Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
No sairaana ei kannata treenata, siitä nyt ei ole mitään hyötyä.
Noh noh Hulkki, älä ota niin kirjaimellisesti, ois pitäny laittaa lainausmerkit. Tarkotin lihakset kipeänä/kosketusarkana/tms.

Isot painot = lyhyet sarjat.
Alle 15? Alle 10? Alle 5? 1-2toistoa?

Noh noh Hulkki, älä ota niin kirjaimellisesti, ois pitäny laittaa lainausmerkit. Tarkotin lihakset kipeänä/kosketusarkana/tms.
Aa, ok.
Alle 15? Alle 10? Alle 5? 1-2toistoa?
Riippuu toki hieman liikkeestä, mutta esim. 6-12 toistoa on varmasti aika passeli nyrkkisääntö. Pidempään treenanneille säännönmukaisesti vähemmän, eli esim. 3-8 toistoa.

Hulkki sanoi:
Ihmeellisiä johtopäätöksiä olet mennyt tekemään. Tottakai kevennysjaksoja tulee pitää säännöllisesti, ero vain on siinä, että 10 vuotta treenannut joutuu pitämään kevyen viikon kenties jo kolmen kovan treeniviikon jälkeen, kun taas 2 vuotta treenannut voi tahkota vaikka 5-6 viikkoa ennen kuin on tarve keventää.

Noh, mulle nuo 15 ja 10 kiloa pois sarjamaksimeista viikot on jo kevyitä. Pitää kuitenkin nyt kattoa ajan kanssa miten tulee tarvetta noille kevyille viikoille.

Noh, mulle nuo 15 ja 10 kiloa pois sarjamaksimeista viikot on jo kevyitä. Pitää kuitenkin nyt kattoa ajan kanssa miten tulee tarvetta noille kevyille viikoille.
Siis onhan kaikki nyt varmasti ymmärtäneet, että nuo sarjapainoerot aallotuksessa määräytyvät enemmänkin prosenttien, kuin absoluuttisten kilojen mukaan?

Eli esim. jossain prässissä, jossa saattaa sarjapainot olla monta sataa kiloa, ovat nostot treenien välillä yleensä 10-20 kg luokkaa. Sitten jossain hauiskäännössä jossa liikutaan yleensä noin 50 kilon suuruusluokassa, olisi 5 kg per treeni 10 prosentin nosto eli liikaa. Parempi määrä on 2.5 kg.

Olen käyttänyt tuota 100 kilon suuruusluokassa olevaa aallotusesimerkkiä 5 kilon nostoilla sen takia, että siinä prosentuaaliset nostot treenien välillä ovat kohdallaan (eli ~ 5%). Tottakai jos liikkeessä maksimiraudat ovat esim. vain 50 kg, tulisi nostojenkin olla puolet pienemmät. Ja jos maksimiraudat ovat 200 kg, kannattaa treenien välillä nostaa 10 kg.

Joo, oon ymmärtänyt tuon seikan asiasta. En vain muistanut mainita, että itse siis käytän tuota systeemiä tällä hetkellä vain penkissä, kulmasoudussa, kyykyssä ja suorin jaloin maastavedossa. Siinä noi mun esimerkin kilomäärät tuntuisi olevan ihan sopivia. Puhuin siis vaan omasta puolestani ja omista sarjapainoistani vaikka unohdin sen mainita.

Testasin viimein negatiivisia leukoja viidenkympin lisapainoilla ja pentele, sain kuin sainkin selkalihat polttelemaan neljan toiston sarjoilla.:D Loistavaa, miten onkaan pystynyt valttymaan tuolta metodilta... Not that this is of much interest to you.:zzzz: Kuitenkin, eikohan pida pari kk:ta kokeileman. Tackar.

Eikö negatiiviset toistot ole just niitä mörköjö eli erikoistekniikoita, mitä pitäis välttää? Vai onko ihan eri asia tehdä koko sarja negatiivisia, kuin että tekee sarjan loppuun niitä? Nämä siis Hulkille.

Olen käyttänyt tuota 100 kilon suuruusluokassa olevaa aallotusesimerkkiä 5 kilon nostoilla sen takia, että siinä prosentuaaliset nostot treenien välillä ovat kohdallaan (eli ~ 5%). Tottakai jos liikkeessä maksimiraudat ovat esim. vain 50 kg, tulisi nostojenkin olla puolet pienemmät. Ja jos maksimiraudat ovat 200 kg, kannattaa treenien välillä nostaa 10 kg.

Tuosta tulikin mieleeni kysymys. Jos Mavessa sarjapainot on 150 kg:n, etukyykyssä ja penkissä taasen 90 kg:n luokkaa, niin kannattaako nostot tehdä 2,5kg:n vai 5kg:n välein? Olen tähän asti tehnyt 2,5kg:n välein ja on toiminut ihan hyvin. Jotenkin tuntuu vaan, että viiden kilon nostoilla olisi treenisyklin ekat treenit ehkä "liian kevyitä".

Joissakin muissa liikkeissä (esim. lisäpainoleuat, dipit) olen käyttänyt jopa vain 1,25 kg:n nostoja mahdollisuuksien mukaan. Kerro mitä mieltä olet tästä.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Tuosta tulikin mieleeni kysymys. Jos Mavessa sarjapainot on 150 kg:n, etukyykyssä ja penkissä taasen 90 kg:n luokkaa, niin kannattaako nostot tehdä 2,5kg:n vai 5kg:n välein? Olen tähän asti tehnyt 2,5kg:n välein ja on toiminut ihan hyvin. Jotenkin tuntuu vaan, että viiden kilon nostoilla olisi treenisyklin ekat treenit ehkä "liian kevyitä".

Joissakin muissa liikkeissä (esim. lisäpainoleuat, dipit) olen käyttänyt jopa vain 1,25 kg:n nostoja mahdollisuuksien mukaan. Kerro mitä mieltä olet tästä.

Eikös tuossa Hulkki sanonut, että menee prosenttien mukaan, eli tuolla ~5% nostolla mavessa tulisi nostaa 150*0,05=7,5 eli 7,5kg. Ja vastaavasti penkissä sitten 90*0,05=4,5 eli 4,5kg.

Veikkaan et tossa hommassa ei tarvi mennä ihan avaruustieteelliselle tasolle... se 5 kiloa on varmaan ihan passeli.

Heh joo. Kaverin ojentaja jää varmaan 2cm jälkeen vuosittaisella tasolla mitattuna nyt kun hän ei käytäkään 4,5 kg:n vaan 5 kg:n korotuksia dipissä. Vähän maalaisjärkeä siihen touhuun.

Ymmärsin kyllä idean. Ajatus oli lähinnä se, että miten ajattelit toteuttaa 4,5kg:n noston? Käyttämältäni salilta kun ei löydy kilon tai puolen kilon painoja. Katsotaan mitä Hulkki vastaa.
Ei hyvää päivää. Kuten Jasa jo tuossa sanoikin, sitä omaa järkeä saa ja kannattaa käyttää.

Treenien väliset nostot olisi hyvä tosiaan olla siellä 5% suuruusluokassa, eli mielellään enemmän kuin esim. 3% ja vähemmän kuin vaikka 7%. Ei tuossa tarvitse ruveta nurkassa tutisemaan peukkua imien heti kun ei tasan 5 prosentin nousut onnistukaan, tai salilta ei löydy 4.5 kilon laattoja. Vähän omaa järkeä siihen hommaan, kiitos.

Ja jos 5 kg kilon nostoilla ensimmäiset treenit tuntuvat AIVAN liian kevyiltä (niiden tosin on tarkoituskin olla kevyempiä kuin ennen palauttelua tehtävien viimeisten treenien), voidaan esim. tehdä näin:
Viikko 1-2: 5 kg nosto
Viikko 2-3: 5 kg nosto
Viikko3-4: 2.5 kg nosto

1.25 kilon lisäykset esim. leuoissa ovat kuitenkin jo niin minimaalisia, ettei kroppa todennäköisesti edes rekisteröi niitä. Se 5% on hyvä nyrkkisääntö nostojen sopivalle suuruusluokalle.

Juu. Kiitos vastauksesta! Juuri tuota tarkoitinkin, vaikka kysymyksenasetteluni olikin kömpelö. En siis tarkoittanut kysyäm, onko eroa 4,5 ja 5%:n nostoilla, vaan juurikin tuota "aallon korkeutta" yleensä ja sitä miten kroppa sen muutokseen reagoi (seliseli).

No joka tapauksessa sain haluamani vastauksen, joten se siitä, kiitos ja anteeksi :nolo: :D

Mites Hulkki tekis tässä tilanteessa: treenaat rinnan ja olkapäät samana päivänä ja rinnalle tulee 2 sarjaa penkkiä/vinopenkkiä, olkapäille vipunostoja/pystypunnerrusta 2 sarjaa ja lisäks 2 sarjaa dippiä. Tekisitkö tuon dipin rinnalle vai olkapäille? Ojentajat teen edellisenä päivänä, joten niitä pitää yrittää säästellä, jolloin rinnalle tehtäessä ei ojentajat rasitu yhtä paljon. Vai pitäiskö tehä yks sarja dippiä olkapäille ja yks rinnalle?

Jotenki vaan tuntuu, että rinta isompana lihasryhmänä tarvis enemmän treeniä, kuin olkapäät, varsinkin kun olkapäät ovat vahva lihasryhmä mulla ja rinta taas heikko.

Mites Hulkki tekis tässä tilanteessa: treenaat rinnan ja olkapäät samana päivänä ja rinnalle tulee 2 sarjaa penkkiä/vinopenkkiä, olkapäille vipunostoja/pystypunnerrusta 2 sarjaa ja lisäks 2 sarjaa dippiä. Tekisitkö tuon dipin rinnalle vai olkapäille? Ojentajat teen edellisenä päivänä, joten niitä pitää yrittää säästellä, jolloin rinnalle tehtäessä ei ojentajat rasitu yhtä paljon. Vai pitäiskö tehä yks sarja dippiä olkapäille ja yks rinnalle?
Minkälaisessa ohjelmassa tämä nyt oikein on? 2-jakoisessa? 4-jakoisessa?

Ja suoraan sanottuna en ymmärrä mitä ihmettä tarkoitat sillä, että tekisit dipin rinnalle tai olkapäille tai molemmille? Ihan samoihin lihaksiin se dippi ottaa, riippumatta siitä mille lihasryhmälle sen kuvittelet tekeväsi. Eli ensisijaisesti rinta ja ojentajat, sekä toissijaisesti esim. etuolkapäät ja jossakin määrin jopa latsit.

Niillä rajallisilla lähtötiedoilla mitä tuossa nyt annoit, en tekisi pystypunnerrusta lainkaan, vaan liikkeet olisivat:
- Penkki/vinopenkki
- Dippi
- Vipunostot sivulle

Nuo kaksi punnerrusliikettä nimittäin riittävät aika hyvin etuolkapäille itsessäänkin, ja jos olkapäät kerran ovat suhteessa vahvempi lihasryhmä kuin rinta, en lähtisi tekemään suoraa treeniä kuin olkapäiden sivu- ja takalohkoille.

Okei tarkennetaan vähän. 2-jakoisella treenaan 4 kertaa viikossa, itse asiassa samalla ohjelmalla, jolla itse olet joskus treenannut. Jako on kädet, jalat, vatsat/rinta, selkä, olkapäät. Samalla viikolla on 2 voimapäivää ja 2 hypertrofiapäivää.

Kyllä mulla ainakin tulee ihan eri lihaksiin tuntuma dipissä, riippuen täysin kulmasta mistä dipataan, eli onko täysin pystyssä vai etukenossa ja kuinka pitkää liikettä tehdään (mulla ei ojentajissa tunnu yhtä paljon jos jättää loppuojennuksen tekemättä, eli kädet jää vähän koukkuun yläasennossa).

Tuossa 2 eri tapaa suorittaa dippi eri lihaksille
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/WtTriDip.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/WtChestDip.html

Aika paskasti näkyy, mutta kyllä tuosta eron huomaa.

Tuossa 2 eri tapaa suorittaa dippi eri lihaksille
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/WtTriDip.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/WtChestDip.html

Aika paskasti näkyy, mutta kyllä tuosta eron huomaa.
Tiedän nuo varsin hyvin, olen ensimmäisen kerran jo vuosia sitten jossakin keskustelussa noita eroja jengille selvittänyt. Pointtihan on kuitenkin siinä, että jos liike tehdään täydellä liikeradalla (ei jätetä mitään loppuojennuksia pois), ottaa dippi väkisinkin sekä rintaan että ojentajiin. Painotusta voi siirtää jommallekummalle lihakselle tekniikkaa säätämällä, mutta aina se dippi rasittaa rintaa ja ojentajia varsin tehokkaasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom