Minä taisin todeta ja kyllä se edelleen pitää kutinsa. Lumisateiden loppumisesta en sensijaan minkäänlaisia arvailuja muista nähneeni - lieneekö edes tämän vuosisadan juttu?
Ilmastonmuutoksen seurauksena Suomen lämpötilat nousevat, sademäärät kasvavat, lumipeiteaika lyhenee ja myös routaa on aiempaa vähemmän. Lisäksi Itämeren pinta nousee ja jääpeite kutistuu. Laskelmien mukaan ilmasto näyttää muuttuvan enemmän talvella kuin kesällä.
www.ilmasto-opas.fi
Nykyisellä tahdilla muutos tapahtuu vuosikymmeniä ennustettua aiemmin, sanoo Arktisen keskuksen tutkija Bruce Forbes. Muutoksesta kärsii erityisesti porotalous.
www.kaleva.fi
"Tulevaisuuden talvet, jolloin läntinen suihkuvirtaus pitää pintansa ja liikuttaa matalapaineita vauhdilla lännestä itään, luovat puolestaan olosuhteet totuttua selvästi lämpimämmille talville... Kyseisen kaltaisina talvina myös lumisateet
käyvät harvinaisemmiksi ja muuttuvat enenevässä määrin vesisateiksi."
Jos mä viiden minuutin googlettamisella löydän nämä niin eiköhän sitä muuallakin ole. Ja nämä olivat vain suomenkieliset artikkelit. Huomaa, että tuota viestiä on saatu kuulla jo vähintään yhdeksänkymmentäluvulta asti. Muistan tasan tarkkaan kuinka peruskoulussa osa opettajista jo puhui kasvihuoneilmiöstä ja siitä että Suomessa tulee lämpenemään ja pulkkamäkikelit vähenee.
Samalla löytyy totta kai paljon artikkeleita, missä sanotaan että lumisateita tulee ilmastonmuutoksen myötä runsaammin.
Mutta se on juurikin mun pointti. Osa porukasta väittää yhtä, toinen toista, ja ihmiset nyt sitten uskoo ketä haluaa ja mikä tukee omaa uskomusta parhaiten. Jos esim. mä olen jo kouluikäisestä saakka saanut kuulla, että "kasvihuoneilmiö/ilmastonlämpeneminen/ilmastonmuutos täytyy pysäyttää, tai.."-viestiä, eikä edelleenkään mikään ole muuttunut niin miten siihen oikein voi suhtautua? Aika ajoin törmää joihinkin vanhoihin ennusteisiin, joissa puhutaan totaali muutoksesta jo 2010-luvulla, ja ne on menneet ihan päin persettä.
Tässä klassinen esimerkki:
View: https://youtu.be/MsioIw4bvzI
Tulee ihan mieleen eräs toinenkin asiantuntijoiden ennustus, joka ei ihan pitänyt paikkaansa:
What this finding tells us about the ICL projections for the United States and United Kingdom will require additional data and code transparency from Ferguson and the rest of the original model’s architects. But the Swedish adaptation paints an underwhelming picture of its predictive ability.
www.aier.org
"the current Swedish public-health strategy
will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of
96,000 (95% CI 52,000 to 183,000)” being realized by the end of June (2020)." --> huomaa: WILL RESULT
Kyllä se on useassa yhteydessä osoitettu, että kun ihmisten halutaan käyttäytyvän tietyllä tavalla, niin siihen sitten kaivetaan mallinnokset ennustamaan vaikka mitä. Mä en vaan pysty ostamaan näitä enää. Jos tämä ei mielestäsi päde juuri ilmastonmuutoksen suhteen, mutta on todettu tapahtuvan käytännössä kaikkialla muualla, niin kerro ihmeessä miksi ei päde?
Oma perusteltu näkemys näiden lumisten talvien suhteen on, että
1. ihmisen vaikutus ilmastonmuutokseen on pienempi kuin yleisesti on saatu yleisö uskomaan
2. oma vaikutus ilmastonmuutokseen on niin häviävän pieni, että on aivan sama jos vaan jatkan omasta elämästä nauttimista (eli käytän autoa harvakseltaan, syön lihaa silloin kun mieli tekee enkä vähennä matkailua nykyisestä n. kerran viidessä vuodessa rytmistä)
3. Suomessa on aina ollut vaihtelevasti lumisia talvia, aion nauttia niistäkin kuten tein lapsena
4. uskon että omatkin lapset nauttivat niistä tulevaisuudessa, kuten tälläkin hetkellä, samoin heidän lapsensa
5. joskus vielä tulee se kausi, kun Suomessa menee useampi vuosi putkeen, kun lunta ei juurikaan nähdä (tällainen kausi on ollut ainakin kerran viime vuosisadallakin, joten miksei tälläkin), ja omille lapsilleni aion opettaa / opetan parhaillaan että se on täysin normaalia eikä kenekään syy (koulussa tätä ei opi)
Ainoa, mikä tässä koko kusetuksessa harmittaa, on se että jälleen kerran köyhät laitetaan kyykkyyn ja yhä enenevässä määrin keskiluokkakin. Vihreä siirtymä on nähdäkseni päättäjien ja ylempien luokkien pyrkimystä hävittää keskiluokka, ja se taistelu me ollaan tällä erää häviämässä ihan 6-0. Täytyy siis itse pyrkiä pääsemään siihen kerhoon, joka tienaa riittävästi että ei haittaa vaikka kiinteät kulut nousee 100 %, kuten sähkölaskun kanssa juuri kävi. Lähellä jo ollaan ja suunnitelma on miten sinne pääsee. Sitten voi huoletta jatkaa Suomen hyvästä ilmastosta nauttimista.