Hyväntekijät kaduilla? Apinoita vai oikeita hyväntekijöitä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aina ollut melko huono sanomaan ei. Nyt kun himaan tulee Seura, Valitut Palat, Pelit- lehti ja Mikrobitti, niin opettelin kyseisen taidon ja huomasin että samat säännöt toimivat niin puhelinmyyjien kuin myös feissaajien kanssa.

- Olisiko hetki aikaa? Aivan uskomaton tarjous/nyt olisi mahdollisuus parantaa maailmaa.

- Ei kiitos.

- Mutta nyt on...

- Ei.

Jälkimmäisen lauseen lopettaminen kesken jämäkällä "ei"- sanalla on toiminut omalla kohdalla loistavasti.

Itseäni ärsyttää myös äärettömän paljon tuo tyrkyttäminen. Vaikka asia olisi kuinka hyvä, niin jos minua ei kiinnosta niin ei vain kiinnosta. Ei minun tarvitse alkaa selitellä heille että minkä takia ei kiinnosta. Heillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä se ja vaihtaa kohdetta. Yleensä näin käykin, mutta kerran olen joutunut sanomaan hiukan napakammin (ja oikein kirjakielellä, jostain syystä tehostaa sanomaa) "Ymmärsitkö? Sanoin ei." Muuten olen saanut olla aika rauhassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Afrikalla on usempi ongelma, mutta kaikkialla missä teollistuminen on päässy käyntiin on syntyvyys laskenu ja sairaudet vähentyny, eikös juu. (EVVK etsiä lähteitä, näin muistan lukeneeni). Intia kai jossain määrin sopii esimerkiksi, vaikka Afrikan lähtötilanne hieman eri onkin.

Jostain kohtaa se on vaan alotettava, ja koulutuksen järjestäminen ei ainakaan ihan kaikista huonoin kohta ole, mihin moni noista projekteista mihin nää feissaajat rahaa kerää tähtääkin.

Joka tapauksessa pakolaisvirta jatkuu Euroopan suuntaan niin kauan kun siellä ei kehitystä tapahdu, ei ne ehdi kuolemaan aidsiin, ei vaikka lopetettais aids-lääkkeiden kuskaaminen sinne.

Ihan samoten kuin on mm. saasteiden/kierrätyksen jne. kanssa niin totuus on se, että asiasta kuin asiasta pitää tehdä bisnestä, että se toimisi. Bisnes se vaan pelastaa maailman -tuolla mantereella se vaan menee useimmiten puihin kun johtajisto on niin korruptoitunutta.

edit: mulla oli pointtikin, mutta se unohtu.

Afrikan ongelma on poliittinen ja etninen. Avustusjärjestöjen tekohengitys on sama kuin hoitaisi aromaterapialla syöpää: voi tulla hetkeksi kiva olo, voi olla että jonkun mielestä se auttaa, mutta jos ongelman ytimeen eivät oikeat tahot puutu ajoissa, lopputulos on vääjäämätön.

Avustusjärjestöt tuskin pitävät realistisena tavoitteenaan minkään maanosan tai kokonaisen valtion kannattelemista tai kaikkien asukkaiden pelastamista. Olen ollut käsittävinäni, että avustusjärjestöt pitäytyvät poliittisesti sitoutumattomina ja pyrkivät muutoin pelastamaan ihmisiä. Osa (mieleen tulee ainakin amnesty) varmaan pyrkii myös vaikuttamaan näihin 'oikeisiin tahoihin', jotta ne puuttuisivat asioihin. Vaikeaahan se on, sitä ei varmaan kiellä kukaan.. mahdotonta, ehkä.

Ilmeisesti yksittäisen ihmishengen pelastaminen tai sadan lapsen kouluttaminen ei merkitse mitään? Mitään ei kannata ikinä tehdä eikä edes yrittää, koska kaikkia ei pystytä auttamaan kuitenkaan?

Ja ei, minun mielestäni ihmisen elämä afrikassa, aasiassa, etelä-amerikassa.. (tai muissa pakkislaisten mielestä mahdollisesti kyseenalaisissa maanosissa tai valtioissa) ei ole yhtään vähemmän arvokas kuin suomessa.

