Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
no tuo nyt on silkkaa valehtelua, mutta rehellisesti sanottuna mulle sama miten kukanenkin mitäkin tekee

No minkä helvetin takia minä tällaisesta valehtelisin, haloja?

Keinuminen ja potkiminen vie meikäläistä vain taaksepäin tangosta, jolloin joudun vedon lopuksi vetämään itseäni suoraan kohti tankoa vaikka olen jo riittävän ylhäällä. Ja se syö voimia. Toki voisin tiputtautua siitä heijarista alaskin mutta silloinhan se leuka ei olisi käynyt suoraan tangon yläpuolella..

Suora lainaus Erämetsän ja Grönforsin teoksesta Massaa! Voimaa!:

No joo, eipä tuossakaan mitään varsinaista viitettä ole siihen mistä tieto on todella peräisin, mutta kaipa tuo on ihan uskottava.

Voihan tuo olla ihan peruskauraakin jollain tieteenalalla, mutta harvemminpa nämä jutut kuitenkaan ovat.

No minkä helvetin takia minä tällaisesta valehtelisin, haloja?
siis on aivan selvää että saa apuja. vedä heilumatta 10leukaa ja sätkimällä 10. kumpi tulee keveemmin. ihmettelen suuresti jos ei apuja saa:). harvinaista
Koska et itse tee lainkaan mavea, on tuo aika heikko provoyritys. :)
eipä siinä mitään provoa ollut. on selvää että on keveempi vetää fuskulla kuin stopista.

siis on aivan selvää että saa apuja. vedä heilumatta 10leukaa ja sätkimällä 10. kumpi tulee keveemmin. ihmettelen suuresti jos ei apuja saa:). harvinaista
eipä siinä mitään provoa ollut. on selvää että on keveempi vetää fuskulla kuin stopista.

Kyllä vedetty on ja hartaasti kun edellisessä kämpässä oli keittiön karmeissa tanko. Niin kauan kun liikerata päättyy ylös niin että leuka on suoraan tangon päällä niin heiluminen tekee vain vaikeammaksi. Swingi kasvaa kunnes on pakko pysäyttää alhaalla kädet suorana ja siihen se sitten loppuukin..

Otin joskus aikoinaan ohjenuoraksi tuon jto:n heittämän "ihmishissin", suorinta tietä ylös ja se on kyllä kevyin.
Tosiaan, vetelen myötäotteella jos sillä on vaikutusta asiaan, vastaotteella saisi varmaan hauiksillä vedettyä sen lopun vaikka kuinka heiluisi.

totta, monihan vetääkin maven ilman stoppeja eli fuskaa

Kehonrakennuksen kannalta voi olla fiksumpaa vetää ilman stoppeja, jotta jännitys pysyy selässä koko liikkeen ajan (ja saa enemmän rautaa nostettua:D)

Kehonrakennuksen kannalta voi olla fiksumpaa vetää ilman stoppeja, jotta jännitys pysyy selässä koko liikkeen ajan
Niinpä. Itselläni lisäksi tuo stoppien tekeminen on jostain syystä aivan murhaa nikamille, mutta jatkuva liike ei riko selkää vastaavalla tavalla.

Juuri se lattiastalähtö pistää selkärangan kaikkein kovimmille, kun joutuu omaa forcea pistämään peliin enemmän, jos tangolla ei ole valmiiksi minkäänlaista liike-energiaa (selän asento tässä vaiheessa vaikuttaa toki myös:)). Tämänvuoksihan useasti ennen ensimmäistä vetoa raskailla raudoilla monet vetävät tankoa hieman maata pitkin vartaloa kohti.

Mutta tämähän ei tietenkään enää joidenkin mielestä ole varsinainen Deadlift, eli kuolleen massan nosto. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aivan. Päteehän tuo esimerkiksi penkkiin: on kevyempi penkata ilman stoppia (eli fuskulla) kuin stopista ;)

kuten varmaan ymmärrät jos haetaan maksimi suoritusta niin penkkipunnerruksessa voi valita teetkö stopin vai et. maastavedossa sitä valintaa ei voi tehdä. jos joku mavettaa fuskulla 100kilolla kutosen niin hankalapa siitä on ykköstä päätellä, jos taas joku vetää 100kilolla kutosen oikein eli sopista on maksimi aika helppo asettaa tiettyyn haarukkaan.
Koska et itse tee lainkaan mavea, on tuo aika heikko provoyritys. :)

tähänkin on pakko vielä kommentoida. olen tehnyt leukoja ja ylätaljaa samoilla painoilla ja sanon että molemmissa voi fuskata. eli en minä tuota sen takia sanonut kun itse en tee maastavetoa.

kuten varmaan ymmärrät jos haetaan maksimi suoritusta niin penkkipunnerruksessa voi valita teetkö stopin vai et.
Maksimisuoritukset liittyvät vain ja ainoastaan voimanostoon, ja voimanostossa käsittääkseni nosto hylätään jos penkissä ei ota alhaalla paussia.

Jos ei harrasteta voimanostoa, ei ykkösillä ole erityisemmin mitään funktiota. Itse treenaan kehonrakennusta, enkä pyri kehittämään maksimiykkösiä vaan lihasmassaani, joten teen sarjoja. Ja esimerkiksi maastavedossa jatkuvat toistot sopivat paremmin näihin tavoitteisiin kuin stoppi jokaisen toiston välissä (puhumattakaan selkärangan kestämisestä). Aivan sama oli se jonkun mielestä fuskua tai ei, koska en edelleenkään ole voiman ostaja.
maastavedossa sitä valintaa ei voi tehdä. jos joku mavettaa fuskulla 100kilolla kutosen niin hankalapa siitä on ykköstä päätellä, jos taas joku vetää 100kilolla kutosen oikein eli sopista on maksimi aika helppo asettaa tiettyyn haarukkaan.
En nyt edelleenkään ymmärrä miksi puhut jostain ykkösmaksimeista, vaikka aiheena on kehonrakennustreeni?

En nyt edelleenkään ymmärrä miksi puhut jostain ykkösmaksimeista, vaikka aiheena on kehonrakennustreeni?

siksi koska yritän selittää sinulle mitä on fuskaamisen :D

no joo, myönnetään että pieni provo oli mielessä:hyper:

Kuinkas sitten kun laitetaan vertailuun Ylätalja ja Kevenetty leuanveto? Eli haluisin vetää vaikka 4 x 15 leukoja myötäotteella mutta en jaksa. Joten vaihtoehtona on kevennetty leuanveto tai ylätalja. Tuossa kevennetyssähän kuitenkin kroppa ja pää liikkuu kuten leuoissakin ja saa aivan loistavan venytyksen ja supistuksen. Tämä oli siis esimerkki:)

Kuinkas sitten kun laitetaan vertailuun Ylätalja ja Kevenetty leuanveto? Eli haluisin vetää vaikka 4 x 15 leukoja myötäotteella mutta en jaksa. Joten vaihtoehtona on kevennetty leuanveto tai ylätalja. Tuossa kevennetyssähän kuitenkin kroppa ja pää liikkuu kuten leuoissakin ja saa aivan loistavan venytyksen ja supistuksen. Tämä oli siis esimerkki:)
No itsehän perustelit, että kevennetty leuka on hyvä.

Tosin tekisin itse leuat lyhyinä/lyhyempänä(tai no 4x15 vois olla aika turhan tiukka) ja tuon ylätaljan tarvittaessa pidempänä ja pienen pienellä heijarillakin, kuitenkin pitäen staattisen jännityksen mahdollisimman hyvin yläselän alueella.

Jos leukoja haluaa kyetä tekemään, on parempi treenata kevennetyillä leuoilla (tai tehdä negatiivisia leukoja), kuin tehdä täysin eri liikettä joka vain näyttää samankaltaiselta (ylätalja).

Ja mitä tulee ylipäätänsä liikkeiden tehokkuuteen, peittoavat jopa kevennetyt leuat mielestäni ylätaljan:
Leuanveto lisäpainoilla > leuanveto kehonpainolla > kevennetty leuanveto > ylätalja.

Ok täytyypä kokeilla kun kerran salille tuli tuo kevennetty leuka/dippi yhdistelmä. Vaikka vedänkin perinteisiä leukoja lisäpainoilla ei tuohon volyymi treeniin lyhyillä palautuksilla oikein riitä paukut leuoissa:( ja kun itse en oikein saa ylätaljasta mitään irti.:)

no just. leuat ja taljat on eri liikkeitä ja ottavatkin eri tavalla. joten eipä noita mielestäni kannattaisi ruveta mnihinkään paremmuus järjestykseen laittamaan. erittäin hyviä yläselän kehittäjiä molemmat. molempia kannattaa mielestäni tehdä.

Suositut

Back
Ylös Bottom