Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
:offtopic: Kiinnostaa kuulla, että millä perusteella se on älyvapaa.
No mietipä nyt vähän. Tämä on keskustelufoorumi, jonne ihmiset tulevat keskustelemaan asioista. Jos yksi tyyppi sitten laittaakin esille tilinumeronsa että jengi maksaisi hänelle keskustelemisesta, voin vain kuvitella minkälainen ylimielisen kusipään leima tuosta jää. Ja minkä takia? Että kerran vuodessa joku ehkä puolivitsillä kilauttaisi sinne tilille 2 euroa.

Olen kirjoitellut tälle foorumille aina roina.da.ru -ajoista saakka, ja nyt sitten pitäisi muka ruveta vaatimaan siitä vielä rahaakin, kun yhden kerran olen käynyt vähän vihreät posehousut päällä lavalla heilumassa?

Älyvapaata touhuahan tuo olisi.

Taysin keskustelun ulkopuolelta on pakko (pakkopakkopakko) todeta, etta herra Hulkilla on oiva asenne tahan touhuun. Muut yrittavat bygata koroketta, mille asettaa vihrea mies patsastelemaan, mutta mies pysyy itsepintaisesti maan kamaralla.

Sellainen random-kysymys olisi, etta muistatko (tai onko 'kalenterissa') miten pitkaan sulla meni leuanvedon lisapainon kasvattamisessa 25kg:sta 50kg:een? Triviaalin kuuloisen kysymyksen taustalla piilee realististen odotusten muodostaminen omalle kehitykselle (eli Hulkin aika kertaa viisi...:jahas: ).

Sellainen random-kysymys olisi, etta muistatko (tai onko 'kalenterissa') miten pitkaan sulla meni leuanvedon lisapainon kasvattamisessa 25kg:sta 50kg:een?
Helppo kyssäri, koska en ole ikinä käyttänyt leuoissa 50 kg lisäpainoja. :D

Negatiivisia olen toki esim. 60 kilolla tehnyt, mutta suurin käyttämäni sarjapaino ihan normaalissa leuanvedossa on parin viikon takainen 35 kiloa (nelonen).

Peijooni sentaan, olin sitten jattanyt tuon kuudenkympin kummittelemaan mieleeni... Ja yhdistanyt asiat tietenkin vinoon. Ah soo, pistetaan yosydamen piikkiin. :jahas:

Olen sitä miettinyt hieman enemmänkin, enkä ymmärrä millä logiikalla kukaan järkevä ihminen liittäisi siihen ylimielisyyden. Kysehän ei edes ole siitä, että vaatisit maksua etukäteen treeniohjelman teosta kuten vaikka jto (missä siinäkään ei tietenkään ole mitään vikaa), vaan siitä ihan yleisesti käytössä olevasta ja edistyksellisestä tavasta antaa ihmisille mahdollisuus maksaa avusta oman reiluuskäsityksen mukaan. Ei jto:ta pidetä ylimielisenä.

Kysehän oli vain tästä ketjusta, enkä tarkoittanut että yleisesti kaikista viesteistä, mitä kirjoitat, koska ero on siinä, että tänne tullaan kysymään juuri sinulta, kun taas muualla olet yksi keskustelija muiden joukossa.

Ehkä sua pidettäis sen takia ylimielisenä paskana eikä tulis kuin muutama hassu euro. Minulla ei henkilökohtaisesti ole noin negatiivista käsitystä pakkislaisista, mutten voi väittää olevani asiassa oikeammassa. Tai ehkei sullakaan ole, vaan sijoitat omaan maineeseen ilmaisella työlläs.

Käsispesialisaatio hulkkaukseen?

Miten kannattais lisätä käsien treenimäärää alkuperäiseen hulkkaukseen, jossa reiskat+kädet-päivänä on ojentajia ja hauista yksi liike kumpaakin? Kannattaako lisätä sarjoja, eri liike vai kenties reenata vielä kolmantenakin päivänä tassuja yläkropan kanssa?

Kysehän ei edes ole siitä, että vaatisit maksua etukäteen treeniohjelman teosta kuten vaikka jto (missä siinäkään ei tietenkään ole mitään vikaa), vaan siitä ihan yleisesti käytössä olevasta ja edistyksellisestä tavasta antaa ihmisille mahdollisuus maksaa avusta oman reiluuskäsityksen mukaan. Ei jto:ta pidetä ylimielisenä.
No mutta jto:han on kaiketi jonkin sortin asiantuntija, siis ihan oikeasti pätevä tyyppi. Ainakin tällaisen hataran mielikuvan olen kaverista saanut, en tosin ole ukon juttuja sen kummemmin edes lukenut. :confused:
Miten kannattais lisätä käsien treenimäärää alkuperäiseen hulkkaukseen, jossa reiskat+kädet-päivänä on ojentajia ja hauista yksi liike kumpaakin? Kannattaako lisätä sarjoja, eri liike vai kenties reenata vielä kolmantenakin päivänä tassuja yläkropan kanssa?
Mikä helvetti on "alkuperäinen Hulkkaus"? :lol2:

Jos käsiin haluaa erikoistua, ei kannata käyttää ainakaan tuota reidet+kädet / selkä+rinta+olkapäät+pohkeet -jakoa. Mieluummin esim. näin:

Ma: Jalat, selkä
Ti: Kädet
To: Jalat, rinta, olkapäät
Pe: Kädet

Eli muulle kropalle melko ylläpitävää treeniä, käsille sitten kunnon runtua (esim. EDT-käsispesialisaatio).

Helppo kyssäri, koska en ole ikinä käyttänyt leuoissa 50 kg lisäpainoja. :D

Negatiivisia olen toki esim. 60 kilolla tehnyt, mutta suurin käyttämäni sarjapaino ihan normaalissa leuanvedossa on parin viikon takainen 35 kiloa (nelonen).

Skarpimpana (kuin yoaikaan) otin selvaa mikas tama negatiivinen olikaan ja tajusin, etta vanha koira VOI oppia uusia temppuja (ja tutustua samalla Coke-tapaukseen; meni tunti viuhvauh). Siis kiitos Hulkille, nyt saa kehityksen puutteesta karsinyt selkatreeni uutta potkua! Tosin tunnen itseni vahan aasiksi, kun en aiemmin ollut tuota termia vaivautunut ottamaan selville, muttamutta -better late than never.

Mikä helvetti on "alkuperäinen Hulkkaus"? :lol2:

Jos käsiin haluaa erikoistua, ei kannata käyttää ainakaan tuota reidet+kädet / selkä+rinta+olkapäät+pohkeet -jakoa. Mieluummin esim. näin:

Ma: Jalat, selkä
Ti: Kädet
To: Jalat, rinta, olkapäät
Pe: Kädet

Eli muulle kropalle melko ylläpitävää treeniä, käsille sitten kunnon runtua (esim. EDT-käsispesialisaatio).
Roger, eli jotakin tämän tapaista ehkäpä?

Ma: Etukyykky, mave, reidenkoukistus, leuanveto
Ti: EDT
To: Etukyykky, reidenkoukistus, penkki, pystypunnerrus, takaolkasoutu (dippi?)
Pe: EDT

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
No mutta jto:han on kaiketi jonkin sortin asiantuntija, siis ihan oikeasti pätevä tyyppi. Ainakin tällaisen hataran mielikuvan olen kaverista saanut, en tosin ole ukon juttuja sen kummemmin edes lukenut.
Jonkin sortin asiantuntija sinäkin olet. Jto on opettaja ja käsittääkseni pitkälti itseopiskellut voimailua. Muodollinen pätevyys on hyvä mittari ennustamaan palvelun laatua, mutta jos maksu tapahtuu palvelun jälkeen palvelun perusteella, niin sillä tittelillä ei ole enää mitään merkitystä.

Eiköhän tää riitä tästä offtopicista. Annoinpahan vain ehdotukseni perusteluineen.

Roger, eli jotakin tämän tapaista ehkäpä?

Ma: Etukyykky, mave, reidenkoukistus, leuanveto
Ti: EDT
To: Etukyykky, reidenkoukistus, penkki, pystypunnerrus, takaolkasoutu (dippi?)
Pe: EDT
Ei samoja liikkeitä kaksi kertaa viikkoon. Eli esim. reisikoukistus vittuun maanantailta, ja torstaina etukyykyn tilalle jalkaprässi tai hack. Takaolkapääsoutu maanantaille. Pystypunnerruskin on IMO vähän siinä ja siinä, itse tekisin sen tilalla pelkästään vipunostoja sivulle. Toki nämä riippuvat pitkälti sarjamääristä ja suhteellisesta intensiteetistä.

Miksei tuossa ole muuten lainkaan pohkeita?
Jonkin sortin asiantuntija sinäkin olet.
Tässähän se ero käsityksissä taitaa ollakin, koska omasta mielestäni en ole asiantuntija missään muussa kuin siinä, millä saan omaa kehoani parhaiten rakennettua. Olen alusta saakka opiskellut omalla ajallani treeniä, ravintoa ja muita kehonrakennukseen liittyviä osa-alueita vain ja ainoastaan löytääkseni ITSELLENI paremmat ja toimivammat tavat rakentaa kehoani. En siis ole opiskellut asioita kenenkään muun kuin itseni näkökulmasta. Todelliset asiantuntijat sen sijaan opiskelevat asiat sillä periaatteella, että opittu asia pitää voida soveltaa kenelle tahansa - ei vain itselle.

