Kyseessähän on ABCDE -niminen systeemi, eli Anabolic Burst Cycling of Diet and Exercise. Tuo E on tosin useimmiten jätetty nimestä pois, koska treenin muuttaminen energiasyklien välillä ei ole kovinkaan välttämätöntä.Mikä on mielipiteesi Massaa!Voimaa! kirjassa esitettyyn jaksotukseen, jossa kahden viikon ajan ollaan plussalla ja kahden viikon ajan miinuksella? Kuinka lähellä tämä on ideaalista tapaa syödä, vai onko kyse vain kirjoittajien itsekehittämästä (markkinoimasta?) systeemistä. En ole vastaavaan viritelmään törmännyt muissa vakavasti otettavissa voimailukirjoissa.
Ruotsalainen tutkija Torbjorn Åkerfeldt esitti ABCDE-systeemin ensimmäistä kertaa joskus muinoin Muscle Media 2000 -lehdessä, ja systeemin takana on ihan tutkimustietoa mm. siitä, kuinka keho reagoi kalorivaihteluihin, miinuskaloreihin ja vastaavasti roimiin plussakaloreihin.
Kokeilin tuota Massaa! Voimaa! -kirjan energiasyklityksen perusversiota jo monta vuotta sitten, eli 2 viikkoa plussaa ja 2 viikkoa dieettiä. Itselläni moinen jaksottelu osoittautui aika huonoksi koska pitkällä aikavälillä painoni pysyi vain ennallaan (ja olin jo entuudestaan melko tiukassa kunnossa, joten kehon koostumuskaan ei mainittavasti muuttunut).
Parhaaksi tähän mennessä olen kokenut sen, että syön maltillisesti yli kulutuksen about 6-8 viikon ajan, minkä jälkeen dieettaan 2 viikkoa aika kovilla miinuksilla. Syksyn kisojen jälkeen olen tehnyt juurikin näin.