Ekimies sanoi:
Mun mielestä Heikki M:n teksti oli hyvä puheenvuoro. Jopa mua tulevana EVL-kirkon työntekijänä häiritsee tietynlainen saarnaaminen ja tuputtaminen kadulla. Tai häiritsee ei ole oikea sana, lähinnä kiusaantumisen tunne tjsp. on lähinnä päällimmäisenä. Mä uskon, että lähetyskäsky on edelleen voimassa, mutta usein näillä henkilöillä on taustalla sellaisia asioita ja ryhmittymiä, jossa ei ole hyvä olla. Asioita, jotka eivät hoida kenenkään hengellistä elämää, vaan pakottavat, ahdistavat ja rajoittavat.
Janan toisesta ääripäästä löytyvät sitten ev.lutin maallistuneet virkamiespapit. Eli yhtä hyvin joku voi kokea loukkaavana sen että valtionkirkon työntekijä seisoo ravatti kaulassa ostarin sisäänkäynnin luona ja työntää keräyslippaan työttömän eteen milloin minkäkin asian puolesta. Oli muistaakseni joku yhteisvastuukeräys tms. johon paikallisen ev.lutin työntekijät kantoivat keräyslippaita ihan tässä lähimmän vuoden sisällä. Sanoin tälle "virkamiespapille" että saat minulta rahaa sitten kun joku järjestää minulle työtä.
Kaikilla on hyvin tiedossa ev.lutin massiiviset verotulot ja uskomattoman suuri omaisuus. On mielestäni turha ruoskia Jehovan todistajia lehtisten jakamisesta kun ev.lutin sedät ja tädit istuvat samaan aikaan lämpimässä toimistossa viettäen lakisääteistä kahvitaukoa.
Palataan kuitenkin tämän viestiketjun aiheeseen: olisiko sopivaa mainostaa paikallisbussin kyljessä vaikkapa veronmaksuboikotti.fi -nettisivuja? Tietääkseni veronkierto on laitonta mutta verosuunnittelu on lievempi muoto ja monet olisivat kiinnostuneita tällaisesta mahdollisuudesta. Sekä valtionkirkko että valtionvero ovat osa yhteisesti hyväksyttyä yhteiskuntajärjestystä. Ajatellaan että jos liian moni eroaa kirkosta tai liian moni maksaa liian vähän veroja, seuraa kaaos.
Keskiajalla ihmisillä ei ollut sanomalehtiä, radiota, televisiota tai internettiä. Ihmisiä hallittiin pelolla: jos et elä niinkuin kirkko opettaa joudut helvettiin. Kirkon valta oli jopa suurempi kuin maallisen hallitsijan kuten kuninkaan valta.
Nykyään ihmiset saavat tietoa haluamistaan asioista. Heitä ei voi enää hallita sillä tavalla tietoa panttaamalla ja pelottelemalla kuin keskiajalla. Tunnen useita ev.lutin työntekijöitä, mm. erään erittäin nohevan diakonin joka on sitten hieman vapaa-ajattelijoiden tyyliin perehtynyt vaihtoehtouskontojen toimintaan. Tämä kirkonmies sanoo että Jehovan todistajat ovat pelkästään harhaan johdettuja pelinappuloita siinä liiketoiminnassa mitä "Brooklynin jengi" harjoittaa uskonnon nimissä. Onko siis niin että uskonnosta on tullut liiketoimintaa? Olisiko peräti niin että myös valtionkirkko on osa liiketoimintaa? Valtionkirkolla on kuitenkin se etu puolellaan että kaikki pienemmät toimijat voidaan leimata pakanoiksi ja harhaoppisiksi. Suuret massat äänestävät jaloillaan.
Mistä johtuu että ev.lut hakee jatkuvasti uusia mediaseksikkäitä toimintamuotoja siinä kuitenkaan onnistumatta? Naapurikorttelin hihhulit vetävät tuvan täyteen ja samaan aikaan automarketin kokoinen valtionkirkkorakennus jää tyhjäksi.
Sananvapaudesta. Mielestäni eroakirkosta.fi on liian raflaava sanavalinta. Joku voi tosiaan kokea sen loukkaavana. Ehkä mainontaan sopivampi olisi jotain tyyliin vaihtoehtokirkollisveroille.fi
Toisaalta sitten, onhan meillä ollut lähivuosien aikana mm. erään muotiketjun mainoskampanja missä näytetään kuolemansairaita ihmisiä jne. Tällainen mainonta on varmasti shokeeraavaa mutta ei sitä kuitenkaan kielletty. Miksi joku kokee loukkaavana sen että kerrotaan mahdollisuudesta erota valtionkirkosta?
Vielä 1960-luvulla erästä suomalaista kirjailijaa syytettiin jumalanpilkasta kun hän kirjoitti romaanin jossa päähenkilö puhuu raamatusta humalassa. Nykyään tällainen sensuuri olisi täysin naurettavaa. Mutta kumma kyllä, heti kun joku asettaa kirkollisverojen maksamisen kyseenalaiseksi niin asiasta nousee suuri kohu.
On tietysti osa sananvapautta että bussiketju saa valita mitä mainoksia heidän autoihin laitetaan. Heidän yksi tärkeimpiä kohderyhmiä taitaa olla kirkossa käyvät eläkeläiset. Siksi on ihan ymmärrettävää että eroakirkosta.fi ei sovi brändiin.
P.S. Oletteko huomanneet miten yhä useampi julkkis ilmoittaa liittyneensä ortodokseihin? Minä vähän veikkaan että tästä on tulossa pysyvämpi trendi tähän maahan. Ortodoksien toiminnassa kunnoitetaan perinteitä. Jumalanpalvelukset ovat kuitenkin kunnon show ja spektaakkeli suitsukkeineen ja kalevalan muinaisia tietäjiä muistuttavine pappeineen. Ihmiset haluavat kirkolta kestäviä elämänarvoja eikä trendien perässä juoksemista.
Oma kokemus ev.lutin touhuista on se että saarna kuin saarna luetaan valmiiksi kirjoitetuista teksteistä sellaisella äänenpainolla kuin Pikkukakkosen Täti kertoisi lapsille iltasatua. Myös aiheet ja kerrontatekniikka on samaa tasoa. Ja tämä ihan siitä riippumatta ollaanko nuorille suunnatussa opiskelijaseurakunnassa tai "oikeassa" jumalanpalveluksessa. Jos tässä kohtaa pitää tehdä valinta niin mielummin menisin kuuntelemaan oikeaa jumalan sanaa julistavaa parrakasta "kalevalan muinaista tietäjää".