Joten feissatkoon menemään vaan, minä en luultavasti aio sitä kautta ketään avustaa, mutta uutisten mukaan aika useat avustavat. Onneksi.. autetaan suomessa ja muualla :piis:

Ilmeisesti yksittäisen ihmishengen pelastaminen tai sadan lapsen kouluttaminen ei merkitse mitään? Mitään ei kannata ikinä tehdä eikä edes yrittää, koska kaikkia ei pystytä auttamaan kuitenkaan?

Avun vieminen muutamalle on sama kuin sammuttaisi talosta yhden huoneen ja jättäisi loput palamaan, lopputulos on sama vaikka et olisi sitä yhtä huonetta sammuttanutkaan, koko paska palaa silti kivijalkaan asti.

Olen aina ollut melko huono sanomaan ei. Nyt kun himaan tulee Seura, Valitut Palat, Pelit- lehti ja Mikrobitti, niin opettelin kyseisen taidon ja huomasin että samat säännöt toimivat niin puhelinmyyjien kuin myös feissaajien kanssa.

- Olisiko hetki aikaa? Aivan uskomaton tarjous/nyt olisi mahdollisuus parantaa maailmaa.

- Ei kiitos.

- Mutta nyt on...

- Ei.

Jälkimmäisen lauseen lopettaminen kesken jämäkällä "ei"- sanalla on toiminut omalla kohdalla loistavasti.

Itseäni ärsyttää myös äärettömän paljon tuo tyrkyttäminen. Vaikka asia olisi kuinka hyvä, niin jos minua ei kiinnosta niin ei vain kiinnosta. Ei minun tarvitse alkaa selitellä heille että minkä takia ei kiinnosta. Heillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä se ja vaihtaa kohdetta. Yleensä näin käykin, mutta kerran olen joutunut sanomaan hiukan napakammin (ja oikein kirjakielellä, jostain syystä tehostaa sanomaa) "Ymmärsitkö? Sanoin ei." Muuten olen saanut olla aika rauhassa.

Edesmennyt isäukko alkoi kauppaamaan tietokoneita kotiin soittaneille puhelinmyyjille. Äiti joutui aina menemään piiloon, kun ajatteli kieltäytyä kohteliaasti. Oli se vaan pirun huvittavan kuuloista kun ukko kauppaa väkisin kännissä puhelinmyyjille romua. Ei siitä mitään apua ollut, mutta tulipahan ukolle hyvä mieli (ja mä sain hyvät naurut)!

Perusteluja? Kauppaahan voi tehdä vaikka omasta mummostaankin niin miksei sitten kehitysavustakin.

Se on kyllä hyvä syy pystyttää plakaatti tiensivuun, töröttää plakaatin vieressä ystävällinen hymy naamalla ja odottaa, josko joku kiinnostuisi. Mutta se ei ole hyvä syy tulla pysäyttelemään ihmisiä. Tuollainen pysäyttely ei kuulu hyviin tapoihin minun mielestäni. Muita perusteluita minulla ei ole antaa ja kyseessä on lähinnä henkilökohtainen mielipiteeni (ja useiden ystävieni).

Miettikääs nyt paljon teille on tullu kotiovelle asti kaupustelijoita tai muuta veijaria.

Hyvin hyvin vähän verrattuna feissareiden tungetteluun.

Ja kuinka monella syke nousee, kun ootte kotosalla rauhassa paskalla ja kuulette postiluukun käyvän? Menee se puoli sekuntia ennenkuin tajuaa, että hommia voi edelleen rauhassa jatkaa eikä tartte suorittaa mitään paniikkipyyhkimistä. Kyllähän tommonenkin pidemmän päälle varmaan ahdistaa... enemmänkin kuin Unicefin siniliivit eiksjeh

Unicefin siivet feissarin kädessä olevassa paperissa ahdistavat minua enemmän kuin postiluukun kolahdus ollessani paskalla. Jälkimmäinen ei ahdista lainkaan. Edellinen ylittää juuri ja juuri ahdistuskynnyksen ja se on liikaa. Jatkossa aion pummia jokaiselta feissarilta euroa. Ja aion oikein mankumalla mankua sitä euroa erilaisia perusteita esittäen.

Rakennuksen palaminen=ihmisryhmän kuoleminen? Miksi puhua tuollaisilla vertauksilla? Palavasta kerrostalosta ei siis kannata pelastaa ketään, jos tietää ettei ehdi kaikkien luo..

en sata varma ole, mutta jotenki vai sellai fiilis mitä uutisten perusteella voi päätellä, ettei ne afrikan puolesta kerätyt rahat mene perille asti. joskus ainakin ollut uutisissa, että ruokakuljetuksia ryöstettyä jne. korruptio noissa maissa aika valtava. juontaanko juurensa afrikan löytämiseen?

Niin, se on aika ironista, että länsimaista juissia syytetään ja syyllistetään, ja puhutaan humaaniudesta ja ihmisarvosta ja muusta kauniista...ja paikallisia ei kiinnosta samat hienot käsitteet sen vertaa, että antaisivat avustusrekkojen edes mennä perille.

Hitonko väliä suomalaisen teknisen kirjoittajan humanismilla ja ihmisoikeuksien kunnioittamisella on, kun kyseessä on maanosa, jossa ainoat jotka merkkaa, on oman heimon tyypit, muut voi tappaa tai nyt ainakin myydä orjiksi.

Perse, meikä on taas vauhdissa, mutta kerronpa tämän:
isoisäni (äidin puolelta) perheessä oli 7 lasta.
Näistä nuorin (isoisäni) ja vanhin jäivät eloon, kaikki 5 siitä välistä kuolivat tuberkuloosiin.
Isoisäni oli aina huolesta sairas, kun omat lapset saivat kovan kuumeen, pelkäsi että tubi vie nekin.
Ei siis ole edes hirveän kauaa siitä, kun Suomessa oli asiat jonniin verran kurjasti, mutta jostain syystä Suomi on sieltä kurjuudesta noussut.
Ja jostain syystä Afrikka rypee siellä.

Olen nyt 35-vuotias, ja siinä, minun tähänastisen elämäni mittaisessa ajassa, on Suomessa saatu viime vuosisadalla aika isoja muutoksia aikaan.
Ja veikkaan että kehitysapua on tuossa ajassa tullut hivenen vähemmän kuin Afrikkaan.

En tiedä mikä olisi ratkaisu Afrikan ongelmiin, mutta selkeästi loputon rahan syytäminen sinne ei auta.

Niinpä huomenna tilipäivänä ostankin hyvillä mielin työkaverilta vähän käytetyn Playstation Portablen 50 egellä, ja pelaan työkaverin kanssa Tekkeniä, uhraamatta ajatustakaan sille, montako etiopialaista kersaa olisi saanut koulutarpeet tuolla rahalla.

Rakennuksen palaminen=ihmisryhmän kuoleminen? Miksi puhua tuollaisilla vertauksilla? Palavasta kerrostalosta ei siis kannata pelastaa ketään, jos tietää ettei ehdi kaikkien luo..

veikkaisin että rakennuksen palaminen = ihmisten nykyinen tila afrikassa

Itseäni vituttaa enemmänkin nuo ulkomaalaiset kerjäläiset polvillaan peltikippo edessään. Ei suomessa tuollaista saisi olla että vastikkeetonta almua pyydettäisiin niinkuin jossain akuankassa. Yleistynyt ilmiö Turussa viime aikoina.

Yksi tollane ulkomaalainen "kerjäläinen" mikä sopii kuvaukseen oli kolmena päivänä putkeen samassa paikassa kerjäämässä. Kaverilla oli vaan vaatteet vaihtunu välillä. Mistä on mahtanut rahaa vaatteisiin saada.

Ärsyttää oikeen tollanen sit tällä hepulla oli myös joku kävelykeppi siinä et antaisi itsestäään vielä heikomman kuvan. Sitten siinä polvillaan silmät puoliksi kiinni ja peltikippo edessä.

Siis tässätapauksessahan ei ole mahdollista saada ihmisiä sieltä talosta ulos (afrikka) vaan pitäisi pystyä sammuttamaan se talo, ja yhden huoneen sammutus ei taas auta ja koko talon sammuttaminen ei onnistu niin pitkään kuin siellä poppamiehet toimittavat lääkärin virkaa ja "poliiseina" ne joilla on eniten kuteja siihen konekivääriin.

Rahan syytäminen tuonne on omasta mielestä yhtä fiksua kuin juhannuskokkoon jos ei väestönkasvua, hiv:iä ym. saada siellä kuriin.

Tässä nyt palataan taas siihen, että joidenkin mielestä yhdenkin ihmisen pelastaminen on merkityksellistä.

Enkä minä väitäkään, että kaikkia kyettäisiin auttamaan tai että korruptio kitkettäisiin maailmasta täydellisesti ja kaikki eläisivät onnellisesti elämänsä loppuun asti.

Ja rahaa syydetään juurikin noiden mainitsemiesi asioiden kuriin saamiseksi. Ei siellä tietääkseni käteistä jaeta kansalle. Totta kai sitä korruptiota on, mutta varmasti sitäkin vastaan jotkut järjestöt pyrkivät taistelemaan.

Tässä nyt palataan taas siihen, että joidenkin mielestä yhdenkin ihmisen pelastaminen on merkityksellistä.

Enkä minä väitäkään, että kaikkia kyettäisiin auttamaan tai että korruptio kitkettäisiin maailmasta täydellisesti ja kaikki eläisivät onnellisesti elämänsä loppuun asti.

Ja rahaa syydetään juurikin noiden mainitsemiesi asioiden kuriin saamiseksi. Ei siellä tietääkseni käteistä jaeta kansalle. Totta kai sitä korruptiota on, mutta varmasti sitäkin vastaan jotkut järjestöt pyrkivät taistelemaan.

Olisiko tarjolla liirumlaarumin sijaan jotain dataa, mitä näillä avustuksilla on saatu aikaan?

Esimerkkitapaus Afrikasta: Kylään rakennettiin kaivo ja jonkinlainen vedenpuhdistussysteemi, tavoitteena lapsikuolemien vähentäminen ja elintason parantaminen. No, lapsikuolemat vähenivät ainakin. Ikävä pieni mitätön sivuseikka tosin oli että syntyvyys kolmikertaistui.

No, lapsikuolemat vähenivät ainakin. Ikävä pieni mitätön sivuseikka tosin oli että syntyvyys kolmikertaistui.

Tässäpä se pointti juuri onkin, annat yhdelle ruokaa niin kohta yksi onkin kolme ja nyt niille kolmelle pitäisi saada jostain ruokaa.

ei sen yhen kaverin pelastaminen auta vaikka sille kaivettais 10000000000000000000000000 kaivoa ja tuotais 5952988888888888999999999 tonnia riisiä jos seuraavana päivänä joku despootti tulee ja pistää ilmat pihalle ak:lla ja vie ruoat ittelleen ja valtaa kaivot.

vai?

eli kun kerrostalosta sammutat vain yhen huoneen tulipalon, se huone palaa tulevaisuudessa vaikka kuinka yritit kaikkesi.

Jos itse haluasin todella nähdä vaivaa ja tehdä jotain hyvää noiden köyhemmisssä maissa asuvien hyväksi tekisin näin: Matkustaisin johonkin köyhään maahan esim. Laos tai vaikka Etiopia ja kiertelisin siellä ja pyrkisin tutustumaan paikallisiin ihmisiin. Jos/kun tapaisin jonkun mukavan, mutta köyhän perheen, jossa vanhemmat kuitenkin olisivat mielstäni suht fiksuja, pyrkisin auttamaan näitä ihmisiä kouluttamaan lapsensa ja hankkimaan ruokaa ja lääkkeitä. Tämä edellyttäisi sitä ettei perheessä olisi ainakaan kolmea enempää lapsia ja lisää ei hankittaisi. Rahaa voisi siis lähettää heille säännöllisesti ja välillä käydä kattomassa onko ne rahat menneet oikeaan tarkoitukseen. Lisäksi koittaisin saada vanhemmat tietoisiksi maansa ongelmista ja mahdollisista tavoista ratkaista ne (esim. syntyvyyden vähentäminen, koulutus ym.). Kun lapset kasvaisivat he voisivat koulutuksensa turvin pyrkiä vaikutusvaltaisiin asemiin, joissa voisivat vaikuttaa maan olojen paranemiseen, kun vanhemmat olisivat heille opettaneet fiksut asenteet. Eli nää lapset sitten taas eivät hankkisi liikaa lapsia ja kouluttaisivat ne mitkä hankkisivat. Tästä voisi mielestäni olla pidemmällä tähtäimellä oikeasti hyötyä.

Se, että antaa muutaman euron tai kympin johonkin keräykseen on mielestäni lähes turhaa. Voihan sillä toki lievittää huonoa omaatuntoa ja kuvitella olevansa muita parempi ihminen. Todellisuudessa menee vain vähät rahat hukkaan, eikä tiedä mihin ne oikeasti päätyy ja mitä niillä tehdään. Pahimmassa tapauksessa ne päätyy jonkun korruptoituneen mulkun käsiin, joka on vain haitaksi kaikille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom