat epäluotettavia ja luovat jotenkin aivan vääristyneen kuvan kehonhallinnasta.
 
Pitää paikkansa. Selvennetään että, jos kuitenkin käy niin siinä tapauksessa parasta jos käy samassa paikassa.

Ja vielä olisi parasta käydä esim. aamulla yön paaston jäljiltä juomatta ja suhteellisen samankaltaisesti treeneistä rasittuneen jne. Tärkeintä siis näiden mittareiden kanssa minimoida mittaukseen vaikuttavat muuttujat. Jo puoli litraa juotua nestettä muuttaa mittarin tulosta aika hyvin perätysten mitaten vain tuo juotu vesi erona.

Itse en lähtisi tekemään mitään syvältä viiltävää analyysiä tai muutoksia tekemisiini noiden mittausten perusteella. Jo ehdotettu vaaka, peili, treenien kulkeminen ja mittanauha toimivat varmemmin. Itselle Pöperöproffan blogaus aiheesta ja muutama alan kirja ovat toimineet ihan riittävänä lähteenä tämän mielipiteen muodostukseen. Jos laitetta pääsee vapaasti käyttämään, niin saa toistuvilla mittauksilla erimääriä vettä tms. juomalla ihan mitä vain tulokseksi...
 
Kehitys on noiden perusteella varsin hyvää, tsemppiä reeneihin!
Mutta miten ihmeessä sulla voi olla lihasta noin paljon kehonpainosta??
Itse kävin mittauksessa, olin 86kg ja lihasta oli "vaan" 43kg, ja rasvat 13,5%. Kolistelen 600 YT rautoja...
Sulla vastaavat 62,4kg ja lihasta 51,7kg, rasvat 12,7%.
TOki laite voi olla eri, mutta on melkosen isoja heittoja kyllä...

Itsekin kävin tänään ekaakertaa elämässäni inbody-mittauksessa. Lainasin viestiäsi, koska olet samanpainoinen. En usko näihin 100-prosenttisesti, mutta suuntaa antavat varmasti..

180cm
86kg

Lihasmassa 40kg
Rasvamassa 16kg
Rasvaton massa 70kg
Rasvaprosentti 19%

Esimerkkinä vielä raajoista:
Oikea jalka 9,88
Vasen jalka 9,85
Oikea käsi 4,23
Vasen käsi 4,23

Tulokset:
Raw-kyykky kisoissa (ipf) 215kg
Raw-penkki kisoissa 135kg (salilla 150)
Maastaveto kisoissa 240kg (salilla 245)

Tulin siihen tulokseen, että meikäläisellä tuo hermotus pelaa kohtuu hyvin. Kyllä mä uskon, että tuo mittaus aikalähelle paikkaansa pitää mun kohdalla, ja aionkin jatkaa tätä dieettiä niinkauan, että rasvaa on enää joku alta 10kg. Sitten uudestaan yrittämään hankkia lihasta.
 
Tanita väittää tämmöisen 179 senttisen plösön luumassaksi 3,9kg. Toki umpikallo lisää, mutta...
 
Itsekin kävin tänään ekaakertaa elämässäni inbody-mittauksessa. Lainasin viestiäsi, koska olet samanpainoinen. En usko näihin 100-prosenttisesti, mutta suuntaa antavat varmasti..

180cm
86kg

Lihasmassa 40kg
Rasvamassa 16kg
Rasvaton massa 70kg
Rasvaprosentti 19%

Esimerkkinä vielä raajoista:
Oikea jalka 9,88
Vasen jalka 9,85
Oikea käsi 4,23
Vasen käsi 4,23

Tulokset:
Raw-kyykky kisoissa (ipf) 215kg
Raw-penkki kisoissa 135kg (salilla 150)
Maastaveto kisoissa 240kg (salilla 245)

Tulin siihen tulokseen, että meikäläisellä tuo hermotus pelaa kohtuu hyvin. Kyllä mä uskon, että tuo mittaus aikalähelle paikkaansa pitää mun kohdalla, ja aionkin jatkaa tätä dieettiä niinkauan, että rasvaa on enää joku alta 10kg. Sitten uudestaan yrittämään hankkia lihasta.

Omista salipainoista voi ottaa puolet(vähän liioiteltuna) pois, ja itsellä samansuuntaiset inbody tulokset.

181/90

Lihasmassa 40
Rasvamassa 20
Rasvaton massa 70

Kädet 4
Jalat 10,7
Keskivartalo 30
 
Itsekin kävin tänään ekaakertaa elämässäni inbody-mittauksessa. Lainasin viestiäsi, koska olet samanpainoinen. En usko näihin 100-prosenttisesti, mutta suuntaa antavat varmasti..

180cm
86kg

Lihasmassa 40kg
Rasvamassa 16kg
Rasvaton massa 70kg
Rasvaprosentti 19%

Esimerkkinä vielä raajoista:
Oikea jalka 9,88
Vasen jalka 9,85
Oikea käsi 4,23
Vasen käsi 4,23

Tulokset:
Raw-kyykky kisoissa (ipf) 215kg
Raw-penkki kisoissa 135kg (salilla 150)
Maastaveto kisoissa 240kg (salilla 245)

Tulin siihen tulokseen, että meikäläisellä tuo hermotus pelaa kohtuu hyvin. Kyllä mä uskon, että tuo mittaus aikalähelle paikkaansa pitää mun kohdalla, ja aionkin jatkaa tätä dieettiä niinkauan, että rasvaa on enää joku alta 10kg. Sitten uudestaan yrittämään hankkia lihasta.

Vertailua suurin piirtein samanlaiseen ukkoon...

Tuli itsekin käytyä näin hetken massakautta pidettynä (2kk ja 3kg) elämäni toisessa InBody mittauksessa.

177cm
81,6kg

Lihasmassa 40,4kg
Rasvamassa 10,9kg
Rasvaton massa 70,7kg
Rasvaprosentti 13,4 %

Oikea käsi 4,67 kg
Vasen käsi 4,71 kg
Keskivartalo 33,6 kg
Oikea jalka 9,48 kg
Vasen jalka 9.53 kg

Fitness Indexsi 92 pistettä

Ennätyksiä:
Sali penkki 170kg (nyt 160kg), Merkistä 147,5kg raakana
Sali kyykky 190 kg (nyt 6 X 150kg, ok syviä)
Maastaveto 230 kg (nyt 220 kg)

Viime aikoina voimailu jäänyt ja treenattu enemmän tuntumalla.
 
Tänään kävin eka kertaa, ennen bunddia, ku oli kuntalaisille ilmainen.
Eli speksit 45v, 182cm

Paino: 91,7 -> viitearvo olisi 62-84. Mutta "fitness"ihannepaino olisi 88kg eli ei kaukana :)
Lihasmassa: 42kg -> viitearvo 31-38 eli meikällä yli normin, mutta huomaahan sen :)
Läski%: 18.5 -> viitearvo 10-20 eli olen normaaliläski
Painoindeksi: 28 -> viite 18-25 eli läski
Viskeraaliläski arvo: 79 -> raja on 100
-> Eli olen myöskin sisäisesti kaunis :)
 
Kävin InBody720 mittauksessa touko-, heinä- ja marraskuussa. Tulokset olivat hieman outoja ja suorastaan masentavia. Harmittaa, etten käynyt viimeisimmässä mittauksessa aikaisemmin, olisi voinut tarkastella ruokavaliota ja treeniä aiemmin. Nyt meni monta kuukautta ”hukkaan” mikäli tuloksiin on luottamista. Kahden ensimmäisen mittauksen välillä tulosta näytti tulevan positiiviseen suuntaan, joten oletin tekeväni jotain oikein.

Paino: 51 -> 51,1 -> 51,3
Lihasmassa: 21,1 -> 22 -> 21
Rasvamassa: 12,2 -> 10,4 -> 12,5
Painoindeksi: 20,4 -> 20,5 -> 20,5
Rasvaprosentti: 24 -> 20,4 -> 24,3

Kuulostihan se liian hyvältä, että vajaassa kahdessa kuussa olisi tullut lähes kilo lihasta, mutta ajattelin pienen virhemarginaalin puitteissa sen olevan aloittelijalle mahdollista. En vain ymmärrä miten olen voinut menettää samaisen kilon heinä-marraskuun välillä. Treenit mielestäni rankkoja, voimatasot nousseet, protskua tulee väh. 2g/kg ja peilissä mielestäni näkyy pienenpientä muutosta (saattaa olla mielikuvitustakin). Kuulostaa mielestäni vain oudolta, että fläsää olisi tullut 2kg ja lihasta hävinnyt 1kg? Mikäli syön tarpeeksi, jotta rasvaa alkaa kertymään, eikö lihaksillakin pitäisi olla tarpeeksi energiaa kasvaakseen… Mahdollista on, että keskimmäinen mittaus olisi mennyt mönkään, jolloin ei kyllä olisi tapahtunut sitten lähes mitään. Ei sekään hyvä juttu ole, mutta kuulostaisi mielestäni loogisemmalta. Tarttee varmaan testata pienimuotosta bulkkia seuraavaksi, josko kuitenkin energian määrästä kiinni. Muuten tulokset kuulostavat suht realistisilta, peilissä pieni laihaläski ja sitä numerotkin kertovat. Tiedä sitten, kuinka paljon kyseiseen laitteeseen on luottamista.
 
Ainahan näiden paikkansapitävyydestä on arvailuja, eikä varmaan täysin voikaan luottaa. Itse yritin optimoida ainakin mittausolosuhteet. Tammikuussa 2015 mittaus aamulla n. klo 8. Vessassakäynnit tehtynä, eikä mitään kurkusta alas. Sama mittaus samoilla spekseillä sitten 2016 tammikuussa. Laite oli InBody720.
Nyt kun juuri tuli 50v mittariin, niin vanhaa miestä ilahdutti tulos.
Vuodessa rasvamassa pudonnut 2kg ja lihasmassa kasvanut 1kg. Peilistä seurattuna kiristymistä on vähän tapahtunut. Se on menneen vuoden aikana vähän työlästyttänyt, kun ei tavoitteellisesta treenistä huolimatta mitat, eikä paino ole oikein kasvaneet. Nyt jos mittaustulokset pitävät kutinsa, niin suuntahan on oikea. Rasvaa on poltettu ja lihastakin edes vähän tehty. Rasvaprosentti näytti nyt vähän alle 11%, joten nyt voi vetää kalorit isommalleen. Kun vaan jaksais syödä niin saakelisti!
Tsemppiä kaikille samanikäisille, kyllä se lihas vielä kasvaa. Iän mukana tulee lihaskatoa, mutta lyödään sitä mukaa lisää rautaa tankoon! ;)
 
Niin se vielä, että rasvaprosentti oli tippunut mittauksen mukaan vähän alta 14%:sta tuohon vähän alle 11%:iin. Paino tippui 76kg:sta 75kg: oon. Eli rasvan ja lihasten määräänhän tuo korreloi. Pituutta on 180cm, eli rysäkeppi edelleen. ;) Tästä jatketaan niin pitkään kun tanko käsissä pysyy.
 
Mitattu 6.1.

182cm
98.6kg (ideaali 97.2kg)

Lihasmassa 47.2kg
Rasvamassa 16kg
Rasvaprosentti 16.2%

Kädet: 4.99/5.01
Keskivartalo: 35.7
Jalat: ~11.69/11.54

Tuosta kiristelen vähitellen noin 90 kiloon kesään mennessä.
 
Pistin tän aiemmin jo tuonne mimmipuolelle, mutta pistetään tännekin, jos jotakuta kiinnostaa. InBodyn luotettavuutta on Jyväskylän yliopistossa tutkittu, ja käyrät näyttää siltä, että DXAn eli "kultaiseen standardiin" verrattuna InBody imartelee aika paljon. Tossa on katsaustutkimus, jossa on vedetty yhteen muistaakseni noin tuhannen henkilön IB- ja DXA-mittaukset (kaikki JYUssa tehdyt tutkimukset, joissa samat ihmiset on mitattu molemmilla laitteilla) ja keskimäärin IB on antanut rasvat 5%yks alemmas. Laitteena on ollut 720. Mulla itsellä ero oli vielä tuota suurempi, valitettavasti :D Mutta olosuhteet vakioimalla IB on silti mulla näyttänyt kehityksen suunnan luotettavasti, vaikka rasva- ja lihasmassaluvut heittääkin parilla kilolla DXAn verrattuna. Kun IB-mittauksia haluaa vertailla keskenään, kannattaa katsoa erityisesti ECW/TBW-lukuja - mitä lähempänä ne on toisiaan eri mittauksissa, sitä vertailukelpoisempia.
 

Liitteet

  • IBvsDXA.jpg
    IBvsDXA.jpg
    181,8 KB · Katsottu: 417
Ja omat tulokset vielä viikon takaa (23.1.):

IB:

165cm/68kg
Lihasmassa 31,0kg (rasvaton massa 55,1kg)
Rasvamassa 12,9kg
Rasva% 18,9%

Kädet 2,98/3,07
Keskivartalo 24,1
Jalat 7,54/7,72

(Jalat jäljessä ja puoliero ei vain suostu tasoittumaan....)


DXA:

165cm/68,7kg

Rasvaton massa 51,142kg
Rasvamassa 17,522g
Rasva% 26,4% (yyyyh)


Olikin enemmän kuin pari kieloa tuo rasvamassan ja rasvattoman massan heitto.
 
Itse en ole luottanut ikinä tähän inbodyyn ihan sillä perusteella että tavannut paljon tyyppejä joista ihan tällainen puusilmäkin näkee että rasvat jossain lähempänä 20% ja kaverit heiluttaa onnessaan inbody-tuloslappuja joissa lukee sen 12% mutta ompa tässä ihan tiedettäkin näköjään taustalla. Itseä ihmetyttää eniten se että vaikka tutkimusmateriaalia kyseisen menetelmän epätarkkuudesta on selkeästi, miksi sen käyttö kokoajan silti tuntuu vain lisääntyvän.
 
Kaikenlainen biohakkerointi nyt vain taitaa olla tällä hetkellä nousussa ja IB on kuitenkin hinta/tarkkuus-suhteeltaan luotettavin kapine. Kuten sanoin, niin kyllä sillä kehityksen suunnan näkee kunhan olosuhteet vakioi. Itsellä kolmen IB+DXA-mittauskerran tulokset kulki ihan käsi kädessä sikäli, että muutokset oli saman suuntaisia ja samaa suuruusluokkaa. Meinasin käydä IBssäjatkossakin, mutta suhtaudun tuloksiin eri tavoin kuin aiemmin :D
 
Itselläni horjui viimeistään silloin usko näihin vekottimiin kun viikon aikavälillä rasvaprosentti laski neljä prosenttia ja lihasmassa laski reilu 3kg.
 
Back
Ylös Bottom