Mieleen tulee Massaa Voimaa kirjassa esitetty kaavio treenien optimaalisesta intensiteettijaksotuksesta, jossa kovuusaste aluksi oli matala, mutta nousi treeni treeniltä. Ennen kevennystä viimeisten treenien aikana käytiin jopa ylikuntoon johtavalla kovuusasteella. Jos nyt tarkastellaan esimerkkiäsi, niin eikö mielestäsi olisi syytä pistää "100%":n ja kevyen viikon väliin vielä yksi "itkuraivari"-viikko, jossa normaalit treenimetodit heitettäisiin romukoppaan. Esim. sarjapalautukset pitkiksi, sarjamäärät alas, kaikki sarjat loppuun + erikoistekniikat käyttöön.
No noinhan olen juurikin tehnyt. Neljännen viikon lopussa ja vielä viidennen viikon alussa teen sarjat loppuun asti, ja viidennen viikon alussa treenaan kropan kahdella treenillä läpi, käyttäen supermaksimaalisia (yli 1RM) painoja negatiivisissa sarjoissa, rest/pausea, pudotuksia yms.
kuinkas Hulkki tuo kaksijakoinen toimii dieetillä? Muistaakseni totesit jossain vaiheessa, että sitä pystyy juuri pluskaloreilla tekemään, muttei dieetillä?
WTF? Ihan täyttä bullshittiä, jos joku väittää ettei miinuksilla voi treenata 2-jakoisella. Ainoastaan 2-jakoista vasta aloittelevalla treenaajalla pätee tuo, että kannattaa käyttää ohjelmaa vain plussakaloreilla. Sen sijaan esim. itse olen treenannut 2-jakoisella jo niin kauan, että kykenen varsin hyvin käyttämään sitä myös pitkällä dieetillä. Toki jossain vaiheessa esim. lepopäiviä täytyy hieman lisätä jos plussakaloreillakin on menty juuri ja juuri kehon palautumisresurssien rajamailla, mutta kyllä sitä ihan normaalilla 2-jakoisella voi dieetilläkin treenata kunhan pohjat ovat kunnossa.
Yritetäänö miinuksilla ollenkaan tuollaista syklittelevää nousjohteista tuloskehitystä vai vedetäänkö tasaisesti jollain tasolla että lihat säilyy?
Olen tähänkin vastannut tässä samassa threadissa varmaan edellisen kerran alle kuukausi sitten. Eli myös miinuksilla kannattaa pyrkiä progressiivisuuteen, muttei läheskään samassa määrin kuin plussakaloreilla. Jos minkäänlaista progressiota ei edes pyritä saamaan treeneissä aikaan kun miinuksilla ollaan, nousee lihaskadon todennäköisyys heti huomattavasti.
Entäs dieetillä kevyet jaksot syödäänkö edelleen miinuskaloreita vai höllätäänkö +-:sille?
Riippuu tavoitteista, dieetin pituudesta, yksilöstä, ohjelmasta, jne. Esim. kisadieetillä vedin kevennykset vain pienemmillä miinuksilla kuin normaalit treenijaksot.
Sit tähän loppuun vielä kysymys TKD:sta kun ei siihen näyttänyt Ravintopuolella tulevan vastausta. Eli kuinka paljon ja mitä käytännössä vedetään treenien yhteydessä? (
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=17084). Vai olisko näillä treeni määrillä CKD kuitenkin parempi. Pudotettavaa on kohtuu paljon.
CKD tai CKD:n ja TKD:n yhdistelmä on useimmiten kovaa treenaavalle parempi vaihtoehto kuin TKD. TKD:ssa syödään siis treenien yhteydessä hiilaria sen mukaan, millä määrillä pysytään yhä ketoosissa mutta saadaan myös lihasglykogeenitasot ylläpidettyä. Tämä vaatii käytännössä vain kokeilua, hyvä aloituspiste lienee noin 40-50 g "ylimääräistä" hiilaria aina treenin yhteydessä.