AKV sanoi:
Evoluutio kun ei yksinkertaisesti vain ole ENNUSTAJA. Ei se ole tietoinen tekijä & vaikuttaja, joka suunnittelee että "valmistaudutaanpa tässä 100 vuoden päästä tapahtuvaan avaruuslentojen alkuun". Kyse on geenien säilymisestä tässä ja nyt. Ja tuo "kehittyneimmät oliot" on niinikään harhaanjohtava ilmaisu. Evoluutio ei suinkaan merkitse yksiselitteisesti "edistystä".
Ongelmana on nyt se, että otat yhden esimerkin ja tulkitse sen perusteella yleistäen ja retrospektiivisesti. Jos kilpailu olisi hyödyllinen tekijä, luulisi että siitä löytyisi enemmänkin esimerkkejä reaalimaailmasta (kuin sinun esimerkkisi, joka ei BTW ole edes toteutunut vaan pelkkää spekulaatiota). Tuleeko sinulle mieleen yhtään muuta esimerkkiä?
Lueppa se penkkijuttu. :lol2:
Oikeasti minusta tuntuu, että ei ole väliä, mitä minä kirjoitan, koska se on sinusta automaattisesti väärin. Yritätkö edes nähdä asiaa minun esittelemästäni näkökulmasta? Itse ymmärrän sinun näkökulmasi, ja olen pyrkinyt siihen vastaamaan parhaan kykyni mukaan. Sinä sen sijaan ylenkatsot minua puhumalla "tähtireistä" tms., vaikka et ole edes osoittanut, että kyseessä oleva esimerkki olisi väärä tai perustuisi virhepäätelmille.
Itselläni ei ole käsitystä evoluution motiiveista, tai edes siitä, johtaako evoluutio automaattisesti selviytymisen kannalta parempiin olentoihin. Dinosaurukset ja mammutitkin ovat kuolleet sukupuuttoon, vaikka aikoinaan olivat suurimpia ja vahvimpia
sen aikaisissa olosuhteissa .
Sen sijaan esitettyyn mielipiteeseesi siitä, että kilpailusta olisi
vain haittaa siihen osallistuville lajeille en voi yhtyä. Kilpailusta on potentiaalisesti hyötyä kaikille osapuolille. Siksi osallistumme esim. juoksukilpailuun - koska meillä on mahdollisuus voittaa. Evoluutiossa kilpailu on tosin välttämättömyys, ja siihen ei ryhdytä, vaan siihen ajaudutaan. Ja kilpailuun ajaudutaan, koska kilparata on tämä maailma, eikä täällä ole tilaa kuin parhaille. Mutta kun neandertalilaiset ja nykyihmiset kilpailivat aikoinaan, ei voittaja varmasti heti alussa ollut selvillä. Ajan kuluessa kävi selväksi, että ME olimme parempia ja tehokkaampia nykyisissä olosuhteissa. Neandertalilaiset kuolivat sukupuuttoon, ja näin ollen kaiken potentiaalisen kilpailusta syntyneen edun saivat ihmiset. MUTTA on hyvä huomata se, että myös neandertalilaiset hyötyivät hieman. Meidän geeneissämme on varmasti myös neandertalilaisille identtisiä geenejä, ja neandertalilaiset olivat meidän "serkkujamme", melko läheisiä vielä. Neandertalilaisten kannalta on parempi, että me voitimme, kuin että mammutit olisivat voittaneet sekä neandertalilaiset ja ihmiset.
Itse koen saavani kilpailusta hyötyä joka päivä. Aina kun menen salille, kilpailen itseni kanssa ja yritän parantaa entistä tulostani. Pakkikselta luen, mitä muut ovat saavuttaneet, ja se inspiroi minua yrittämään yhä kovemmin ja pitkäjännitteisemmin. Kilpailu on kilpailua, oli sen kesto ja tähtäin viikko, kuukausi, vuosi tai miljoona vuotta.