Iltis: Oikeus hyväksyi "eroa kirkosta" -mainoksen kiellon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratu
  • Aloitettu Aloitettu
MKM sanoi:
Voitte täällä Pakkiksessa kapinoida kuinka paljon vaan, mutta kuten demokratiassa usein tehdään, uskonnollisissakin asioissa enemmistön kanta voittaa ja tulee valituksi.

Uskonnonvapaus on olennainen osa modernia demokratiaa, aivan kuten vaikkapa sananvapaus. Kummatkaan eivät Suomessa oikein kunnolla toteudu. Tätäkö sinä nyt juhlistat ja pidät hyvänä asiana?

Demokraattisesti valisemamme viisaat päättäjät (eivät siis kommunistit) kuuluvat suurimmalta osin kirkkoon ja ajavat luonnollisesti kirkon ja siihen kuuluvien etuja mieluummin kuin ateistien, saatananpalvojien sun muiden. Se on demokratiaa.

Valitettavasti, mutta sen ei PITÄISI olla. Sen enempää kuin esim. se, että demokraattisessa valtiossa on orjia (antiikin Ateenassa näin oli). Niiden päättäjien pitäisi jättää ajamatta mitään uskonasioita. Suomessahan ev.lut.kirkkoa suositaan törkeästi.

Olkoon mitä tahansa sananvapauksia, mutta toteutettakoon niitä siinä laajuudessa kuin kansalaiset ja heidän valitsemansa edustajat tahtovat.

Eli jos kansa tahtoisi vaikkapa kieltää ateisteilta sananvapauden, kokoontumisvapauden ja oikeuden elää, niin se olisi jees? Might makes right, niinkö?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saattohoito
Kirkosta eroaminen tuskin on maailman vaikeimpia asioita, mutta monelle sekin on kynnyksenä (olen keskustellut sellaistenkin ihmisten kanssa). Toisekseen tämä ei ole oleellista keskustelun kannalta, koska on mainostajan ongelma kuinka hyödyllinen mainos on. Jos jokin yhteisö haluaa tuhlata rahansa hyödyttömään mainokseen, niin minun mielestäni heillä on siihen oikeus.

Mielestäni on naurettavan herkkähipiäistä loukkaantua siitä, että kehoitetaan mainoksessa tekemään toisin kuin itse tekee. Ja jos sille tielle lähdettäisiin, niin mitä enää saisi tehdä, kun joutuu pelkäämään, että se loukkaisi jotakuta? Metroissakin on mainoksia siitä, kuinka yksityisautoilua pitäisi vähentää. Pitäisikö sekin lopettaa, koska joillekin autoilu on rakasta? Jos jonkin asian puolesta saa mainostaa, niin minusta olisi oikeudenmukaista, että sitä vastaankin saa mainostaa ja kumpaankin tulisi päteä samat säännöt. Sivistyneesti vapaassa yhteiskunnassa tulisi voida argumentoida aina molemminpuolin.

protsku sanoi:
Eiköhän kirkossa käyvät eläkeläisetkin äänestä eduskuntavaaleissa ensisijaisesti demareita, keskustapuoluetta tai kokoomusta. Uskon asia ei ole niin suuri asia että se menisi puoluekannan, ammatillisen identiteetin ja ammattiliittojen edelle.

Varmastikin näin. Oli vain pakko lyödä tilastolla päähän tuon MKM:n "Jeesus on valittu joka vaaleissa" - keuhkoamisen vastapainoksi ;)

Viimeksi muokattu:
Percele sanoi:
... ettet nyt ottais noita uskonasioita hiukan liian vakavasti, harrastushan se kuitenkin vain on.

Tässä keskustelussa käsitellään nyt nimenomaan näitä uskonasioita ja kun itsekin olet aktiivisesti tähän keskusteluun osallistunut, niin mieleeni vastavuoroisesti tulee, ettet vaan sinäkin ottaisi uskonasioita hiukan liian vakavasti :eek: . Etenkin kun jo tuo valitsemasi nimimerkkikin viittaa uskonasioihin :lol2: .

Gillyanne sanoi:
Eduskuntavaaleissa 2003 Kristillisdemokraatit saivat muhkean 5,3 %:n osuuden koko maan äänistä. Paikkoja eduskunnassa tällä äänivyöryllä heltisi 7, joka oli 3 paikkaa vähemmän, kuin edellisissä vaaleissa. Lähde: http://192.49.229.35/s/tulos/tulos_kokomaa.html EDIT: Maamme hallituksessa ei ole tällä hetkellä yhtään kristillisdemokraattisen puolueen edustajaa.

Luuletkos sitten muiden oikeistolaisten ja keskustalaisten edustajien olevan ateisteja, pakanoita, saatananpalvojia tms. :lol2: ? Kommarit :curs: ovat ateisteja.

Kuinka tästä TAAS saakaan kuvan, että uskonnon puolesta puhujat ovat aina oikeassa, heidän mukaansa pitäisi kaikkien tanssia ja he ovat paljon parempia ihmisiä kuin ne, jotka eivät usko.

Edit: No ok, lähinnä vain muutamien posteista.

Gillyanne sanoi:
Ei siinä mitään pahaa olekaan. Päinvastoin, hyvähän hän se vain on, jos ihminen saa sellaisesta hyvää mieltä ja apua elämäänsä. Kyse olikin siitä, miksi uskonnollisen maailmankuvan levittäminen tuntuu olevan sallitumpaa, kuin tieteellisen.

Onko oikeasti noin.. ainakaan suomessa. Yhdysvalloissahan on ollut vähän sitä menttaliteettia, ettei mitään evoluutiota ole ollut ja ettei alkuräjähdys ole luonut universumia vaan jumala ja tätä opetetaan kouluissa. No ihan tarkaan en muista onko justiinsa näin. Islamilaiset, hindulaiset jne maat taitaa olla vielä pahemmin suossa, en tiedä.

Enkä minä ainakaan ole suomessa kokenut, että tieteellinen maailmankuva ja se mitä universumista ja maapallosta nyt tiedämme, että tuon tiedon levittäminen olisi jotenkin kielletynpää. Kyllähän tähän osallistuu koko suomen koululaitos tarhasta yliopistoon :)

Uskon nään puhtaasti henkisenä asiana, joka tulee ihmisestä itsestään sisältä, ei niinkään mitenkän yritä selittää maailmaa tai jotain elämisen tarkoitusta tms. Ehkä joku on sitämieltä, että raamatusta löytyy "totuus kaikkeen".. no hyvä hänelle, kunhan ei pakolla tuputa totuuttaan. Kiva jos joku haluaa kuunnella, mielummin en. Yhtälailla en jaksa kenenkään todisteluita jumalan olemassaolemattomuudesta lukea, varsinkkan jos puhutaan samalla singulariteeteista (joka on höpöä), hiukkasista ja kosmologiasta. ihan yhtä fuulaa kuin joku fanaattinen uskonlevitys.

Darvinisti: Totta, herkkähipiäistähän se on. Mutta elämänkatsomukselliset asiat usein ovat. Raja on vaikea vetää näissä asioissa.

Raven sanoi:
Kuinka tästä TAAS saakaan kuvan, että uskonnon puolesta puhujat ovat aina oikeassa, heidän mukaansa pitäisi kaikkien tanssia ja he ovat paljon parempia ihmisiä kuin ne, jotka eivät usko.

Voi uskoa vaikka ei kuulu kirkkoon. Ja voi kuulua kirkkoon vaikka ei usko. On paljon ns. tapauskovaisia jotka maksavat kirkollisveron samaan tapaan kuin maksetaan osuuskaupan tai ammattiliiton jäsenmaksu. Se on vain ja ainoastaan tapa johon ei liity mitään uskon paloa tai aatteellisuutta.

Miten ihmeessä kirkkoon kuuluminen voisi tehdä jostain paremman ihmisen kuin joku muu? Kammottava ajatus.

Ekimies kirjoitti hyvin siitä miten monilla elämä on muuten tyhjää ja se aukko pitää täyttää uskonnolla. Kirjoitin tähän pitkän vastineen ja toivon että tuleva ev.lutin työntekijä antaa meille valtionkirkosta vieraantuneille perustellun vastauksen: millä perusteella tyhjistä seurakuntasaleista kärsivä ev.lut on alkanut kampanjoida ns. vaihtoehtoliikkeitä vastaan? Kai heillä kuitenkin on jotain sellaista mitä ev.lutilla ei enää ole koska hihhulit saavat kirkon täyteen, ev.lut ei enää pitkiin aikoihin.

Myös haluaisin kovasti kuulla mitä mieltä Ekimies ja hänen kolleegansa ovat siitä että ev.lutin palveluksessa on useita ns. leipäpappeja jotka hoitavat virkaansa pelkästään palkkatulojen takia eikä varsinainen uskonto enää kiinnosta. Entä miksi ev.lutin työyhteisöt ovat ihan virallisten tutkimusten mukaan yksi kaikista pahimpia mitä tulee työpaikkakiusaamiseen? Näinkö tämä raamatun julistama ilosanoma käytännössä toteutuu, omia työkavereita simputtamalla? :rolleyes:

Turhan paljon aikaa on tähän keskusteluun kulunut ja monia viestejä syntynyt, mutta nyt joutunen ja malttanen keskittyä vähäksi aikaa työntekoon, joten kokoan tähän vielä tiivistelmän esittämistäni omista aatteistani:

- Suomessa suurin osa ihmisistä kuuluu kristilliseen kirkkoon ja demokratian pelisääntöjen mukaisesti tämä näkyy ja saa näkyä yhteiskunnassamme.
- Suomessa on luojan kiitos kapitalistinen talousjärjestelmä, jolloin yritykset/liikelaitokset mm. saavat itse päättää mitä mainoksia ottavat.
- Viihdyn itse henkilökohtaisesti paremmin nyky-Suomessa, kuin vaikkapa islamilaisessa maassa, ateistisessa kommunistimaassa tai saatananpalvojien yhteiskunnassa.

MKM sanoi:
Etenkin kun jo tuo valitsemasi nimimerkkikin viittaa uskonasioihin :lol2: .

Itse asiassa ei viittaa, ja taitaa Ukko Perkele/Perkunas olla suomalaisia lähempänä kun kristinuskon potpurri-jumalhahmot, jotka tänne miekan kanssa väkisin joskus tuotiin.

Percele sanoi:
Itse asiassa ei viittaa, ja taitaa Ukko Perkele/Perkunas olla suomalaisia lähempänä kun kristinuskon potpurri-jumalhahmot, jotka tänne miekan kanssa väkisin joskus tuotiin.

Minunkin mielestä voisi kysyä ihan perustellusti että mihin sitä valtionkirkkoa oikein tarvitaan enää tänä päivänä? Jos meillä kerran on uskonnonvapaus niin mennään tämä logiikka loppuun asti ja lakkautetaan valtionkirkko.

Tarvitaanko kirkkoa valistukseen? Ei. Sitä varten meillä on peruskoulu.
Kirkolliset toimitukset? Häät, kasteet ja hautajaiset voidaan suorittaa joko siviilitoimituksena tai siinä seurakunnassa jonka ihminen on itse valinnut aikuisiällä.
Maaomaisuuden ja kiinteistöjen hallinta? Vapaa.Markkinatalous.fi
Verotulojen kerääminen? Verotoimisto.fi
Velkaneuvonta? Sosiaalitoimisto.fi
Lähetystyö? Uskonnonvapaus.fi

MKM sanoi:
Luuletkos sitten muiden oikeistolaisten ja keskustalaisten edustajien olevan ateisteja, pakanoita, saatananpalvojia tms. :lol2: ? Kommarit :curs: ovat ateisteja.

En toki, eivätköhän nuo ateistit ja pakanat (sulla on kyllä ihan oikeasti joku fiksaatio...) edelleenkin liene vähemmistössä, eduskunnassakin. Sen sijaan oletan valtaosan kansanedustajista puoluekantaan katsomatta (kristillisdemokraatit ehkä poisluettuna) olevan täysin samanlaisia tapakristittyjä, kuin valtaosa koko Suomen kansasta on. Protsku tuossa ehti jo todetakin, ettei kirkollisveron maksaminen tee kenestäkään uskovaa. EDIT: eikä kristilliseen kirkkoon kuuluminen tee mielestäni kenestäkään aitoa kristittyä - esimerkkinä vaikkapa allekirjoittanut, kuuluin ev.lut. kirkkoon aikuisiälläni monta vuotta, mutta uskonut ko. laitoksen oppeihin yhtään sen enempää kuin nytkään.

protsku sanoi:
Kirkolliset toimitukset? Häät, kasteet ja hautajaiset voidaan suorittaa joko siviilitoimituksena tai siinä seurakunnassa jonka ihminen on itse valinnut aikuisiällä.
Tuota, mikä virka on siviilitoimituksena tehdyllä kasteella? :)

gid sanoi:
Tuota, mikä virka on siviilitoimituksena tehdyllä kasteella?

Jos kumpikaan lapsen vanhemmista ei kuulu kirkkoon niin on varsin johdonmukaista että lapselle annetaan nimi mutta lasta ei rekisteröidä minkään seurakunnan jäseneksi. Eroakirkosta.fi saanee suurimman kannatuksen juuri niiltä jotka on vasten heidän tahtoaan rekisteröity ev.lutin jäseniksi. Tämäkin asia korjaantuisi sillä että otettaisiin käyttöön aikuiskaste.

Kirkkoon kuulumattomille on sitten väestörekisteri. Kansalaisten nimitietojen tallentaminen ja uskonnollinen vakaumus ovat mielestäni jotenkin eri asioita. Byrokratiaahan tämä vain on, ei sen suurempaa. :)

protsku sanoi:
millä perusteella tyhjistä seurakuntasaleista kärsivä ev.lut on alkanut kampanjoida ns. vaihtoehtoliikkeitä vastaan? Kai heillä kuitenkin on jotain sellaista mitä ev.lutilla ei enää ole koska hihhulit saavat kirkon täyteen, ev.lut ei enää pitkiin aikoihin.:

Öh, en mä nyt hirveän näkyvää kamppanjointia ole huomannut. Olen itse havainnut, että ihan ev-lut kirkoissa järjestetyt Tuomasmessut vetävät salit täyteen lähinnä niiden elämyksellisyyden ja musiikin takia. Samaan tapaan monissa muissa toimintamuodoissa väkeä riittää, muttei perus jumalanpalveluksissa. Vaikea kysymys - jos jumalanpalveluksia uudistetaan rankalla kädellä, niin sitten ne mummot rutisevat jokaisessa yleisönosastossa, mutta kirkkosaliin ei luultavasti saada sen enempää porukkaa. Olen siinä samaa mieltä, että perinteet säilyttämällä ja omaa tietään kulkemalla kirkko pysyy kirkkona, ei jokaisen muotivirtauksen mukana kulkemalla. Tämä ei tietenkään tarkoita jäykkyyttä ja joustamattomuutta, lähinnä sellaista rauhallista reagointia asioihin.

Kirkon piirissä ei suinkaan halveksita vaihtoehtoliikkeitä, esim. helluntailaisia tai ole julistettu palkkiota Veli Saarikallen päästä. Eri kristillisyyden muodoista ollaan pääasiassa sitä mieltä, että ihmisiä on erilaisia ja näin on myös erilaisia tilauksia uskonnollisuudelle. Yleensä arvioitaessa eri liikkeitä lähdetään liikkelle niiden toimintaperiaatteista. Tiedän tapauksen, jossa seurakunnalla meni sukset ristiin erään kristillisen yhteisön kanssa, koska seurakunta ei voinut sallia, että sen tiloissa kokoontuu yhteisö, jossa sukupuoliroolit ja pukeutumissäännöt olivat suoraan 1800-luvulta. Mun mielestä tällainen arviointi ja kannanotto on ihan järkevää. Vastaavasti esim. pääkaupunkiseudulla käydään säännöllistä vuoropuhelua ja tehdään yhteistyötä mm. islamin uskoisten kanssa.

Näitä vaihtoehtoliikkeitä on niin monenlaisia. Lähinnä olen tässä kommentoinut kristillisistä liikkeistä. Mun mielestä on ihan hyvä, jos kirkko puuttuu mahdollisuuksiensa rajoissa toimintaan, jos tilaisuuksissa aletaan mm. herättämään kuolleista ihmisiä. Jos ei muuta, niin tekee ainakin selvän pesäeron.

protsku sanoi:
Myös haluaisin kovasti kuulla mitä mieltä Ekimies ja hänen kolleegansa ovat siitä että ev.lutin palveluksessa on useita ns. leipäpappeja jotka hoitavat virkaansa pelkästään palkkatulojen takia eikä varsinainen uskonto enää kiinnosta.

Sen mitä mä olen papin työtä sivusta seurannut, niin en jaksa uskoa, että näitä ns. leipäpappeja hirveän paljoa löytyy. Työ on henkisesti raskasta, työajatonta ja käytännössä huonosti arvostettua. Mun mielestä on ikävää, jos joku joutuu tekemään väkisin papin töitä. En kuitenkaan rupea ketään tässäkään asiassa tuomitsemaan. Jokainen saa pitää itse huolen omasta hengellisestä vakaumuksestaan tai sen puutteesta.

protsku sanoi:
Entä miksi ev.lutin työyhteisöt ovat ihan virallisten tutkimusten mukaan yksi kaikista pahimpia mitä tulee työpaikkakiusaamiseen? Näinkö tämä raamatun julistama ilosanoma käytännössä toteutuu, omia työkavereita simputtamalla?

Tää on yksi mun suosikkiaiheista ja tähän kysymykseen mulla on suora vastaus :) Nimittäin: hengellinen työ on luonteeltaan yleensä hyvin itsenäistä, eli on vaikea asettaa selviä rajoja, joissa työntekijät työskentelevät ja työtä tehdään hyvin laajalla kentällä. Tämän lisäksi työntekijät ovat yleensä erittäin kutsumustietoisia, eli heillä on mielessä selvä tehtävä ylempää annettuna ja he ovat valmiita painamaan pitkää päivää tämän tehtävän tekemisessä. Hienoa, eikö kuulosta ihan unelmatyöltä? Homman varjopuoli on vain siinä, että työn johtaminen on vaikeaa (työn määrittelyt), työntekijät ovat sen lisäksi vielä vaikeasti johdettavia (kutsumustietoisuus "Enkeli kertoi mulle unessa tän jutun, älä SÄ tuu mua kuule neuvomaan!") ja pisteenä ii:n päälle johtavassa asemassa olevilla henkilöillä ei usein ole mitään kunnollista johtamiskoulutusta tjsp. Kiusaaminen on yksi varsin ikävä yksittäinen piirre, mutta yleensä muutenkin seurakunnat ovat hankalia työyhteisöjä. Asetelma on vain edellä kuvatun mukaisesti tosi monimutkainen ja sitten riippuen henkilöistä se voi saada mitä ihmeellisempiä käytännön olomuotoja.

Onneksi tähän on alettu vastaamaan yhä enemmän työntekijöiden koulutuksessa.

Gillyanne sanoi:
En toki, eivätköhän nuo ateistit ja pakanat (sulla on kyllä ihan oikeasti joku fiksaatio...)edelleenkin liene vähemmistössä. Sen sijaan oletan valtaosan kansanedustajista puoluekantaan katsomatta (kristillisdemokraatit ehkä poisluettuna) olevan täysin samanlaisia tapakrisitittyjä, kuin valtaosa koko Suomen kansasta on. Protsku tuossa ehti jo todetakin, ettei kirkollisveron maksaminen tee kenestäkään uskovaa.

:curs: edellisen sivun loppukaneetistani huolimatta malta vieläkään irtaantua...Olkoon mitä halvatun tapakristittyjä hyvänsä, etkö sinäkin ole tässä keskustelussa valittanut, kuinka ei-kirkkolaiset jyrätään? Se johtuu vaan siitä, että tapakristitytkin tykkäävät enemmän kristillisestä kirkostaan kuin ateisteista, pakanoista, saatananpalvojista tms. (Mikä helvetin fiksaatio minulla muka tässä luettelossani on?). Jos sinulla on ongelmia demokratian ja enemmistövallan, kapitalistisen talousjärjestelmän ja yritysten/liikelaitosten vapaan päätäntävallan sekä nyky-Suomen yhteiskuntamuodon kanssa, äänestä kommunistia tai muuta Pohjois-Koreaan :curs: !

MKM sanoi:
Se johtuu vaan siitä, että tapakristitytkin tykkäävät enemmän kristillisestä kirkostaan kuin ateisteista, pakanoista, saatananpalvojista tms. (Mikä helvetin fiksaatio minulla muka tässä luettelossani on?).
No sulla on se fiksaatio, että luokittelet ei-kristityt ateisteiksi, pakanoiksi tai saatananpalvojiksi. Niin ja kommunisteiksi. Eikö sun maailmankuvaasi muuta mahdu?

Saattohoito
Tasa-arvo ei ole minusta vaikeaa. Eli jos jostain saa puhua, niin silloin siitä pitäisi saada puhua vapaasti eikä vain yhden näkökulman kannalta. Mainoksissa ei yleensä puhuta pahaa toisten tuotteista, koska se ei ole järkevää ellei ole kyseessä kaksi markkinajohtajaa. Jos meillä on useita kilpailijoita ja kaksi alkavat keskenään nahistella, niin muuthan siitä hyötyvät, koska jokainen negatiivinen väite kilpailijasta hyödyttää myös kaikkia muita kilpailijoita. Mainostaminen jotain vastaan ei siis ole käytännön syistä yleistä, mutta siitä ei pitäisi vetää johtopäätöstä sen olevan oikein, vain koska niin tapahtuu (Humen giljotiini). Tosin sinun mielipiteesi taustalla oli kenties enemmän hyvän olon hakeminen sitä kautta, ettei ole keskellä muiden riitoja?

Ota nyt hyvä mies iisisti vaan, poksahtaa pian verisuoni päästä, kun tuolla lailla mesot.

MKM sanoi:
:curs: edellisen sivun loppukaneetistani huolimatta malta vieläkään irtaantua...Olkoon mitä halvatun tapakristittyjä hyvänsä, etkö sinäkin ole tässä keskustelussa valittanut, kuinka ei-kirkkolaiset jyrätään?

En mielestäni yhdessäkään postissani, olen vain argumentoinut muutaman epäkohdan johdosta.

MKM sanoi:
Se johtuu vaan siitä, että tapakristitytkin tykkäävät enemmän kristillisestä kirkostaan kuin ateisteista, pakanoista, saatananpalvojista tms. (Mikä helvetin fiksaatio minulla muka tässä luettelossani on?).

Tuntuupa hyvinkin olevan, kun se likitulkoon joka postissasi esiintyy... Kuinkahan paljon on muuten sellaisia ihmisiä, jotka kyllä haluaisivat erota kirkosta, mutta eivät sukulaisten/puolison/yleisen mielipiteen takia kehtaa? Johan muutama tässäkin ketjussa kertoi sellaisiin törmänneensä/olevansa sellainen jopa itse. Nämä ihmiset tuskin nimittäin siitä kristillisestä kirkosta tykkäävät, vaikka sen jäseniä ovatkin.

MKM sanoi:
Jos sinulla on ongelmia demokratian ja enemmistövallan, kapitalistisen talousjärjestelmän ja yritysten/liikelaitosten vapaan päätäntävallan sekä nyky-Suomen yhteiskuntamuodon kanssa, äänestä kommunistia tai muuta Pohjois-Koreaan :curs: !

Ei minulla tietääkseni ole ongelmia yhdenkään luettelemasi asian kanssa, enkä myöskään ymmärrä, mitä tekemistä yhdelläkään niistä on ev.lut. kirkon tai ylipäätäänkään uskonnon kanssa? Viimeksi kun asian tarkistin, Suomen valtiomuoto oli tasavalta, eikä evankelis-luterilainen tasavalta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom