Iltis: Oikeus hyväksyi "eroa kirkosta" -mainoksen kiellon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratu
  • Aloitettu Aloitettu
AKV sanoi:
"Liikennelaitos = julkinen palvelu. Julkinen palvelu = valtion eli veronmaksajien omaisuutta. Valtion omaisuus = alisteinen Suomen demokraattiselle lainsäädännölle. Suomen lainsäädäntö = osana sitä sanan- ja mielipiteenvapaus. Ateistien mainosten kieltäminen ja muiden mainosten salliminen julkisen palvelun osalta = rikos sananvapautta kohtaan.
?

En ole nähnyt päätöstä (etsinnöistä huolimatta). Mutta olen 100-varma, ettei siinä kielletä ketään mainostamasta mitään. Vaan yrityksellä (nysse oy) on oikeus kieltäytä mainostamasta jotain jos sen katsoo aiheelliseksi.

Hallinto-oikeudessa ei ratkota sitä kuka on syyllinen tai syytö tai oikeassa, vaan sitä, onko asiat menneet hallinnollisesti oikein. Eli, jos hallinto-oikeudesta tulee päätös, että nysseihin ei tarvi liimata eroa kirkosta tarroja, se ei estä mitenkään nysse-firmaa sitä tekemästä jos niin haluaa.. vaan että päätös kieltäytä on menyt säännösten ja lakien mukaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MKS sanoi:
Edelleenkin ihmettelen, miksi niin moni kuuluu kirkkoon?

Varmaan siksi, että hyvin suuri osa kuuluu kirkkoon jo heti syntymästä lähtien.. Tai no melkein heti.
Ei sitä kaikille tule vain mieleen, että voisin erota kun sitä ei pahemmin missään näy. Monilla se vaan kulkee mukana.
Jos vaikka täysi-ikäiseltä kysytään haluatko erota kirkosta henk.kohtaisesti ja kerrottais puolueettomasti mitä hyötyä/huonoa eroamisessa olisi, niin siinä vaiheessa luulisin että kirkon ilmoittama +80% putoaisi todella roimasti ja vasta sitten selviäisi se kirkon oikea (turha) asema.

Ekimies: Mun mielestä sunlaisia fiksuja teologeja saisi olla enemmänkin maailmassa - muistaisit sut teologian opiskelijaksi - olen ikävä kyllä enimmäkseen törmännyt näihin ääripään edustajiin ja asennoitumiseni on sen mukaista.

Tästä keskustelusta paistaa läpi ihmisten viha fundamendalistumista vastaan - molempia suuntia kohtaan. En tiedä mistä tämä johtuu mutta sekä kirkollisista, että ateistisista piireistä tulevat esille vain ne äärimmäiset suuntaukset ja tämä on paska homma. Turhaa vastakkainasettelua.

Jos otan kantaa tähän topicciin niin mun silmissä kirkon jakamat: "liity kirkkoon" -lehdissä ja vapaa-ajattelijoiden "eroa kirkosta" kampanjassa ei ole mitään eroa.

p.s. Mulla on muuten hyvä uskovainen ystävä. Ainoa ero meidän maailmankatsomuksessa on, että hän uskoo, minä en ja siinä se sitten onkin. Kumpikaan ei koita käännyttää toista vaikka meillä jotain debattiakin on ollutkin :)

Dragon sanoi:
Ekimies: Mun mielestä sunlaisia fiksuja teologeja saisi olla enemmänkin maailmassa - muistaisit sut teologian opiskelijaksi - olen ikävä kyllä enimmäkseen törmännyt näihin ääripään edustajiin ja asennoitumiseni on sen mukaista.

Eki is the man. Hiano mies, hieno mies.

Dragon sanoi:
Jos otan kantaa tähän topicciin niin mun silmissä kirkon jakamat: "liity kirkkoon" -lehdissä ja vapaa-ajattelijoiden "eroa kirkosta" kampanjassa ei ole mitään eroa.

Kampanjoiden pitäisi olla samanarvoisia. Mutta kun eivät ole. Valtionkirkko edustaa yhteiskunnan instituutioita ja sillä on näin turvattu asema. Vapaa-ajattelijoiden katsotaan taas olevan kapinallisia vastarannankiiskiä eikä julkinen liikennelaitos halua laittaa heidän mainoksia bussin kylkeen.

Vapaa-ajattelijoiden kannattaisi kokeilla seuraavaksi saavatko mainostaan Helsingin Sanomiin tai muuhun valtakunnalliseen mediaan.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni ev.lutin työntekijöistä on ikävä kyllä kielteinen. He ovat virkamiehiä ja naisia. Hommasta puuttuu sellainen vilpitön ote mikä on mm. ortodokseilla.

Parhaiten ev.lutin työntekijöiden keskimääräistä asennetta kuvastaa se miten asetutaan keskustelijoiden yläpuolelle. Naureskellaan silloin kun joku ottaa esille vaikean aiheen. Esimerkiksi työttömyys on sellainen tabu josta ei sovi puhua ev.lutin jengille. Ev.lut on virkamieskirkko työssäkäyville hyvin toimeen tuleville ihmisille.

Nämä siis minun henkilökohtaisia mielipiteitä asiasta. Holier Than Thou -asenne sulki minulta valtionkirkon ovet. Hyvä että sen havaitsi riittävän nuorena niin on ehtinyt tutustua muihin maailmankatsomuksiin. :)

protsku sanoi:
Minunkin mielestä voisi kysyä ihan perustellusti että mihin sitä valtionkirkkoa oikein tarvitaan enää tänä päivänä? Jos meillä kerran on uskonnonvapaus niin mennään tämä logiikka loppuun asti ja lakkautetaan valtionkirkko.

Tarvitaanko kirkkoa valistukseen? Ei. Sitä varten meillä on peruskoulu.
Kirkolliset toimitukset? Häät, kasteet ja hautajaiset voidaan suorittaa joko siviilitoimituksena tai siinä seurakunnassa jonka ihminen on itse valinnut aikuisiällä.
Maaomaisuuden ja kiinteistöjen hallinta? Vapaa.Markkinatalous.fi
Verotulojen kerääminen? Verotoimisto.fi
Velkaneuvonta? Sosiaalitoimisto.fi
Lähetystyö? Uskonnonvapaus.fi

Entä se kuoleman jälkeinen elämä?

Tolpissakin lukee "Usko herraan jeesukseen ja pelastut" eihän tossa puhuta mitään kirkkoon kuulumisesta tai verojen maksamisesta :D

Jonu sanoi:
Entä se kuoleman jälkeinen elämä?

Et voi olla tosissaan, ethän? Kirkkoon kuulumisella ja mahdollisella kuolemanjälkeisellä elämällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Jos joku on niin naiivi että hän kuvittelee lunastavansa taivaspaikan kuulumalla ev.lut kirkkoon niin sitten olisi jo syytä käydä hakemassa apua asiantuntijalta. ;)

Jokainen voi uskoa mihin tahtoo. Ollakseen "tosiuskovainen" ei tarvitse kuulua mihinkään kirkkoon tai liikkeeseen. Siis: voi olla kristitty kuulumatta mihinkään kirkkoon. :)

Löysin muuten yhden kirkosta eronneen kirjoittaman kirjeen joka voisi olla kuin suoraan minun omia ajatuksiani asiasta:

http://www.stabu.net/miksiero.html

lyhyt lainaus kirkosta eronneen ajatuksista sanoi:
"En näe mitään järjellistä syytä maksaa veroja järjestölle, joka toimii minua itseäni vastaan ja minkä oppeihin en usko. Oma arvostukseni kirkollisille seremonioille on myös laskenut, mikä johtuu lähinnä siitä muusta toiminnasta jota kirkko harjoittaa. Kokisin kirkon huomattavasti myönteisemmäksi, mikäli se ei toisi oppejaan kouluihin (ts. kaikki uskonnonopetus lakkautettaisiin) ja mikäli sillä ei olisi jatkuvaa tarvetta sotkeutua politiikkaan. Tällä hetkellä pidän näitä asioita niin vakavana, että koen moraalisena velvoitteena kehottaa muitakin eroamaan kirkosta."

Jokainen tulee uskollaan autuaaksi ja tutkimattomat ovat herran tiet. Sekin on yhdenlaista uskoa jos ei usko mihinkään. Uskotaan johonkin.

Ratu sanoi:
Kerran tiedustelin, että mitä hyötyä kirkkoon kuulumisesta minulle on. Ainoa "etu" on kirkko ja kaupunki-lehden ohella halvempi hautapaikka!

Tuokaan ei täsmää täysin. Ainakin mun postilaatikkoon K&K säännöllisesti tipahtelee vaikken ole kuulunut kirkkoon kymmeneen vuoteen.

protsku sanoi:
Et voi olla tosissaan, ethän? Kirkkoon kuulumisella ja mahdollisella kuolemanjälkeisellä elämällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Jos joku on niin naiivi että hän kuvittelee lunastavansa taivaspaikan kuulumalla ev.lut kirkkoon niin sitten olisi jo syytä käydä hakemassa apua asiantuntijalta. ;)

Jokainen voi uskoa mihin tahtoo. Ollakseen "tosiuskovainen" ei tarvitse kuulua mihinkään kirkkoon tai liikkeeseen. Siis: voi olla kristitty kuulumatta mihinkään kirkkoon. :)

Löysin muuten yhden kirkosta eronneen kirjoittaman kirjeen joka voisi olla kuin suoraan minun omia ajatuksiani asiasta:

http://www.stabu.net/miksiero.html

Jokainen tulee uskollaan autuaaksi ja tutkimattomat ovat herran tiet. Sekin on yhdenlaista uskoa jos ei usko mihinkään. Uskotaan johonkin.

No oli vähän ehkä väärin sanottu, mutta jossei täällä kirkkoa olisi niin ei varmaa kovin monta uskovaakaan.

Jonu sanoi:
No oli vähän ehkä väärin sanottu, mutta jossei täällä kirkkoa olisi niin ei varmaa kovin monta uskovaakaan.

So what? miten tuo kommentti liittyi tähän keskusteluun?

Jos asiat olisivat tuolla tavalla, olisin vain tyytyväinen.

Jonu sanoi:
Luonnonuskonnot eivät paljoa kirkkoja tarvitse. Tosin kai niilläkin joku pyhä maja on joissa shamaani on hyppinyt ja laulanut sadetansseja.

Dragon sanoi:
Luonnonuskonnot eivät paljoa kirkkoja tarvitse. Tosin kai niilläkin joku pyhä maja on joissa shamaani on hyppinyt ja laulanut sadetansseja.

Sä nyt unohdat sen asian että luonnouskonnot ovat pakanallisia ja ainut oikea uskonto on kristinusko!

Nytpä herraa mainostetaan ainakin Helsingin busseissa. Edelleen olen sitä mieltä, että jos saa mainostaa jonkin puolesta, niin pitäisi saada mainostaa vastaankin, mutta minäpä kannatakin vapaata keskustelua ja kaikkien näkökantojen esille tuomista reilussa hengessä, jotta voidaan vertailla.

Voisi hieman hillitä kulutushysteriaakin, että voisi suoraan mainoksessa sanoa jonkin toisen tuotteen mielettömyydestä. Valehdella ei tietenkään saisi edelleenkään ja perusteet pitäisi olla sanomisille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom