Iltis: Oikeus hyväksyi "eroa kirkosta" -mainoksen kiellon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratu
  • Aloitettu Aloitettu
Tomppa85 sanoi:
Vertasin tässä nyt itseeni, koska mielestäni yhteiskunnassa tapahtuvat murros on samanlainen. Ollaan siirtymässä pikkuhiljaa "Jumala, Kuningas, Isänmaa"-yhteiskunnasta tieteeseen ja rationaaliseen ajatteluun perustansa hakevaan yhteiskuntaan.

Mä olen tästä eri mieltä. Mun mielestä on suorastaan koomista, että ihmiset kiinnostuvat samaan aikaan erilaisista vaihtoehtoiseen hengellisyyteen liittyvästä, kun toisaalla puhutaan maallistumisesta ja rationaalisuudesta. Tutkimuksissa ihmisten hengellisyydestä on todettu, että se päinvastoin on voimistumassa, mutta eri tavalla kuin ennen ja eri suuntiin. Nykyisin haetaan elämyksellisyyttä, ja tämä trendi on havaittavissa ihan kristityissäkin. Tuomasmessut ovat hirveän suosittuja jumalanpalveluksia, kun niissä on haettu vaikutteita ortodoksien mystiikasta ja erilaisesta musiikista kuin perus urku-virsi -combosta. Toisaalla taas tiedän paljon tekniikan alan sivistyneistöä tohtoreista lähtien, jotka ovat valinneet todella hard-core kristillisen suuntauksen. Nykyisessä hengellisyydessä tilanne on vain se, että se on yksityistynyt. Ihmiset muodostavat maailmankatsomuksensa valintamyymälä-periaatteella, että tuosta tota ja tuosta tuota. Mutta siis rationaalisuus on harha.

En esimerkiksi tämän keskustelun perusteella vetäisi pitkälle meneviä johtopäätöksiä nykyihmisten hengellisyydestä... suuntaan tai toiseen ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jonu sanoi:
Mielestäni on parempi, ihmisten henkisen tyhjiön täyttää kristinusko kuin pop idolit, big brotherit ja kaikki muut jotka sitä tyhjiötä nykypäivänä täyttävät.

Sitten linkki tutkimukseen, joka osoittaa, että ihmisillä on henkinen tyhjiö.

Jonu sanoi:
Eroakirkosta.fi mainos ei ole mielipide, suorahyökkäys kirkkoa vastaan.
Pidätkö tätä suorana hyökkäyksenä kaupunkilaisia kohtaan?
muutamaalle.com

:jahas:

Edit: Kannattais minun ehkä tarkastaa ensiksi pitääkö postaamani linkki enää paikkaansa. Jotkut ovat ehkä kuitenkin kuulleet mitä tuossa osoitteessa joskus aikoinaan oli.

MKM sanoi:
Ohjaisiko jonkin niistä arvomaailma suomalaista yhteiskuntaa paremmin kuin kristillisyys?

Eli vaihtoehtona pitää aina olla jokin uskonto "ohjaamassa" arvomaailmaa, niinkö?

Tuota noin...missäs tämä ateistista maailmankatsomusta noudattava kapitalistivaltio sijaitsee? Ettet nyt vain eläisi hieman vaaleanpunaisessa haavemaailmassa?

Niin? Pari sataa vuotta sitten kyseltiin, että "... tuota noin...missäs tämä demokraattista maailmankatsomusta noudattava kapitalistivaltio sijaitsee? Ettet nyt vain eläisi hieman vaaleanpunaisessa haavemaailmassa?"

Tajusitko?

Ai, että minut bannattaisiin? Olitkos sinäkin niitä sananvapauden puolestapuhujia :lol2: ?

Se että sinut voidaan bannata Pakkotoistolta ei riko sananvapauttasi mitenkään. Eikä myöskään henkilö joka kannattaa bannaamistasi ole rikkomassa sananvapauttasi. Mietis vähän kovemmin niin tajuat miksi.

Jonu sanoi:
En väittänyt, että yhteiskunta menee huononpaan suuntaan siitä että annetaan tietoa miten kirkosta erotaan. Vaan tarkoitin että liika vapaus, ilman kuria ja sääntöjä, tekee sen. eroakirkosta.fi on esimerkki liiasta vapaudesta.

Eli ensin et väitä, ja sitten taas väität - jos liika vapaus vie yhteiskuntaa huonompaan suuntaan, ja eroakirkosta.fi on liikaa vapautta, ja toisaalta koska eroakirkosta.fi nimenomaan antaa tietoa kirkosta eroamisesta, silloinhan yhteiskunta menee huonompaan suuntaan siitä, että annetaan tietoa, miten kirkosta erotaan. Ja edelleen siis kaipaisin niitä perusteluja tuolle väitteelle.

Jonu sanoi:
Asia on jokaisen henkilökohtainen, eikä asiaa pitäisi tuoda julkiseen keskusteluun noin näkyvästi, provosoivasti ja loukkaavasti.

Niin on myös uskonto, ja sitä silti tuputetaan jatkuvasti joka tuutista (esim. jumalanpalvelukset TV:ssä ja radiossa, postiluukkuihin jaettavat seurakunnan lehdet jne.). Miksi eroakirkosta.fi -tarra bussin ikkunassa on loukkaavampi ja provosoivampi, kuin kotiinkannettu seurakunnan julkaisu?

Jonu sanoi:
Mielestäni on parempi, ihmisten henkisen tyhjiön täyttää kristinusko kuin pop idolit, big brotherit ja kaikki muut jotka sitä tyhjiötä nykypäivänä täyttävät.

Mutta entäs, jos se kristinusko ei vain kertakaikkiaan kiinnosta (vaan mahdollisesti esim. jokin muu uskonto)? Äläkä sorru mustavalkoistamiseen, vaihtoehtoja on viljalti muitakin, kuin kristinoppi ja tosiTV-soopa.

eroa kirkosta . fi on kehote / käsky.
Sivustolla on ainostaan kirkosta eroamisesta koituvat hyödyt esillä, eikä esimerkiksi mitää mainintaa mihin rahat menevät.
Kuten ollaan todettu "jeesus pelastaa" tarraa ei liimattaisi metrin kokoisin kirjaimin bussin seinään.
sivuston ainoa tavoiten on saada ihminen eroamaan kirkosta - suorahyökkäys
tätä on tukemassa nykypäivänä hyvin yleinen "näin paljon säästät laskuri"

Jonu sanoi:
Vaan tarkoitin että liika vapaus, ilman kuria ja sääntöjä, tekee sen. eroakirkosta.fi on esimerkki liiasta vapaudesta.
Asia on jokaisen henkilökohtainen, eikä asiaa pitäisi tuoda julkiseen keskusteluun noin näkyvästi, provosoivasti ja loukkaavasti.

Miksi uskonnon pitäisi olla vain henkilökohtainen asia? Ja jos sen pitäisi olla, niin eikös silloin kaikenlainen uskonnollinen symboliikka pitäisi olla yhtä lailla liikaa vapautta?

Mitä provoilua on suorassa kehoituksessa erota kirkosta? Sehän sanoo juuri sen minkä meinaakin eikä vihjaa mitään ylimääräistä. Miten kehoitus erota kirkosta voi olla loukkaava? Miksei kehoitus liittyä kirkkoon ole yhtä lailla loukkaava? Miksei kehoitus luopua mistä tahansa ole yhtä lailla loukkaavaa?

Jonu sanoi:

Mitä pahaa säästämisessä on? Miksi ihmisten pitäisi antaa rahaa instituutiolle, joka on heille yhdentekevä? Minusta on pikemminkin positiivista, että nykyisessä kerskakulutuksen maailmassa osataan ajatella säästöjäkin.

www.eroakirkosta.fi on nettisivun osoite, ei mikään kehoitus tai käsky. "Eroa kirkosta!" sen sijaan saattaisi jo käsky ollakin.

Mitä tarkoitit tuolla kommentilla, ettei siellä selitetä, mihin rahat menevät? Rahathan nimenomaan eivät mene minnekään, kun kirkosta eroaa, vaan ne saa pitää itse. Jos taas pienessä mielessäsi ajattelet kirkon tekemää "hyvää", mitä yleensä tarjotaan raamattu toisessa kädessä -no, ainakaan minua ei todellakaan kiinnosta, mihin kirkko rahansa käyttää.

Niin, en ihan pysy tän kiivaan keskustelun mukana. Mutta jotain ajatusta tähän aiheeseen multa.

Mielestäni jokainen joka väittää kristinuskon olleen kaikenkaikkiaan huono asia maailmalle, pitäisi vähän miettiä, tarkistaa kantaansa. Tosi asia on se että länsimainen hyvinvointi pohjautuu kristinuskoon. En itse keksi mitään muuta maat a kuin japani, jossa olisi korkea elintaso ja hyvä olla ihmisillä, ilman että pohjalla olisi kristinusko.

Raamatun pohjalta on alunperin länsimaiset lait, ja käsitys oikeasta ja väärästä muodostunut. Ei ihmisten moraali muodostu hyväksi vahingossa. Ennen on opetettu 10-käskyä aika voimakkaasti kouluissa, nykyisin tämä käytäntö on murentunut. Väittääkö joku tosiaan että Raamatusta peräisin oleva, Jeesuksen opettama 10 käskyä on huono arvopohja?

Vaikea on sitä kenenkään perustellusti kiistää etteikö Raamatun viisaudet ole hyvä ohje ja opastus elämään.

Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

Tee lähimmäisellesi niinkuin toivoisit heidän tekevän itsellesi.

Meneekö elämä pahasti vikaan jos noita arvoja noudatat?

Tomppa85 sanoi:
Missä mielessä uskonnosta luopuminen tarkoittaa moraalittomuutta? Tarkoittaako uskonnollisista traditioista luopuminen automaattisesti sitä, että hylätään KAIKKI kyseisen uskonnon periaatteet?

Ei. Ja ei. Puhunpa omasta kokemuksestani. Ennen uskoin Jumalaan ja olin "uskis", tosin en mitenkään fanaattinen. Nyt en enää usko kristinuskon Jumalaan, enkä mihinkään muuhunkaan jumalaan tai yliluonnolliseen ilmiöön. Silti (myös omaksi hämmästyksekseni?) arvoni eivät ole muuttuneet mihinkään. Miksi? Olisikos kyse myös siitä, että monet kristinuskon arvot ovat ns. UNIVERSAALEJA. Eli ne pitävät paikkansa riippumatta siitä, oliko henkilön uskonto buddhismi tai ei mikään.

Nykyisin katson vapautuneeni ennen kaikkea traditioihin ja pelkoon perustuvasta mielen orjuudesta. En enää rakasta lähimmäistäni jumalanpelosta tai uskostani Jeesuksen sanomaan, vaan siksi, että se on järkevää ja koen, että rakastaminen on asia, jonka soisin kuuluvan osaksi minua. Minusta on tullut rationaalinen yksilö. Mutta hyväksyn myös sen, että monet traditioihin ja uskontoihin perustuvat tavat ja periaatteet voivat toimia, vaikkei ihminen itse edes tiedä, miksi (emme kaikki ole biologeja, psykologeja tai sosiologeja).

Tämähän on ihan kun mun elämästä? :confused:
Onneks en ole ainoa.

Ekimies sanoi:
En esimerkiksi tämän keskustelun perusteella vetäisi pitkälle meneviä johtopäätöksiä nykyihmisten hengellisyydestä... suuntaan tai toiseen
Mielenkiintoinen pointti. Kyllä se hengellisyys tuntuu kiinnostavan edelleen ja paljon, tääkin säie sen kyllä näyttää todistavan, mutta hyvä asiahan se vain on!?
Ja kun miettii vaikka just jenkkejä, niin siellähän on uskonnollisuus (melkoisen fanaattinenkin) ehkä vaan kasvamassa.

Jonu sanoi:
Sivustolla on ainostaan kirkosta eroamisesta koituvat hyödyt esillä, eikä esimerkiksi mitää mainintaa mihin rahat menevät.

Onkos osoitteessa www.evl.fi mainintaa kirkon haitoista? Mitä merkitystä sillä on, että onko jossain käsitelty asiaa yksipuolisesti?

Kuten ollaan todettu "jeesus pelastaa" tarraa ei liimattaisi metrin kokoisin kirjaimin bussin seinään.

Miksei? Minusta sen pitäisi olla yhtä sallittua, enkä ymmärrä, miksi pitäisi sellaista kieltää. Tosin minähän olenkin varsin liberaali.

Kirkon mainosten tarkoitus ei ole saada ihmisiä liittymään kirkkoon?

MKM sanoi:
Mihinkäs sinä Gillyanne uskot? Islamilaisuuteen, buddhalaisuuteen, johonkin keijukais-/kukkaisjuttuihin...? Ohjaisiko jonkin niistä arvomaailma suomalaista yhteiskuntaa paremmin kuin kristillisyys?

En ainakaan mihinkään noista luettelemistasi. Ja AKV:n tavoin kysyn, miksi ihmisen arvomaailman ylipäätään pitäisi perustua johonkin uskontoon? Sitäpaitsi sanoin mielestäni jo aikaisemminkin, että esim. kymmenen käskyä ovat, pienin rajoituksin, järkeviä ja suositeltavia ohjenuoraksi kenelle tahansa - mutta nillähän ei taas alunperin olekaan mitään tekemistä kristillisyyden kanssa.

Jonu sanoi:

Bussin kyljessä en tosiaan muista niitä nähneeni, mutta lyhtypylväissä ja sähkökaapeissa kyllä useinkin. Ja eri uskontojen edustajat jakavat lappusia kaupungilla ohikulkijoiden käsiin. Voisitko nyt viimeinkin kertoa, mikä tästä tekee jotenkin sallitumpaa ja vähemmän loukkaavaa/provosoivaa, kuin eroakirkosta.fi-sivustosta ja tarroista?

Jonu sanoi:
Ehkä noille sivuille päätyvätkin pääosin ne jotka oikeasti haluaisivat erota kirkosta mutta eivät tiedä miten se tapahtuu ja mihin se vaikuttaa. Jos haluaa löytää tietoa siitä, mihin kirkon rahat menevät, parempi vaihtoehto voisi olla vaikka tämä http://www.espoonseurakunnat.fi/fi/Espoo_liitykirkkoon/. Tuon osoitteen saisi varmasti laittaa bussin kylkeen vaikka onkin kehote / käsky. Vai loukkaisiko tämä meitä kirkkoonkuulumattomia.

Kalju sanoi:
Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

Tee lähimmäisellesi niinkuin toivoisit heidän tekevän itsellesi.

Meneekö elämä pahasti vikaan jos noita arvoja noudatat?

Ja sanoppa, että miksei nuita arvoja voisi noudattaa ilman laskujen maksamista kirkolle.

Kalju sanoi:
En itse keksi mitään muuta maat a kuin japani, jossa olisi korkea elintaso ja hyvä olla ihmisillä, ilman että pohjalla olisi kristinusko.

Noita maita tulee varmasti paljon lisää, kun elintaso nousee aasiassa.

Raamatun pohjalta on alunperin länsimaiset lait, ja käsitys oikeasta ja väärästä muodostunut. Ei ihmisten moraali muodostu hyväksi vahingossa. Ennen on opetettu 10-käskyä aika voimakkaasti kouluissa, nykyisin tämä käytäntö on murentunut. Väittääkö joku tosiaan että Raamatusta peräisin oleva, Jeesuksen opettama 10 käskyä on huono arvopohja?

Ja jostain se pohja on Raamattuunkin tullut. Samankaltaisia sääntöjä on muissakin uskonnoissa.

Vaikea on sitä kenenkään perustellusti kiistää etteikö Raamatun viisaudet ole hyvä ohje ja opastus elämään.

Osa on enemmän hyviä osa on vähemmän hyviä. Onneksi meidän ei kuitenkaan tarvitse ottaa sääntöjämme Raamastusta, vaan voimme miettiä minkälaiset säännöt olisivat järkeviä.

Gillyanne sanoi:
Eli ensin et väitä, ja sitten taas väität - jos liika vapaus vie yhteiskuntaa huonompaan suuntaan, ja eroakirkosta.fi on liikaa vapautta, ja toisaalta koska eroakirkosta.fi nimenomaan antaa tietoa kirkosta eroamisesta, silloinhan yhteiskunta menee huonompaan suuntaan siitä, että annetaan tietoa, miten kirkosta erotaan. Ja edelleen siis kaipaisin niitä perusteluja tuolle väitteelle.

Niin on myös uskonto, ja sitä silti tuputetaan jatkuvasti joka tuutista (esim. jumalanpalvelukset TV:ssä ja radiossa, postiluukkuihin jaettavat seurakunnan lehdet jne.). Miksi eroakirkosta.fi -tarra bussin ikkunassa on loukkaavampi ja provosoivampi, kuin kotiinkannettu seurakunnan julkaisu?

Mutta entäs, jos se kristinusko ei vain kertakaikkiaan kiinnosta (vaan mahdollisesti esim. jokin muu uskonto)? Äläkä sorru mustavalkoistamiseen, vaihtoehtoja on viljalti muitakin, kuin kristinoppi ja tosiTV-soopa.

"Kirkosta eroaminen

Kirkosta eroaminen on nyt helppoa. Käyttämällä tämän sivuston automaattista palvelua, voit erota kirkosta joko täysin sähköisesti tai vaihtoehtoisesti lähettämällä kirjeen postitse. Postimaksukin on maksettu puolestasi."

Hei sehän on helppoa! Postimaksukin maksettu! Tämä ajaa täysin henkilön itsenä rahallista etua. Sivustolla ei ole mitään mainintaa mihin kirkko käyttää rahoja (joo joo olen sanonut monesti) http://www.evl.fi/ -apua kirkosta Kirkko palvelee yhteiskuntaa pitämällä sen yksilöiden henkistä hyvinvointia. Enkä tarkoita tällä "Miten uskosi laita on?, hoitoa" Vaan ihmisillä on myös uskonnon ulkopuolista henkistä huonoinvoitia. Kirkko antaa tukea vaikka et olisi uskossa.

NoPain sanoi:
Vai loukkaisiko tämä meitä kirkkoonkuulumattomia.

Itse asiassa minä taidan haastaa leipätiedotuksen oikeuteen siitä, että äsken oli leipäviikko. Minulle keliaakikkona tuottaa suurta tuskaa joutua näkemään mainoksia, joissa jatkuvasti kehotetaan syömään lisää leipää, mielellään ruista.

Gillyanne sanoi:
En ainakaan mihinkään noista luettelemistasi. Ja AKV:n tavoin kysyn, miksi ihmisen arvomaailman ylipäätään pitäisi perustua johonkin uskontoon? Sitäpaitsi sanoin mielestäni jo aikaisemminkin, että esim. kymmenen käskyä ovat, pienin rajoituksin, järkeviä ja suositeltavia ohjenuoraksi kenelle tahansa - mutta nillähän ei taas alunperin olekaan mitään tekemistä kristillisyyden kanssa.

Bussin kyljessä en tosiaan muista niitä nähneeni, mutta lyhtypylväissä ja sähkökaapeissa kyllä useinkin. Ja eri uskontojen edustajat jakavat lappusia kaupungilla ohikulkijoiden käsiin. Voisitko nyt viimeinkin kertoa, mikä tästä tekee jotenkin sallitumpaa ja vähemmän loukkaavaa/provosoivaa, kuin eroakirkosta.fi-sivustosta ja tarroista?

Kuka täällä on tukenut noita jeesus-tarroja?

reinhardt sanoi:
Itse asiassa minä taidan haastaa leipätiedotuksen oikeuteen siitä, että äsken oli leipäviikko. Minulle keliaakikkona tuottaa suurta tuskaa joutua näkemään mainoksia, joissa jatkuvasti kehotetaan syömään lisää leipää, mielellään ruista.
Ihmettelen kykyäsi tunnistaan asioiden yhteenkuuluvuus.

Jonu sanoi:
" Tämä ajaa täysin henkilön itsenä rahallista etua. Sivustolla ei ole mitään mainintaa mihin kirkko käyttää rahoja (joo joo olen sanonut monesti) http://www.evl.fi/ -apua kirkosta Kirkko palvelee yhteiskuntaa pitämällä sen yksilöiden henkistä hyvinvointia. Enkä tarkoita tällä "Miten uskosi laita on?, hoitoa" Vaan ihmisillä on myös uskonnon ulkopuolista henkistä huonoinvoitia. Kirkko antaa tukea vaikka et olisi uskossa.

Herää nyt jo todellisuuteen, pikkupoika. Sitten, kun menet töihin ja alat itse elättää itsesi, alat kummasti arvostaa omaa rahallista etuasi -ja se, että jokainen arvostaa omaa rahallista etuaan, on muuten markkinataloudessa melko tärkeää.

Edelleen, kuka sinä -tai kirkko- olet sanomaan, miten ihmisten henkistä hyvinvointia pitäisi hoitaa? Minä hoidan omaani lukemalla hyviä kirjoja, käymällä oopperassa, keskustelemalla ystävieni kanssa. Minä olen ollut nuorena ja tyhmänä seurakunnan jutuissa mukana, jopa isosena rippileirillä ja TIEDÄN, ettei ev.lut. kirkko pysty antamaan minulle yhtään mitään muuta kuin tekopyhää hymistelyä.

EDIT: jos eroa kirkosta-mainokset voidaan kieltää, koska jotkut loukkaantuvat niistä, toki KAIKKI mainokset, jotka loukkaavat jotakuta tulee kieltää johdonmukaisuuden nimissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom