- Ikä
- 48
Tomppa85 sanoi:Vertasin tässä nyt itseeni, koska mielestäni yhteiskunnassa tapahtuvat murros on samanlainen. Ollaan siirtymässä pikkuhiljaa "Jumala, Kuningas, Isänmaa"-yhteiskunnasta tieteeseen ja rationaaliseen ajatteluun perustansa hakevaan yhteiskuntaan.
Mä olen tästä eri mieltä. Mun mielestä on suorastaan koomista, että ihmiset kiinnostuvat samaan aikaan erilaisista vaihtoehtoiseen hengellisyyteen liittyvästä, kun toisaalla puhutaan maallistumisesta ja rationaalisuudesta. Tutkimuksissa ihmisten hengellisyydestä on todettu, että se päinvastoin on voimistumassa, mutta eri tavalla kuin ennen ja eri suuntiin. Nykyisin haetaan elämyksellisyyttä, ja tämä trendi on havaittavissa ihan kristityissäkin. Tuomasmessut ovat hirveän suosittuja jumalanpalveluksia, kun niissä on haettu vaikutteita ortodoksien mystiikasta ja erilaisesta musiikista kuin perus urku-virsi -combosta. Toisaalla taas tiedän paljon tekniikan alan sivistyneistöä tohtoreista lähtien, jotka ovat valinneet todella hard-core kristillisen suuntauksen. Nykyisessä hengellisyydessä tilanne on vain se, että se on yksityistynyt. Ihmiset muodostavat maailmankatsomuksensa valintamyymälä-periaatteella, että tuosta tota ja tuosta tuota. Mutta siis rationaalisuus on harha.
En esimerkiksi tämän keskustelun perusteella vetäisi pitkälle meneviä johtopäätöksiä nykyihmisten hengellisyydestä... suuntaan tai toiseen ;)