Tässä Hulkille pari visaista kysymystä:)

*En huomannut ohjelmassasi olkapäille ns. pystypunnerrusliikkeitä lainkaan. Onko tähän joku erityinen syy? Jos olkapäistä puuttuu yleismassaa sivu- ja takaolkapäistä, ovatko pystypunnerrukset miten olennaisessa osassa tuossa kehityksessä?

*Miten venyttelet olkapäitä ja lonkankoukistajia?

*En huomannut ohjelmassasi olkapäille ns. pystypunnerrusliikkeitä lainkaan. Onko tähän joku erityinen syy?
On. Etuolkapäät saavat kokemukseni mukaan varsin riittävästi treeniä rinnalle tehdyissä punnerrusliikkeissä, joita tuossa ohjelmassa tehdään yhteensä kolme kertaa viikossa. Lisäksi yhtenä jalkapäivänä teen raskasta etukyykkyä, joka on ehkä kovimpia liikkeitä rasittamaan etuolkapäitä mitä tiedän.

Lisäksi omalla kohdallani pystypunnerrukset yksinkertaisesti sattuvat liikaa olkapäissä, joissa on siis ollut kroonista kipua jo melkein vuoden ajan. Kun jätin kaikki pystypunnerrukset pois, huomasin olkapäiden kipuilussa selkeää vähenemistä.
Jos olkapäistä puuttuu yleismassaa sivu- ja takaolkapäistä, ovatko pystypunnerrukset miten olennaisessa osassa tuossa kehityksessä?
Pystypunnerruksilla on lähes mitätön rooli sivu- ja takaolkapäiden treenaamisessa. Pystypunnerrusliikkeet rasittavat lähinnä etuolkapäitä, ojentajia ja epäkkäitä.

Sivuolkapäihin pystypunnerrukset voivat tietyllä tekniikalla tehtynä jossain määrin käydä (kyynärpäät sivulle, ote mahdollisimman leveälle, punnerruslinja joko "pään läpi" tai niskan takaa), mutta paremmin sivuolkapäihin pääsee käsiksi ihan vipunostoja tekemällä. Lisäksi esim. itse en kykene käyttämään moista sivuolkapäiden työtä maksimoivaa pystypunnerrustekniikkaa lainkaan olkapääkipujen takia.

Takaolkapäät työskentelevät pystypunnerruksessa ainoastaan stabiloivasti, sillä ne toimivat yhdessä selän lihasten kanssa vetävinä lihaksina. Eli takaolkapäille aktiivinen rasitus tulee soutu- ja vetoliikkeistä, sekä takavipunostoista.

Summattuna: itse treenaan sivuolkapäät erilaisin sivuvipunostoin, takaolkapäät souduin ja takavipunostoin. Etuolkapäitä en erikseen treenaa, sillä ne saavat riittävästi rasitusta muista punnerrusliikkeistä ja etukyykystä.
*Miten venyttelet olkapäitä ja lonkankoukistajia?
Etuolkapäille ja takaolkapäille ihan normaalit venytykset:

utti_venytys2.jpg

attachment.php

Tuon takaolkapäävenytyksen teen tosin yleensä jostain pystypylväästä kiinni ottaen, jotta saan mahdollisimman voimakkaan venytyksen aikaan.

Lonkankoukistajia en tietääkseni erikseen venyttele. Alavartalosta venytän etureisiä, takareisiä, sisäreisiä ja pohkeita.

Summattuna: itse treenaan sivuolkapäät erilaisin sivuvipunostoin, takaolkapäät souduin ja takavipunostoin.

Mitä mieltä olet pystysoudusta? IMO tehokkain sivuolkapääliike erityisesti taljassa nahkaisilla vetonaruilla tehtynä. Tuossa variaatiossa ranteet pääsevät liikkumaan, eivätkä väänny ja joudu koville epäedullisen asennon vuoksi kuten esim tangolla tehtynä. Omalla kohdallani aiheuttaa kylläkin jonkin verran myös "vääränlaista" kipua edelleen hieman ärtyneisiin olkapäihin.

Ei samoja liikkeitä kaksi kertaa viikkoon. Eli esim. reisikoukistus vittuun maanantailta, ja torstaina etukyykyn tilalle jalkaprässi tai hack. Takaolkapääsoutu maanantaille. Pystypunnerruskin on IMO vähän siinä ja siinä, itse tekisin sen tilalla pelkästään vipunostoja sivulle. Toki nämä riippuvat pitkälti sarjamääristä ja suhteellisesta intensiteetistä.

Miksei tuossa ole muuten lainkaan pohkeita?
Okei, eli MA:etukyykky,mave,leuat, pohkeet TO:hack, reisikoukistus, penkki, vipari, dippi.

Volyymi olisi tarkoitus pitää EDT:n takia maltillisena, ajattelinkin tehdä kutakin liikettä kolme sarjaa, toistot siinä 8-12.

Ja pohkeet siis maanantaina (ja mahdollisesti myös torstaina).

ääh, mä oon inhottava kun tuun kyselemään treeniohjelmaan salakavalasti vinkkejä :nolo:
elikkä Hulkki jos treenaisit 1-jakosella 3-4 kertaa viikossa, mitä liikkeitä ottaisit, kuinka monta sarjaa tms..?
ite oon vasta vaihtanu 2-jakosen 1-jakoseen kokeilun vuoks ja suunitelmissa ois vetää 4-viikkoa suht kovaa, eli pari toistoo säästöön sarjoissa, ja 5 viikko sitten "aktiivista lepoa"..
Liikkeinä mul on ollu:
Hack kyykky/ prässi
penkki/ vinopenkki
mave/sjmv (mavessa vielä tekniikan opettelua..)
viparit sivulle/pystypunnerrus
kevennetyt leuat/ kulmasoutu/ylätalja/alatalja
vaihteleva hauisliike
dippi/ranskis
(pohkeita ja vatsoja n. joka toinen treenikerta)
sarjoja 3-5, toistot vaihtelee 6-12 eriliikkeissä. vuoropareina pyrkiny noita tekemään ettei aikaa menis ihan tuhottomasti. ekat 2-viikkoo on menny ihan kivasti, ekan viikon alotin vähän kevyemmin ja vaan muutamalla sarjalla.
liikkeiden järjestystä vaihdellen ja näin...

Yritin kysyä, että mitä siellä tapahtuu? Siis sanoit FTA:ssa että proteiinisynteesi menee nolla tasolle ja treenatessa se kohenee? Niin mikä kekkonen on se mikä kohenee siellä solutasolla? Sitä yritin kysyä. Hmm Jhulmi hei ny ois ongelma. :D

Hain pitkästä aikaa searchilla ja jhulmilla näytti löytyvän mm. tämä. en tiedä että onko enää ongelmaa mutta valaistaan (tai sekoitetaan) hieman.

Lihasmassan kasvu on monimutkainen prosessi, paljon monimutkaisempi kuin voisi ikinä kuvitella lukematta aiheesta enemmän. Itse luulin tietäväni muutama vuosi sitten enemmän kuin nyt, useiden satojen lihasmassan kasvuun liittyvien katsausten ja tutkimusten lukemisen ja toisaalta muutaman oman julkaisunkin jälkeen...

Lihasproteiinien synteesi hieman vähenee tai pysyy lepotilan tasolla voimareenin aikana ja sitten viiveen jälkeen reenin jälkeen nousee kovemmaksi kuin ennen reenin alkua. Ravinnolla on sitten tosin vaikutusta ja paljonkin tuohon, lähinnä proteiineilla, hiilarien vaikutus on enemmänkin lihasten hiilarivarastojen palauttamisessa ja toisaalta myös hieman a) tehostamassa proteiinisynteesiä ja b) vähentämässä lihasproteiinien hajotusta. Lihasproteiineista lihasmassan kannalta olennaisia ovat lähinnä lihassupistuksen kannalta olennaiset proteiinit, muiden proteiinien synteesi on vähemmän tärkeää (tosin vain suht harvan turhaa). Lihassoluja ei loppupeleissä kuole kovinkaan paljon normaalisti nuorilla, se vaihdunta on enemmänkin proteiinitasolla, kun noita supistuvia proteiineja uusitaan ja lisätään. Lihasmassan kasvussa lihassyiden kasvu ei ole ainut mekanismi, vaan monet lihaksien koon kasvussa yksi selittävä tekijä on myös lihassyiden kääntyminen. Tätä on ehkä hankala ymmärtää piirtämättä kuvaa...

Ja kun mennään syvemmälle, niin lihasproteiinien synteesissä olennaista on erityisesti ns. translaatiovaihe, mikä tapahtuu siellä ribosomeissa, ei niinkään se lähetti-RNA:n synteesi tumassa. Jos joku haluaa mennä syvemmälle näissä kuten minä ihan työkseni tässä olen reilu parin vuoden ajan ja sitä ennen opiskeluissa, niin ei muuta kuin lukuun vaikkapa nämä:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/..._uids=16087388&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=12928036
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/..._uids=14977422&query_hl=7&itool=pubmed_DocSum

Täältä voi lukea suomeksi, tosin valitettavasti tekstit on aika monet jo vanhoja kun ei ole ollut aikaa päivitellä:
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/articles.htm

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom